Short travel "all in one" MTB

Royn

Medlem
Hej

Behöver lite råd gällande kommande cykelköp.
Är ute efter en "allround" hoj, en som inte skäms för sig på plattmark, uppför stigar eller nerför.
Vill börja söka upp lite mer utmanande stigar och utförslöpor, men samtidigt kunna använda cykel på en vanlig familjetur.
Dvs den måste kunna funka att trampa på, utan att kännas "svampig".
Så söker en cykel som ligger mellan XC och ren trail/enduro...en "down country" cykel om jag förstått det rätt.
Tänker jag rätt?

Har läst reviews och fastnat för Santa Cruz Tallboy, som verkar vara just det jag söker, en cykel som är ok på allt.
Men den verkar vara omöjlig att få tag på , i alla fall i Alu modelen.
Andra hojar som verkar vara grymma "allrounders" och har fått bra reviews är:
Ibis Ripley
Transition Spur
Dock ligger dessa i en för hög prisklass.

Prismässigt tänker jag 30-37tkr vilket begränsar mig lite har jag märkt.
Canyon Neuron CF 8 el 9 kanske är ett alternativ?
Dock har Spectral fått bättre reviews....alternativ?

Tar gärna emot tips på cyklar att kika på som kan vara bra alternativ.

Tack på förhand.

Martin

Innan jag öppnade tråden tänkte jag Transition Spur, och den har du ju redan identifierat. Även Ripley och Tallboy är riktigt bra alternativ.

Nya Stumpjumpern?

Innan jag öppnade tråden tänkte jag Transition Spur, och den har du ju redan identifierat. Även Ripley och Tallboy är riktigt bra alternativ.

Nya Stumpjumpern?
Grymt tips.....tog avstånd från Stumpy ett tag då många verkar tycka att den är "svampig" på planare underlag och uppför än de andra hojarna. Men den nya kanske är bättre?

Jag rullar runt på en reactor. Den lutar mer åt enduro än xc men klart allsidig. Funderar på ett extra hjulpar med typ Rekon/Rekon race för att snabbt ställa om mellan enduro/xc.

Occam som nämns är riktigt rolig cykel men rätt tung om man inte kör kolfiber! Jag använder min Occam iof mer för bus i skogen vilket säkert gjort att den uppgraderats tyngre än den behövts.

Kompletterade den i år med en Sonder Cortex där jag kör 120mm bak och 140mm fram. Lättare, rappare och riktigt rolig. Dock inte lika kompetent som Occamen utför, men kör min Occam med 160mm gaffel och coil bak nuförtiden.. Den kan som sagt ha uppgraderats lite tungt med tanke på att den blivit mer inriktad till ren lek! ?

Hej

Är ute efter en "allround" hoj, en som inte skäms för sig på plattmark, uppför stigar eller nerför.
Vill börja söka upp lite mer utmanande stigar och utförslöpor, men samtidigt kunna använda cykel på en vanlig familjetur.
Så söker en cykel som ligger mellan XC och ren trail/enduro...en "down country" cykel om jag förstått det rätt.
Tänker jag rätt?

Har läst reviews och fastnat för Santa Cruz Tallboy, som verkar vara just det jag söker, en cykel som är ok på allt.
Ibis Ripley
Transition Spur

Tack på förhand.

Martin
Vilken ramstorlek behöver du?

Vad jag förstår behöver jag troligtvis xl i Tallboy...är 188cm lång. Om jag fattar det rätt är SC rätt "små" i storlekarna.
Inte jättesmå direkt, men inte heller stora så kör på XL.

En modern cykel med bra dämpare som har LSC är inte svampig, så det behöver du inte oroa dig för så länge du köper en hoj med schyssta dämpare.

Jag cyklar på en Kona Hei Hei sedan i våras. Den begränsar inte mig utför vid stigcykling och är helt makalöst effektiv på platten och till och med på asfalt. Är ofta förvånad över marschfarten man kan hålla vid transport och vid enkel stig.

Korta kedjestag och vettig geo gör den lekfull och rolig trots sin trampeffektivitet skulle jag säga. Andas både lek och allvar på samma gång.

Det ska dock sägas att jag verkar kunna komma undan med att köra ganska "liten" cykel utför. Säger inte att jag är vidare snabb, men hänger alltid med vid stökig gruppcykling utan bekymmer.

Reservation föreligger därför om att den kanske inte står sig fullt ut vid utförscykling. En större cykel såsom exempelvis Occam blir för trög för min smak. Trots det skulle jag säga att den är nära nog optimal stigcykel för min del - snabb men ändå kompetent!

Inte jättesmå direkt, men inte heller stora så kör på XL.

En modern cykel med bra dämpare som har LSC är inte svampig, så det behöver du inte oroa dig för så länge du köper en hoj med schyssta dämpare.
Ok...grymt tack. Stumpy Alloy comp 2021 verkar vara enklast att få tag på ser det ut som. Antar att den har ok dämpare , Fox 34 rhythm fram och Fox float dps bak?

Jag cyklar på en Kona Hei Hei sedan i våras. Den begränsar inte mig utför vid stigcykling och är helt makalöst effektiv på platten och till och med på asfalt. Är ofta förvånad över marschfarten man kan hålla vid transport och vid enkel stig.

Korta kedjestag och vettig geo gör den lekfull och rolig trots sin trampeffektivitet skulle jag säga. Andas både lek och allvar på samma gång.

Det ska dock sägas att jag verkar kunna komma undan med att köra ganska "liten" cykel utför. Säger inte att jag är vidare snabb, men hänger alltid med vid stökig gruppcykling utan bekymmer.

Reservation föreligger därför om att den kanske inte står sig fullt ut vid utförscykling. En större cykel såsom exempelvis Occam blir för trög för min smak. Trots det skulle jag säga att den är nära nog optimal stigcykel för min del - snabb men ändå kompetent!
Vad menar du med större? Occam är ju mindre än Hei Hei.

Edit: Tydligen inte, Hei Hei är marginellt kortare.

Senast ändrad:
Ok...grymt tack. Stumpy Alloy comp 2021 verkar vara enklast att få tag på ser det ut som. Antar att den har ok dämpare , Fox 34 rhythm fram och Fox float dps bak?
Ja. Bakre dämparen har 3 olika lägen i ”open” och 3 olika generella hårdheter för LSC. Så du kan ha tre olika ”pre sets” beroende på terräng.

Orbea Occam är ju väldigt mångsidig.
Känns subjektivt livligare och poppigare än Spur också. Var förvånad över hur långslagig transan känns, dock snabb. Occam känns tvärtom som om den har mindre slag än den har. Lätt (i plast) och rapp, om man håller sig till hyfsat lätta hjul och däck och så då förstås.

Jag har en sånhär som gör typ det du är ute efter:

När det begav sig för två-tre år sedan såldes den med GX Eagle för 26.000, men dagens spec verkar vara antingen snålare specad eller dyrare för ca samma spec/XT

Intressanta förslag...
* Norco optic ser intressant ut. Men svårt att hitta pris och försäljare
* Orbea Occam H10 väldigt intressant (verkar enklare att få tag i än Norco)
* Strumpy Alloy comp mycket intressant, verkar som man får mycket cykel för pengarna och verkar som den är lättast att få tag på.

Nästa fråga är så klart storlek på ovanstående? f
Är som sagt 187/188 cm lång, väger 88kg...längre överkropp/armar än ben (om det nu skulle spela någon roll)
Någon som är min längd som kört på Norco optic, Orbea Occam eller nya Stumpjumper?

Tack för att ni ger en newbie grym feedback

Jag kör yt izzo! Var ute efter samma typ av hoj! Tycker den funkar super! Vet dock inte om de finns någon nu... Men bra pris för en bra specad cykel!

Jag är 187cm och kör nya Stumpjumper i S4. Jag tycker den är perfekt i strl för mig. Dock har jag en lite längre stam än standard på men det är nog mest en fråga om tycke och smak. En S5 skulle nog funkar toppen det med, jag har en S5 i min Status just för att jag vill att den ska vare mer stabil (kör den bara i Järvsö och liknande) jämfört med min Stumpjumper som jag hellre vill ha lite mer lekfull. Inte för att jag whippar och hoppar omkring men på stigarna i Hellas tycker jag den är toppen i strl.

Intressanta förslag...
* Strumpy Alloy comp mycket intressant, verkar som man får mycket cykel för pengarna och verkar som den är lättast att få tag på.

Är som sagt 187/188 cm lång, väger 88kg...längre överkropp/armar än ben (om det nu skulle spela någon roll)
Någon som är min längd som kört på Norco optic, Orbea Occam eller nya Stumpjumper?

Du kommer kunna ha Occam i både L och XL beroende på preferenser. Men antagligen är XL ganska rätt särskilt med tanke på lite överkropp. Jag som är 185 med långa ben gillar L men hade valt XL om jag hade velat ha mer snabb/stabil än lekfull. Vette tusan om man ska va mycket längre än mig dock.

Intressanta förslag...

Bike 24 sålde optic tror jag men är väl slut.
Reactor i xl

Ja, reactor är ingen down country som jag nu ser att det står i TS. Så det beror på vad allt i do it all betyder.
Beroende på hur duktig man är kanske det är roligare att cykla xc med en reactor än enduro på en skeen.

Skippar man enduro & am så räcker det med en down country med betydligt mindre slag än de flesta förslag i tråden

20210620_204604.jpg

Bifogar en bild, klart över TS budget, men med full SLX och en lätt ram kändes det ok för vad som gick att få tag på. Har skaffat ett One Up kolfiberstyre och ny stam. Planerar att byta hjulen till något lättare i augusti/ september.

Hojen är en rolig och allsidig stigcykel, vilket var vad jag var ute efter.

Jag kör också en Stumpjumper 2021 (Comp) och är supernöjd. Är 191cm lång så valde en S5 vilket känns kanon. Valde mellan denna och Tallboy men tyckte att jag fick bättre bromsar och växlar på Stumpyn. Läste att aluminium modellerna fortfarande använder det gamla horst-link dämparlänkaget men osäker på om det påverkar gungkänslan. Jag kör nästan alltid dämparen helt öppen på min då den gungar väldigt lite även när man ställer sig upp.

Sant, vi får hoppas att det bara inte blir nya normen för vad en Alu ska kosta?
Tror och hoppas inte det. Np och ragley har gjort sjuka prishöjningar (men säljer ändå slut direkt).
Nu har tysken köpt wiggleCRC så kanske kan vi snart köpa det från bikester istället. Tyvärr tar allt lång tid i cykelindustrin och 2022 cyklarna är väl snart här och slut igen.
Fast just nu verkar komponentläget vara på väg att bli akut

Visa bilaga 500817
Bifogar en bild, klart över TS budget, men med full SLX och en lätt ram kändes det ok för vad som gick att få tag på. Har skaffat ett One Up kolfiberstyre och ny stam. Planerar att byta hjulen till något lättare i augusti/ september.

Hojen är en rolig och allsidig stigcykel, vilket var vad jag var ute efter.
Epic Evon är riktigt nice men dyr med tanke på vad man får för komponenter. En allround och rolig cykel, står på min önskelista.

Hej

Tänker jag rätt?

Ibis Ripley
Transition Spur

Tack på förhand.

Martin
Har själv letat efter denna cykel men mycket svårt att hitta. Det blir till att kompromissa med antingen bra utför eller snabb xc. Man får helt enkelt välja vilket man cyklar mest. Fastnade själv för en Orbea Occam för jag cyklar mest stig och enduro. Lite som att hitta en bil som är bra på allt. Själv kommer jag att satsa på två cyklar i framtiden.

Jag är 189cm 92kg och kör en 2021 Occam H10 i XL, storleken är perfekt! Har 88,5cm i innerbenslängd. Tyckte inledningsvis att den kändes stor, men man vänjer sig väldigt fort. L hade antagligen känts för kort. Väldigt nöjd med cykeln, jag cyklar mer mot trail-/endurohållet än xc. Väldigt kompetent uppför och utför, men gör inte bort sig helt på platten heller!

Scott Spark? Köpte själv en i höstas (2020). Stort fan av twinlock. Har även en RC och det jag upplever som störta skillnad är ”vanliga” Spark känns stabilare utför. Ska ut i Hamra BikePark om en stund och får se hur den känns i längre utförslöpor.

Tillbaka
Topp