Enduro SM Järvsö

Enduro SM Järvsö
Ja precis!
men det vara alltså lite dropp och grejer med? Det tycker jag låter svårare än Åre. Åre var bara långt och brant mest..
Har du varit i järvsö så var hoppet/droppet under sittliften nästan längst ner med. Det är några mindre hopp också på väg ner i Kristin, för dom snabba grabbarna är dom antagligen rejäla flygturer

Edit: kolla wallners insta, han ser ut att ha tagit rejält med luft

Senast ändrad:
Enduro SM Järvsö
Jag och Shrue här på happy hade lite käbbel med kommissarien angående licenser.. Så vi hamnade i motion istället för tävlingsklass! Men det gjorde inte mycket för vi satsade på att köra tillsammans istället och filma hela tävlingen! Riktigt kul var det. Det blev några missar och nära katastrofer, men vi kom ner hela till slut. Shrue "vann" motion och jag kom tvåa, han måste fuskat på något sätt ;)

Enjoy!

Enduro SM Järvsö
Jag och Shrue här på happy hade lite käbbel med kommissarien angående licenser.. Så vi hamnade i motion istället för tävlingsklass! Men det gjorde inte mycket för vi satsade på att köra tillsammans istället och filma hela tävlingen! Riktigt kul var det. Det blev några missar och nära katastrofer, men vi kom ner hela till slut. Shrue "vann" motion och jag kom tvåa, han måste fuskat på något sätt ;)

Enjoy!
Snyggt kört som sagt, fasen vad roligt det ser ut ??

Enduro SM Järvsö

Enjoy!
Grymt kört!! ??

Enduro SM Järvsö
åre var nog svårare sett till ss4 och ss5. Så järvsö var nog i min mening lättare. Men dryga 800-900m klättring blev det så det var rätt tufft ändå fysiskt
Jag tyckte Järvsö blev bra mkt jobbigare fysiskt.
Även cykeltekniskt pga skitsträckorna ss1 o 2 i Järvsö men med ss4 o 5 i Åre hade det varit rätt lika men längre i Åre. Grejen i Åre var ju att de långa sträckorna var maskinbyggda nedre halvan så var mer ok med trötta underarmar då.

Båda tävlingarna har varit jäkligt skoj med många plus.
Några minus:
I både Åre och Järvsö lät liftägarna inte tävlingen starta i vettig tid o sportstiming fuckade upp allt med tid i Åre av någon anledning, nytt folk iår? Rätt trist då tävlingen i Åre stod still i 1h pga skada o sen inte kunde fullföljas, ger liksom ingen tid för problem när vi startar så sent.

I Järvsö lät dom oss mer eller mindre köra upp 2 nya stigar, var bandat o draget men förändrades för varje åkare på träningsdagen. Rätt trist på ett SM men var väl lite otur med galet mkt regn kvällen innan träning.

En del i elit fuskade hej vilt i Åre och cyklade rakt ut i gräset i pister för att skippa kurvor enligt publiken. Jävligt tråkigt! Har svårt och förstå varför man tävlar och sen kör helt utanför banan. Går ju liksom inte att banda ett helt berg. Är ju inte direkt att de tog en innerlinje utan skippade hela partier av banan.
(Behöver ses av en kommissarie eller 2 tävlande för att protest ska gå igenom)

Senast ändrad:
Enduro SM Järvsö
Jag tyckte Järvsö blev bra mkt jobbigare fysiskt.
Även cykeltekniskt pga skitsträckorna ss1 o 2 i Järvsö men med ss4 o 5 i Åre hade det varit rätt lika men längre i Åre. Grejen i Åre var ju att de långa sträckorna var maskinbyggda nedre halvan så var mer ok med trötta underarmar då.

Båda tävlingarna har varit jäkligt skoj med många plus.
Några minus:
I både Åre och Järvsö lät liftägarna inte tävlingen starta i vettig tid o sportstiming fuckade upp allt med tid i Åre av någon anledning, nytt folk iår? Rätt trist då tävlingen i Åre stod still i 1h pga skada o sen inte kunde fullföljas, ger liksom ingen tid för problem när vi startar så sent.

I Järvsö lät dom oss mer eller mindre köra upp 2 nya stigar, var bandat o draget men förändrades för varje åkare på träningsdagen. Rätt trist på ett SM men var väl lite otur med galet mkt regn kvällen innan träning.

En del i elit fuskade hej vilt i Åre och cyklade rakt ut i gräset i pister för att skippa kurvor enligt publiken. Jävligt tråkigt! Har svårt och förstå varför man tävlar och sen kör helt utanför banan. Går ju liksom inte att banda ett helt berg. Är ju inte direkt att de tog en innerlinje utan skippade hela partier av banan.
(Behöver ses av en kommissarie eller 2 tävlande för att protest ska gå igenom)
Angående tidtagningen. Det var Neptron som stod för tidtagningen i ess. Nu i denna serien verkar det vara någon annan leverantör.
Vad användes för chip?

Enduro SM Järvsö
Angående tidtagningen. Det var Neptron som stod för tidtagningen i ess. Nu i denna serien verkar det vara någon annan leverantör.
Vad användes för chip?
samma chip känns det som men företaget sportstiming. EWS ser också ut att ha samma chip.

Grejen var att de ville ha det på ett sätt som inte riktigt fungerar med enduro i Åre, de ville att alla skulle regga chip efter åkarmötet men var ju då upp till 3,5h till starttid på toppen så va fan skulle man göra då? men de lärde sig snabbt iaf för funkade bättre i Järvsö där de var tydliga med starttider från botten och tidsmål inför start sträcka 3 och maxtid för hela tävlingen.
Dock knas att de inte är hårdare med att alla ska starta i sina klasser i Järvså eller speciella tidsstopp före och efter om någon hamnar bakom så det blir jämn tävling för alla. Var några i Master herr 35 och råkade starta bakom junior som inte släppte förbi på sträcka 1 eller 2 och sånt ska ju inte behöva hända. Regelkravet att släppa förbi kan ju inte gälla andra klasser. Ska man släppa förbi/köra om så ska det ju vara för folk man tävlar mot och inte för random person i en annan klass

Senast ändrad:
Enduro SM Järvsö
samma chip känns det som men företaget sportstiming. EWS ser också ut att ha samma chip.

Grejen var att de ville ha det på ett sätt som inte riktigt fungerar med enduro i Åre, de ville att alla skulle regga chip efter åkarmötet men var ju då upp till 3,5h till starttid på toppen så va fan skulle man göra då? men de lärde sig snabbt iaf för funkade bättre i Järvsö där de var tydliga med starttider från botten och tidsmål inför start sträcka 3 och maxtid för hela tävlingen.
Dock knas att de inte är hårdare med att alla ska starta i sina klasser eller speciella tidsstopp före och efter om någon hamnar bakom så det blir jämn tävling för alla. Var några i Master herr 35 och råkade starta bakom junior som inte släppte förbi på sträcka 1 eller 2 och sånt ska ju inte behöva hända. Regelkravet att släppa förbi kan ju inte gälla andra klasser. Ska man släppa förbi/köra om så ska det ju vara för folk man tävlar mot och inte för random person i en annan klass
Ok, ja hårdvaran är väll samma då. Neptron kör ju egen mjukvara, antar att dessa gör det också.

Vi (ja jag jobbar en del på Neptron) hade också lite inkörningsproblem första tävlingarna med enduro. Det var på vallåsen, men det löste sig :)

Enduro SM Järvsö

Dock knas att de inte är hårdare med att alla ska starta i sina klasser eller speciella tidsstopp före och efter om någon hamnar bakom så det blir jämn tävling för alla. Var några i Master herr 35 och råkade starta bakom junior som inte släppte förbi på sträcka 1 eller 2 och sånt ska ju inte behöva hända. Regelkravet att släppa förbi kan ju inte gälla andra klasser. Ska man släppa förbi/köra om så ska det ju vara för folk man tävlar mot och inte för random person i en annan klass
Vi som arrade i Åre var väldigt tydliga med att varje klass skulle starta för sig på sträckorna just av dom anledningarna som du skriver. Som jag fattat det hölls det också av våra starters.

Men ja, starten på torget blev inte optimal. Där var väl vi lite naiva och trodde att folk skulle regga sitt chip och sen ta sig till sin start på SS1 i lagom tid. Så blev det inte alltid.

Enduro SM Järvsö
Vi som arrade i Åre var väldigt tydliga med att varje klass skulle starta för sig på sträckorna just av dom anledningarna som du skriver. Som jag fattat det hölls det också av våra starters.

Men ja, starten på torget blev inte optimal. Där var väl vi lite naiva och trodde att folk skulle regga sitt chip och sen ta sig till sin start på SS1 i lagom tid. Så blev det inte alltid.
Var otydlig ovan, syftade på Järvsö angående startordning, redigerade.
Jo i Åre var det hårdare med att man skulle starta i sin egen klass, var väl bara på ss3 det var lite annat men där fick ju de som var på start starta så var ju juste! Lämnades tidsgap så folk fick tävla hyfsat ifred iaf men 10min sträcka kan det ju bli omkörningar ;)
Har kört 5 tävlingar i Sverige de sista åren och funkar definitivt bättre när alla har en starttid från botten och grupperna cyklar upp ihop, då går blir det sällan att någon håller helt annan fart upp helt enkelt och allt flyter på bättre. Klart att saker kan hända men då får man väl lösa det då eller ha en förberedd plan för hur de ska starta om de hamnar bakom på något sätt. Att starta före tycker jag inte att folk ska få göra. Folk trampade ju fort för att köra tävlingen så fort de kunde i Östersund 2019 för att undvika regnet och blir ju inte jämna tävlingsklasser och blev rätt mkt osportsligt där vilket hade kunnat undvikas om de varit hårda med att man startar i sin egen klass.

Åre är ju ett galet stort berg och fungerade ju super utföver starten. Att det kanske måste bandas lite mer är väl en lärdom men från min sida saknade jag varken bandning eller tyckte den var konstig, banorna i Åre var ju inte direkt nya så förstår faktiskt inte kritiken angående fel färg på banden. Att man behöver banda så att folk inte fuskar verkar ju uppenbart nu men jag hade aldrig själv kommit på tanken att banda av så att folk inte cyklar rakt ut i en pist långt ifrån banan för att skippa kurvor.
I Järvsö var jag på väg ut i skogen 2 ggr när jag följde banden i tävlingsfart och var ju på de sträckor de tyckte att vi skulle köra upp dom så där tycker jag bandningen fungerade sämre och kändes som att 1/3 eller fler i min klass gjorde liknande saker på de sträckorna efter hur snacket var efteråt.

Senast ändrad:
Enduro SM Järvsö
Var otydlig ovan, syftade på Järvsö angående startordning, redigerade.
Jo i Åre var det hårdare med att man skulle starta i sin egen klass, var väl bara på ss3 det var lite annat men där fick ju de som var på start starta så var ju juste! Lämnades tidsgap så folk fick tävla hyfsat ifred iaf men 10min sträcka kan det ju bli omkörningar ;)
Har kört 5 tävlingar i Sverige de sista åren och funkar definitivt bättre när alla har en starttid från botten och grupperna cyklar upp ihop, då går blir det sällan att någon håller helt annan fart upp helt enkelt och allt flyter på bättre. Klart att saker kan hända men då får man väl lösa det då eller ha en förberedd plan för hur de ska starta om de hamnar bakom på något sätt. Att starta före tycker jag inte att folk ska få göra. Folk trampade ju fort för att köra tävlingen så fort de kunde i Östersund 2019 för att undvika regnet och blir ju inte jämna tävlingsklasser och blev rätt mkt osportsligt där vilket hade kunnat undvikas om de varit hårda med att man startar i sin egen klass.

Åre är ju ett galet stort berg och fungerade ju super utföver starten. Att det kanske måste bandas lite mer är väl en lärdom men från min sida saknade jag varken bandning eller tyckte den var konstig, banorna i Åre var ju inte direkt nya så förstår faktiskt inte kritiken angående fel färg på banden. Att man behöver banda så att folk inte fuskar verkar ju uppenbart nu men jag hade aldrig själv kommit på tanken att banda av så att folk inte cyklar rakt ut i en pist långt ifrån banan för att skippa kurvor.
I Järvsö var jag på väg ut i skogen 2 ggr när jag följde banden i tävlingsfart och var ju på de sträckor de tyckte att vi skulle göra åt dom så där tycker jag bandningen fungerade sämre och kändes som att 1/3 eller fler i min klass gjorde liknande saker på de sträckorna.
Jag hade bandat mer i Åre om jag hade haft mer hjälp att göra det, vi saknade helt enkelt funktionärer som kunde hjälpa till. I princip var vi två person arrangerade enduron i Åre, vilket är helt galet. Jag la nästan en halv dag på bara 1000 och ändå var det inte tillräckligt med tejp där. Samtidigt kunde vi inte tejpa av hela banan redan på träningen heller eftersom det skulle ha stört bikeparkens vanliga gäster för mycket, det där var en svår balansgång. Och så var ju högzon stängd dagen innan race vilket gjorde att vi inte kom upp och kunde tejpa mer. Här önskar jag att fler åkare faktiskt insåg vilket jäkla jobb det är att arrangera en enduro och hade lite mer slack med organisationen. Vi som gör sånt här är cyklister precis som alla andra och lägger ideell tid på tävlingen som vi annars kunde lagt på att cykla själva eller dricka öl med kompisar som kommit för festivalen.

Å andra sidan är det upp till åkarna att faktiskt lära sig banan och fusk är ju fusk oavsett hur tejpen ser ut. Dom flesta verkar ha hittat ner iaf. Men självklart hade vi velat ha en större organisation och mer tejpning.

När det gäller Åre vs Järvsö så tycker jag personligen att det är skitkul att varje ställe har sin karaktär på bana. Åre är långt, stundtals brant och mer fysiskt medan Järvsö är kortare men mer tech.

Enduro SM Järvsö
Åsikterna går ju isär, som sagt tyckte jag personligen att allt följde lederna så förstår inte riktigt hur man kunde missuppfatta bandningen, Åre är ett berg och går ju inte att banda allt även om ni haft fler folk. Oavsett ett jävla grymt jobb ni gjorde! Tror alla som körde Åre tyckte att det var en grym tävling och sjukt roligt! en jäkla grej att få köra ett SS2 i Åre som för de flesta hade en åktid som var = totaltid för hela tävlingen i Järvsö.

Pratade med några oförstående pappor i Järvsö, det lät som att de hade väntat sig ett arrangemang i Åre som att banan var 1km på platten. Helt enkelt svårt att få såna människor nöjda. För att exemplera Åre så stod jag som funktionär på toppen av Åreskutan 4h i 8 grader och ihållande storm på 20 m/s för att se till att tävlande inte virrade bort sig där uppe under Swedman Xtreme Triathlon 2018, detta var 9e augusti så full sommar. Är liksom lite olika förutsättningar på olika platser och då måste ju tävlande ha förståelse för vissa saker men verkar svårt för en del personer helt klart.

Enduro SM Järvsö
Har full förståelse för att det kan vara svårt att rodda en tävling, är man två som själva arrangerar en SM-deltävling så är det lika delar imponerande som tragiskt.

Nu har jag inte varit insyltat på många år men om det fortfarande är ett SCF-sanktionerat lopp så ska SCF skämmas för att dom inte frigör mer resurser.

Enduro SM Järvsö
J

Ni ska ha all eloge för arrangemanget av åre endurot. Att begära att allt ska vara perfekt är typiskt svenskt. Sen blir det ju också tyvär att dom som är missnöjda hörs högst medans de som är nöjda inte yttrar sig.

Ivarjefall så hade jag roligt på tävlingen, riktigt bra gjort, speciellt med tanke på att ni var så få :)

Enduro SM Järvsö
En signalfärg på bandningen i Åre hade gjort stor skillnad. Eller varför inte på resterande tävlingar. Två grymma tävlingar hitills ?

Enduro SM Järvsö
En signalfärg på bandningen i Åre hade gjort stor skillnad. Eller varför inte på resterande tävlingar. Två grymma tävlingar hitills ?
På vilket sätt hjälper signalfärg? Allt följde ju befintliga leder så på vilket sätt och vad kunde missuppfattas? Att mer bandning hade varit bra är nog alla överens om men som beskrivet ovan fanns inte folk.

Håller med om grymma tävlingar

Enduro SM Järvsö
På vilket sätt hjälper signalfärg? Allt följde ju befintliga leder så på vilket sätt och vad kunde missuppfattas? Att mer bandning hade varit bra är nog alla överens om men som beskrivet ovan fanns inte folk.

Håller med om grymma tävlingar
Uppe på högzon med hög puls är det inte lätt att se två 30cm svartvita band som smälter in med miljön knutna på stenar på marken och speciellt inte när det går att åka vidare på easy rider på huvudleden. Just en signalfärg hade kanske gjort skillnaden. Det är därför te.x jaktlag, byggarbetare och vägarbetare använder signalfärger, för att man ska synas tydligt.

Enduro SM Järvsö
Uppe på högzon med hög puls är det inte lätt att se två 30cm svartvita band som smälter in med miljön knutna på stenar på marken och speciellt inte när det går att åka vidare på easy rider på huvudleden. Just en signalfärg hade kanske gjort skillnaden. Det är därför te.x jaktlag, byggarbetare och vägarbetare använder signalfärger, för att man ska synas tydligt.
Välkommen att arrangera en tävling själv med alla tusen fallgropar som finns, inklusive brist på funktionärer, tejp i ”rätt färg” som kommer för sent och befintlig tejp i fel färg…

Jag har lyckats köra Trans-Provence med snudd på obefintlig tejpning utan att köra fel så det borde gå att ta sig nerför 1000-metern utan minsta problem. Vägen ut mot Easy var avspärrad med 30 meter racetejp som mer eller mindre var omöjlig att missa om man faktiskt rekat banan ordentligt innan, vilket hör till sporten. Reglerna säger att det räcker med bandade portar för att markera banan vilket fanns på plats på 1000 på träningstillfället och som utökades inför race. Dessutom hade SCF godkänt banan i Åre innan race och ansåg att den uppfyllde deras krav, i min värld som arrangör borde det räcka.

Det börjar bli extremt tröttsamt med allt gnäll bland dagens endurocyklister och deras racefarsor men jag antar att DH-tejpning är den enda vägen att gå för att slippa klagomål. Synd bara att det i så fall utesluter fler race i Åres högzon och att folk som jag ruttnat på att arrangera tävlingar och aldrig kommer att göra det igen.

Enduro SM Järvsö
Och om någon undrar så är det här tejp och vitkäpp från Västra och delen på gräset där DH gick ut i Flinbanan, alltså en bråkdel av Åres bana. Upplockat från Skutan kl. 07.10 dagen efter enduron av mig och min sambo, på hennes födelsedag dessutom.

Jag köper att Järvsö hade tejpat mer och skyltat bättre men dom hade en bana som var mer än 1/3 så lång och dessutom gick att nå enkelt med bil och fyrhjuling. I Åre fick vi cykla ut med det mesta.

31C160D6-4B2F-4188-8BB4-49C4CED9AE2C.jpeg

Enduro SM Järvsö
Välkommen att arrangera en tävling själv med alla tusen fallgropar som finns, inklusive brist på funktionärer, tejp i ”rätt färg” som kommer för sent och befintlig tejp i fel färg…

Jag har lyckats köra Trans-Provence med snudd på obefintlig tejpning utan att köra fel så det borde gå att ta sig nerför 1000-metern utan minsta problem. Vägen ut mot Easy var avspärrad med 30 meter racetejp som mer eller mindre var omöjlig att missa om man faktiskt rekat banan ordentligt innan, vilket hör till sporten. Reglerna säger att det räcker med bandade portar för att markera banan vilket fanns på plats på 1000 på träningstillfället och som utökades inför race. Dessutom hade SCF godkänt banan i Åre innan race och ansåg att den uppfyllde deras krav, i min värld som arrangör borde det räcka.

Det börjar bli extremt tröttsamt med allt gnäll bland dagens endurocyklister och deras racefarsor men jag antar att DH-tejpning är den enda vägen att gå för att slippa klagomål. Synd bara att det i så fall utesluter fler race i Åres högzon och att folk som jag ruttnat på att arrangera tävlingar och aldrig kommer att göra det igen.
Som nämnt ovan tycker jag att både järvsö är och åre har varit

Enduro SM Järvsö
Som nåmnt ovan så tycker jag att både åre och järvsö har varit grymma tävlingar och minnen för livet. Det var en liten input bara angående färgval på tejp. Det var inte meningen att göra nå slags påhopp och jag är tacksam för alla ideella krafter som finns inom sport överlag. Det var en liten detalj bara. Fortsätt med det ni gör. Jag kommer återvända till Åre om det blir fler enduron där ?

Enduro SM Järvsö

Du kanske ska skilja på gnäll och konstruktiv kritik med?

Enduro SM Järvsö
...

Målsättningen om man tar på sig att arrangera någonting borde vara att det ska bli så bra som möjligt, inte att folk ska tycka synd om en.

Enduro SM Järvsö
Målsättningen om man tar på sig att arrangera någonting borde vara att det ska bli så bra som möjligt, inte att folk ska tycka synd om en.
Och som deltagare kanske man ska fundera lite på vad ”så bra som möjligt” innebär, givet förutsättningarna, innan man häver ur sig en massa gnäll och klagomål. Och framförallt, är man inte själv beredd att ta på sig ett arrangörsskap, kanske man ska fundera ytterligare ett varv innan man häver ur sig.

Enduro SM Järvsö
Och som deltagare kanske man ska fundera lite på vad ”så bra som möjligt” innebär, givet förutsättningarna, innan man häver ur sig en massa gnäll och klagomål. Och framförallt, är man inte själv beredd att ta på sig ett arrangörsskap, kanske man ska fundera ytterligare ett varv innan man häver ur sig.
Jag är säker på att de gjort det absolut bästa de kunnat av situationen, men det finns begränsningar i sporten. Det handlar om ideellt arbete och då får man som deltagare vara glad över det som erbjuds, och jag är rätt säker på att Åres enduro nog ändå är i topp i Sverige.

Vill man ha perfekt uppstyrda arrangemang får man springa lidingöloppet eller så.

Jag har bandat små rallyspår på några hundra meter och förstår mycket väl vilket hästjobb det måste vara att banda i Åre.

Jag blir också lite besviken över att oskicket med att helt ogenerat kapa bort stora delar av stigarna inte försvunnit. Jag klagade rätt högljutt på det efter en incident i Gesunda för typ fem år sedan men har i princip inte tävlat sedan dess. Sånt gör ju att man som deltagare tappar intresset lite, särskilt om det är de snabbaste som beter sig så.

Folk över lag vekar ju väldigt nöjda med hela arrangemanget så jag menar att man kanske ska ta åt sig av det ist för att lacka ur på att få feedback på fel tejpfärg i 1000 metarn.

Enduro SM Järvsö
Åre var fantastiskt bra, jag tycker inte att tejpningen var dålig per se. Jag körde fel på 1000m för att jag stirrade ner framför hjulet och inte hade tränat på sträckan, så det är mitt egna fel... Jag kraschade ut i tejpen där easy rider-övergången är, men det är för att jag gick på min vanliga line och att jag inte var rutinerad nog att lyfta blicken. Tejpen fanns ju där och var tydlig.

Överlag annars så tycker jag att årets Åretävling var den bästa tävlingen jag kört sedan mitt första race 2016 i ESS. Bara missat ett par tävlingar sedan dess. Det är så en endurotävling ska vara!

Järvsö var också riktigt bra. Enda kritiken jag har är all bikepush, jag tycker att en cykeltävling ska gå att cykla. Visst, 50-100m push om det är riktigt brant är la okej. Men halva berget? Nja.. då var Åre mycket bättre där man faktiskt kunde cykla alla transporter också. Vill jag vandra så lämnar jag cykeln hemma.

Men som sagt, riktigt jäkla bra tävlingar! Ribban har höjts och jag är glad att se att svensk endurocykling håller världsklass.

Keep it up!

Enduro SM Järvsö
Det är ju inte första gången diskussionen kring bandning kommer upp när det gäller Åre. Berget är ju avsevärt mkt större än alla andra tävlingsplatsers dito så att banda allt är en omöjlighet. Under årets åkarmöte kunde speakern ha informerat mer tydligt kring vilka regler som gäller. Tror att mer information och diskussion kring att följa reglerna är vägen framåt. Även om det inte borde behövas. Arrangemanget i övrigt är kanon. Kanske läge att flytta Åre enduro till en egen vecka/helg än under bikefestivalen? @Glisseur Känns som att tävlingen vuxit sig för stor för att få plats under veckan med alla andra event. På så vis kanske fler funktionärer skulle kunna frigöras? Hatten av till er som jobbar med att arrangera enduro tävlingar. Ni gör ett grymt jobb.

Enduro SM Järvsö
Åre var fantastiskt bra, jag tycker inte att tejpningen var dålig per se. Jag körde fel på 1000m för att jag stirrade ner framför hjulet och inte hade tränat på sträckan, så det är mitt egna fel... Jag kraschade ut i tejpen där easy rider-övergången är, men det är för att jag gick på min vanliga line och att jag inte var rutinerad nog att lyfta blicken. Tejpen fanns ju där och var tydlig.

Överlag annars så tycker jag att årets Åretävling var den bästa tävlingen jag kört sedan mitt första race 2016 i ESS. Bara missat ett par tävlingar sedan dess. Det är så en endurotävling ska vara!

Järvsö var också riktigt bra. Enda kritiken jag har är all bikepush, jag tycker att en cykeltävling ska gå att cykla. Visst, 50-100m push om det är riktigt brant är la okej. Men halva berget? Nja.. då var Åre mycket bättre där man faktiskt kunde cykla alla transporter också. Vill jag vandra så lämnar jag cykeln hemma.

Men som sagt, riktigt jäkla bra tävlingar! Ribban har höjts och jag är glad att se att svensk endurocykling håller världsklass.

Keep it up!

Meningen i Järvsö var ju att vi skulle cyklat serpentinvägarna hela vägen upp, men grävning och sprängning gjorde att det inte var möjligt. Dom stängde väl av vägen under veckan när dom jobbade med stugtomterna, annars hade ju vi sluppit den biten.

Byggjobbarna hade ju gjort helg när tävlingen gick av stapeln så rent teoretiskt borde vi ju kunnat få cykla då även om avstängningsskyltarna satt kvar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp