Short travel "all in one" MTB

Fast ett svampigt länkage går inte att maskera.
Är det inte mest XC-cyklar som förlitar sig på låsningar i dämpare som är lite svampiga öppna idag? Stigcyklarna nu har väl de flesta lärt sig bygga effektiva även öppet.
Bara nyfiken nu alltså inte testat så många olika men min förra 100/100 Cykel var rejält svampig bak helt öppen.

Är det inte mest XC-cyklar som förlitar sig på låsningar i dämpare som är lite svampiga öppna idag? Stigcyklarna nu har väl de flesta lärt sig bygga effektiva även öppet.
Bara nyfiken nu alltså inte testat så många olika men min förra 100/100 Cykel var rejält svampig bak helt öppen.
Jag har aldrig förstått det där med låsning men så kan det ju vara. Min hoj har i princip inget gung vid tramp och då kör jag ändå med coil bak nu.

Jag provade ett helt gäng cyklar i samma segment innan jag köpte min Occam och det är rätt storl skillnad på hur det känns i praktiken. Spesh Stumpy utmärkte sig som rätt svampig t ex.

Jag har aldrig förstått det där med låsning men så kan det ju vara. Min hoj har i princip inget gung vid tramp och då kör jag ändå med coil bak nu.
Saknar inte låsning på min Optic heller, men fipplade konstant med låsningen på min tidigare Sup.
Jag provade ett helt gäng cyklar i samma segment innan jag köpte min Occam och det är rätt storl skillnad på hur det känns i praktiken. Spesh Stumpy utmärkte sig som rätt svampig t ex.
Klokt, önskar man kunde komma åt att testa en jäkla massa cyklar innan köp

Fan, måste testa någon annan hoj i samma segment någon gång då jag inte alls upplever min Stumpy som svampig i Hellas. Eller så ska jag inte testa någon annan hoj.. Kanske smartast ?... Men har det blivit någon hoj för TS?

Någon som recenserade den sa t.ex. att kassetten resten av växlarna inte funkade ihop.
Navet var så där och hade dåliga kullager som saknade tätningar.
Det var nog jag som skrev det. Nu har jag fått till växlarna så att de fungerar mycket bättre än i början. Baknavet var verkligen dåligt så det har jag bytt till sram så nu fungerar det mycket bättre. Det är en bra cykel. Mitt problem nu är att den är på gränsen för liten för mig. Men den fungerar helt ok ?.

Angående Rift Zone så var det väl en del i Rift Zone 3 tråden om om att en del cyklar med Shimano SLX skickats med fel Sunrace kassett samt dålig kvalité på de nav som monterats. Det är "bara" RZ 3 och RZ Carbon 1 som har SLX med Sunrace kasset. RZ 1, 2 och Carbon 2 levereras med Shimano nav och det är Shimano kassetter på RZ 2 och Carbon 2 enligt spec. Sedan om de har andra problem på de modellerna vet jag inte.

2020 RZ 2 hade samma nav som 2021 RZ 3 och Carbon 1 och hittat flera som klagat på den årsmodellens nav.

I önskad prisklass har de flesta kompletta cyklar pruttiga baknav. Kör tills det brakar och inte garantin hjälper. Då skaffar man ett nytt bakhjul med ett bevisat pålitligt nav som till exempel DT-350 samt fälg som passar sin vikt och körstil. Är man tung och/eller lite extra stark kan man då även fixa body i stål. Sen slipper man problem under lång tid...

Har du jämfört nya stumpy Allu med horse link med din Occam?
Det var en 2018 eller 2018 S-Works, både med och utan, BikeYoke-länk jag jämförde med om jag minns rätt. Inte provat någon ny. Men flera andra snarlika cyklar och Occamen sticker ut som väldigt trampeffektiv. Dock märks det också ibland genom stök när man känner av pedal-kickback.

Tillbaka
Topp