Felsökning sadelstolpsknak

AddeKvark

Aktiv medlem
Har under en tid slitit mitt hår i mina försök att tysta en knakande sadelstolpe. Snubblade nyss över en artikel där det föreslogs att stolpen kan vara för lång (själv funderade jag precis omvänt att en för kort stolpe skulle flexa för mycket i sadelröret)
Någon som har erfarenheter av att korta en stolpe av just den anledningen? ?

Ändrar den ljud om du tillför mer pasta/smörja och/eller provar olika höjder på stolpen?
Nja, jag har inte provat olika höjder. Ofta är det tyst ett tag när jag ”monterat om den”, men återkommer en bit in i passet. Men att prova olika monteringshöjder kan ju vara ett alternativ innan sågen tas fram…

Alltså höjden ska ju anpassas efter dig och inte eventuellt knak. Är det stolpen borde det rimligen tystna om du ställer dig upp och trampar.

Jag menade såklart inte att man skalll ändra höjd för cykling utan enbart i felsökningssyfte. Knarr/knak som kommer och går har jag haft från en vänstersko. Höll på att bli galen tills jag provade att cykla med bara höger och det försvann. SPD-SL så enkelt med rundtrampet.

Den slutar låta om du står och cyklar?
Nästan, men inte helt. Vid större ”kompressioner” kan det knaka ändå. Vilket jag tror beror att dämpningen bak skapar flex i sadelröret.’, men som sagt inte helt säker. Det jag däremot är säker på är att jag kan framkalla knak genom att bända stolpen i ramen. Om det sen är det knaket jag hör när jag cyklar är inte helt säkert

Är väl inte helt ovanligt med ett längsta tillåtna instick.

Har du satt en tejp för att se att inte stolpen glider nedåt? Något kladd i ramen som det har fastnat sand i kanske? Kontrollerat sadelfästet och railsen? Testat med annan sadel?

Tillbaka
Topp