Kona Unit X som monstergravel

Sulfaten

Aktiv medlem
Jag har idag en Kona Unit X som jag trivs kanonbra med. Jag har redan idag bytt till 36 pinnar på framdrevet för att få den lite snabbare. Med pizzatallrik som största bakdrev har jag fortfarande tillräcklig utväxling för att klara de stigar som jag som nybörjarstigcyklist vågar mig in på ändå.

Nu är jag dock lite sugen på att testa den som en monstergravel (fast med rakt styre fortfarande). Skulle det gå att montera på ett framdrev med 42 pinnar på de fästen som finns i original?

Ni får ursäkta om det är så att frågan är puckad, jag är en novis i cyklingens värld.

Du får nog maila kona och fråga vad det största drevet du får plats med är.

Värt att påpeka är att 36/11 ligger du i 46km/h vid en kadens på 100. Mitt i kassetten så ligger du kring 30km/h om du håller en kadens kring 90. Behöver du verkligen ett större drev?

Du får nog maila kona och fråga vad det största drevet du får plats med är.

Värt att påpeka är att 36/11 ligger du i 46km/h vid en kadens på 100. Mitt i kassetten så ligger du kring 30km/h om du håller en kadens kring 90. Behöver du verkligen ett större drev?
Det är det jag inte vet, jag är ju, som jag skriver, en novis. Jag är lite intresserad av att höra vad det skulle göra för skillnad i hastighet med en 42a där framme. Jag är väldigt nöjd med en 36a där fram, men cyklade en gravelslinga med en kompis som har en renodlad gravel, och han hade 42/10 som snabbast, och han mysrullade framåt medans jag fick kämpa som ett djur. Enda gången jag hade en chans var i utförslöpor där det var mycket sönderregnat, så att mina traktordäck bara gled över

Frågan är nog, egentligen, mer teoretisk.

Skulle det gå att montera på ett framdrev med 42 pinnar på de fästen som finns i original?
Ingen aning vad du har för vev, men förmodligen. Problemet är att gå ner väldigt mycket i storlek. Om du mäter bultcirkeldiametern så går det lätt att kolla om det finns 42t som går att montera. Sen om du kan ha det utan det tar I ramen behöver du fråga Kona om.

Men sen så håller jag med jolov här ovan att du behöver få upp din kadens.

från de bilder som finns online så tror jag inte att det passar i ramen, men är nog lättast å mäta från befintligt drev för att ta reda på. men tror som ovan att det är däcken som skiljer, tjocka grovt mönstrade däck gör betydligt större skillnad än utväxling

För varje tand mer blir radien av drevet 2 mm större. Du kan relativt enkelt mäta själva vad största drev är som passar.

Kanske behöver du en lite längre kedje om du monterar ett större drev.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp