Toleranser för bandfäste Shimano FD

per2267

Aktiv medlem
Jag har idag en 1x12 Shimano XT drivlina, vilken efter ett års användande inte gjort mig direkt entusiastiskt. Den ger ju i och för sig en hygglig växelrange, men är så jädrans känslig att justera för att få perfekt dynamik både vid upp och nedväxling. B-spänningen är ju ytterst kritiskt.
Nu tänkte jag prova en äldre Deore 2x10 konfiguration men blir lite tveksam till om min kolfiberram tillåter detta. Hade tänkt köra 36/26 fram och 46/11 bak. Ramen är förberedd för FD med ett vajeruttag underifrån och inre kabeldragning till övre uttag vid head-tuben märkt för FD, så man har ju uppenbarligen tänkt sig att kunna montera en FD.
Om jag kan montera en FD tänkte jag dock använda en side-swing variant och dra kabelhöljet externt längs down-tubens sida. Jag har täckt det tilltänkta hålet för vajern till FD:n med skyddsfilm så att jag inte får in smuts och vatten ned till vevlageruttaget.
Här är min fundering: Min seat-tube har en diameter på 35.6mm och största måttet för clamp-montage är ju 34.8 mm. Seat-tuben är 0,8mm för stor. Vilken tolerans finns för overmått på seat-tuben för en Shimano FD-M4100-M med 34.9mm adapter?

Kolfiberramar är i regel inte tänka att användas med clamp-on-fäste. Har verkligen inte ramen ett inbyggt (eller löstagbart) braze-on-fäste? Framgår inte vad du har för ram…

Kolfiberramar är i regel inte tänka att användas med clamp-on-fäste. Har verkligen inte ramen ett inbyggt (eller löstagbart) braze-on-fäste? Framgår inte vad du har för ram…
Det är en Airwolf 29" YMF026 ram, men den saknar fästen för FD. Skall faktiskt fråga tillverkaren om det, de har väldigt bra kundservice. Jag kom precis på att jag lagt på skyddsfilm på seat-tuben, vilket kanske kan förklara övermåttet. Vid sadelklämman finns ett tunt metallrör innanför kolfibern som förstärkning. Förmodligen har man gjort samma förstärkning nedtill för att ta upp klämmkrafterna från en FD-klamma. Men som sagt, skall kolla med tillverkaren av ramen. Vet du annars hur toleranserna för Shimanos 34.8mm klämman?

Frågan är kanke fel ställd. Hur stora är vedertagan toleranser på ett 34.8mm seat-tube? Man får förmoda att Shimanos klämma skall fungera inom dessa toleranser.

Det är 0.8 mm på diametern men det blir ju 2.2 mm på omkretsen.. Osäker på om klamman tar upp den skillnaden.

Skulle säga att det inte finns några toleranser att tala om alls. Åtminstone alla modeller jag sett har varit en solid klämma, inte ett band som formar sig runt röret. Även gängningen brukar vara gjord direkt i klämman och inte någon skålad mutter eller liknande som kan röra sig.

Skulle säga att det inte finns några toleranser att tala om alls. Åtminstone alla modeller jag sett har varit en solid klämma, inte ett band som formar sig runt röret. Även gängningen brukar vara gjord direkt i klämman och inte någon skålad mutter eller liknande som kan röra sig.
Tack för er feed-back, det stämmer nog med vad jag intuitivt känner också. Får fråga Airwolf hur de har tänkt.

Vid lite googling hittar man andra med samma problem men ingen lösning…

Hittar ingen information överhuvudtaget om Airwolf 29" YMF026. Är det rätt modellbeteckning? Vad är det för typ av vevlager? Är det gängat är kanske tanken att man skall använda den här typen av fäste:

1628701115535.png

Hittar ingen information överhuvudtaget om Airwolf 29" YMF026. Är det rätt modellbeteckning? Vad är det för typ av vevlager? Är det gängat är kanske tanken att man skall använda den här typen av fäste:

Visa bilaga 506009

Jo, det är rätt beteckning YMF026, vevlager PF30 med en internt gängad KCNC PF30 till 24mm axel, bredd 73mm. Är väldigt nöjd med ramen, lätt att leda in kabelhöljen genom ramen för både RD och hydralbroms. En geometri som passar min XC orienterade cykling. Jag har en stel kolfibergaffel fram på ett 3" däck som ger den dämpning jag behöver. Cykeln väger bara 8.5kg, känns rätt i uppförlut. Jag har sänt frågan om FD montering till Airwolf och skall komma tillbaka med vad de säger.

I

Visa bilaga 506009
I väntan på svar från Airwolf kan jag tänka mig at fila upp en Problem-Solver Braze-on adapter 0 .4mm så att den passar på seat-tuben. Jag såg att någon annan också gjort så på någon av de trådar du skickat. Men jag avvaktar först vad Airwolf säger.

Lite pinsamt att tillstå, men efter noggrann inspektion uppstäckte jag att det bakre vajerstoppet inte hamnat helt i rätt läge. Efter åtgärd blev justeringen av XT-12sp linan en barnlek. Kan nog glömma återgång till det äldre 2x10sp....

Tillbaka
Topp