Känner du igen denna ram?

GeoTD

Medlem
Förra året bestämde jag mig att testa på "Chinese carbon" - handlade lite på eBay, och så byggde jag cykeln nedan. Har inte haft några problem alls hittills, för er som är nyfikna, men det är inte vad jag tänkte diskutera här. Om det är okej... ?

Min fråga, istället, är om någon känner igen denna ram, som om den är en kopia av något känt märke? Den ser ut som någon sorts Canyon, tycker jag, men jag har inte hittat någon matchande ram...

Vad säger ni? :)

P.S. Dekalen på ramen är min, ramen kom bara helt mattsvart.

20210723_173857.jpg

Men hur känns den då?
Den känns snabb, stabil och styv! Allt som går att få i kolfiber är 100% kolfiber - ram/sadelstolpe, gaffel, styre, styrstam, 55mm hjul och sadel. Resten är ett komplett Shimano 105 Hydrauliskt groupset och 160mm SRAM bromsskivor både fram och bak, Continental 5000 Tour de France och Vittoria slangar i latex. Väger 8.09 kg inklusive pedaler enligt min lilla våg. ? Vilket med tanke på att groupsettet är relativt tungt och hjulen ganska djupa, är mer än acceptabelt för pengarna och mina ben...Härifrån är det nog jag som får gå ner i vikt. :D

Det gick jättebra att bygga upp den - utan några problem. Även vevlagret sitter väldigt bra, och vevpartiet snurrar länge utan kedja.

Den känns snabb, stabil och styv! Allt som går att få i kolfiber är 100% kolfiber - ram/sadelstolpe, gaffel, styre, styrstam, 55mm hjul och sadel. Resten är ett komplett Shimano 105 Hydrauliskt groupset och 160mm SRAM bromsskivor både fram och bak, Continental 5000 Tour de France och Vittoria slangar i latex. Väger 8.09 kg inklusive pedaler enligt min lilla våg. ? Vilket med tanke på att groupsettet är relativt tungt och hjulen ganska djupa, är mer än acceptabelt för pengarna och mina ben...Härifrån är det nog jag som får gå ner i vikt. :D

Det gick jättebra att bygga upp den - utan några problem. Även vevlagret sitter väldigt bra, och vevpartiet snurrar länge utan kedja.
Har du länk till ramen?

Tyvärr väldigt begränsade strl, bara fyra (4!) olika och endast sju (7!) mm skillnad i reach mellan största och minsta ramen. Jmf med tex Canyon Aeroad: 8 olika strl och 70 mm skillnad i reach.
Självklart är det så att man behöver bara en strl, men en tillverkare som har såpass liten skillnad i reach mellan minsta och största ramen som endast sju (7!) mm gör åtminstone mig tveksam till om det finns ngt mer, potentiellt allvarligare, som de också har missat.

Tyvärr väldigt begränsade strl, bara fyra (4!) olika och endast sju (7!) mm skillnad i reach mellan största och minsta ramen. Jmf med tex Canyon Aeroad: 8 olika strl och 70 mm skillnad i reach.
Självklart är det så att man behöver bara en strl, men en tillverkare som har såpass liten skillnad i reach mellan minsta och största ramen som endast sju (7!) mm gör åtminstone mig tveksam till om det finns ngt mer, potentiellt allvarligare, som de också har missat.
Det fanns ju förr en del tillverkare där enda skillnaden är längden på styrröret. Knappast optimalt, men det finns ju långa styrstammar....

Eh...Okej? ? Jag håller med dig, men:

Jag sa redan i mitt första inlägg i denna tråd att jag vill inte diskutera sådana saker, jag ville bara kolla om någon kände igen ramen. Och ja, precis - jag behövde den storleken som de har, så de andra storlekarna är irrelevanta för mig. Dessutom är det tveksamt att någon ska använda samma längd på styrstammen på en ram i storlek 49 och på en i storlek 56...

Jag försöker inte heller sälja ramen till någon annan.

Dessutom jämför du en Canyon Aeroad mot en ram som kostar antaligen 1/8 del av vad Canyon kostar. Vi kör inte apples to apples. :)

Det fanns ju förr en del tillverkare där enda skillnaden är längden på styrröret. Knappast optimalt
+1

det finns ju långa styrstammar....
Att använda en onödigt lång, eller kort, styrtapp kan ha en olycklig påverkan på ffa styregenskaperna/styrbalansen.
Tex så köpte jag för flera år sedan en ram (på fantastisk rea) med ~10-15mm "för lång" reach. Jag byggde därför cykeln med en 10 cm styrtapp, men den kändes aldrig riktigt bra att cykla på. Men efter byte till 12cm är jag mer än nöjd med hur den känns. Men det är ingen randonneurcykel, det längsta lopp jag har cyklat på den är Siljan Runt.
1-2cm skillnad bör man därför försöka begränsa sig till.

Samma sak med stack, det går ofta att ha många cm distanser, men många tillverkare rekommenderar max 1-2 cm pga hållfasthetskrav. Särskilt för lätta gafflar med kolfiberstyrrör.
Det som återstår då är kanske
Look Ergostem.jpg

Men vem vill det?

Eh...Okej? ? Jag håller med dig
..
jag behövde den storleken som de har, så de andra storlekarna är irrelevanta för mig.
Bra att du har hittat rätt.
Mitt inlägg speglar väl mest min egen frustration över att det är så dåligt med billiga ramar med tillräckligt stor spridning i strl
Dessutom är det tveksamt att någon ska använda samma längd på styrstammen på en ram i storlek 49 och på en i storlek 56.
Visst är det så
Stem_length_frame_size.jpg

Mitt inlägg speglar väl mest min egen frustration över att det är så dåligt med billiga ramar med tillräckligt stor spridning i strl

Har bara för några månader sen upptäckt att det fanns en strikt UCI regel på max hjulbasen. Det förklarar att alla gamla lvg-ram hade nästan samma hjulbas i alla storlekar och enda som skiljde sig var styrrörslängd och gaffelvinkel. Jättekonstigt! Några tillverkare has ny förstod att man kan göra bättre :)

+1

Att använda en onödigt lång, eller kort, styrtapp kan ha en olycklig påverkan på ffa styregenskaperna/styrbalansen.
Tex så köpte jag för flera år sedan en ram (på fantastisk rea) med ~10-15mm "för lång" reach. Jag byggde därför cykeln med en 10 cm styrtapp, men den kändes aldrig riktigt bra att cykla på. Men efter byte till 12cm är jag mer än nöjd med hur den känns. Men det är ingen randonneurcykel, det längsta lopp jag har cyklat på den är Siljan Runt.
1-2cm skillnad bör man därför försöka begränsa sig till.

Samma sak med stack, det går ofta att ha många cm distanser, men många tillverkare rekommenderar max 1-2 cm pga hållfasthetskrav. Särskilt för lätta gafflar med kolfiberstyrrör.
Det som återstår då är kanske
Visa bilaga 507549
Men vem vill det?
Urk... den var inte vacker...

Tillbaka
Topp