Stulen Levo S-works? (Stockholm)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Johge

Aktiv medlem
E43884E5-1D50-4D78-B332-5F0AC6DA88FE.png

Den här rullades runt inne i Kista galleria av en kille under 18år som med största sannolikhet inte har råd med en cykel för drygt 120k. Han hade dessutom väldigt bråttom iväg när jag började fråga frågor om cykeln..jag hade ingen lust eller bevis nog för att handgripligen hålla kvar killen men tänkte att det kan vara intressant att veta för en ev ägare att den (om den är stulen!) ibland syns till i Kista galleria.

Magurabromsar, trådlös bakväxel och dropper var det på den.

bild på killen finns men delas inte hursomhelst.

Fett obehagligt att bli fotad och ställd mot väggen av någon säkerligen bra mycket äldre (?) pga att man har en cykel som någon är avundsjuk på.

För att förtydliga lite.
Jag inledde konversationen med att fråga om den var till salu. Han frågade hur mycket jag ville ge.. jag sa 1500kr, han sa att den var värd mer. Sen när jag säger att jag tror att den är stulen så är det plötsligt hans pappas cykel… Vem tänker ens tanken på att sälja sin pappas 140k hoj i Kista galleria?

För att förtydliga lite.
Jag inledde konversationen med att fråga om den var till salu. Han frågade hur mycket jag ville ge.. jag sa 1500kr, han sa att den var värd mer. Sen när jag säger att jag tror att den är stulen så är det plötsligt hans pappas cykel… Vem tänker ens tanken på att sälja sin pappas 140k hoj i Kista galleria?

Gör du samma när du ser en Lamborghini? Eller en Tesla? Eller en traktor?

Du inleder en konversation med någon som har något dyrt pga dina fördomar, att du sedan styr det mot vad som passar din bild av verkligheten är ännu mer förkastligt. Låt kidsen va, cykeltjuvar med vinkelslipar är till 99,9% inga småbarn i en galleria.

Du inleder en konversation med någon som har något dyrt pga dina fördomar, att du sedan styr det mot vad som passar din bild av verkligheten är ännu mer förkastligt. Låt kidsen va, cykeltjuvar med vinkelslipar är till 99,9% inga småbarn i en galleria.
Om samma kille hade kommit puttrandes på en traktor hade jag definitivt konfronterat honom med frågan om den var stulen. Skiter fullständigt i om jag framstår som fördomsfull och trampar någon på tårna med såna frågor. Min inbyggda tjyvradar plockade upp massa varningssignaler. Jag må vara full av fördomar men kan min handling och inlägg här sätta dit en brottsling och återbörda en 140k cykel till sin ägare så var det värt det.

Senast ändrad:

Varför ska man inte reagera om man ser något skumt? TS börjar väldigt försiktigt och när han får märkliga svar ställer han rimliga följdfrågor och kan efter det konstatera att det inte står rätt till. Han har inte dömt någon på förhand. Hade han fått rimliga svar tillbaka hade han säkert bara tackat för pratstunden, sagt något snällt om cykeln och gått vidare.

Om samma kille hade kommit puttrandes på en traktor hade jag definitivt konfronterat honom med frågan om den var stulen. Skiter fullständigt i om jag framstår som fördomsfull och trampar någon på tårna med såna frågor. Min inbyggda tjyvradar plockade upp massa varningssignaler. Jag må vara full av fördomar men kan min handling och inlägg här sätta dit en brottsling och återbörda en 140k cykel till sin ägare så var det värt det.

Fast du vet inte att hojen är stulen, du bara antar för att därefter trakassera ett barn ?‍♂️

Med risk för att uppfattas som ohövlig: fy fan vilken smutsig trådstart!

Det är bara TS som har hela upplevelsen som förstaperson och har gjort bedömningen efter det.
Om den är stulen, hoppas att ägaren får tillbaka den.
Om den inte är stulen så hoppas jag att grabben fick en trevlig cykeltur ändå.

Fast du vet inte att hojen är stulen, du bara antar för att därefter trakassera ett barn ?‍♂️
Det var först efter pratstunden som han drog slutsatsen att cykeln kanske är stulen. Läs hans inlägg igen. Hade han fått rimliga svar tillbaka hade han nog dragit andra slutsatser.

Vad har du för bevis eller stöd för ditt påstående om att han gjorde allt bara för att trakassera ett barn?

Anta JA. Trakassera är din åsikt och den får stå för dig.

Jag räknar 6 stycken smygfoton i ditt första inlägg, är högst troligast bra många fler på kamerarullen.. Du berättar senare att du tar kontakt med barnet för att redogöra om dina fördommar stämmer, de svar som du får av barnet som är inte på något sätt orimliga men du bestämmer dig för att posta ett publikt inlägg på Sveriges största cykel forum och hänga ut barnets cykel med dina fördommar om att den är stulen...

Du menar alltså att jag har förstått situationen fel?

Jag räknar 6 stycken smygfoton i ditt första inlägg, är högst troligast bra många fler på kamerarullen.. Du berättar senare att du tar kontakt med barnet för att redogöra om dina fördommar stämmer, de svar som du får av barnet som är inte på något sätt orimliga men du bestämmer dig för att posta ett publikt inlägg på Sveriges största cykel forum och hänga ut barnets cykel med dina fördommar om att den är stulen...

Du menar alltså att jag har förstått situationen fel?
Du får säga till grabben att han har sparat ihop till en fin cykel när du är med om samma situation.

Du får säga till grabben att han har sparat ihop till en fin cykel när du är med om samma situation.

Du får påminna mig att aldrig låta min grabb ta en utav Colnago'na till sjön/polaren/dylikt... Måste vara en obehaglig upplevelse att bli ifrågasatt pga sin ålder vad man cyklar på... Men detta är Happy, och här huserar många gamla kränkta gubbar som är avundsjuka ?‍♂️

Du får påminna mig att aldrig låta min grabb ta en utav Colnago'na till sjön/polaren/dylikt... Måste vara en obehaglig upplevelse att bli ifrågasatt pga sin ålder vad man cyklar på... Men detta är Happy, och här huserar många gamla kränkta gubbar som är avundsjuka ?‍♂️
Tycker bara att du reagerar starkt på en situation som bara TS kunnat göra en bedömning av.
En filur som går runt och rycker i bildörrar för att se om fordonet är låst kan ha tvångstankar som gör att han måste kontrollera detta. Det kan även vara för att stjäla fordonet. Kan vara en idé att kolla av läget, oavsett prislappen på fordonet.

Akta dig, nästa gång hen svarar är cykeln kanske värd 160 000. Eller fyrtiotusen miljarder!

Tycker bara att du reagerar starkt på en situation som bara TS kunnat göra en bedömning av.
En filur som går runt och rycker i bildörrar för att se om fordonet är låst kan ha tvångstankar som gör att han måste kontrollera detta. Det kan även vara för att stjäla fordonet. Kan vara en idé att kolla av läget, oavsett prislappen på fordonet.

Fast läs inlägget, kolla bilden och sedan kamerarullen nedanför.. TS har stått och smygfotat många bilder.. Det är inte en bedömningsfråga, det är en fråga om fördomar.

En kompis och jag lånade hand morbrors Porsche ut en runda när vi fyllt 18, men inte fan blev vi kränkta när folk sa "schysst bil, är det din"

Fast läs inlägget, kolla bilden och sedan kamerarullen nedanför.. TS har stått och smygfota många bilder.. Det är inte en bedömningsfråga, det är en fråga om fördomar.
Ser ut som ett svepande filmklipp där TS har tagit en skärmdump där bilden blivit bäst.

• Gilla
Reactions: H.
En kompis och jag lånade hand morbrors Porsche ut en runda när vi fyllt 18, men inte fan blev vi kränkta när folk sa "schysst bil, är det din"

Blev ni också uthängda, eller morbrors bil dvs, på Porsche Sweden som tjuvar/stulen?

Det är en sak att beundra, en helt annan 5:a att anklaga.

Det är bara TS som har hela upplevelsen som förstaperson och har gjort bedömningen efter det.
Om den är stulen, hoppas att ägaren får tillbaka den.
Om den inte är stulen så hoppas jag att grabben fick en trevlig cykeltur ändå.
i kista galleria???

Börjar det bli dags för ett regelförtydligande kring den här typen av trådar kanske?

Att diskutera hur man undviker att få cykeln stulen kan jag förstå. Att lägga ut en saklig efterlysning när ens egen cykel blivit stulen kan jag förstå.

Men teorier om att en cykel är stulen baserat på ägarens signalement, eller teorier om att olika folkgrupper begår mycket cykelstölder: vad har det på ett cykelforum att göra? Jag fattar inte hur någon kan läsa forumreglerna om god stämning, läsa i andra trevliga trådar här och sedan tycka att den typen av inlägg passar.

Hur tror ni att cykelkids från Kista känner när de ser den här tråden? Känner de sig välkomna?

Om jag ser en pundare på stan med dylik cykel ska jag inte vara fördomsfull. Hen kan ju ha fått låna den av sitt bättre lyckade syskon.

Finns en alkis här i GBG som glider runt på en Bianchi Impulso och en Oltre XR2 (tror jag det är), före detta elit cyklist som hamnat lite snett i livet just nu bara men hänger en del på backaplan.. Men cyklar fortfarande ? Att döma pga ålder, social status, etc är bara oerhört löjligt och bevisar bara att cyklister är oerhört fördomsfulla samt lättkränkta vilket allmänheten redan tror om oss ?

Finns en alkis här i GBG som glider runt på en Bianchi Impulso och en Oltre XR2 (tror jag det är), före detta elit cyklist som hamnat lite snett i livet just nu bara men hänger en del på backaplam.. Men cyklar fortfarande ? Att döma pga ålder, social status, etc är bara oerhört löjligt och bevisar bara att cyklister är oerhört fördomsfulla samt lättkränkta vilket allmänheten redan tror om oss ?
Fast nu ställde ju TS frågor för att reda ut ev missförstånd och det tycks ju som att misstanken att något inte stod rätt till stärktes då.

För övrigt. Lättkränkt? Ja, det tycks vara ett par sådana i tråden men jag tror inte TS är en av dessa.

Tänk att Happy sjunkit så lågt att 3de person samt hans vän bli kränkta för att någon filmar ett barn med elcykel inne på kista galleria.. När ska vi acceptera elcyklar?

Fast nu ställde ju TS frågor för att reda ut ev missförstånd och det tycks ju som att misstanken att något inte stod rätt till stärktes då.

För övrigt. Lättkränkt? Ja, det tycks vara ett par sådana i tråden men jag tror inte TS är en av dessa.
Man är inte lättkränkt för att man ger svar på tal. Hela historian luktar dessutom bullshit från början till slut. Jag säger att inget av det hände.

Är du på riktigt?

"Den här rullades runt inne i Kista galleria av en kille under 18år som med största sannolikhet inte har råd med en cykel för drygt 120k. Han hade dessutom väldigt bråttom iväg när jag började fråga frågor om cykeln..jag hade ingen lust eller bevis nog för att handgripligen hålla kvar killen"

Du verkar betydligt mer lättkränkt än mig?

Fett obehagligt att bli fotad och ställd mot väggen av någon säkerligen bra mycket äldre (?) pga att man har en cykel som någon är avundsjuk på.
Tack för värdegrundsinlägget men peak PK var kring 2015 så du är lite sen. Personligen är jag tacksam att någon är uppmärksam. Det är inte precis en shoppingcykel man glider runt med i en galleria.

Du verkar betydligt mer lättkränkt än mig?
Tack för värdegrundsinlägget men peak PK var kring 2015 så du är lite sen. Personligen är jag tacksam att någon är uppmärksam. Det är inte precis en shoppingcykel man glider runt med i en galleria.

Det är lugnt, gamla vita kränkta mellanchefer/dylikt som tror att cyklingsporten tillhör dom pga att de köpt en dyr cykel kommer dö ut tillslut ?

Grabben går omkring med en cykel i en galleria och ni beter er så här ?‍♂️

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp