Går ramen att rädda?! (Stålram) - Nuförtiden, mer av en byggtråd!

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick en gammal sliten BMX av grannen när han flyttade som jag tänkt roa mig med att måla om!

Men när jag rev ner cykeln upptäckte jag sprickor i sadelröret runt sadelklämman enligt bilderna nedan.

B17DB41F-1586-4F89-9D60-812D8ADA35D8.jpeg
D060FA41-3305-45A1-912A-0B0C1F99C881.jpeg
8B26C690-0932-4841-9EC9-B070D2D2B7FA.jpeg

Går detta att rädda och hur gör man i sådana fall det på bästa sätt? Eller är det bara en dum idé? Jag tänker att den borde gå att svetsa. Om det är möjligt skall man tänka på något särskilt då?

Senast ändrad:
Hej!

Jag fick en gammal sliten BMX av grannen när han flyttade som jag tänkt roa mig med att måla om!

Men när jag rev ner cykeln upptäckte jag sprickor i sadelröret runt sadelklämman enligt bilderna nedan.

Visa bilaga 507654Visa bilaga 507653Visa bilaga 507655
Går detta att rädda och hur gör man i sådana fall det på bästa sätt? Eller är det bara en dum idé? Jag tänker att den borde gå att svetsa. Om det är möjligt skall man tänka på något särskilt då?

Udda ställe för sprickor. Jag tänker spontant att det borde gå att stärka upp med ett fulmek som involverar en stelopererad stolpe?

Helt klart reparationsbart….. stoppa sprickorna med hjälp av ett litet hål och sen dundra på med TIG svetsen, slipa måla…. ?‍♂️

Senast ändrad:
Bara att tigsvetsa och sedan slipa ur på insidan. Så tar du sedan upp runda hål med dremeln istället för fyrkantiga avslut på skårorna. Klart.

Tack för svar! Det känns ju lovande ändå!

Skall jag alltså borra ett litet hål i slutet av varje spricka innan svets? Och sen efteråt såklart runda avsluten (känns rätt kasst att de inte gjort det i fabriken).

Tack för svar! Det känns ju lovande ändå!

Skall jag alltså borra ett litet hål i slutet av varje spricka innan svets? Och sen efteråt såklart runda avsluten (känns rätt kasst att de inte gjort det i fabriken).
Det är nog en god ide att göra ja, men tror inte det är kritiskt. Sedan lägger du igen och så ser du till att skårorna runt klämman inte slutar i skarpa hörn utan att det blir lite rundat. Borde bli bra.

En sak jag funderar på men aldrig provat, är om man kan sticka in en sadelstolpe i alu innan man svetsar igen det där. Om den inte smälter så borde det innebära minimal, om någon, slipning på insidan av röret efteråt. Smälter stolpen däremot, då har man ett nytt problem ? .

Det är nog en god ide att göra ja, men tror inte det är kritiskt. Sedan lägger du igen och så ser du till att skårorna runt klämman inte slutar i skarpa hörn utan att det blir lite rundat. Borde bli bra.

En sak jag funderar på men aldrig provat, är om man kan sticka in en sadelstolpe i alu innan man svetsar igen det där. Om den inte smälter så borde det innebära minimal, om någon, slipning på insidan av röret efteråt. Smälter stolpen däremot, då har man ett nytt problem ? .

Betongstolpe.....

Ja, tanken var att ha en Alu-stolpe på plats när den svetsas, återstår att se om den smälter, haha!

om du har en tillräckligt lång sadelstolpe kan du lämna det som det är. men att slipa en kil i sprickorna och sedan fylla på med svets känns ju inte fel. svagt kommer det att förbli oavsett.

den där konstruktionen bygger på att stolpen går långt förbi klämstället, skadan mest troligen uppkommen när någon inte fattade det.

om du har en tillräckligt lång sadelstolpe kan du lämna det som det är. men att slipa en kil i sprickorna och sedan fylla på med svets känns ju inte fel. svagt kommer det att förbli oavsett.

den där konstruktionen bygger på att stolpen går långt förbi klämstället, skadan mest troligen uppkommen när någon inte fattade det.
Föregående ägare var rätt lång och sadelstolpen rätt kort så det är säkert så skadan uppkommit!

Jag börjar dock bli allt mer skeptisk. När jag slipade mer runt sprickorna så visade det sig att den spruckit mer än jag trott (runt nedre skåran). Så ihop med det som är uppsågat så är röret helt mindre än halva omkretsen. Skall jag ta det som en ursäkt att leta efter en ny ram eller är det inget att oroa sig för!

Kör ner en lång sadelstolpe i typ stål så borde den väl hålla ihop?

eller ska du vinna X-games så kanske du ska köpa en ny ram.

Kör ner en lång sadelstolpe i typ stål så borde den väl hålla ihop?

eller ska du vinna X-games så kanske du ska köpa en ny ram.
Haha, ja, jag skall bara lära mig att göra riktiga bunnyhops och lite sånt först, men annars tänker jag att x-games är nästa anhalt för mig!

Om vi förutsätter att du är sista ägaren på ramen kan du kanske ta en sadelstolpe i stål, bestämma höjden du vill ha. Sen rensar man bort låsningen för sadelstolpe, sågar ur sprickorna och svetsar fast stolpen (rakt) så att stolpen blir ett fast stöd både för hållfasthet och lätt svetsning med endast yttre bearbetning kvar efter.

Om vi förutsätter att du är sista ägaren på ramen kan du kanske ta en sadelstolpe i stål, bestämma höjden du vill ha. Sen rensar man bort låsningen för sadelstolpe, sågar ur sprickorna och svetsar fast stolpen (rakt) så att stolpen blir ett fast stöd både för hållfasthet och lätt svetsning med endast yttre bearbetning kvar efter.
På det temat så kan hårdlödning vara ett alternativ. Får man en spalt och kan rengöra båda ytorna innan så fungerar den tekniken väl.

Varför inte borra upp ändarna av slitsen med 5-7mm borr så slipper du svetsa. Ett hål på varje sida. Förhindrar sprickbildning och lätt att göra.

Föregående ägare var rätt lång och sadelstolpen rätt kort så det är säkert så skadan uppkommit!

Jag börjar dock bli allt mer skeptisk. När jag slipade mer runt sprickorna så visade det sig att den spruckit mer än jag trott (runt nedre skåran). Så ihop med det som är uppsågat så är röret helt mindre än halva omkretsen. Skall jag ta det som en ursäkt att leta efter en ny ram eller är det inget att oroa sig för!
ge inte upp så lätt. det där fixar du!

Be en duktig svetsare lösa detta. Det bör gå att lösa. Jag kommer ihåg när en svetsbutik svetsade igen hålet för bakväxeln på min mtb från 1995 då gängorna gått sönder. Därefter gängade de om hålet. Så coolt att se och det blev så bra. En duktig svetsare löser allt, även din ram.

Varför inte borra upp ändarna av slitsen med 5-7mm borr så slipper du svetsa. Ett hål på varje sida. Förhindrar sprickbildning och lätt att göra.
Alltså detta är ju en lösning som tilltalar mig! Men sätter man inte hållbarheten på spel då eller är det skit samma bara jag har en tillräckligt lång sadelstolpe?

Hej!

Visa bilaga 507654Visa bilaga 507653Visa bilaga 507655
Jag tror det räcker med att lägga en svets ovanpå sprickan, med en sadelstolpe som passar exakt och går en bra bit nedanför borde det inte vara något problem att få det att hålla för den som kan svetsa. Skippa aluminium innanför, det smälter direkt.

Bättre med en mässings- eller kopparstång, med "exakt" passning, på insidan, då behövs ingen slipning. Och den smälter inte ...
Det är säkert en bra idé, det blir nog dock svårare att få tag på passande koppas/mässingsstång än att slipa efteråt är jag rädd.

Jag håller med @cubefritzz , tror inte du ska svetsa det själv utan lämna in det till en firma som kan göra det bra. Tror inte det kostar många kronor.
Det är inte jag som skall svetsa ramen utan min svåger. Jag har dock inte en susning angående hur duktig han är men han är mekaniker och håller på och skruvar i allt möjligt. I övrigt känner jag inte till någon duktig svetsare i stan (dvs Umeå).

Det är inte jag som skall svetsa ramen utan min svåger. Jag har dock inte en susning angående hur duktig han är men han är mekaniker och håller på och skruvar i allt möjligt. I övrigt känner jag inte till någon duktig svetsare i stan (dvs Umeå).
en duktig svetsare kan få ihop allt där svetsfogarna är snygga från start. Det får inte skapas luftbubblor och sådant i svetsfogen och detta har en duktig svetsare hjärnkoll på.

Hej!

Jag vill visa visa att det faktiskt händer något och för att liva upp saker och ting lite (en tråd utan bilder är trist)!

Så fort svågern får tid över (han håller på och bråkar med nån gammal båt nu) så blir den svetsad! Sen skall den få ett ”wicked paintjob” (förhoppningsvis)!!!

564A74C2-1614-4E6F-BA01-E7D328EB0EF8.jpeg

Jag förstår ju att det är många som gått omkring med en klump i magen och oroat sig för hur det gick med ramen!

Den svetsades förra hösten/vintern och var tänkt som förra vårens projekt. Men det mäktade jag inte med utan det får bli årets projekt istället!

I helgen snyggade jag till runt lagningen, gjorde nya snitt i ramen och la på lite rostgrund. Någon som kan detta att lacka skulle nog ha lite åsikter om underarbete och dylikt, men vafan, det duger för mig. Cykeln skall vara mer punk än opera.

Nästa steg blir grundfärg, och sedan blir det skrikigt värre när lacken skall på! Färgen är i alla fall beställd, får se om den hinner komma innan helgen…
IMG_2102.jpeg

IMG_2103.jpeg

Som synes var svåger lite omild när han drog fast ramen i skruvstädet så ramen har nu några små inbuktningar på överröret, vilket är lite surt, men det kommer eventuellt inte synas så mycket till slut ändå.

Jag förstår ju att det är många som gått omkring med en klump i magen och oroat sig för hur det gick med ramen!

Den svetsades förra hösten/vintern och var tänkt som förra vårens projekt. Men det mäktade jag inte med utan det får bli årets projekt istället!

I helgen snyggade jag till runt lagningen, gjorde nya snitt i ramen och la på lite rostgrund. Någon som kan detta att lacka skulle nog ha lite åsikter om underarbete och dylikt, men vafan, det duger för mig. Cykeln skall vara mer punk än opera.

Nästa steg blir grundfärg, och sedan blir det skrikigt värre när lacken skall på! Färgen är i alla fall beställd, får se om den hinner komma innan helgen…
Visa bilaga 625848
Visa bilaga 625849
Som synes var svåger lite omild när han drog fast ramen i skruvstädet så ramen har nu några små inbuktningar på överröret, vilket är lite surt, men det kommer eventuellt inte synas så mycket till slut ändå.
Små fördjupningar? Dra i spackel och slipa innan du lackar borde ju "trolla" bort märkena?

Tillbaka
Topp