Hur får jag styret att sluta glida?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vad har ni för lösning på att styret glider?

Jag drar med föreskrivna 5 Nm och jag har dragit så jämt jag kan men likt förbannat glider styret når jag står upp och bryter eller lutar mig lite tungt på styret. Det är nya grejer så slitage kan uteslutas.

Styret är ett Nitto Bosco och stammen en Ritchey Classic (tror jag den heter). Mellan de både har jag shims (vet inte dimensionen på styret men stammen tar ett 31 mm styre).

IMG_20210820_173332.jpg
IMG_20210820_173349__01.jpg

Som rubriken lyder, vad har ni för lösning på att styret glider?

Jag drar med föreskrivna 5 Nm och jag har dragit så jämt jag kan men likt förbannat glider styret når jag står upp och bryter eller lutar mig lite tungt på styret. Det är nya grejer så slitage kan uteslutas.

Styret är ett Nitto Bosco och stammen en Ritchey Classic (tror jag den heter). Mellan de både har jag shims (vet inte dimensionen på styret men stammen tar ett 31 mm styre).

Visa bilaga 507612Visa bilaga 507613
Ta friktionspasta på shimsen. De är nog de som är problemet. Fanns det inte stam i rätt dimmention att köpa?

Tack før tipsen.

Nä, jag hittade ingen 120 mm, 6° i silver. I och før sig letade jag inte jättemycket, hade tänkt att ha ett annat styre ursprungligen men när ett Nitto Bosco dök upp tänkte jag att det blir billigare att shimsa. Det kanske inte var vare sig rätt eller bra tänkt.

shimsa är inga konstigheter, har shimsat styret på min street/lek cykel från 22,2-31,8 utan problem.
Körde t.o.m dubbla shims ett par månader i väntan på rätt att anlända.

lägg på lite friktionspasta som rekomenderats tidigare i tråden så kommer det ordna sig!

Inga problem att köra med shims. Alu är bättre än plast här. Börja med att först och främst avfetta noga. Det ska verkligen inte behövas någon friktionspasta till aluminiumgrejer, sånt håller man bara på med när det är fråga om kolfiber. Eller i absolut nödfall.

1) Avfetta noga.
2) Dra alla skruvar växelvis lite i taget till det sitter hyfsat. Samma glipa uppe och nere.
4) Dra växelvis till föreskrivet moment.
5) Rör det sig fortfarande, dra ca 7 istället för 5 Nm. Ingen fara, inget kommer implodera.
6) Håller det inte ihop efter det drar du liiite till.
7) Funkar det fortfarande inte, då är det dags för greppasta.

Typ så. Borde lösa biffen.

Inga problem att köra med shims. Alu är bättre än plast här. Börja med att först och främst avfetta noga. Det ska verkligen inte behövas någon friktionspasta till aluminiumgrejer, sånt håller man bara på med när det är fråga om kolfiber. Eller i absolut nödfall.

1) Avfetta noga.
2) Dra alla skruvar växelvis lite i taget till det sitter hyfsat. Samma glipa uppe och nere.
4) Dra växelvis till föreskrivet moment.
5) Rör det sig fortfarande, dra ca 7 istället för 5 Nm. Ingen fara, inget kommer implodera.
6) Håller det inte ihop efter det drar du liiite till.
7) Funkar det fortfarande inte, då är det dags för greppasta.

Typ så. Borde lösa biffen.
Jag hade valt att öka friktionen med lite pasta innan jag börjat överdra skruvar, men ogillar också att tillbringa dagar med att få ut sönderdragna skruvar. Är lite lat.

Jag hade valt att öka friktionen med lite pasta innan jag börjat överdra skruvar, men ogillar också att tillbringa dagar med att få ut sönderdragna skruvar. Är lite lat.
Kanske ligger det något i det du säger, jag har trots allt dragit sönder gängorna i stammen en gång :ROFLMAO: .

Iofs en enda gång på tusentals M5 skruvar genom åren, dragna i stort sett alltid utan momentnyckel..

Kanske ligger det något i det du säger, jag har trots allt dragit sönder gängorna i stammen en gång :ROFLMAO: .

Iofs en enda gång på tusentals M5 skruvar genom åren, dragna i stort sett alltid utan momentnyckel..
Jag är i grunden ingengör och aningen... ja, du vet... men jag har sjukdomsinsikt iaf!

Jag har också dragit en gänga i en styrstam. ;-)

Men jag minns också en tid innan momentnycklar (och coolfiber) och vad jag minns fungerade det faktiskt alldeles utmärkt att skruva cyklar.

Nitto Bosco verkar vara 25,4 mm. Nitto har en stam som heter UI-75EX som, förutom att vara 8 grader, borde passa alldeles utmärkt. Inte helt lätt att få tag på dock. Veloform i Göteborg kanske har, annars är det väl Ebay i USA eller Japan.

Kopplingen mellan moment och klämmkraft är lite sisådär. Mycket av momentet kan hamna som friktion i gängan och därmed inte ge klämmkraft. Mitt råd är sålunda att smörja gängan eller dra hårdare.

Kopplingen mellan moment och klämmkraft är lite sisådär. Mycket av momentet kan hamna som friktion i gängan och därmed inte ge klämmkraft. Mitt råd är sålunda att smörja gängan eller dra hårdare.
Nej nej, inget friktionsreducerande fett i ett skruvförband!!

Schimshalvorna ska inte ha kontakt med varandra, som det ser ut på första bilden. Överfallet ska heller inte ha kontakt med styrstammen. Äntra och dra skruvarna korsvis, alltså i ordningen 1-4-3-2 med handkraft. Därefter upprepa i samma ordning med momentnyckel.

Senast ändrad:
Montaget är felaktigt .
Man ska inte dra styret jämt på det där sättet då kommer det aldrig att sitta fast.
Det brukar vara stansan no gap på antingen under eller översidan.
Anvising med "no gap" på de övre skruvarna:
Lossa skruvarna ordenligt .Överfallet ska vara helt löst.
Dra åt överfallet på ovansida så att det inte finns någon glipa mot styrstammen.
Dra till föreskrivet moment brukar vara typ 5nm.
5nm är ruskigt lite, tänk på det så du inte drar sönder gängorna.
Dra sedan skruvarna på undersidan till 5nm.

Senast ändrad:
Man drar skruvarna till styret inte glider, glider det igen så drar man åt lite hårdare, glider de i alla fall drar man i som F*N! Glider det fortfarande drar man tills något går sönder och sen köper man bättre grejer som fungerar! ;)

Var lite försiktig med Fredrik Å-metoden bara. Det finns ett fåtal styrstammar designade för ”no-gap”-montering. De flesta är det inte. Hur belastningar på skruv och gänga blir vid sådan montering på en stam ej avsedd för det vet jag inte, men jag gissar på ej optimal. Personligen skulle jag inte oroa mig, ”dra lite hårdare” eller ”dra lite snett” ska la en rejäl alustam (oftast) tåla. Men i den här tråden, med friktionspastor, torra gängor och momentnycklar tycker jag det kan vara värt att nämna.

Nej nej, inget friktionsreducerande fett i ett skruvförband!!

Schimshalvorna ska inte ha kontakt med varandra, som det ser ut på första bilden. Överfallet ska heller inte ha kontakt med styrstammen. Äntra och dra skruvarna korsvis, alltså i ordningen 1-4-3-2 med handkraft. Därefter upprepa i samma ordning med momentnyckel.
Det är inget problem att ha fett i ett skruvförband.

Tusen tack før alla tips. Nu har jag gjort rent och skruvat på det sätt som SLI beskriver ovan. Funkar inte det testar jag Fredrik Å's metod. I sista hand blir det 42Hz' metod :)

Fredrik Å:s metod funkar bara om det står "no gap" på stammen. Sannolikt är det inte en sådan och då skall glipan vara samma ovan och under.

Det är inget problem att ha fett i ett skruvförband.
Egentligen inte, men då bör man också ha koll på vad tillverkaren specificerar. Fettar du in skruven när så ej anges i manualen, då bör du dra i runda slängar (om jag minns rätt nu) ca 20% lägre moment. I praktiken har nästan alla skruvförband marginal nog att det funkar ändå..

Fredrik Å:s metod funkar bara om det står "no gap" på stammen. Sannolikt är det inte en sådan och då skall glipan vara samma ovan och under.

Egentligen inte, men då bör man också ha koll på vad tillverkaren specificerar. Fettar du in skruven när så ej anges i manualen, då bör du dra i runda slängar (om jag minns rätt nu) ca 20% lägre moment. I praktiken har nästan alla skruvförband marginal nog att det funkar ändå..

Det är rätt standard att nya skruvar har en oljig beläggning, och för rostfria skruvar är det rekommenderat att smörja:

Det är inte skruven som kommer paja utan möjligtvis om något är väldigt känsligt för klämkraften (typ tunn godstjocklek) kan det skita sig, men det kommer med stor sannolikhet inte paja i TS fall.

Tillbaka
Topp