Tips för nybörjare till enduro

Hej!
Jag bor i Stockholm och har cyklat i skogarna här omkring. Jag har även cyklat i Högbo i Gävle och downhill i Åre och Åkersjön i Jämtland.
Jag har blivit sugen på att börja tävla i enduro och har varit med på XCO race förut. Har ni några bra tips på tävlingar nu i höst eller till nästa säsong? Jag åker regelbundet till Jämtland och kan stanna vid ställen som Falun och Gävle någon dag på vägen dit. Annars kanske jag åker till Göteborg någon gång nästa sommar eftersom det finns bra cykling där.

Har varit sugen att testa enduro-tävling själv och denna låter ju intressant. Men hur tusan går det till, någon som kan beskriva en enduro-tävling för en rookie? Vilken utrustning krävs och vad är bra att tänka på?

Har varit sugen att testa enduro-tävling själv och denna låter ju intressant. Men hur tusan går det till, någon som kan beskriva en enduro-tävling för en rookie? Vilken utrustning krävs och vad är bra att tänka på?
Man tävlar på ett visst antal utförsorienterade sträckor och för att ta sig till dessa sträckor cyklar man utan att tävla.

Åkarmötet på morgonen är det kommer informera om allt viktigt för just den tävlingen. Tänkt på att de allra flesta är där för att ha kul, om någon är snabbare än dig så släpp förbi dom, om du vill passera någon gör dig hörd och gör det på ett lämpligt ställe. Gör någon sig illa sig så stannar man tills den personen är okej. Håll dig till stigen, inget genande. Cykel, hjälm, ryggskydd, knäskydd, ryggsäck med vatten, något litet att äta, mini-tool, första hjälpen, en vindjacka är väl lämpligt.

Först o främst måste du fippla med licenser o annat. Det är en del som har haft problem med detta tydligen, inte helt självklart hur man ska gå till väga: https://scf.se/forbundet/tavlingsverksamhet/tavlingslicens-chip-och-forsakringar/

Swe mtb gravity heter arrangören för Swedish Cup Enduro (ja, du måste ha ff-hjälm): https://www.swemtbgravity.se/enduro/reglemente

Håller på att sno ihop en liten video om hur det är o går till att tävla i enduro. Blir väl klar om ngn vecka. Kan posta den här om intresse finns.

Senast ändrad:
Först o främst måste du fippla med licenser o annat. Det är en del som har haft problem med detta tydligen, inte helt självklart hur man ska gå till väga: https://scf.se/forbundet/tavlingsverksamhet/tavlingslicens-chip-och-forsakringar/

Swe mtb gravity heter arrangören för Swedish Cup Enduro (ja, du måste ha ff-hjälm): https://www.swemtbgravity.se/enduro/reglemente

Håller på att sno ihop en liten video om hur det är o går till att tävla i enduro. Blir väl klar om ngn vecka. Kan posta den här om intresse finns.
Ja, gärna! Jag vill se din film.
Tänkte prova köra min första tävling så det blir välkommet i förberedelserna.

Rekommenderar motionsklass för nybörjare, då slipper du krångla med licens och klubb. Om du är lite rädd att det ska vara för svåra banor finns även klassen "motion kort" där de svåraste banorna inte är med.

Fullface, ryggskydd och knäskydd är krav.
Info och anmälan till Falun:

Rekommenderar motionsklass för nybörjare, då slipper du krångla med licens och klubb. Om du är lite rädd att det ska vara för svåra banor finns även klassen "motion kort" där de svåraste banorna inte är med.

Fullface, ryggskydd och knäskydd är krav.
Info och anmälan till Falun:
Min brorson som tävlade i P13-14 var tvungen att krångla med licens o klubb men det kanske är en tävlingklass då? Jag har inte all fakta men är du säker på att man inte behöver licens för tävling i motionsklass? Finns det ingen resultatlista alt eller tidtagning i motionsklass? Många frågor... ?

Min brorson som tävlade i P13-14 var tvungen att krångla med licens o klubb men det kanske är en tävlingklass då? Jag har inte all fakta men är du säker på att man inte behöver licens för tävling i motionsklass? Finns det ingen resultatlista alt eller tidtagning i motionsklass? Många frågor... ?
Jo, 13-14 är en riktig tävlingklass. Du får tider i motion men ingen sorterad resultatlista.

Blir man dumförklarad om man ställer upp med en HT? Tänker främst vuxen motionsklass
Nej, dumförklarad blir man inte. Just i Ulricehamn så var det ganska smooth så t o m jag kunde halka ner med en XC/DC-hoj. Däck gör nog mkt, så riktiga däck gör stor skillnad!

I Isaberg t ex så är det mkt mer uppkört med exponerade rötter o stenar. Har kört nerför en röd backe med en HT där och det var faktiskt riktigt jäkla skakigt, så jag vet inte om HT är att rekommendera där i varje fall.

Tillbaka
Topp