Mekhjälp-pedaler på CF-vevar

anco

Aktiv medlem
Hej Happy!

Jag har problem att dra av ett par pedaler från kolfiber-vevar. Det är insexnyckel infästning. Har prövat med förlängsrör- ca 4dm men det resulterade bara i att jag drog loss vevlagret.... Någon sa att det går att kyla med kolsyre-is men frågan är om det hjälper när mina vevar är av kolfiber. Har ni några förslag/tips?

Cykel - Canyon Spectral CF och pedalerna är såna där jävla egg-beaters. (min frus hoj)

Mvh
Anders

Oj! Måste säga att jag blir imponerad av att man kan lossa på vevlagret genom att försöka skruva av pedalerna.
Inte så mycket hjälp för din del, men jag blev i alla fall imponerad.
Ett tips är krypolja, för det kan man alltid börja med.

Hej Happy!

Jag har problem att dra av ett par pedaler från kolfiber-vevar. Det är insexnyckel infästning. Har prövat med förlängsrör- ca 4dm men det resulterade bara i att jag drog loss vevlagret.... Någon sa att det går att kyla med kolsyre-is men frågan är om det hjälper när mina vevar är av kolfiber. Har ni några förslag/tips?

Cykel - Canyon Spectral CF och pedalerna är såna där jävla egg-beaters. (min frus hoj)

Mvh
Anders
Luftdriven mutterknackare på måttligt tryck brukar gör underverk på trilskande pedaler. Använd bra insexbits som inte ger med sig.

Och såklart dubbelkolla att man drar åt rätt håll. Jag har en bra regel, att om man sätter insexnyckeln så att pedalen är över storklingan fram, riktad framåt, så ska knogarna slås blodiga när pedaljäveln äntligen lossnar. Och på andra sidan blir det åt andra hållet (men samma princip eftersom det är från andra sidan).

Måste vara något annat som är fel om vevlagret lossnar när man skruva på pedalerna.
Jo nått är det. Jag har regelbundet (någon gång per år) bytt pedaler på både räcer och mtb under 20 års tid, så viss erfarenhet finns. Jag har koll på höger och vänster gäng. Jag skyller på dom satans el-visparna...

Jag har ngn gång fått demontera veven , strippat pedalen och spänt pedalaxeln i ett skruvstycke och dragit i vevarmen.
Annars borrmaskin.

Fast med "höger är höger" behöver man komma ihåg om det är sett från pedalen eller från insexan.
Det gäller ju alla skruvar isf, höger pedal skruvas fast medurs(höger) från pedalhållet sett såklart, vänster tvärt om, kan det bli enklare? ?
Se pedalen som en skruv!

Visst, det fungerar. Risken är väl att en del tänker "högergängad skruv lossas moturs" och då blir det fel om man ser det från insexan.

Tillbaka
Topp