Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

Ljudutgången på datorn är nog ett dåligt val om du inte kopplar på nån form av buffer mellan. Osäker om ljudutgången på en PC ens är DC-kopplad, skulle gissa att den inte är det. Testet du vill göra är väl ganska rättframt om du har lite elektronikkunskaper. Annars blir det lätt struligt att förstå sig på tänker jag.

Blinkande och/eller bländande lampor är störande på riktigt, och kan faktiskt ställa till det i trafiken. Regler runt blinkfrekvens och bländning (i varje fall för motortrafiken) är inte där för skojs skull. Sen att byråkraterna fått för sig att en viss frekvens är ok på cyklar är en annan sak, även det att cyklister kan blända andra trafikanter är ok, sorgligt nog, är också irriterande, men att skrika på byråkraterna är kanske att ta det ett steg för långt?

Spottade mitt första blinkmonglo för säsongen. Ett starkt blänkande sken på baklampan som var monterat på en Nishiki hybrid med tempopinnar. #höstenärhär
Dito...

Hösttecknet nummer ett att se sinnesslöa människor med vilt blinkande tokbländande lampor. Idag var nog knäppispremiären....

XXL mtb lampor snett uppvinklade vilt blinkande 2000 lumen då vet man att det är dax för surströmmingen!

Bra kampanjer på xxl nu också i kombination med lobbyn om varselljus på cykel dagtid = blinkfestsgaranti även dagtid.

Jag vet att långsamt blink (<200/min) inte är tillåtet bakåt, men i stadsmiljö uppskattar jag blinkande cyklar när jag kör bil, eftersom där är så många andra röda ljuspunkter med fast sken. Gör det enklare att urskilja cyklisterna.

Jag vet att långsamt blink (<200/min) inte är tillåtet bakåt, men i stadsmiljö uppskattar jag blinkande cyklar när jag kör bil, eftersom där är så många andra röda ljuspunkter med fast sken. Gör det enklare att urskilja cyklisterna.
Gillar däck med reflexsida. Då ser man direkt att det är en cykel som kommer farande.

Ah, förklarar varför jag mötte ett ärkeblinkmonglo i söndags (i fullt dagsljus) med frenetiskt blinkande (och bländande) framlampa!
Jag kan ju med nöd och näppe förstå att "folk" får för sig att blinka med röd baklampa bakåt, men att sätta framlampan i blinkläge, hur fan resonerar dom då?!?!

Är det något som hänt i barndomen som förklarar det?

Ah, förklarar varför jag mötte ett ärkeblinkmonglo i söndags (i fullt dagsljus) med frenetiskt blinkande (och bländande) framlampa!
Jag kan ju med nöd och näppe förstå att "folk" får för sig att blinka med röd baklampa bakåt, men att sätta framlampan i blinkläge, hur fan resonerar dom då?!?!

Mina framlampor går ned på blink när batteriet är på väg att ta slut. Bättre än inget (i alla fall i mörker)...

Mötte ett par cykelklungor häromdagen som verkade träna sin Vetternkette. Större delen av cyklisterna hade bakljus som blinkade men alla blinkade i olika takt och form så det blev mest störigt. Som bilist och medtrafikant hade jag alla dagar, både i ljus och mörket föredragit fast sken bakåt. Både lättare med avståndsbedömningen och man blir heller inte förbannad när man inser att man inte hamnat på ravefest igen.

Mötte ett par cykelklungor häromdagen som verkade träna sin Vetternkette. Större delen av cyklisterna hade bakljus som blinkade men alla blinkade i olika takt och form så det blev mest störigt. Som bilist och medtrafikant hade jag alla dagar, både i ljus och mörket föredragit fast sken bakåt. Både lättare med avståndsbedömningen och man blir heller inte förbannad när man inser att man inte hamnat på ravefest igen.
Borde finnas smarta baklampor som kommunicerar med övriga i klungan. Så den endast tänder baklyset på den som ligger sist!

Jag kör min flare RT baklampa på blinkmongoläget när jag cyklar större vägar under dagtid. Det är rätt långsamt och oregelbundet.

Tänker mig att jag förhoppningsvis hamnar i läget att jag är tillräckligt irriterande för att uppmärksammas, men inte tillräckligt irriterande för att få en hantverkarcaddy upp i arslet heller

Mina framlampor går ned på blink när batteriet är på väg att ta slut. Bättre än inget (i alla fall i mörker)...
Med tanke på hur illa den bländade så var det knappast slut på kräm i batteriet.!

Vore det det inte bättre att lampan blinkade till några gånger, sedan kopplade om till lägre uteffekt om batteriet börjar ta slut? Med blink är det ju svart/mörkt en stund.

Eller som det är på min lampor att på/av-knappen ändrar färg.

Landsvägscyklistens dilemma är ju förstås att man är irriterande för majoriteten mördarmaskinsförare, men är det verkligen att eftersträva att vara mer irriterande än grundnivån? Att man som cyklist bör vara snällast på stigen i skogen bör väl gå att applicera på vägen också?

Landsvägscyklistens dilemma är ju förstås att man är irriterande för majoriteten mördarmaskinsförare, men är det verkligen att eftersträva att vara mer irriterande än grundnivån? Att man som cyklist bör vara snällast på stigen i skogen bör väl gå att applicera på vägen också?
Jag tror att du vill hamna på en nivå någonstans mellan en mobilsurfande hantverkarcaddy som kör på dig för att han vill hinna kolla blocket på vägen till nästa jobb och missar dig och en pickup som medvetet kör på dig för att du stör hans mobilsurfande för mycket med ditt mongoblinkande.

Är dom iaf lite irriterad på mig så innebär det att dom sett en :)

45 sek in här t.ex (och ingen lampa på huvudet)

Jag har inte heller förstått problemet med blinkande lampor varken om jag cyklar i en klunga eller kör bil en sen höst kväll.
Om jag måste störa mig på nåt, så stöt jag mig mer på svartklädda cyklister när jag kör bil ??

Kan inte folk bara sluta irriterera sig på helt ovidkommande saker?
Om du stör dig på framförvarande, kör om eller sakta ned så avståndet ökar. Själv tycker jag det är jobbigt med blårök från moppar när jag cyklar. Då saktar jag ned eller tar en annan väg...
Vissa lampor blinkar så kraftigt att de stör synen nån sekund. Har upplevt mig cykla genom becksvart tunnel medan jag drar förbi ett mobilt rave vilket är jävla läskigt då jag vet att det finns potthål, trafikkoner och elsparkcyklar godtyckligt utströdda över bitar av min pendlingsväg.

kör om eller sakta ned
Precis detta! ett veritabelt fenomen man råkar ut för allt för ofta på dubbelfilig väg, en bil kommer ikapp mig men kan inte köra om av oklar anledning(förmodligen pga dum i huvudet)
måste ligga kloss i arslet istället?
Jag brukar sänka farten eftersom för att tvinga om vederbörande, har hänt att jag fått gå ner till 60km/h(på 110 väg) innan hen kör om på en i övrigt öde dubbelfilig väg?
förstår inte det beteendet alls, fruktansvärt irriterande.
Lite OT förstås?

Jag har mest problem i höstmörkret med cyklister som köpt jättestarka LED-lampor och som inte bländar av eller inte riktar ned lampan när man möts.

Jag kommer ta striden i höst.
Köpa en strålkastare med blinkmpnglo-läge (hette visst "desorientation") och slå på vid behov.

Cred till er gentlemän/kvinnor som förstår att blända av när vi möts i mörkret! ✌???

Precis detta! ett veritabelt fenomen man råkar ut för allt för ofta på dubbelfilig väg, en bil kommer ikapp mig men kan inte köra om av oklar anledning(förmodligen pga dum i huvudet)
måste ligga kloss i arslet istället?
Jag brukar sänka farten eftersom för att tvinga om vederbörande, har hänt att jag fått gå ner till 60km/h(på 110 väg) innan hen kör om på en i övrigt öde dubbelfilig väg?
förstår inte det beteendet alls, fruktansvärt irriterande.
Lite OT förstås?
Hmm, cyklar du i >60? :)
Annars är det kanske "Nascar drafting buddies" som kommer ifatt dig? Kör ni tätt ihop kan ni hålla högre hastighet än vad era bilar skulle klara var för sig..

Jag tror att du vill hamna på en nivå någonstans mellan en mobilsurfande hantverkarcaddy som kör på dig för att han vill hinna kolla blocket på vägen till nästa jobb och missar dig och en pickup som medvetet kör på dig för att du stör hans mobilsurfande för mycket med ditt mongoblinkande.

Är dom iaf lite irriterad på mig så innebär det att dom sett en :)

45 sek in här t.ex (och ingen lampa på huvudet)

Sån har jag, helt underbar. En kille på el-cykel klagade på att den blinkar så skarpt. Du får skylla dig själv om du ligger direkt bakom utan att köra om svarade jag.

Sån har jag, helt underbar. En kille på el-cykel klagade på att den blinkar så skarpt. Du får skylla dig själv om du ligger direkt bakom utan att köra om svarade jag.

Jävlar, vad underbart! En cyklist blev så störd av ditt beteende att han trotsade sociala normer och sa till om det. Verkligen härligt!

Seriöst, hur tänker du? Det är inte som att lampan bara stör om man flåsar dig i nacken. Han låg nära nog för att säga till, men du stör säkert nästan alla andra på vägen.

Cykelbelysning bör verkligen lagstadgas och bötfällas som i Tyskland för att bli av med medvetet vidrigt beteende.

Jävlar, vad underbart! En cyklist blev så störd av ditt beteende att han trotsade sociala normer och sa till om det. Verkligen härligt!

Seriöst, hur tänker du? Det är inte som att lampan bara stör om man flåsar dig i nacken. Han låg nära nog för att säga till, men du stör säkert nästan alla andra på vägen.

Cykelbelysning bör verkligen lagstadgas och bötfällas som i Tyskland för att bli av med medvetet vidrigt beteende.
Han låg kloss upp mitt bakhjul, och gjorde så från Slussen till Tegelbacken. Han hade alla möjligheter i världen att köra om eller släppa lucka. Nu valde han att hålla någon decimeters avstånd för att sedan klaga. Så tänkte jag då och så tänker jag fortfarande.

Det här med övervakning och bötfällning funkar ju sådär i övriga svenska trafikala sammanhang så det känns tveksamt att det skulle leda till nån förbättring i just detta fallet.
Men en reglerat och märkt cykelbelysning i StraßenVerkehrsZulassungsOrdnung’s anda skulle ju vara förnämlig. Då kanske man även skulle bli av med alla bländande LED-strålkastare. Fast fan tro’t.

Troligen understimulerade i småbarnsåldern och då måste de leva ut sin frustration i vuxen ålder genom att försöka provcera folk så att de får en reaktion och att någon lägger märke till dem. Borde gå att lösa med beteendeterapi.

Troligen understimulerade i småbarnsåldern och då måste de leva ut sin frustration i vuxen ålder genom att försöka provcera folk så att de får en reaktion och att någon lägger märke till dem. Borde gå att lösa med beteendeterapi.

Tror snarare på aningslöshet. Jag har vid ett par tillfällen påpekat att strålkastaren bländade och fått reaktionen ”Ojdå” samt fumliga försök att rätta till saken.

Haha, trasiga leksaker kanske! ?

Jag är rätt nyfiken på hur det hänger ihop, har haft min baklampa på när jag legat längst bak i ledet tillsammans med vänner. Då jag lagt mig längre fram har jag frågat ifall jag ska stänga av lampan och fått svaret "nä, det är lungt"

kanske upplevs annorlunda då det är dagtid?
Kvällstid kör jag fast ljus då det syns så pass bra ändå

Han låg kloss upp mitt bakhjul, och gjorde så från Slussen till Tegelbacken. Han hade alla möjligheter i världen att köra om eller släppa lucka. Nu valde han att hålla någon decimeters avstånd för att sedan klaga. Så tänkte jag då och så tänker jag fortfarande.
Mest tror jag han var kränkt över att han trots sin dyra el-cykel inte lyckades ta sig förbi. Lampskenet var egentligen bara den bieffekt han valde att klaga på.

När jag cyklar rando har jag oftast navdynamo och en Busch + Müller Lumotec IQ2 LUXOS U (?)

Ett par ggr när jag cyklat i grupp har de hänt att cyklisten på höger sida har de klagat på att min lampa bländer dem. Har nån annan haft samma erfarenhet?
Ni som stör er på bländade lampor vad ska man göra då? Provat styra den ner mot marken o de har fortf klagat att de inte blivit bättre. De måste ju vara lampans konstruktion eller är de cyklisten till höger som är ljuskänslig.

När jag cyklar rando har jag oftast navdynamo och en Busch + Müller Lumotec IQ2 LUXOS U (?)

Ett par ggr när jag cyklat i grupp har de hänt att cyklisten på höger sida har de klagat på att min lampa bländer dem. Har nån annan haft samma erfarenhet?
Ni som stör er på bländade lampor vad ska man göra då? Provat styra den ner mot marken o de har fortf klagat att de inte blivit bättre. De måste ju vara lampans konstruktion eller är de cyklisten till höger som är ljuskänslig.
Luxosen har bra bredd på ljusbilden tycker jag. Cyklat mycket i mörker i grupp men otroligt sällan 2 led. Dom gånger det hänt så har ingen sagt nåt än iaf.

Men brukar ni tejpa den?
Nu cyklar jag sällan i grupp men nåt jag brukar ibland tänka på när man cyklar med flera.

Tillbaka
Topp