Råd för att välja / montera en drop post

0123MTB

Medlem
Hejsan,

Här några nybörjarfrågor..

Jag fick precis hem en ny MTB och är mkt nöjd. Dock snålade jag lite och den saknar drop post från fabrik. Insåg snabbt att det hade varit trevligt att snabbt och enkelt kunna justera höjden när man byter teräng.

Det jag undrar över är dels ifall det är lönt att skaffa en med remote till styret? Det finns ju enkla modeller med en spak på själva stången och då kommer man undan att dra kabel genom ramen.

Kan tillägga att jag inte cyklar på tid/tävlar utan det är motion och nöjescykling för min del. Önskar alltså bara en enkel funktion för att sänka sedeln ordentligt när det behövs.

Hejsan,

Här några nybörjarfrågor..

Jag fick precis hem en ny MTB och är mkt nöjd. Dock snålade jag lite och den saknar drop post från fabrik. Insåg snabbt att det hade varit trevligt att snabbt och enkelt kunna justera höjden när man byter teräng.

Det jag undrar över är dels ifall det är lönt att skaffa en med remote till styret? Det finns ju enkla modeller med en spak på själva stången och då kommer man undan att dra kabel genom ramen.

Kan tillägga att jag inte cyklar på tid/tävlar utan det är motion och nöjescykling för min del. Önskar alltså bara en enkel funktion för att sänka sedeln ordentligt när det behövs.
Om du skall använda droppern så är nästan reglage ett måste. Kolla om du har möjlighet att dra vajern internt i ramen, det ser lite tjusigare ut tycker jag.

Ja det vore nog det bästa. Det är en E-mtb (Haibike fullnine) och när jag tittar ner i hålet ser det ut som det är ett stopp i botten. Troligen är det höljet på motorn jag ser där. Skall kolla upp saken närmare.

Extern kabel känns inte som ett alternativ.

Lägg de några extra kronor på en dropperpost med reglage på styret.
Mycket smidigare.

Det verkar finnas hål bakom bakdämparens nedre fäste. Sen ska kabeln dras någonstans framåt och in i nederröret där batteriet sitter, och sen ska den komma ut på högersidan.

Antingen slänger man dit den själv eller så drar man till en butik och fixar.

1629985677115.png

Senast ändrad:
Lägg de några extra kronor på en dropperpost med reglage på styret.
Mycket smidigare.

Det verkar finnas hål bakom bakdämparens nedre fäste. Sen ska kabeln dras någonstans framåt och in i nederröret där batteriet sitter, och sen ska den komma ut på högersidan.

Antingen slänger man dit den själv eller så drar man till en butik och fixar.

Visa bilaga 508789
Ah, får använda min kabeldragare så kommer jag runt böjen och upp i röret.

Hur är det med längd på wire, är det standard eller skall jag måtta upp det ?

Blir nog Magura Vyron ändå, lite pricey men enkelt att eftermontera. Såg att Rock Shox också har en trådlös men det kostar dubbla priset.

Blir nog Magura Vyron ändå, lite pricey men enkelt att eftermontera. Såg att Rock Shox också har en trådlös men det kostar dubbla priset.
Alltså det är väldigt enkelt att montera en dropper, visst är väl kanske coolt med en trådlös men köp inte det för att du är rädd för monteringsjobbet.

Alltså det är väldigt enkelt att montera en dropper, visst är väl kanske coolt med en trådlös men köp inte det för att du är rädd för monteringsjobbet.
Håller med, det är kanske en timmes jobb om man inte vet hur man gör. Kan verkligen rekommendera OneUp Dropper V2, riktigt bra, möjliggör lång slaglängd i sin konstruktion, relativt lätt och svårslaget pris. Reglage på styret är ett måste, kör med min dropper nära nog lika mycket som växlarna.

Min hoj saknade det där hålet som visas på bilden i tråden ovan (den som visas är en annan modell). Mailade även Haibike och frågade om det fanns förberedelser för wire routing för en dropper. De svarade att ser inte fanns / går att installera en dropper med intern wire på min hoj..

känns lite galet faktiskt att designen inte medger det. Nästa modell från min har dropper från fabrik, antar att den har de hål i ramen som krävs.

hade det funnits ett bra sätt att dra wire hade jag lätt valt en OneUp.

en till röst på trådlösa magura vyron. lättfixad bra lösning på ditt problem, hade själv inte ens funderat på något annat.

Min hoj saknade det där hålet som visas på bilden i tråden ovan (den som visas är en annan modell). Mailade även Haibike och frågade om det fanns förberedelser för wire routing för en dropper. De svarade att ser inte fanns / går att installera en dropper med intern wire på min hoj..

känns lite galet faktiskt att designen inte medger det. Nästa modell från min har dropper från fabrik, antar att den har de hål i ramen som krävs.

hade det funnits ett bra sätt att dra wire hade jag lätt valt en OneUp.
Vad är problemet med att dra en extern vajer? Eller finns det inga fästöglor på ramen alls?

en sak att tänka på när det gäller vyron: fästet för fjärrkontrollen är en gummiring. de har en baksida i att de oturligt kan gå av eller lossna. jag brukar hjälpa den med ett par varv eltejp, som en extra försäkring.

annars ett högklassigt bygge. man undrar lätt varför inte alla kör dessa när det gäller eftermontering.

Kan rapportera att jag fick hem och installerade Vyron igår. Mkt bra och tillräckligt snabb i min mening, nu har jag inte kört med dropper förut så har inte någon vana från en mekansik som givetvis är snabbare.

Håller med om att remoten är ett rätt korkat bygge. Den skulle kunna varit mindre och anpassad för att samas med andra reglage, och såklart haft en säkrare lösning än en o-ring.. Men men, funkar det så funkar det.

Nästa upgrade blir en sjysst gaffel, därefter känner jag mig nöjd med specen.

Fyller på med en noob-fråga. Kör man med växelwire för att styra dropper eller blir det bättre med en specifik wire? Testade bromswire men tunnan i ändan var för stor…

Fyller på med en noob-fråga. Kör man med växelwire för att styra dropper eller blir det bättre med en specifik wire? Testade bromswire men tunnan i ändan var för stor…
Finns dropper-specifik som är smalare (0.8mm) och flexiblare än växeldito, men finns ingen fördel ifall du inte har väldigt snäva vinklar. Broms, nej.

Tack för svar, det var jag som tänkte snabbt och fel. "titta en tunna på tvären i ändan av wiren, det är en bromswire!" Eller inte, löstagbar ju... :) Tack för tips om att extrasmalt inte behövs, kör på med vanlig.
IMG_8514.PNG

No worries. Strugglade själv järnet mounta min. Visserligen på en cross via Di2-port, men ändå. Först tredje försöket blev det helt rätt haha.

Kan rapportera att jag fick hem och installerade Vyron igår. Mkt bra och tillräckligt snabb i min mening, nu har jag inte kört med dropper förut så har inte någon vana från en mekansik som givetvis är snabbare.

Håller med om att remoten är ett rätt korkat bygge. Den skulle kunna varit mindre och anpassad för att samas med andra reglage, och såklart haft en säkrare lösning än en o-ring.. Men men, funkar det så funkar det.

Nästa upgrade blir en sjysst gaffel, därefter känner jag mig nöjd med specen.
Jag kan rekommendera att tejpa fast remoten med ex. eltejp, speciellt om du cyklar där det är tight med buskage mm, jag har vid flera tillfällen fått remoten avslagen av grenar så den flugit all väg, har lyckligtvis alltid hittat den, värdelöst att behöva tejpa fast nya grejer, men hellre det än köpa ny. Jag har dock inte sett hur nya modellen 2022 kommer se ut och fungera, kanske har de utvecklat Vyron även där.

Tillbaka
Topp