Vilka 29" XC-däck ger bäst grepp vid blött väder?

Carl

Aktiv medlem
Beror ju på underlag. Jordigt och mjukt? Hårt med sten? Mycket rötter? Allt blandat?
Jag tycker Wolfpack Trail har funkat rätt bra som "allround" och även Specialized Ground Control.

Körde Nobby Nic förut men bytte till Ground Control, lika nöjd med båda tror jag.
Men öppen för andra förslag så jag följer den här tråden, Wolfpack Trail ska kollas upp :)

Vad är definitionen av en XC-däck om rullmotståndet inte får vara med? Bara vikten?

Wolfpack Trail låter som det är en stigdäck. Nobby Nic också.

Testade Ground Control nerför enduro-spåren i U-hamn i helgen på en XC/DC-hoj och blev förvånad över hur bra grepp det var. Hade det på framhjulet.

I riktig lera är det dock inte så bra, det finns gränser för XC-däck.

även jag varit nöjd med nobby nic, men senaste utgåvan har grövre kantdobbar och har rört sig bort från xc-hållet.

racing ray/ralph utmärker sig inte men lämnar inte i sticket över våta rötter. och rullar bland de bästa. dock inte som contis motsvarigheter, men där är ju våt- och kantgrepp inte något som optimerats direkt

pratar ni väta = lera, eller väta = hala rötter...?

rätt olika optimeringar när det gälller däck för dessa umderlag.

Senast ändrad:
Jag kör Barzo 2.6 fram o Nobby Nic 2.6 bak, gillar den kombon. Barzo är mer stabilt i uppbyggnaden, medans NN har helt klart med grepp.
Bara min åsikt, som fungerar på min stigar på sörmlandsleden.

Jag kör barzo 2.35 fram o bak. Jag har haft en rätt lång tillvänjningskurva men nu gillar jag dem skarpt. När jag körde slang hade jag flera olika däck beroende på årstid men med tubeless så är i alla fall inte jag jättesugen på att växla och sen sitta och rengöra prylar en hel kväll från gammal latex. Och där är barzo bra. De funkar från allt till torra grusstigar till lera. Inte världsbäst på blöta rötter men absolut tillräckligt.

Jag tänkte mest på rötter och stenar.
vad bra.

tycker utmaningarna däckmässigt är störst där. när man läser 'tester' är det oftast kliniskt rent från kommentarer om denna helt avgörande egenskap.

istället svamlas det om 'grepp'. helt omöjligt att veta vad som menas. och på torrt grusigt underlag ger även de sämsta däcken vettig framfart .

Ni har helt glömt bästa däcksvaret " Det finns bättre"
utan att nämna vad eller vilket ;)

jag gillar maxxis forekaster och Kenda Regolith (de är ganska lika varandra), tycker de funkar bra när det är blött ute. Vill man ha riktigt bra fäste på stenar och rötter tycker jag mindre mönstrade däck greppar bättre, som t ex Maxxis ikon i 2,35 eller Kenda Booster i 2,35, men de är inget vidare i lera åas.

Beställde precis 2x Barzo i 2.25, ska bli spännande att testa. Kört Mezcal 2.35 hela sommaren både fram back.

Vad tyckte du om mezcal då?
Nu är jag en glad amatör gällande cykling, så du får ta detta med en nypa salt. Men jag skulle gärna vilja ha lite mer kantgrepp gärna nu när det börjar bli blött. Sen har det förmodligen mycket att göra med att jag inte tar kurvorna tekniskt rätt. Tycker Mezcal har varit kanon när det varit torrt, rullar väldigt bra. Körde dem på Hemmavasan och upplevde inte någon större skillnad mot dem som körde typ Rekon Race som jag hade innan.

Edit: En fin kombo tror jag är Barzo fram och Mezcal bak men nu när jag är trött på tanned färgen fick det bli Barzo både fram & bak. Sen 2.25 eftersom jag inte hittade 2.35 någonstans hehe...

Edit: En fin kombo tror jag är Barzo fram och Mezcal bak men nu när jag är trött på tanned färgen fick det bli Barzo både fram & bak. Sen 2.25 eftersom jag inte hittade 2.35 någonstans hehe...
Jag har Barzo fram och Mezcal bak på min monstercross. Känns rätt bra, har inte hunnit prova så mycket dock (LVG-träning kom ivägen). Men jag tänkte som du också, lite bättre framgrepp med Barzo känns bra. De är dock en aning smalare än Mezcal (iaf mina 2.6").

Jag har Barzo fram och Mezcal bak på min monstercross. Känns rätt bra, har inte hunnit prova så mycket dock (LVG-träning kom ivägen). Men jag tänkte som du också, lite bättre framgrepp med Barzo känns bra. De är dock en aning smalare än Mezcal (iaf mina 2.6").
Nu kommer jag köra slut på mina barzo men jag har aldrig testat racing ralph. Jag har testat racing ray som framdäck och tyckte det var bra. Jag har fått för mig att racing ralph är jäkligt allsidigt så skulle vilja testa ralph/ray 2.35. Alternativt ralph/barzo båda också i 2.35

Nu kommer jag köra slut på mina barzo men jag har aldrig testat racing ralph. Jag har testat racing ray som framdäck och tyckte det var bra. Jag har fått för mig att racing ralph är jäkligt allsidigt så skulle vilja testa ralph/ray 2.35. Alternativt ralph/barzo båda också i 2.35
Jag testade Ray/Ralph ett tag innan, fast i 2.1" då, de gillade jag skarpt faktiskt. Det står på prova-listan att testa dem i 2.35" någon gång.

Jag testade Ray/Ralph ett tag innan, fast i 2.1" då, de gillade jag skarpt faktiskt. Det står på prova-listan att testa dem i 2.35" någon gång.
Jag tror det blir ruskigt bra. Det enda jag har lite minus på är ray. Jag kommer från en bakgrund av conti race king i ur och skur och jag är inte helt frälst med ray's kraftigare sidodobbar - föredrar en rundare profil på framdäcket egentligen. Men det här är verkligen på nördnivå. Sen är jag lite nojig över hur bra punkteringsskydd den kombon har. Race king protection har riktigt bra sidoväggar anser jag. Barzo fick jag hål på bak på väggen men då hade jag nog otur.

Men blött väder menar jag det mesta, men kanske med fokus på rötter då de bjuder på de lägsta friktionskoifficienterna av allt. :)

Jag har sammanställt en liten short list:
Spesh Ground Control
Vittoria Barzo
Racing Ray+Ralph

Jag tycker mig förstå att Barzo kan vara en aning mer kompromisslös än Racing Ray?

I så fall, kokar allt ner till följande fråga:

Vad är bäst på blöta rötter:
Ground Control eller Barzo?

Men blött väder menar jag det mesta, men kanske med fokus på rötter då de bjuder på de lägsta friktionskoifficienterna av allt. :)

Jag har sammanställt en liten short list:
Spesh Ground Control
Vittoria Barzo
Racing Ray+Ralph

Jag tycker mig förstå att Barzo kan vara en aning mer kompromisslös än Racing Ray?

I så fall, kokar allt ner till följande fråga:

Vad är bäst på blöta rötter:
Ground Control eller Barzo?
Frågan bör vara vad är bäst på blöta rötter fram respektive bak - tycker jag. Enligt mig kan man köra på i princip vad som helst fram så länge det inte är lervälling. Om det bara är blött kan du ha ett thunder burt fram liksom (punkan lämnar vi därhän). Men det önskvärda greppet bak vi blöt teknisk klättring som levererar utan att sinka resten av turen... om det bara är blött typ "det har regnat i 3 min men torrt 1 cm under mark" så skulle jag ta racing ralph. Men om det är som nu att allt är rätt blött rakt igenom och det finns en hel del surhål ja då vinner barzo

Jag tycker att grepp på våta rötter är ändå nästan hopplöst och inte värd optimera för. På blöta stigar föredrar jag Specialized Butcher fram som har grövt mönster och mjuk gummiblandning. Jag tror att de griper lite på/runt blöta rötter, men det är klart ingen XC-däck.

EDIT: och låg tryck hjälper väl mest, då är fördelen av Grid Trail 2.6" att jag kan köra med 0.85 bar fram.

Senast ändrad:
Tycker Barzo är kanon i blött väder, men över blöta rötter hjälper det bara med lågt tryck, oavsett däck.

Ska du köra Ground Control så ska du i så fall välja den som heter Grid för den har T7 gummiblandningen som tydligen är klibbigare än T5 som finns i de som inte heter Grid. Har jag läst på https://www.jensonusa.com/blog/specialized-tire-guide
Jag har bytt från Butcher T7 och Purgatory T7 till just såna. Får väl se hur awesome det blir, eller inte. Men gummiblandningen verkar ju i alla fall vara samma men med lägre dobbar.

Frågan bör vara vad är bäst på blöta rötter fram respektive bak - tycker jag. Enligt mig kan man köra på i princip vad som helst fram så länge det inte är lervälling. Om det bara är blött kan du ha ett thunder burt fram liksom (punkan lämnar vi därhän). Men det önskvärda greppet bak vi blöt teknisk klättring som levererar utan att sinka resten av turen... om det bara är blött typ "det har regnat i 3 min men torrt 1 cm under mark" så skulle jag ta racing ralph. Men om det är som nu att allt är rätt blött rakt igenom och det finns en hel del surhål ja då vinner barzo

Jag tycker precis tvärt om. Viktigast i blöt väderlek är framdäckets egenskaper eftersom det är vad man svänger med.
Kass grepp fram = nervöst eller i värsta fall vurpa.
Bakänden liksom hänger mest med, utom i knixiga uppförsbackar då som du poängterar.

Jag tycker precis tvärt om. Viktigast i blöt väderlek är framdäckets egenskaper eftersom det är vad man svänger med.
Kass grepp fram = nervöst eller i värsta fall vurpa.
Bakänden liksom hänger mest med, utom i knixiga uppförsbackar då som du poängterar.
Håller med :) visst är det kul med bra grepp bak. Men ur ett säkerhetsperspektiv är fram viktigast och bak nästan skit samma :)
Tråkigt att få framhjulssläpp om man kommer snabbt i en kurva.

Jag tycker att grepp på våta rötter är ändå nästan hopplöst och inte värd optimera för. På blöta stigar föredrar jag Specialized Butcher fram som har grövt mönster och mjuk gummiblandning. Jag tror att de griper lite på/runt blöta rötter, men det är klart ingen XC-däck.

EDIT: och låg tryck hjälper väl mest, då är fördelen av Grid Trail 2.6" att jag kan köra med 0.85 bar fram.
hopplöst vill jag inte säga. och har man väl upplevt vad ett bra däck kan greppa på våta rötter går man inte tillbaka:)

och det jag mer än andra viktiga parametrar optimerar mina däckinköp efter. så hårt att dåligt eller halvbra våtgrepp är direkt diskvalificerande.

hopplöst vill jag inte säga. och har man väl upplevt vad ett bra däck kan greppa på våta rötter går man inte tillbaka:)

och det jag mer än andra viktiga parametrar optimerar mina däckinköp efter. så hårt att dåligt eller halvbra våtgrepp är direkt diskvalificerande.

Kanske är det för länge sen att jag körde med XC-däck på våta rötter.

Grepp i våta förhållanden är viktigt för mig och jag kör därför köttiga däck även om jag inte kör riktigt hård.

Av olika anledningar blev mina nya höstdäck Maxxis Highroller II (29x2.3", EXO, TR, 60 TPI). Känns bra, får prova dem lite nu i veckan och se vad jag tycker.

IMG_20210907_182533.jpg

Har nog provat det mesta förutom specialized nya fasttrack.
Tycker det är sjukt läskigt när det är blött och lite halt och sjukt känslig för hala däck. De jag tycker funkat bäst är Pirelli H eller M 2,4 som ger riktigt bra våtgrepp, som sugkoppar över blöta hällar, riktigt bra kantgrepp i löst underlag. Har kört med dom ett par säsonger.

Har nog provat det mesta förutom specialized nya fasttrack.
Tycker det är sjukt läskigt när det är blött och lite halt och sjukt känslig för hala däck. De jag tycker funkat bäst är Pirelli H eller M 2,4 som ger riktigt bra våtgrepp, som sugkoppar över blöta hällar, riktigt bra kantgrepp i löst underlag. Har kört med dom ett par säsonger.
De rullar ok också, eller är de som sugkoppar i övrigt också?

De rullar ok också, eller är de som sugkoppar i övrigt också?
De rullar riktigt bra. Kanske inte som thunderburt, märker inte av att de skulle vara trögrullade i skogen eller på xco banorna. Vill jag har mer lättrullat och när det är torrt kör jag på H fram och xcrc bak. Alt H2,4 fram och 2,2 bak.

De rullar riktigt bra. Kanske inte som thunderburt, märker inte av att de skulle vara trögrullade i skogen eller på xco banorna. Vill jag har mer lättrullat och när det är torrt kör jag på H fram och xcrc bak. Alt H2,4 fram och 2,2 bak.
Intressant, har sett att många mer xco-orienterade kör pirelli. Får testa någon gång framöver.

Tillbaka
Topp