Hur lång tid är normal återhämtning efter Vätternrundan?

Sara2021

Medlem
Hej alla goa cyklister!

Jag cyklade i helgen vätternrundan på lite drygt 20 timmar, inte i närheten av den tid jag tänk mig pga knän som strulade från 8:e milen och ända in i mål.
Jag har efter loppet varit väldigt svullen i kroppen och trött, men framförallt är benen tunga som bly. Benen värker och är allt annat än lätta. Mina knän är helt överbelastade antagligen för jag kan ännu inte sitta på knä eller huk utan att det smärtar...

Min fråga är hur lång återhämtning är normalt? Vad kan man äta, dricka och göra för att snabba på återhämtningen? Behöver man söka läkarvård?

Mvh /Glad amatör-cyklist

Prova Voltaren eller Ibuprofen. De har antiinflammatorisk effekt, utöver att de är smärtlindrande. Släpper det inte inom några dagar skulle jag söka vård.

För de flesta är nog 2-3 dagar tillräckligt.
Men 20 timmar är en rätt lång stund att sitta på sadeln och trampa med knä som vill göra något annat.

Hade bokat tid med en sjukgymnast först, tror du har dragit på dig något mer än vanlig belastningströtthet.

7 dagar voltaren är en kur som fixar mycket men det tipset bör du få från vården och inte ett forum.

Jag gjorde vättern en gång för många år sedan helt oförberred på typ 17-ish timmar, och då var jag nog förstörd i 1 - 1.5 veckor? Kanske smart att prata med någon snart, men som Raggamuffin säger är voltarenkuren rätt effektiv..

Lite sent nu, men vätskeersättning regelbundet under loppet och dygnet efter hade haft god effekt för återhämtningen.

En grundregel i triathlon är att ta det lugnt så många veckor som din tävling var i timmar. Dvs. en ironman kan ta 2-3 månader att komma tillbaka från (eller 3-4 veckor för ett marathon, vilket inte känns orimligt).

Du har nog inte kört så hårt, men istället misshandlat kroppen lite annorlunda, så det är väl risk att du har lite överbelastningar som kan behöva sjukgymnast, men i första läget ska du nog äta och sova några dagar till. Och ta promenader så du får cirkulation.

Senast ändrad:
Kosten får du ingen större utväxling på så här långt i efterhand. De flesta repar sig efter ett par dagar. Om du fortfarande har ont efter helgen utan att det blivit märkbart bättre hade jag sökt vård. Risken finns att du dragit på dig överbelastningsskador.

Vilket fantastiskt pannben! Det är nog inte många häromkring som rett ut det!? Hur bar du dig åt, liksom? Större prestation det, tycker jag, än att flaxa runt på en 100k-cykel på 8-10 timmar.
Vad gäller återhämtning, lyss till din kropp! Som nämnts har du nu en massa mindre överbelastade, lätt inflammerade knutar och leder, och det tar sin tid att fixa det för 'systemet. Promenad, sömn, vätska, näring.
...Nästa gång kanske du bör pröva en annan cykel.

Vilket fantastiskt pannben! Det är nog inte många häromkring som rett ut det!? Hur bar du dig åt, liksom? Större prestation det, tycker jag, än att flaxa runt på en 100k-cykel på 8-10 timmar.
Vad gäller återhämtning, lyss till din kropp! Som nämnts har du nu en massa mindre överbelastade, lätt inflammerade knutar och leder, och det tar sin tid att fixa det för 'systemet. Promenad, sömn, vätska, näring.
Instämmer!! Så länge orkade inte jag cykla runt sjön. Är sjukt impad av alla som kämpar runt på 15 tim och längre.

Jag gjorde vättern en gång för många år sedan helt oförberred på typ 17-ish timmar, och då var jag nog förstörd i 1 - 1.5 veckor? Kanske smart att prata med någon snart, men som Raggamuffin säger är voltarenkuren rätt effektiv..
Tack! Sökte du vård eller blev det till slut bra av sig själv?

Lite sent nu, men vätskeersättning regelbundet under loppet och dygnet efter hade haft god effekt för återhämtningen.
Tack, det gjorde jag. Inte under loppet, drack bara vatten och lite sportdryck. Men efter loppet blev det vätskeersättning på kvällen vi gick i mål och även morgonen efter…

Haha, ja det kan man undra. Jag är envisare än synden och har ett pannben av stål. Jag skulle bara runt den där förbannade sjön ?
Får nog ringa en sjukgymnast och se om hon kan hjälpa mig…
Tack för alla råd!

För de flesta är nog 2-3 dagar tillräckligt.
Men 20 timmar är en rätt lång stund att sitta på sadeln och trampa med knä som vill göra något annat.

Hade bokat tid med en sjukgymnast först, tror du har dragit på dig något mer än vanlig belastningströtthet.

7 dagar voltaren är en kur som fixar mycket men det tipset bör du få från vården och inte ett forum.
Tack, jag får helt enkelt kontakta sjukgymnasten!

En grundregel i triathlon är att ta det lugnt så många veckor som din tävling var i timmar. Dvs. en ironman kan ta 2-3 månader att komma tillbaka från (eller 3-4 veckor för ett marathon, vilket inte känns orimligt).

Du har nog inte kört så hårt, men istället misshandlat kroppen lite annorlunda, så det är väl risk att du har lite överbelastningar som kan behöva sjukgymnast, men i första läget ska du nog äta och sova några dagar till. Och ta promenader så du får cirkulation.
Efter Sverigetempot blir det då över ett år! 80 veckor! ;-)

Det blir jobbigt att få ihop en SR-serie, men kan nog gå. Arrangörerna får börja lägga 60-milarna sent på hösten…
En 20-milare i mars, sedan 30 i maj, 40 i augusti och 60 i…

En rejäl cykeltur som vättern gör immunförsvaret ganska rackligt ett kort slag efter. Har kört hårda lopp och vaknat med praktförkylning dagen efter tex.
Så det är lätt att dra på sig nåt i samband med tex Vättern. Så det behöver inte vara bara cyklingen i sig, utan den där lilla infektionen man hade får helt enkelt chansen när man belastar immunförsvaret sådär.
Bra kämpat så många timmar! Hade jag haft ont hade jag vikt ner mig efter nån timme eller två!

Det blir jobbigt att få ihop en SR-serie, men kan nog gå. Arrangörerna får börja lägga 60-milarna sent på hösten…
Skämt åsido, regeln stämmer såklart inte för långa, halvlugna cykelrundor. Men det är uppenbart att 20h på cykeln kommer kännas i kroppen mer än en vecka.

Jag hade 13 timmar på cykeln årets vätternrunda och jag känner mig återhämtad nu. Antagligen redan igår. Men jag åkte på en förkylning... eller nåt... direkt efter rundan och den är kvar i luftrören.

Ämnet berördes nyligen i en pod jag följer, där slutsatsen snarare var att för vissa atleter så var återhämtningen kortare efter långsträcketri eftersom man under så lång tid inte går så högt i registret. Så återhämtningen blev tuffare när man gav full gas på kortare event. Så det är nog väldigt olika :)

Tack! Sökte du vård eller blev det till slut bra av sig själv?
Jag jobbade hemifrån och lät tiden gå utan att söka hjälp, men det beror väl lite på skadekänningarna... Kunde tillslut gå i trappor och då gav jag mig iväg till kontoret - men sånt behöver man ju inte göra nu förtiden :)

Med tanke på att randoåret börjar i november och slutar i oktober verkar det olämpligt att vänta med 20-milaren till i mars.

Helt sanslöst grymt kämpat.

Jag säger (skriver) samma som i Voltaren-tråden. Skippa diklofenak (Voltaren m.fl.) och ta vanlig ibuprofen i tablettform för att på ett hyfsat skonsamt sätt behandla eventuell inflammation. Sen skadar det nog inte att gå på med nåt liniment typ Ormsalva (varumärke) för att öka blodgenomströmningen i svullna områden. Jag antar att du känner själv hur mycket du kan röra dig.

Sjukgymnast borde väl kunna nås via företagshälsovård om det finns.

Man får börja med Ötzin då.
Randonneur Stockholm erbjöd faktiskt 20-milare i november något/några år. Om man tar lång tid på sig på Ötzin skulle ett så tidigt lopp kunna vara en fördel om det finns ngn 30-milare redan i februari/tidigt mars.

Konstigaste jag har läst på hela året. Du menar att det tar mig 8 månader att komma tilblaks från Vätternrundan för att jag har cyklat runt i 8h? Ja i så fall är det omöjligt att bli bra på någonting.
Veckor var det väl? håller ändå med om att det låter väldigt länge, svårt att tävla isf ?

Om du har tagit ut dig fullständigt under 20 timmar låter 4 dagar som ingenting när det gäller att återhämta sig. En vecka eller kanske två skulle jag tycka var mer normalt speciellt om du inte är van att köra såna ultra-långa pass.

För egen del påverkar mängden protein, sömn och vila väldigt mycket hur snabbt jag återhämtar mig. Äter jag mycket protein, sover bra och inte anstränger mig mer än absolut nödvändigt kan jag klara mig med 2 dagars återhämtning efter ett riktigt hårt träningspass. Slarvar jag kan det ta 3-5 dagar.

När jag cyklade Vätternrundan pressade jag kroppen till max. Jag hade inte kunnat ta i mer och låg hela tiden på gränsen till vad kroppen klarade av. Jag hade aldrig kört ett så långt och samtidigt intensivt pass under så lång tid (strax under 10 timmar). Det tog 4 dagar innan musklerna inte längre gjorde ont och sedan ytterligare 3 dagar innan jag kände mig hyfsat återställd (ömheten i musklerna försvann). Efter 10 dagar var jag fortfarande lite sliten vilket märktes när jag körde ett lättare träningspass. Efter 14 dagar kunde jag träna för fullt igen. Min kompis som är utbildad PT och dessutom sjuksköterska tyckte att 10-14 dagars återhämtning efter en sådan ansträngning var fullt normalt. Min sjuksköterska och doktor på Endokrinmottagningen där jag går p.g.a. min diabetes tyckte också att det var helt normalt.

Det hela är ju väldigt mkt beroende på hur vältränad man är. Att jämföra återhämtningstid för någon som gravt överbelastat någon del av kroppen då man använder den i en utsträckning som man inte alls är tränad för är rimligen ganska väsensskillt från en elitidrottare som i ett lopp förvisso kanske ligger och plågar sig under ganska lång tid på väldigt hög ansträngningsnivå, men där själva mängden som aktiviteten utförs i är totalt oproblematisk.

Det hela är ju väldigt mkt beroende på hur vältränad man är. Att jämföra återhämtningstid för någon som gravt överbelastat någon del av kroppen då man använder den i en utsträckning som man inte alls är tränad för är rimligen ganska väsensskillt från en elitidrottare som i ett lopp förvisso kanske ligger och plågar sig under ganska lång tid på väldigt hög ansträngningsnivå, men där själva mängden som aktiviteten utförs i är totalt oproblematisk.
Ja, det är just det som är hela grejen. Alla är olika.

Tyvärr verkar det finnas en myt om återhämtning och hur snabbt det går för proffsen. Även de allra bästa behöver återhämta sig efter tuffa tävlingar och/eller träningsperioder och det tar längre tid än några dagar. Det finns en anledning till att det inte är samma cyklist som vinner alla tre GT under samma säsong. Deras kroppar orkar helt enkelt inte med att prestera på absoluta max i alla tre GT då de inte hinner återhämta sig och bygga upp sina kroppar igen på tiden som är mellan tävlingarna. Jag tror att det är bra för sporten och att det faktiskt är olika vinnare i de stora tävlingarna. Men visst vore det kul om överlägsna Primož Roglič hade vunnit Girot, TdF, OS, Vueltan, EM, VM och de slovenska mästerskapen 2021.

Det är nog VÄLDIGT tufft att vinna tre GT på en säsong. Däremot måste de som presterar bra i GT ha bra återhämtning. Sen är det förstås det eviga dilemmat i vilken grad det är naturligt och i vilken grad det är medicinskt understött. De har dock garanterat bättre återhämtning än ”en mkt stor majoritet” alla happyiter. Och att jämföra med ngn som åker VR på 20 h är inte ens som att jämföra äpplen och päron.

Ja, det är just det som är hela grejen. Alla är olika.

Tyvärr verkar det finnas en myt om återhämtning och hur snabbt det går för proffsen. Även de allra bästa behöver återhämta sig efter tuffa tävlingar och/eller träningsperioder och det tar längre tid än några dagar. Det finns en anledning till att det inte är samma cyklist som vinner alla tre GT under samma säsong. Deras kroppar orkar helt enkelt inte med att prestera på absoluta max i alla tre GT då de inte hinner återhämta sig och bygga upp sina kroppar igen på tiden som är mellan tävlingarna. Jag tror att det är bra för sporten och att det faktiskt är olika vinnare i de stora tävlingarna. Men visst vore det kul om överlägsna Primož Roglič hade vunnit Girot, TdF, OS, Vueltan, EM, VM och de slovenska mästerskapen 2021.
Lira omkring en sjö med återhämtningspuls lär nog proffsen klara som daglig träning. Fula fiskar eller ej.

Konstigaste jag har läst på hela året. Du menar att det tar mig 8 månader att komma tilblaks från Vätternrundan för att jag har cyklat runt i 8h? Ja i så fall är det omöjligt att bli bra på någonting.
Du läste fel, och sen utvecklade jag ju att grundregeln ändå inte stämde här. Sen kan man väl diskutera vad "återhämtad" betyder. Men att man behöver mer än 4 dagar efter 20h på cykeln kan vi väl vara överens om?

Beror väl på. Misstänker att om Strasser tar och lallar runt VR på 20 timmar är han återhämtad innan han nått Hjo.

Jag brukar behöva minst en vecka efter vasalopp/maraton innan kroppen känns pigg igen. Då är det inte i närheten av några 20 timmar, så två veckor vore inte alls märkligt. Det är ju inte precis inte hälsovård att hålla på så länge. Det är lite knepigt med avvägningen mellan att ha rejält pannben och att vara vårdslös. Ibland är det en god idé att avbryta ett lopp så att man inte drar på sig långvariga skador. Det kan bli fler målgångar i längden med den metoden. Samtidigt kommer man inte i mål om man viker ned sig för lätt. Svårt balansgång och lätt att vara efterklok.

Uppdatering! ?

Varit hos sjukgymnasten idag som med ultraljud hittade skada på området runt båda knäna. Där muskel går ihop med ledbandet om jag förstod rätt, insida knä på ena sidan och utsida knä på andra. Läkningen bör ske på ett par veckor om jag tar det lugnt och undviker att böja knät för ofta… vila alltså med promenader i platt terräng, lätt massage och voltaren eller annan salva.
Piggheten börjar komma tillbaka i kroppen efter några nätter med god sömn och lite extra vitaminer och berocca (säkert placeboeffekt men den ska inte föraktas)

Tack för alla kommentarer!!

Jag brukar behöva minst en vecka efter vasalopp/maraton innan kroppen känns pigg igen. Då är det inte i närheten av några 20 timmar, så två veckor vore inte alls märkligt. Det är ju inte precis inte hälsovård att hålla på så länge. Det är lite knepigt med avvägningen mellan att ha rejält pannben och att vara vårdslös. Ibland är det en god idé att avbryta ett lopp så att man inte drar på sig långvariga skador. Det kan bli fler målgångar i längden med den metoden. Samtidigt kommer man inte i mål om man viker ned sig för lätt. Svårt balansgång och lätt att vara efterklok.
Som du säger, svårt balansgång och kanske gjorde jag fel som inte bröt men det lär jag aldrig få veta. Sjukgymnasten sa att Iochmed att det var så kallt så uppstod säkert skada än ganska tidigt i loppet…

Om du har tagit ut dig fullständigt under 20 timmar låter 4 dagar som ingenting när det gäller att återhämta sig. En vecka eller kanske två skulle jag tycka var mer normalt speciellt om du inte är van att köra såna ultra-långa pass.

För egen del påverkar mängden protein, sömn och vila väldigt mycket hur snabbt jag återhämtar mig. Äter jag mycket protein, sover bra och inte anstränger mig mer än absolut nödvändigt kan jag klara mig med 2 dagars återhämtning efter ett riktigt hårt träningspass. Slarvar jag kan det ta 3-5 dagar.

När jag cyklade Vätternrundan pressade jag kroppen till max. Jag hade inte kunnat ta i mer och låg hela tiden på gränsen till vad kroppen klarade av. Jag hade aldrig kört ett så långt och samtidigt intensivt pass under så lång tid (strax under 10 timmar). Det tog 4 dagar innan musklerna inte längre gjorde ont och sedan ytterligare 3 dagar innan jag kände mig hyfsat återställd (ömheten i musklerna försvann). Efter 10 dagar var jag fortfarande lite sliten vilket märktes när jag körde ett lättare träningspass. Efter 14 dagar kunde jag träna för fullt igen. Min kompis som är utbildad PT och dessutom sjuksköterska tyckte att 10-14 dagars återhämtning efter en sådan ansträngning var fullt normalt. Min sjuksköterska och doktor på Endokrinmottagningen där jag går p.g.a. min diabetes tyckte också att det var helt normalt.
Tack, jag känner mig lugnare nu med att låta det ta den tid det tar helt enkelt! ?

Don't worry! Be happy! Gissningsvis tar inte din cykel riktigt vara på din förmåga, i det att du sitter litet lågt, har bred sadel, "mjuka" däck och få växlar.

Tack, jag känner mig lugnare nu med att låta det ta den tid det tar helt enkelt! ?
jag nämnde det här för tjejen som jobbar som näringsterapeut (typ). Hon tyckte du skulle ta ett kosttillskott som heter Lysin (aminosyra). Det behövs för återhämtning och det ska gå snabbare om man tillför lite extra sådant. Börja med 1g per dag och trappa sedan upp till 2g och sedan 3g per dag. Tas på kvällen. Testa några dagar och se om det gör skillnad, kan behövas någon vecka.

jag nämnde det här för tjejen som jobbar som näringsterapeut (typ). Hon tyckte du skulle ta ett kosttillskott som heter Lysin (aminosyra). Det behövs för återhämtning och det ska gå snabbare om man tillför lite extra sådant. Börja med 1g per dag och trappa sedan upp till 2g och sedan 3g per dag. Tas på kvällen. Testa några dagar och se om det gör skillnad, kan behövas någon vecka.
Tack! Har lysin hemma så jag tog en igår kväll efter att ha läst ditt inlägg…

Tillbaka
Topp