Prisvärd White eller bara skräp?

pr_kalkyl

Medlem
Vad säger ni, verkar inte den här prisvärd? Går det att avgöra om det är luftgaffel på den?
11-delat Deore och Shimano-bromsar, det borde väl vara helt ok i den här prisklassen?

Kan det vara ett bra köp?

Har du provat sökfunktionen?

där kom den upp ja med geo och allt. Kort som en midsommarnatt

1632222224696.png

Nucelus är tveklöst den roligaste cykeln om man vill cykla i skogen, sen om den finns att få tag på är en annan sak.

Är det mer grusväg/cykla till jobbet/affären så skulle jag satsa på någon av de andra två. En White känns spontant som ett säkrare kort än en B-tema. Dock tycker jag inte att Tamarack ser så himla tokig ut ändå, visst är den rysligt kort men det går ju att leva med. Min nuvarande skogshoj är säkert i samma liga vilket jag personligen uppskattar eftersom jag försökt efterapa jeff jones geometri (kör såklart helstelt och med ett geoff bar) och detta har funkat riktigt bra för mig.

edit. Jag glömde för övrigt att svara på frågan. Förutsatt att du kan hitta något vettigt i lager så tjänar du garanterat på att gå upp några tusenlappar (förutsatt att du köper på nätet såklart). Men jag tycker inte att någon av cyklarna ser ut att vara ett dåligt köp för det priset. Det finns eventuellt bättre alternativ, jag har dock inte kollat. Yosemite Tamarack är som sagt i kortaste laget, i synnerhet om du är lång. Många på forumet skulle förmodligen inte ta i den med tång med anledning av detta och såklart på grund av att det står Yosemite på ramen.

Senast ändrad:
Nucelus är tveklöst den roligaste cykeln om man vill cykla i skogen, sen om den finns att få tag på är en annan sak.

Är det mer grusväg/cykla till jobbet/affären så skulle jag satsa på någon av de andra två. En White känns spontant som ett säkrare kort än en B-tema. Dock tycker jag inte att Tamarack ser så himla tokig ut ändå, visst är den rysligt kort men det går ju att leva med. Min nuvarande skogshoj är säkert i samma liga vilket jag personligen uppskattar eftersom jag försökt efterapa jeff jones geometri (kör såklart helstelt och med ett geoff bar) och detta har funkat riktigt bra för mig.

edit. Jag glömde för övrigt att svara på frågan. Förutsatt att du kan hitta något vettigt i lager så tjänar du garanterat på att gå upp några tusenlappar (förutsatt att du köper på nätet såklart). Men jag tycker inte att någon av cyklarna ser ut att vara ett dåligt köp för det priset. Det finns eventuellt bättre alternativ, jag har dock inte kollat. Yosemite Tamarack är som sagt i kortaste laget, men det beror som sagt lite på vad du skall ha cykeln till. Många på forumet skulle förmodligen inte ta i den med tång med anledning av detta och såklart på grund av att det står Yosemite på ramen.
Tack för svar!
Vad är det som gör att Nucleus är "tveklöst den roligaste" i jämförelsen?

Sen några andra funderingar kring Nucleus:
Nucleus har en "SR Suntour XCR32 Air" framgaffel. På SR Suntours hemsida när jag klickar fram till XCR32 så står det "COIL w/ Preload adjuster". Kan man vara säker på att Nucleus har en luftdämpad framgaffel?

Nucleus har Tektro M275-bromsar. Sonen hade en enklare White-cykel förut som hade Tektro-bromsar och dessa var tydligen knepiga att lufta, även för personalen på xxl:s egen verkstad.

Varför tycker man att Nucleus är så mycket bättre än tex White-cykeln, om Nuclus har lika enkla, eller i vissa fall enklare komponenter?

Varför tycker man att Nucleus är så mycket bättre än tex White-cykeln, om Nuclus har lika enkla, eller i vissa fall enklare komponenter?
Vitus Nucleus har "modernare" geometri, dvs främst flackare gaffelvinkel och längre reach, vilket gör att den blir betydligt tryggare att cykla på stigar med stenar och rötter, speciellt om det går lite nedför.. Därför tycker man den är "roligare", ska man bara cykla grusväg så kan White-cykeln vara roligare.

Tack för svar!
Vad är det som gör att Nucleus är "tveklöst den roligaste" i jämförelsen?

Sen några andra funderingar kring Nucleus:
Nucleus har en "SR Suntour XCR32 Air" framgaffel. På SR Suntours hemsida när jag klickar fram till XCR32 så står det "COIL w/ Preload adjuster". Kan man vara säker på att Nucleus har en luftdämpad framgaffel?

Nucleus har Tektro M275-bromsar. Sonen hade en enklare White-cykel förut som hade Tektro-bromsar och dessa var tydligen knepiga att lufta, även för personalen på xxl:s egen verkstad.

DanielS fångar väl i storhet det jag åsyftar. Eftersom Nucleus är längre framtill och har flackare gaffelvinkel så kommer du att uppleva att du har större kontroll och du kommer att känna dig tryggare på cykeln. Detta blir tydligast i mer eländig terräng och i synnerhet när det lutar nedåt.

Dessutom har den något mer slaglängd dvs gaffeln kan ta större smällar utan att bottna.

Den har även bredare fälgar och bättre däck än iaf b-tema hojen. Breda fälgar är bra i skogen eftersom du då kan köra med mindre luft i däcken utan att däcken förlorar sin stabilitet, detta ger både mer grepp och komfort. Dessutom är fälgarna på Nucleusen tubeless-kompatibla och dessutom tejpade. Så vill du prova att köra slanglöst behöver du bara ventiler och tätningsvätska, förutsatt att däcken är tubeless-kompatibla.

Nucleus är på det stora hela en mer genomtänkt cykel i synnerhet om det är främst skogscykling som är på tapeten.

White är väl XXLs egna märke. Lite som sak som Wiggle/CRC (åter)skapat Vitus. I grund och botten handlar om att leta upp en billig kinaram och slänga på hyfsade komponenter och sätta en attraktiv prislapp. Det behöver väl inte vara någon fel i det, det är ju många andra märken som gör samma sak. Sen varierar det väl hur mycket tanke det finns bakom de valen man gjort eller om man bara pekat katalogen hos någon större kinesisk tillverkar och sagt "vi vill ha den cykeln mer vår logga på". Behöver som sagt inte vara dålig men risken finns att det kanske inte är lika genomtänkt jämfört med de tillverkare som bygger en cykel från grunden.

Just XXL är jag alltid lite skeptiskt till. Ibland kan man hitta klipp men det händer ofta de försöker lura sina kunder genom att köpa in en eget unik modell av tex. Scott som de sedan namnger väldigt likt deras toppmodeller (Ofta lägger till expert/elite/pro) fast det egentligen rör sig om budget/mellanklass modell.

Decathlon AM 100 har ju fått fina recensioner här på forumet, två tusen dyrare men med mer trail-orienterad geometri och dropper. Kan vara ett alternativ.

Kan du hitta en Rockrider AM 100 (decathlon) så ser det onekligen ut som ett bra köp!

Vitus Sentier, Vitus Rapide eller Canyon Grand Canyon 7 är även de riktigt fina cyklar, Sentier är mer Trail och Rapide mer XC och Grand Canyon är väl lite mitt emellan. Men då är det ju nästan dubbla priset mot iaf B-tema hojen. Om jag ville ha en prisvärd allt-i-allo cykel så skulle jag personligen satsa på något i stil med Vitus Rapide eller kanske Grand Canyon 7. En trailhoj är inte särskilt kul att cykla grusväg med (förutsatt att den är kittad som en trailhoj).

Jag har insett att jag i min cykling inte har så stor användning av 120-140+ mm slaglängd och trail-geometri om det innebär (vilket det ofta tycks göra) att jag offrar andra egenskaper som jag uppskattar mer (en cykel som känns rapp, kvick och lättrampad). Men det är ju en högst personlig preferens.

Senast ändrad:
Kan du hitta en Decathlon AM 100 så ser det onekligen ut som ett bra köp!

Vitus Sentier, Vitus Rapide eller Canyon Grand Canyon 7 är även de riktigt fina cyklar, Sentier är mer Trail och Rapide mer XC och Grand Canyon är väl lite mitt emellan. Men då är det ju nästan dubbla priset mot iaf B-tema hojen. Om jag ville ha en prisvärd allt-i-allo cykel så skulle jag personligen satsa på något i stil med Vitus Rapide eller kanske Grand Canyon 7. En trailhoj är inte särskilt kul att cykla grusväg med (förutsatt att den är kittad som en trailhoj).

Jag har insett att jag i min cykling inte har så stor användning av 120-140+ mm slaglängd och trail-geometri om det innebär (vilket det ofta tycks göra) att jag offrar andra egenskaper som jag uppskattar mer (en cykel som känns rapp, kvick och lättrampad). Men det är ju en högst personlig preferens.

Nej jag håller med. Har en Cannondale Trail 3 och det är nog den optimala grusväg/enklare stig MTB:n. Man sitter bekvämt, inte som en XC samtidigt som det inte är för flack gaffelvinkel för platt terräng. För mig känns den som en oldschool MTB, på ett bra sätt, men med alla fördelar av modern teknik. Det är märkligt att detta segment är så dåligt representerat för helt ärligt tror jag att det är det de flesta cyklar (nu pratar jag vanligt folk, inte entusiaster som här).

Beroende på årsmodell och modell inom serien är Cannondale Trail en xc-cykel fast med högre front. Detta är sannolikt för att tilltala nybörjare som ofta kan tycka att det är otäckt att cykla nedför lite brantare partier på en cykel som är låg i fronten (eftersom det lätt känns som att man skall flyga över styret då). Vissa av de bättre modellerna inom C-dales Trail-serie verkar betydligt mer trail-inriktade dock.

Jag har väl också svårt att förstå varför cyklar som har motionärer som målgrupp skall vara så låga i fronten. Personligen tycker jag att det är trevligare med en cykel som är hög i fronten eftersom det är bekvämare att cykla på, jag föredrar även styren med mer bakåtböj än vad cyklar generellt sett har, eftersom det är bekvämare.

@pr_kalkyl Jag köpte en sådan idag :)

Min fru har sen i somras ”dam” modellen 27,5 och med Judy silver gaffeln.
Denna som de kör 1000:- billigare
(både 27,5 och29) nu är exakt samma förutom gaffeln.
Kört 2rundor på hennes när min gamla var på service, tycker den är riktigt sjysst.

Så nu när de körde såpass bra pris på dessa vart det en till mig :)
Varit grymt sugen på mb31, men nånstans kände jag att så mycket tid på hojen har jag inte.
White cykeln kommer bli kalas :)

Ska ta första rundan imorn sen kan jag skriva lite vad jag tyckte om den. Även om jag som nybörjare upplevde någon skillnad mot varianten med Judy silver gaffel.

@pr_kalkyl har kört 2 rundor på Whitecykeln nu.

Tycker att den funkar riktigt bra.

Gaffeln gör helt klart sitt jobb, upplever ingen skillnad mot Rockshox Judy som Dem körde på föregående modell.

Men man får väl se hur den håller sig Över tid.

Annars tycker jag den är bekväm man får en lagom sittställning på den, laborerar fortfarande lite med sadelhöjd osv…. Många här på forumet pratar om modern geoMetro osv. Vettefan om denna kvalar in på modern geometri, men jag upplever den som tillräckligt stabil för att kunna hoppa ut för små dropps osv.

tror att det är min förmåga att hoppa och köra är betydligt mer Hämmande än cykeln hahaha.

Den känns jäkligt rapp och jag tycker Deore-växlarna funkar fint, 11växlar räcker utmärkt och jag tycker att utväxlingen funkar bra. Känner inte att jag saknar varken någon tyngre eller lättare växel.

Bromsarna funkar kanon, dem tar fint och det är ju ändå hydrauliska skivbromsar…..

tycker man får väldigt mycket cykel för 8000:- så tycker absolut den är prisvärd.

Kort sagt Jag är ruggigt nöjd med cykeln, men sedan ska man väl ha med sig att jag är inget proffs utan nybörjare.

och det jag jämför den med är min tidigare 20år gamla scott mtb med fjädergaffel, V-bromsar och 24växlar.

@pr_kalkyl har kört 2 rundor på Whitecykeln nu.

Tycker att den funkar riktigt bra.

Gaffeln gör helt klart sitt jobb, upplever ingen skillnad mot Rockshox Judy som Dem körde på föregående modell.

Men man får väl se hur den håller sig Över tid.

Annars tycker jag den är bekväm man får en lagom sittställning på den, laborerar fortfarande lite med sadelhöjd osv…. Många här på forumet pratar om modern geoMetro osv. Vettefan om denna kvalar in på modern geometri, men jag upplever den som tillräckligt stabil för att kunna hoppa ut för små dropps osv.

tror att det är min förmåga att hoppa och köra är betydligt mer Hämmande än cykeln hahaha.

Den känns jäkligt rapp och jag tycker Deore-växlarna funkar fint, 11växlar räcker utmärkt och jag tycker att utväxlingen funkar bra. Känner inte att jag saknar varken någon tyngre eller lättare växel.

Bromsarna funkar kanon, dem tar fint och det är ju ändå hydrauliska skivbromsar…..

tycker man får väldigt mycket cykel för 8000:- så tycker absolut den är prisvärd.

Kort sagt Jag är ruggigt nöjd med cykeln, men sedan ska man väl ha med sig att jag är inget proffs utan nybörjare.

och det jag jämför den med är min tidigare 20år gamla scott mtb med fjädergaffel, V-bromsar och 24växlar.
Suntour Raidon och RS Judy är båda hyfsade instegsgafflar och är väl som jag förstått det jämförbara i prestandard. Rockshox är ett mer erkänt märke dock men det spelar ju ingen roll i detta fall.

Vad gäller geometrin så har XC 290 Pro klassisk XC geometri dvs. den är inte särskilt modern. Men det är en geometri som funkar utmärkt om man vill ha en mångsidig cykel för skogsstigar, grusväg, lite asfalt mm men kanske inte tänkt kasta sig ned för de brantaste bergen.

Tillbaka
Topp