[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fattar inte riktigt. Det är ju exakt samma växelspak som en Mercedes, iaf på alla Model S och X (förutom de allra nyaste Model S, men de finns nog inga sådana i Sverige ännu). Så att lägga i växeln och köra är inte direkt raketforskning. Så antar att du behöver läsa manualen även i Mercedes. Du får ju jämföra Model X med andra suvar i den storleken, typ BMW X7 osv. Kan inte direkt jämföras med en Porsche 911 eller en Fiat Panda. Vill man ha en sportig Tesla så köper man nog inte en Model X, då köper man Model 3 eller Model S möjligtvis. Styrning kan man ju justera en del, så kan ju vara inställd på comfort istället för standard eller sport. Lastväxelseffekt vet jag inte ens vad det betyder.Det var tjejens, en model X. Hon hade väl en app kanske men när jag körde den tog jag nyckeln och det är ju just det, man bara går och hoppas den är låst ? Dessutom min parkeringsplats precis utanför mitt fönster på kontoret så det hade varit lite opraktiskt om jag haft det så.
Det är inte alls unikt för Tesla men med just den så var inte känslan av kontroll där, det är så mycket som skiljer mot "vanliga" bilar. Om man sätter sig i en BMW eller Porsche så är det svåraste att hitta vilken sida ratten nyckeln ska in i, resten hittar och förstår man bara man funderar 5 sekunder. Vilka andra bilar behöver man läsa manualen innan kör iväg?
Kommer man från en Fiat Panda så tycker man kanske den rör sig. Men hemsk styrning och otroligt tung med rätt trist lastväxelseffekt. Seg och tråkig bil sina siffror till trots, men det är å andra sidan nästan alla andra bilar med idag.