(OT) Surfplatta till läs- & räkneövning 9-11 åring

Snuten

Aktiv medlem
Hej

Länge sedan jag köpte surfplatta nu. Är helt inne i android och windows-världen, men kan tänka mig att smyga in en appleprodukt om det är motiverat.

Behovet består i att yngsta barnet (snart 9) behöver extra övning i läsning och kanske lite matte också. Vi vill helst luta oss mot insatser där papper och penna används, samt våra egna pedagogiska insatser, men jag tänkte också "lura" henne att byta ut nöjesskärmtiden som hon till 99% förbrukar med tiktoc, lekappar, youtube och annan skit på sin egen androidlur. Plattan skulle också funka bra då de tecknar och målar och brukar vilja ta upp bilder från nätet som förlaga. Nu använder de sina mobiler och skärmarna är ju lite små. Plattan skall alltså avgränsas till "nytta med nöje"-verksamhet.

Undrar nu vilket det smartaste valet är. Spelar det roll om man väljer appleprodukt eller android? Bör man se till att det går att komplettera med tangentbord? Hur ser det ut med lärapparna?

Min första tanke e om du först provar den typen av matteövningar på dator. Jag tyckte inte dom var särskilt välgjorda då, det mina barns skola använde Nomp, gav svarsalternativ o barnen kunde bara klicka tills d blev rätt: noll pedagogik. Skolan slutade använda Nomp som tur var.

Om det spelar roll vet man nog inte innan man valt app. Tangentbord tror jag inte behövs i så fall hade jag gått på billig laptop så de lär sig det med.
De får väl laptop snart i skolan?

Läsresan verkar funka men för mindre barn. Ja, man kan klicka tills det blir rätt så kräver att ungen skärper sig.

Hur som helst tror jag enbart appen spelar roll inte valet av padda.

Sen har min dotter lärt sig skriva och läsa engelska från Roblox men vi har kört lösa boliner och haft tur. Inte den lösning du söker.
Hon gör mycket skapande på platta så vi har låtit henne hållas.
Får så hur det slår på lillebror nu.... Blir lätt att #2 får samma som funkade på #1 tyvärr

Flickan gör "spel" i Google PowerPoint också men det kräver ju att barnet själv driver.
Jag tror en bra app hade varit guld. Jag kollade lite innan hon lärde sig läsa men då hittade jag inget bra

De har nåt i skolan som de kan logga på. Bringle eller nåt sånt.

Edit.
Verkar som skolan måste köpa det

Om det spelar roll vet man nog inte innan man valt app. Tangentbord tror jag inte behövs i så fall hade jag gått på billig laptop så de lär sig det med.
De får väl laptop snart i skolan?

Läsresan verkar funka men för mindre barn. Ja, man kan klicka tills det blir rätt så kräver att ungen skärper sig.

Hur som helst tror jag enbart appen spelar roll inte valet av padda.

Sen har min dotter lärt sig skriva och läsa engelska från Roblox men vi har kört lösa boliner och haft tur. Inte den lösning du söker.
Hon gör mycket skapande på platta så vi har låtit henne hållas.
Får så hur det slår på lillebror nu.... Blir lätt att #2 får samma som funkade på #1 tyvärr
Lite samma här, lösa boliner och tur då det gäller äldsta barnet (snart 11). Han har väldigt lätt för både läsning och räkning. Nu är det annat läge när det gäller yngsta. Vi måste nog anstränga oss och styra upp så hon inte slösar för mkt energi på trams, men ändå har lusten kvar i datoraktiviteterna.

Flickan gör "spel" i Google PowerPoint också men det kräver ju att barnet själv driver.
Jag tror en bra app hade varit guld. Jag kollade lite innan hon lärde sig läsa men då hittade jag inget bra

De har nåt i skolan som de kan logga på. Bringle eller nåt sånt.

Edit.
Verkar som skolan måste köpa det
Jo Bingel skall vi visst få tillgång till. Har fått inloggningsuppgifter men nyss när jag kollade fattade jag inte var jag som vanlig användare skulle in. Verkade bara finnas inloggning för lärare. En annan fråga...

Jo Bingel skall vi visst få tillgång till. Har fått inloggningsuppgifter men nyss när jag kollade fattade jag inte var jag som vanlig användare skulle in. Verkade bara finnas inloggning för lärare. En annan fråga...
Ja, eftersom vi har kört lösa boliner får jag fråga dottern om det behövs support.

Ni ligger före oss. Har 9 och 6 år så #2 borde lära sig läsa vilken minut som helst nu. Det ska väl gå bra men klart man håller tummarna

Har erfarenhet av både billiga(-ste?) o dyra Android-plattor samt iPad 10.2 med största minnet. Har inte ångrat att vi gick över till Apple, de verkar inte ruttna lika fort som Android och är lika rappa idag som för 1 år sedan när jag köpte dom.

Mina barn, oxå i samma ålder, har även fått en motsvarande apple pencil som funkar fint och gör det mkt roligare med målning, bygga i Roblox e t c.

Matte-appar har jag ingen aning om vad som är bäst men jag vet att även vi har tillgång till Bingel från skolan.

Har erfarenhet av både billiga(-ste?) o dyra Android-plattor samt iPad 10.2 med största minnet. Har inte ångrat att vi gick över till Apple, de verkar inte ruttna lika fort som Android och är lika rappa idag som för 1 år sedan när jag köpte dom.

Mina barn, oxå i samma ålder, har även fått en motsvarande apple pencil som funkar fint och gör det mkt roligare med målning, bygga i Roblox e t c.

Matte-appar har jag ingen aning om vad som är bäst men jag vet att även vi har tillgång till Bingel från skolan.
Har också fått intrycket att en äppelplatta håller längre. Bästa androidplattan jag haft var en Google Nexus 7, sen har jag haft en halvbra och en totalt värdelös Lenovo.
Men hur är det med appar till ipad, det kostar väl? Betalar gärna lite för bra lärappar, men vill egentligen inte uppge konto- eller kortuppgifter som knyts till personligt användarkonto. Går det att komma undan om man kör ipad?

Jag klarade det själv. Står ju typ av user under login

Screenshot_20211002-084833_Chrome.jpg

Har också fått intrycket att en äppelplatta håller längre. Bästa androidplattan jag haft var en Google Nexus 7, sen har jag haft en halvbra och en totalt värdelös Lenovo.
Men hur är det med appar till ipad, det kostar väl? Betalar gärna lite för bra lärappar, men vill egentligen inte uppge konto- eller kortuppgifter som knyts till personligt användarkonto. Går det att komma undan om man kör ipad?
Ja, det känns som en investering som faktiskt blir billigare i långa loppet.

Tror inte man kommer undan med att slippa fylla i kortuppgifter, tyvärr. Men man kan ställa in att man måste skriva in ett lösen eller liknande om det ska köpas ngn app. Minns inte exakt, använder inte iPad eller iPhone själv.

Annars kostar väl appar lika mkt/lite oavsett Android eller Apple?

Det kostar inte alltid lika och köper ni på iPad funkar det inte på android luren.
Jämför man med Samsung tycker jag kvalitet är samma utom laddningskontakt som grabben förstört ett antal.

Tvärtom har Apple uppgraderingar som snabbt gör hårdvaran långsam medan Samsung tröttnar och slutar uppdatera. Vilket till sist också blir ett problem

Det kostar inte alltid lika och köper ni på iPad funkar det inte på android luren.
Jämför man med Samsung tycker jag kvalitet är samma utom laddningskontakt som grabben förstört ett antal.

Tvärtom har Apple uppgraderingar som snabbt gör hårdvaran långsam medan Samsung tröttnar och slutar uppdatera. Vilket till sist också blir ett problem
Det finns säkert Android med samma/bättre kvalitét än Apple. Har inte provat Samsung-plattor men har en Samsung-mobil som funkar jättebra.

Hade tidigare en iPhone som uppdaterades tills den blev så slö att jag inte kunde använda den, därför gick jag över till Android för en massa år sedan. Men av vad jag har förstått så är det inte riktigt så illa längre vad gäller Apple o uppdateringar. Mina döttrar har iPhone 8 som funkar hur bra som helst fortfarande.

Jag har en samsung platta från 2014 som fortfarande fungerar bra. Inget bank id längre dock, men annars går den bra även idag. Skulle aldrig någonsin köpa något med ett äpple på. Men kanske bara jag som har problem med produkter tillverkade av staffångar. Uiguriska barnarbetare är väl inte människor?

Jag har en samsung platta från 2014 som fortfarande fungerar bra. Inget bank id längre dock, men annars går den bra även idag. Skulle aldrig någonsin köpa något med ett äpple på. Men kanske bara jag som har problem med produkter tillverkade av staffångar. Uiguriska barnarbetare är väl inte människor?

Fy fan vad uselt. För övrigt är jag mycket missnöjd med min senaste Samsungprodukt, en Galaxy X Cover Pro. Inte allts impad av den luren. Hade en Huawei Honor 9 innan och den var mkt vassare. Men så är det ju det där med Huawei. Å andra sidan Samsung. Ur askan i elden?

Fy fan vad uselt. För övrigt är jag mycket missnöjd med min senaste Samsungprodukt, en Galaxy X Cover Pro. Inte allts impad av den luren. Hade en Huawei Honor 9 innan och den var mkt vassare. Men så är det ju det där med Huawei. Å andra sidan Samsung. Ur askan i elden?
Nu sitter jag inte på alla detaljer men många tillverkare delar ju komponenter, de görs i samma fabrik. T ex gör Samsung t o m komponenter till Apple (var det minnen?). Så anklagar man Samsung kan man nog anklaga de flesta mobiltillverkare för barnarbete.

Hur är det egentligen med Google/Huawei-grejen? Är det fortfarande stopp där eller kommer man åt Google play och Googles tjänster på en Huaweiplatta/lur numera?

Ingen aning men på annat random hemkok kan/kunde man installerar Google play från zip fil. Möjligen kräver det upplåst boot loader.

Har kört igen hemuppgifterna med dottern på Bingel nu. Väldigt basic än så länge, addition och subtraktion av tvåsiffriga tal. Funkade ju. Kanske kund kulighetsfaktorn vara lite högre just för att styra om ungarnas skärmknarkande till lite nyttigare knark. Vi får se...

Ser hela tiden reklam för Albert. Någon som testat?

När det gäller läsning så tyckte jag när de väl läser rimligt bra så gäller det att läsa böcker. Flickan läste illustrerade Harry Potter och fick inte se filmen innan boken var läst. Det funkade bra men nu är det på paus eftersom det blir för sorgligt en bit in i serien.

Potter är inte lättläst men nu läser hon McKinsey's dagbok. Var det en flicka så kanske hon är intresserad av den. Vi har lånat på biblioteket

Behovet består i att yngsta barnet (snart 9) behöver extra övning i läsning och kanske lite matte också.
Har du testat att gå till biblioteket och väcka intresset kring riktiga böcker? Bibliotek är underskattad familjeunderhållning, som man kan nyttja lite som en fritidsgård.

Jag kanske kommer uppfattas som lite raljant, men tror på riktigt att värdet av surfplattor som pedagogiskt hjälpmedel är rejält överskattat. Den där tiden som du skriver att barnet lägger på tiktok och youtube skulle jag försökt minska då det tillför noll substans i livet (på riktigt), och istället ersatt den tiden med något annat som bidrar till läskunskap etc. Att införa ytterligare en skärm känns inte optimalt utan mer ett försök till quick-fix.

Har ni läst/läser du och den andra föräldern något för barnet? Läser ni själva, dvs så att barnen ser att deras föräldrar använder läsning för nöje och nytta?

Det är dubbeggat. Flickan är nästan flytande på engelska och pojken slänger sig med ord som contraption vid 6 års ålder. (Han studerar Minecraft på yt)
Men självklart är det inte nyttigt med för mycket skärm och böcker är böcker.

Helt klart - barnen får ju engelskan helt gratis genom det digitala (åtminstone i tal), och jag menar inte att dom ska bo under en sten i skogen. De måste såklart få den tekniska biten med sig också.

Om barn sätts framför en skärm för att måla efter en instruktionsfilm på youtube så dör deras egen fantasi och skapande sakta men säkert. Om dom sätts framför en ipad med en "digital lärare" i form av en gullig animerad figur som hjälper dom med matten, istället för att deras föräldrar sitter ned med dom och räknar matte eller "tänker matte" så dör deras intresse sakta men säkert.

Oavsett om man håller ganska hårda tidsbegränsningar gällande skärmtid kommer i princip samtliga barn idag ha en skärmtid som inkräktar på den tid de borde röra på sig eller ligga och sova. Att barn idag är i tidernas sämsta kondition och att fler och fler har sömnbesvär är ganska tydlig indikation på att något är off i livssituationen.

Har du testat att gå till biblioteket och väcka intresset kring riktiga böcker? Bibliotek är underskattad familjeunderhållning, som man kan nyttja lite som en fritidsgård.

Jag kanske kommer uppfattas som lite raljant, men tror på riktigt att värdet av surfplattor som pedagogiskt hjälpmedel är rejält överskattat. Den där tiden som du skriver att barnet lägger på tiktok och youtube skulle jag försökt minska då det tillför noll substans i livet (på riktigt), och istället ersatt den tiden med något annat som bidrar till läskunskap etc. Att införa ytterligare en skärm känns inte optimalt utan mer ett försök till quick-fix.

Har ni läst/läser du och den andra föräldern något för barnet? Läser ni själva, dvs så att barnen ser att deras föräldrar använder läsning för nöje och nytta?
He he, standardinvändningar men jag klandrar inte dig.

Jo jag älskar att tralla iväg till bibblan och hänga runt bland böcker, tidningar och annan media. Dottern (som nu alltså visar sig behöva lite extra stöd när det gäller läsningen) gillar också det. Däremot är sonen (som har lätt för det när det läsning, att skriva, räkning mm) inte särskilt road av bibblan utan föredrar minecraft.

När det gäller läsning så har det för min egen del blivit betydligt mindre av det sedan jag fick barn. Försöker kompensera med ljudböcker. Däremot har vi varit ganska flitiga med att läsa för barnen och detta gör vi fortfarande. De uppskattar verkligen detta och säger i princip aldrig nej.

Min tanke var ju som sagt inte att addera mera skärmtid, utan att försöka byta ut den "tramsiga" skärmtiden mot lite mera lärorik sådan. Dessutom verkar det som att barnens skola (Montessori) har bestämt sig för att använda Bingel till viss del. Vi får väl se hur det blir, men jag tänker välja mina strider om inte lägga för mycket energi på att bekämpa deras val av pedagogik i frustration över att mitt barn har lite jobbigt att hänga med. Det är säkert skönt att utse en yttre fiende i lägen som denna men nog sällan konstruktivt.

Läsa ska dom göra i böcker det är ju sen gammalt, matte etc. funkar bra på dator/padda även om jag föredrar papper och penna. Misstänker att det kan vara lite segt att ha en ingenjörsfarsa.. Men jag gör läxorna tillsammans med barnen och det är värt mycket. På skolor där eleverna inte har så bra stöd hemma häromkring har dom läxhjälp med lärare varje vecka, det verkar inte behövas på skolan våra barn går på. På en av kusinernas skola har 1/3 inte svenska som modersmål hemma t.ex. då är det ju inte så lätt att få hjälp.

Men iaf Chromebook lirar grymt bra med dotterns skola, hon loggar in med sitt googlekonto och får tillgång till allt. Är hon sjuk är det bara att gå in och göra arbetet hemma vid datorn, på barnens skola har dom Chromebooks så det är smidigt att köra på samma lika hemma. Sen kräver ju det lärare som är flitiga på att lägga ut också men det har vi som tur är.

Snuten, jag tycker du ska ha stenkoll på din dotters utveckling, framförallt när det gäller matten.
OM det skulle visa sig att det finns någon form av underliggande problem, som dyslexi/dyskalkyli eller svagbegåvning, så kommer det inte att räcka med att traggla lite extramatte.
Min erfarenhet är att skolan har en tendens att lämpa över ansvaret på föräldrarna när barnen inte lär sig enligt plan och stödundervisningen inte biter.
Skolan utgår ifrån att alla kan och ska lära sig allt i läroplanen och jag trodde länge att allt bara handlar om rätt pedagogik. Tyvärr är det inte riktigt så.
Så håll koll på varningsklockorna.

Bra tråd. Vi har haft en Sony sedan 2013, som börjar bli allvarligt slö. Dessutom en Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019. Nu är det dags att ersätta Sonyn med antingen en nyare Samsung eller senaste iPad standard. Barnen är fem och åtta år. Den stora får väl en bärbar genom skolan om två år, i årskurs fyra. Känner att storasyskonet skulle vinna på att skriva mer för hand. En fråga då är om det är skillnad mellan riktig penna och digital penna på skärm ur pedagogisk synpunkt? Utöver ögonpåverkan, tänker främst på inlärning och motorik.

Bra tråd. Vi har haft en Sony sedan 2013, som börjar bli allvarligt slö. Dessutom en Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019. Nu är det dags att ersätta Sonyn med antingen en nyare Samsung eller senaste iPad standard. Barnen är fem och åtta år. Den stora får väl en bärbar genom skolan om två år, i årskurs fyra. Känner att storasyskonet skulle vinna på att skriva mer för hand. En fråga då är om det är skillnad mellan riktig penna och digital penna på skärm ur pedagogisk synpunkt? Utöver ögonpåverkan, tänker främst på inlärning och motorik.

I skolan iaf där barnen går sätter dom värde i att kunna skriva korrekt i en skrivbok, det ser jag inte att man får in om du skriver på en padda. Jag ser inte varför man ska skippa penna och papper, vad vinner man på det?

Snuten, jag tycker du ska ha stenkoll på din dotters utveckling, framförallt när det gäller matten.
OM det skulle visa sig att det finns någon form av underliggande problem, som dyslexi/dyskalkyli eller svagbegåvning, så kommer det inte att räcka med att traggla lite extramatte.
Min erfarenhet är att skolan har en tendens att lämpa över ansvaret på föräldrarna när barnen inte lär sig enligt plan och stödundervisningen inte biter.
Skolan utgår ifrån att alla kan och ska lära sig allt i läroplanen och jag trodde länge att allt bara handlar om rätt pedagogik. Tyvärr är det inte riktigt så.
Så håll koll på varningsklockorna.
Det där med att lämpa över ansvaret på föräldrarna, har jag tyvärr hört från flera håll. Skolan mina barn går på är relativt liten och fristående. Man kan misstänka att de inte vill ha alltför krävande elever eftersom "grus i maskineriet" nog skulle påverka dem ganska mycket. Har tyvärr hört om exempel där elever fåtts att sluta pga att de uppfattats som alltför krävande. De går numera på kommunala skolor istället.

Man skall nog vara försiktig när man tar del av sådana vittnesmål, men helt kan man inte skaka av sig berättelserna.

I skolan iaf där barnen går sätter dom värde i att kunna skriva korrekt i en skrivbok, det ser jag inte att man får in om du skriver på en padda. Jag ser inte varför man ska skippa penna och papper, vad vinner man på det?
Kulram är banne mig ingen dum grej när det gäller att förstå vissa grundläggande begrepp inom matematiken!

Kulram är banne mig ingen dum grej när det gäller att förstå vissa grundläggande begrepp inom matematiken!
Sannolikt inte men man kommer långt med papper och penna också ?

Jag har sett till att barnen hela tiden legat steget före med matten. Ställa upp, kort division osv. Lika med läsa och och skriva, papper penna och böcker samt att dom har haft ett alfabete på väggen har räckt och att jag hjälpt dom givetvis.

Sen finns det paddor och annat hemma också men dom tror jag inte bidragit med ett jota förutom att det är roligt. Chromebooken är dock bra nu i mellanstadiet ?

Det stämmer inte alls för våra barn. Tryckta böcker används inte bara undantagsvis och inte svårt att läsa på skärm.

Däremot är det minst en lärare som gärna använder en flora av gratistjänster utan synbar plan,utbildning eller kompetens.

(När det gäller min egen proffession så är inte poddar med blivande yrkespersoner en avgörande faktor)

Ser hela tiden reklam för Albert. Någon som testat?
Vi har haft Albert på våran iPad i ett par år, barnen började väl när dom va 4-5. Och dom har tyckt att det varit ganska kul. Och det jag har kollat ser väldigt vettigt och bra ut tycker jag. Så jag kan bara rekommendera.

Tillbaka
Topp