Aldrig sett kombo med 26/29”. Vågar man sig på den skillnaden? Annars är jag helt klart med på 29” är överlägset
Det finns ett par hardtail-exempel for 69er ovan. Om du följer
länken i förra tråden kan du även se heldämpad 69er.
Ja den har en koniskt headtube och och koniskt styrrör idag så den biten ska fungera.
Det ger hopp! Det är inte längre möjligt att hitta en ny gaffel med rakt styrrör och med 140-160 mm slag.
Men kanske att man skulle börja med att bara ändra gaffelvinkeln och se hur det känns.
Om det var jag med en sådan cykel, skulle jag följa ungefär sådan algorithm:
1. Om den nuvarande gaffeln fortfarande håller, installera angleset och behåll gaffeln. YT Wicked redan har huvudvinkel på 66.6°, så jag skulle gå med -1° eller -1.5° men inte med -2° i ändringen. Konstigt nog, att minska huvudvinkel ger förbättringar på sadelrörsvinkel (av min upplevelse). Detta är främsta anledningen att prova angleset.
2. Om den befintliga gaffeln är dålig, sliten eller trasig och om det inte längre går att hitta reservdelar till den, skaffa en ny gaffel för 27.5" och med ungefär samma axel-kronavstånd. Installera angleset. Som tidigare sagt jaga inte efter för stor ändring för huvudvinkel. I detta fall ändrar man fler variabler samtidigt (huvudvinkel, gaffel, hjul) och man behöver vara mer konservativ annars riskerar man hamna med en ocykelbar anordning.
3. Oroa dig inte för mycket om ändringar i reach. För det första, är det inte mycket man kan göra med detta. För det andra, finns det kompenserande faktorer vilka minskar effekten om man går med angleset. Som tidigare är det att föredra -1° över -2°, vilket skulle också mildra effekten.
3. Med vissa framgafflar kan man justera deras slag hemma, därmed påverka huvudrörsvinkel. T.ex. man kan justera Manitou Mezzer mellan 180 och 140 mm. Något att tänka på om man vill leka med vinklar.