Pedaler vid stigcykling

Robinyb

Medlem
Pedaler vid stigcykling
Hallå alla bikers där ute. Är ganska ny på det här med stigcykling och var ute på min första långtur idag. Men jag märkte vid vissa tillfällen att jag ville klicka ur pedalerna när det vart stökigt i lägre fart och balansen inte hängde med riktigt. Men i högre fart utför så var det guld värt att sitta fast. Har idag Shimanos PD-M520 pedaler men funderar på om man kanske ska satsa på kombipedaler. Vad har ni för erfarenheter av kombi? Vilka skulle ni då rekommendera som inte kostar skjortan och halva slipsen ;)

Pedaler vid stigcykling
Nej. Antingen plattisar eller aldrig klicka ur. Vågar du inte sitta fast hela tiden så är plattisar utmärkt.
Att vända på pedalerna när det är stökigt är det sämsta du kan göra. Noll grepp, noll kontroll.

Edit: Och för att plattisar ska funka tillfredsställande bör man har skor avsedda för dylika. Annars får man massa otäcka nackdelar där också, såsom dåligt grepp och trötta fötter för att sulan är för mjuk.

Edit 2: Och nej, alla vänjer sig inte vid SPD. Själv blev jag en bättre cyklist när jag gav upp och gick över till plattisar, bara för att jag vet att jag när som helst kan sätta ner foten. Det är värt mer för mig än den lilla fördel det kan innebära att sitta fast. Du bör alltså känna efter och bestämma själv vad som passar dig. Att klicka ur ibland är dock bara en dålig idé eftersom du då inte vänjer dig vid det ena eller det andra, samt att SPD-skor inte är lämpade för den platta sidan på ett par kombipedaler ändå.

Senast ändrad:
Pedaler vid stigcykling
Ställ fjädern i pedalerna lite lösare så du lättare kan rycka ur foten när du tappar balansen.

Tyckte också när jag var nybörjare att det var lite läskigt att sitta fast när det blev väldigt stökigt och farten blev låg. Idag tycker jag det är läskigare att inte sitta fast även i stök i låg fart, så jag tror du kommer lära dig med lite mer övning.
Knäskydd kanske kan vara bra ifall du inte hinner koppla ur och ramlar bland stenar.
Tror inte heller på kombipedaler. Brukar sägas vara det sämsta av båda världar.

Pedaler vid stigcykling
Som flera har redan skrivit är kombi klart det värsta på en stigcykel. När man blir duktigare är inte klicka ur i stök problemet, men klicka i i stök (till man blir så duktigt att man aldrig behöva klicka ur i stök).

Vad kan hjälpa i början är en stig SPD pedal där man kan klicka ur men hålla tryck i stök med foten placerad på pedalen. Man har dock mycket bättre kontroll när man är iklickad. Stig SPD pedal gör det enklare att klicka i, därför använder jag dom. Shimano PD-M530 var billigt (i tyska butik) och bra, men tillverkas inte längre. Om man har tur kan man hitta den billigt någonstans.

Pedaler vid stigcykling
p3pb21507637.jpg

Pedaler vid stigcykling
Som flera har redan skrivit är kombi klart det värsta på en stigcykel. När man blir duktigare är inte klicka ur i stök problemet, men klicka i i stök (till man blir så duktigt att man aldrig behöva klicka ur i stök).

Vad kan hjälpa i början är en stig SPD pedal där man kan klicka ur men hålla tryck i stök med foten placerad på pedalen. Man har dock mycket bättre kontroll när man är iklickad. Stig SPD pedal gör det enklare att klicka i, därför använder jag dom. Shimano PD-M530 var billigt (i tyska butik) och bra, men tillverkas inte längre. Om man har tur kan man hitta den billigt någonstans.
Jag tror att ME700 är en bra efterträdare till M530. Finns till bra pris på Bikester.
shimano-pd-me700-clipless-pedals-incl-spd-cleats-2.jpg

Pedaler vid stigcykling
Jag tror att ME700 är en bra efterträdare till M530. Finns till bra pris på Bikester.

Jag trodde samma. Men Shimano marknadsför dom inte som en MTB pedal. Jag köpte dom och dom klickar i och ur smidigare än M530. Kanske bra på en pendelcykel, men inte på en stigcykel där man bara vill klicka ur när man vill.

Pedaler vid stigcykling
Jag trodde samma. Men Shimano marknadsför dom inte som en MTB pedal. Jag köpte dom och dom klickar i och ur smidigare än M530. Kanske bra på en pendelcykel, men inte på en stigcykel där man bara vill klicka ur när man vill.
Vilken klots följde med pedalen, det är inte så att det är en multi release eller vad de nu heter?
Mekanismen borde följa standard och vara likvärdig med andra spd-pedaler.

Pedaler vid stigcykling
Jag har bara kört shimanos billiga kombopedal och kör man med vanliga skor är det helt värdelöst. Tar man av foten och vill få upp den igen ställer sig pedalen på högkant så man alltid får SPD-sidan upp och måste krångla med att vända.

Kör platta eller SPD. Inte kombi.

Pedaler vid stigcykling
Screenshot_20211021-162808.png

Ännu billigare än Bikester också.

Pedaler vid stigcykling
Vilken klots följde med pedalen, det är inte så att det är en multi release eller vad de nu heter?
Mekanismen borde följa standard och vara likvärdig med andra spd-pedaler.

Jag körde med samma SH51 jag har under skon. SH51 följer också med. Jag höjde fjäderspänningen, med fick inte till lika tydliga motsandet som på min M530 och M8020.

Pedaler vid stigcykling
ME700 tillhör ju samma grupp som enduro/trail-skorna med samma namn.

Pedaler vid stigcykling
ME700 tillhör ju samma grupp som enduro/trail-skorna med samma namn.

Hmm, då hade jag förstått fel. Förstår inte varför, men tror att Shimano inte skrev "Trail" i specs när den introducerades. Hursomhelst var jag inte nöjd. Har dock inte provat att vrida fjäderspänningen till max, men har aldrig behövt det på andra pedalar från Shimano.

Pedaler vid stigcykling
Håll ut ett tag till -du vänjer dig och sen klickar man ur vid behov utan att tänka på det -innan du ramlar.
M520 är helt ok pedal tycker jag -tänker sällan på vilken SPD-pedal jag har under foten; M520, M540, M8000...?

Pedaler vid stigcykling
Håll ut ett tag till -du vänjer dig och sen klickar man ur vid behov utan att tänka på det -innan du ramlar.
M520 är helt ok pedal tycker jag -tänker sällan på vilken SPD-pedal jag har under foten; M520, M540, M8000...?

När man är klickat i känner man nästan ingen skillnad mellan pedalarna. Om man inte har styva sulor känner man dock att en pedal med cage ger lite mer stöd. Och en pedal med cage är lite enklare att klicka i när man måste göra det snabbt i stök.

Pedaler vid stigcykling
Antingen eller. Är det mest stök är det trevligt/avslappnat med plattisar. Är det lättåkt är spd roligare. Kombipedaler är inte det bästa av två världar i skogen. För pendling/vardagscykling är det en annan sak.

Tillbaka
Topp