plawsworth
Aktiv medlem
Omröstning för pendlarcykel
Jovars helst hade man velat testa alla men min erfarenhet hittils har varit att motsvarande cyklar i butik ligger på 12-17000kr i Malmö/Lund för vad jag tolkar som samma hårdvara. Och beställer man på internet så går det ju icke att prova.Alla cyklarna har mekaniska skivbromsar. Jag har dåliga erfarenheter av billiga mekaniska skivbromsar så jag skulle vilja testa alla dessa innan köp för att se om de duger. Utan möjlighet till testkörning skulle jag undvika alla dessa. Googlat bromsarna på XXL- och Fixie inc-cykeln och de första träffarna jag får handlar om dålig bromsverkan.
Triban cyklarna är testade av road.cc som jag har noll koll på om det är kunnigt cykelfolk.
Min egen erfarenhet av bromsar är farsans herrcykel med sju växlar och skivbromsar (tror det var mekaniska) för 20år sedan och därefter min elcykel med mekaniska skivbromsar. Båda har varit budget cyklar men jag har upplevt att dom varit pålitliga och tagit bättre än ungdomens damcyklar och mountainbike v-bromsar. Men jag kan tänka mig att har man en gång testat en cykel med bra hydrauliska så är det säkerligen svårt att ha något annat?
Dock skivbromsarna till elcykeln kom skit från fabrik och behövde att justeras då dom låg emot hela tiden. Sen har jag märkt att när cykelbutiken fixat så att dom tar tidigt/snabbt så efter att ha bromsat ett par dagar så blir det ändå så att bromsen tar senare/måste trycka längre vilket varit ända frustrationen.
Annars var det väl för mig att det var en olika mängd växlar på cyklarna. Dock cyklar jag ju mestadels på plan mark och uteslutande asfalt så bortsett från motvind så har jag mestadels legat i högsta växel på alla cyklar som den amatör man är..
Sen såg jag att fixie cykeln har navdynamo och går att beställa till en bra cykelhandlare i Malmö som packar upp och monterar (mycket kritik man läser verkar vara dåligt inställda cyklar och själv så skulle jag nog inte ens märka sådant utan bara cykel på som en idiot..) vilket kan vara praktiskt, triban cyklarna är testade av road.cc sidan, white cykeln går att beställa och få monterad av xxl (vet ej om dom är duktiga?) och hade ju 16 vxl. Sen är det ju en viss prisskillnad mellan dom också.
Sista funderingen är väl om black friday med rådande brist av varor ens är lönt att ev invänta..