Trycka cykelhandtag framåt = bullhorn?

Hej,

lite udda spörsmål kanske, men hoppas någon kan guida mig rätt (eller avråda mig):

jag har köpt ett gammalt franskt cykelstyre precis (utan rise, så tänk er ett häftapparatstift till formen ungefär) som jag ska sätta fast på min single speed-cykel med fotbroms och utan handbroms. I samband med det behöver jag också köpa delen vars svenska namn jag inte kan (stem på engelska tror jag bestämt), alltså delen som förbinder styret med ramen.

Går det att få fatt i en stem som antingen bara behöver en enda insexnyckel för att justeras, eller ännu bättre en där man kan göra det utan verktyg? På så vis tänker jag att jag i teorin tillfälligt skulle kunna förvandla styret till en sorts bullhorn-styre de (få) gånger jag vill ha en lite mer aggressiv sittställning.

Tacksam för all hänvisning ni kan ge mig; nybörjarcyklist och har dålig koll på terminologi, så tala gärna till mig som till en idiot.

Senast ändrad:
Du tänker snurra 180 grader och ändarna som pekar rakt bakåt normalt pekar rakt framåt när du vill sitta mer utsträckt? Udda lösning. :-) Har du en länk till styret?

Haha, jo, jag vet. Snyggt kommer det inte bli. Men märk väl: jag vill kunna göra det tillfälligt och spontant, så det skulle inte vara tal om någon permanent konstig lösning till mitt försvar :)

Haha, jo, jag vet. Snyggt kommer det inte bli. Men märk väl: jag vill kunna göra det tillfälligt och spontant, så det skulle inte vara tal om någon permanent konstig lösning till mitt försvar :)

Det går nog med lite fantasi mecka in ett excenterlås från en sadelstolpsklämma och göra en QR stam.

Det går nog med lite fantasi mecka in ett excenterlås från en sadelstolpsklämma och göra en QR stam.
Sadelstolpklämma, där sade du något. Vad jag ser framför mig är typ en sådan, men jag är ute efter stilrenast möjliga lösning. Är också tyvärr hopplöst usel på meckande, så förhoppningen är att det finns en stem med klämma att köpa helt enkelt.

Du får trigga @Tegheim83 så hittar på något...

Har du A-head eller quill? Vissa äldre quill hade ju bara en skruv och då känns excenterlösningen inte så svår att få till utan CNC.

Frempind_100_mm_sort_1546851859.jpeg

Okonventionell lösning minst sagt. Det finns en annan lösning; nästan oavsett styre går det ganska bra att luta underarmarna på styret en bit ut ifrån styrstammen, där styret är rakt. Jag brukar tillämpa den sittställningen både på landsvägscykeln och mtbn ganska ofta. Funkar kanske lite dåligt i stan och dylikt, men annars ytterst fint och väl värt att testa!

Okonventionell lösning minst sagt. Det finns en annan lösning; nästan oavsett styre går det ganska bra att luta underarmarna på styret en bit ut ifrån styrstammen, där styret är rakt. Jag brukar tillämpa den sittställningen både på landsvägscykeln och mtbn ganska ofta. Funkar kanske lite dåligt i stan och dylikt, men annars ytterst fint och väl värt att testa!
Men lite roligt eftersom jag inte sett ideen förr. Jag tror att det kan fungera faktist!

Men lite roligt eftersom jag inte sett ideen förr. Jag tror att det kan fungera faktist!
Absolut! Mitt största motstånd är att man ju repar styret väldigt illa efter några vridningar (man är ju försiktig med att vrida styret i stammen när man bygger cykel!) och kanske också risken att ens hemmapulade qr för styrstammen smäller av oväntat varpå man först skallar styrstammen, därefter asfalten. Styren bör sitta fast..

Du får trigga @Tegheim83 så hittar på något...

Har du A-head eller quill? Vissa äldre quill hade ju bara en skruv och då känns excenterlösningen inte så svår att få till utan CNC.

Visa bilaga 520723
En googling säger mig quill! Språkligt berikad tog jag mig ytterligare en vända Goggel och hittade den här, som till synes fyller funktionen jag söker:

Ser dock ful och dålig ut i mina ögon.

Absolut! Mitt största motstånd är att man ju repar styret väldigt illa efter några vridningar (man är ju försiktig med att vrida styret i stammen när man bygger cykel!) och kanske också risken att ens hemmapulade qr för styrstammen smäller av oväntat varpå man först skallar styrstammen, därefter asfalten. Styren bör sitta fast..
Jag håller med i princip, men smörjer man med bra fett så går det vrida fler gånger innan ytorna slits ner. Och QR sitter ju bra, hur ofta lossar de på sadel eller hjul egentligen? Självklart är 4 st momentdragna skruvar med gänglåsning pålitligare, men gör man rätt går det nog få godtagbart säkert.

Jag skulle gärna undvika att skalla saker och ting, därav min inledande uppmuntran att avråda mig om man tycker detta var en dålig idé. Kul att Bengt gick igång på den dock! Lite vad jag hoppades, att det kunde gå att värka fram en fungerade lösning på min duschtanke.

Din teknik låter bra annars dock, men låter kanske som något man mest gör när man har ett regelbundet tempo och liksom vilar på styret? Jag hoppas kunna slita och dra i min okonventionella bullhorn-Frankenstein utan att riskera att skalla asfalt.

Jag gillar idén sålänge styret inte snurrar vid oväntat tillfälle... Vad har du för styrstam idag? Har du någon bild av styre/gaffel ihop?

Jag håller med i princip, men smörjer man med bra fett så går det vrida fler gånger innan ytorna slits ner. Och QR sitter ju bra, hur ofta lossar de på sadel eller hjul egentligen? Självklart är 4 st momentdragna skruvar med gänglåsning pålitligare, men gör man rätt går det nog få godtagbart säkert.
Qr-axlar som lossnar är inte så noga då det inte händer något, nästan (har hänt mig fram på helstel stål-mtb utan dödsfall), och en sadelstolpe som sakta kryper neråt är ju inte heller så dramatiskt. Ett porteur-styre som viker sig rakt nedåt i samband med att man cyklar nedför en trottoarkant känns mindre roligt och utgången från en sådan grej är lite mer oviss..

Till TS: prova att vila underarmarna på styret vid tillfälle - kräver lite tillvänjning men sen går det galant. Att stå och bryta med ett framåtvänt porteurstyre är ganska avigt skulle jag tro. Däremot att först dra i ordentligt i styrets vanliga position i en spurt, följt av att gå ner i tempoposition med underarmarna på styret för att bli mer aero och hålla undan för mot-cyklisterna på pendlingssträckan - det är fint det!

Däremot att först dra i ordentligt i styrets vanliga position i en spurt, följt av att gå ner i tempoposition med underarmarna på styret för att bli mer aero och hålla undan för mot-cyklisterna på pendlingssträckan - det är fint det!

En väldigt fin beskrivning av vad pendling handlar om, nästan lite poetiskt.

Qr-axlar som lossnar är inte så noga då det inte händer något, nästan (har hänt mig fram på helstel stål-mtb utan dödsfall), och en sadelstolpe som sakta kryper neråt är ju inte heller så dramatiskt. Ett porteur-styre som viker sig rakt nedåt i samband med att man cyklar nedför en trottoarkant känns mindre roligt och utgången från en sådan grej är lite mer oviss..

Till TS: prova att vila underarmarna på styret vid tillfälle - kräver lite tillvänjning men sen går det galant. Att stå och bryta med ett framåtvänt porteurstyre är ganska avigt skulle jag tro. Däremot att först dra i ordentligt i styrets vanliga position i en spurt, följt av att gå ner i tempoposition med underarmarna på styret för att bli mer aero och hålla undan för mot-cyklisterna på pendlingssträckan - det är fint det!
Jo, absolut, men jag cyklar mycket i innerstaden där det inte känns helt bra att flytta händerna från styret. Vi har nog olika pendlingssträckor: din låter harmonisk och regelbunden, medan min är backig och ryckig och ibland kullerstensbelagd osv. Min okonventionella lösning skulle alltså snarare vara till för stående cykling, där till exempel en backe ska bestigas eller kanske en sopig fotgängare som plötsligt står mitt i cykelbanan ska undvikas.

Jo, absolut, men jag cyklar mycket i innerstaden där det inte känns helt bra att flytta händerna från styret. Vi har nog olika pendlingssträckor: din låter harmonisk och regelbunden, medan min är backig och ryckig och ibland kullerstensbelagd osv. Min okonventionella lösning skulle alltså snarare vara till för stående cykling, där till exempel en backe ska bestigas eller kanske en sopig fotgängare som plötsligt står mitt i cykelbanan ska undvikas.
Är tanken att du ska ändra under färd? Då får du nog kolla på Morf-bars. De är snäppet dyrare dock. https://www.morf-tech.com/technology

Coola - de hade jag inte sett förr! Testat dem själv i verkligheten?
Nä, bara sett på nätet. Verkar vara ett microföretag som haft produktionsproblem så det finns nog bara få (men några) Morf-bars ute i verkligheten. Skulle kosta runt $1000 enligt uppgifter när de presenterades för ett par år sen, oklart vad de kostar nu.

Förslaget var inte 100% seriöst till TS. :-)

Nä, bara sett på nätet. Verkar vara ett microföretag som haft produktionsproblem så det finns nog bara få (men några) Morf-bars ute i verkligheten. Skulle kosta runt $1000 enligt uppgifter när de presenterades för ett par år sen, oklart vad de kostar nu.

Förslaget var inte 100% seriöst till TS. :-)
Urk... lite dyrt för ett styre och ganska tunga. Kul ide ändå även om den inte nådde hela vägen.

Förstår hur du menar. Jag skojar ju lite i mina svar också, men för att vara seriös så känns det som att det finns ganska bra lösningar på det du efterfrågar, dvs mer ändamålsenliga cyklar kanske man kan säga. Om det på riktigt behövs en ändrad handposition så kan jag tänka mig att den tänkta cykeln har en massa andra begränsningar som jag själv hade adresserat innan jag letade en speciallösning. En cykel där det är viktigt att det går att cykla uppför backar på ett snabbt sätt behöver förutom en vettig handposition och sittställning också möjligheten att ändra utväxling (dvs växlar) osv osv. Lite som att gå över ån efter vatten.

Sen förstår jag verkligen viljan att cykla på en rolig cykel och också det trevliga i att hitta på egna lösningar, så tolka inte ovanstående som ett jättemotstånd mot din plan. För egen del hade risken och krånglet förmodligen inte varit värt nyttan man eventuellt får ut.

Tillbaka
Topp