jensclaudius
Aktiv medlem
Vilka 29" XC-däck ger bäst grepp vid blött väder?
Jag kör ”lite” fram och prowall bak men har även kört ”lite” bak. Enda däcket jag punkat var xcrc
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag testade Ray/Ralph ett tag innan, fast i 2.1" då, de gillade jag skarpt faktiskt. Det står på prova-listan att testa dem i 2.35" någon gång.
Ligger mycket i det. Sen finns det en skillnad mellan realism och hybrisGrepp på våta rötter sitter i huvudet, inte i däcken. Bestäm dig i förväg för vilka däck som är bästa kompromissen, köp dem och håll därefter fast vid tanken att däcken är superbra. Helt klart den bästa metoden för att få bra grepp på rötter.
Eftersom det inte finns något däck med bra grepp på hala rötter krävs det att kan kör fort över rötterna, och det gör man om däcken (och huvudet) inger tillräckligt självförtroende för att våga göra det.
Om däcken sen är dåliga avslöjas genom att man går omkull eller får ett kast i en kurva där man normalt sett räknar med att däcken har grepp och därmed står på som vanligt.
Jag gled två meter i sidled med framhjulet över en gammal snorhal stock förra veckan och klarade mig precis utan att gå i backen. Det är nu en mental kamp att hålla fast vid att framdäcket faktiskt är supergreppigt, men människan är ganska bra på att ta sig igenom mentalt jobbiga saker (typ som graviditeter, långa randolopp och hala stigdäck).
Känns som en vettig kombo. Ganska grova sulor men vettigaConti MK2 BlackChili Protection fram och RoRo Addix speedgrip bak ?
Någon slags poäng har du väl, men visst är det stor skillnad på olika däcks grepp på våta rötter. Hade tex billigaste gummiblandningen från Schwalbe original på en cykel, tyckte det var bra däck fram tills det blev lite fuktigt. Ett byte till annat däck gjorde enorm skillnad.Grepp på våta rötter sitter i huvudet, inte i däcken. Bestäm dig i förväg för vilka däck som är bästa kompromissen, köp dem och håll därefter fast vid tanken att däcken är superbra. Helt klart den bästa metoden för att få bra grepp på rötter.
Eftersom det inte finns något däck med bra grepp på hala rötter krävs det att kan kör fort över rötterna, och det gör man om däcken (och huvudet) inger tillräckligt självförtroende för att våga göra det.
Om däcken sen är dåliga avslöjas genom att man går omkull eller får ett kast i en kurva där man normalt sett räknar med att däcken har grepp och därmed står på som vanligt.
Jag gled två meter i sidled med framhjulet över en gammal snorhal stock förra veckan och klarade mig precis utan att gå i backen. Det är nu en mental kamp att hålla fast vid att framdäcket faktiskt är supergreppigt, men människan är ganska bra på att ta sig igenom mentalt jobbiga saker (typ som graviditeter, långa randolopp och hala stigdäck).
Klart att det är så. Jag utgår från att de som läser eller startar en sådan här tråd är införstådda med att lägsta nivån på däck är "findäck" med bra gummiblandningar, dvs däck från 500 kr och uppåt ungefär.Någon slags poäng har du väl, men visst är det stor skillnad på olika däcks grepp på våta rötter. Hade tex billigaste gummiblandningen från Schwalbe original på en cykel, tyckte det var bra däck fram tills det blev lite fuktigt. Ett byte till annat däck gjorde enorm skillnad.
Ok. Men även bland finare däck är det ju rätt stor skillnad på greppet på vått underlag beroende på vad som prioriterats i övrigt.Klart att det är så. Jag utgår från att de som läser eller startar en sådan här tråd är införstådda med att lägsta nivån på däck är "findäck" med bra gummiblandningar, dvs däck från 500 kr och uppåt ungefär.
nyligen nämnda vittoria bomboloni, cont race king och pirelli enduro är alla 'findäck'. men de är exempel på däck som saknar grepp på våta rötter.Klart att det är så. Jag utgår från att de som läser eller startar en sådan här tråd är införstådda med att lägsta nivån på däck är "findäck" med bra gummiblandningar, dvs däck från 500 kr och uppåt ungefär.
+1 på n3wtons tankar. Just hala rötter är ju omöjligt att få fäste på utan dubb. Lösningen är hastighet, attackvinkel, lågt tryck så däcket viker sig över rötter till fast mark. Testat samma sträcka av rothelvete nedför med Dh22 och Pirelli enduro s. Båda halka runt som fan med förarmisstag.
Exakt. Blöta rötter skulle vi helt enkelt kunna utelämna ur diskussionen eftersom inget riktigt greppar där. Vad är det för däck, eller gummiblandningar, som ger bäst möjligt grepp på stenar, hällar etc utan att för den skull vara ett DH-däck på 1300 gram?Tänker så här. Eftersom det är hart när omöjligt att få fäste på blöta rötter är det viktigt att däcket greppar på allt annat. Cyklar man på en blöt häll på skrå med rötter växandes över vill man ju åtminstone ha grepp innan, mellan och efter rötterna. Är man duktig bunny hoppar man eller bränner över allt men där är inte jag.
varför ska vi utelämna den faktor där vi bäst skiljer ut bra däck från mediokra jag-också-produkter?Exakt. Blöta rötter skulle vi helt enkelt kunna utelämna ur diskussionen eftersom inget riktigt greppar där. Vad är det för däck, eller gummiblandningar, som ger bäst möjligt grepp på stenar, hällar etc utan att för den skull vara ett DH-däck på 1300 gram?
Sannolikt är det så som skriver. Gummit ser och känns dock rimligt spänstigt.eller så kan de ha legat i ett lagerskjul i 45 graders värme över sommaren, toppat med någon ozongenererande apparatur i utrymmet.
...
Också väldigt nöjd med dessa. Mycket bra grepp i gummit!Pirelli M 2.4
Ok. Men även bland finare däck är det ju rätt stor skillnad på greppet på vått underlag beroende på vad som prioriterats i övrigt.
Helt klart är det så att det finns findäck som inte är optimerade för vått. Men just när det gäller rötter är de absolut bästa däcken (kanske dubbdäck undantaget då) ändå för dåliga för att kunna lita på när det gäller. När det gäller rent grepp på vått underlag annat än på rötter är skillnaden mellan däck helt enorm såklart!nyligen nämnda vittoria bomboloni, cont race king och pirelli enduro är alla 'findäck'. men de är exempel på däck som saknar grepp på våta rötter.
Vad har du för xc-däck och stigdäck?Helt klart är det så att det finns findäck som inte är optimerade för vått. Men just när det gäller rötter är de absolut bästa däcken (kanske dubbdäck undantaget då) ändå för dåliga för att kunna lita på när det gäller. När det gäller rent grepp på vått underlag annat än på rötter är skillnaden mellan däck helt enorm såklart!
Om man optimerar för minst dåligt grepp på rötter så är greppet ändå alldeles för dåligt för att ha något värde, åtminstone när det gäller alla däck jag testat. Jag anser att man därför kan optimera däcken efter vilket förhållande man vill ha mellan broms- och drivgrepp, kurvgrepp och vilket pris man vill betala i form av ökat rullmotstånd. Sen finns det såklart faktorer såsom hur gummiblandningen påverkas av temperatur osv i all oändlighet
För min del kommer rotgreppet alltid vara dåligt även om det klassas som superbra, så det är liksom inget att ta med i beräkningen. Framförallt inte som TS efterfrågar just XC-däck därtill.
Andra krångliga grepp-situationer såsom berghäll på skrå och dylikt gäller detsamma som för rötter - finns det självförtroende finns det en bra väg framåt. Om man i bakhuvudet vet med sig att man inte riktigt litar på däcken och halkar till lite på hällen får man skrämselhicka direkt, medan om man är övertygad om att man har grepp kan man gå lite sidledes utan att bry sig så mycket eftersom man vet att man snart får grepp (även om man såklart inte alltid får det...).
Jag gick förra veckan från XC-däcken till stigdäcken på stigcykeln eftersom XC-däcken inte har något som helst förtroendeingivande beteende när det är blött på riktigt. Skillnaden i fart jag håller utför och i svängar är helt enorm givet samma förutsättningar, men jag sladdar förmodligen mer i kurvorna med stigdäcken eftersom huvudet sätter stopp om jag har på XC-däcken i vätan.
Maxxis Rekon på torra stigar och allt annat som cykeln rullar på sommarhalvåret. Inget superaktivt val utan satt på cykeln vid köp. Går galet lätt och har tom ett par KOM på asfalt med heldämpad stigcykel med de däcken (förvisso korta uppförs-segment, men ändå).Vad har du för xc-däck och stigdäck?
Tycker inte det ser ut som misär :DSlängde på ett Shorty fram nu när det börjar bli misär i skogen, fint grepp men rullar ju en aning tungt.Visa bilaga 521204
Å de är ju gamla shortyn också. ;)Slängde på ett Shorty fram nu när det börjar bli misär i skogen, fint grepp men rullar ju en aning tungt.Visa bilaga 521204
Inte just där men annars är det swimmingpool på många ställen i skogen nu. Fastnade i ett dike idag som normalt går att cykla över, tyvärr luktade geggan skit också ??Tycker inte det ser ut som misär :D
Ja det är ju knappt det går att cykla på antar jag ?Å de är ju gamla shortyn också. ;)
Jo jag såg det och hade köpt den om den funnits att köpa till vettigt pris. Jag kör väl med shorty okt-nov sen åker det av till nästa höstDe har delad "mittdobb" som är hel på den du har, vilket jag tror gör bra skit, men den du kör på är bra den med.
Nej, Maxxis fungerar super tycker jag, men smaken är väl som baken. På rötter är det små grader i helvetet i skillnad oavsett tillverkare, är jag ganska övertygad om. Men du och jag har ju ganska ofta olika övertygelser, båda säkert lika säkra på sin sak.?n3wton, det låter mer som man borde vara tveksam till maxxis än att undvika rötter...?
självförtroende och bra fart över hindren får mitt absoluta medhåll.