Hjälp mig börja med MTB

Hjälp mig börja med MTB
Tackar för det tipset också! Vad är det som gör att den ser mycket bättre ut än den på Decathlon? Har ingen aning om vad jag ska kika efter mer än det jag skrev i #1.
Du har en relativt flack gaffelvinkel på 66.5 grader och en luftgaffel med 120mm slag (även om det inte är någon värsting). Den uppgraderade drivlinan med 1x11 ger en modernare utväxling. Cykeln är liksom anpassad för lite mer AllMountain/stig än en XC cykel. Decathlons billigare modeller är liksom mer anpassade för grus och elljusspår och inte riktig terräng.
Vitus gör bra hojar även i detta prissegment. Du kommer även kunna utvecklas på den här lite grann vilket gör att du inte behöver köpa ny det första du gör.

Hjälp mig börja med MTB
Då svarar jag i all välmening att en för snål budget kommer ge dig en felaktig bild av sporten.
Det har säkert andra redan skrivit. Jag kan då bara addera att om det blir fel är sannolikt en bättre cykel lättare att sälja vidare än ett bojsänke. Undantaget är om du (som sagt) har flax och lyckas köpa en bra beggad extremt billigt.

Lycka till!
Ska absolut ha allt det i åtanke! Tack!

Hjälp mig börja med MTB
Du har en relativt flack gaffelvinkel på 66.5 grader och en luftgaffel med 120mm slag (även om det inte är någon värsting). Den uppgraderade drivlinan med 1x11 ger en modernare utväxling. Cykeln är liksom anpassad för lite mer AllMountain/stig än en XC cykel. Decathlons billigare modeller är liksom mer anpassade för grus och elljusspår och inte riktig terräng.
Vitus gör bra hojar även i detta prissegment. Du kommer även kunna utvecklas på den här lite grann vilket gör att du inte behöver köpa ny det första du gör.
Tack så mycket!

Hjälp mig börja med MTB
Finns inte heller att hyra här i krokarna.
Några av de här ställena kanske funkar för hyra och test av mtb:

Lycka till med din nya hobby!

Hjälp mig börja med MTB
Några av de här ställena kanske funkar för hyra och test av mtb:

Lycka till med din nya hobby!
Wow vad dåligt jag måste ha googlat!!! Tack!

Hjälp mig börja med MTB
Ett för stort prylfokus kommer också ge en felaktig bild av sporten. De olika cyklarna som varit föreslagna och innom den budgeten är bättre än de cyklarna jag själv började med, och jag har sett folk utveckas rätt långt på liknande, så kör på. Som du kan se så finns det gott om folk som påstår att man måste spendera sjukt mycket pengar för att kunna testa på sporten, men det är helt enkelt inte sant. Det stämmer att en billig hoj kanske inte kommer hålla så länge eller kommer vara svår att sälja vidare, men om man bara är medveten om det så är det bara slå till.
Bara för att vara tydlig. Jag förespråkar inte en dyr cykel. Jag erkänner villigt att jag inte följt tråden, men den initiala budgeten tror jag inte man hittar en okej cykel för annat än om man har grym tur. Har jag fel är det väl kanon. :)

Hjälp mig börja med MTB
Bara för att vara tydlig. Jag förespråkar inte en dyr cykel. Jag erkänner villigt att jag inte följt tråden, men den initiala budgeten tror jag inte man hittar en okej cykel för annat än om man har grym tur. Har jag fel är det väl kanon. :)
Vitus Nucleus som jag tipsat om för 5000 är ju en skaplig inträdeshoj som det säkert går att pruta på oxå.

Hjälp mig börja med MTB
. I något tidigare inlägg lät det nästan som att budgetwn för kringutrustning var lika stor som för cykeln. Visserligen är det bra att inte bortse från dessa kostnader men du borde kunna komma undan med bra mkt mindre där om du vill.
+1

Jag skulle nog vilja dra det ett steg till.
Bränn budgeten på cykel och hjälm. Kör med platta pedaler och ett par skor som fungerar hjälpligt. Kör i kläder som du redan har. Det är lika roligt att cykla i jeansshorts som i cykelbyxor (i alla fall om man inte ska köra så länge ?).

Komplettera med utrustning allt eftersom när pengar trillar in.

(Om du hinner köpa den där Vitusen kanske det finns pengar till både cykel och prylar/kläder)

Hjälp mig börja med MTB
Det blir ju bara spekulativa siffror men jag kan ge ett annat exempel. För ett antal år sedan köpte jag en billig bil för ca 20k. Åkte omedelbart på en extra service för att en grej var trasig och sen rasade i princip hela bilen. Sålde resterna för typ 2k efter fem månaders ägo.

Kostnaden för denna billiga bil var alltså över 20 000 på fyra-fem månader. Det kan man leasa en helt ny, och rätt välutrustad, bil för.

Samma tänk kan man ha på cyklar. Vilka cyklar har bra andrahandsvärde?

Att köpa begagnat lär tex vara mycket viktigare än den exakta prislappen. Och att köpa en cykel som är driftsäker, så det inte måste renoveras med massa grejer som gått sönder. Osv.

En begagnad cykel för 10k kanske kan hålla värdet nästan oförändrat medan en enklare modell för säg 5k kanske slits så snabbt att andrahandsvärdet sjunker?

Med det sagt så verkar beg-cykelpriser hamna på någon sorts platå runt 5k. Sen spelar det ingen roll om det är en risig hoj från biltema eller en äldre fincykel.
Man måste dock upp rätt mycket i prisklass för att värdeminskningen skall vara mindre än 5k. Om man snarare ser det som en instegskostnad så blir det rätt mycket rimligare.

Hjälp mig börja med MTB
En del butiker låter en testa deras cyklar i skogen på demokvällar. Då kan du få en känsla för om du gillar det eller inte, gratis. Vet inte vem som anordnar sånt i din landsände men det kanske ngn annan vet. Möjligen är det fel säsong nu dock.

Hjälp mig börja med MTB
Hej!
Jag har bestämt mig för att prova på MTB lite grann och försöker förstå vad jag ska köpa. Har förstått att lite olika grejer är viktiga:
- Låg vikt (mellan 12-14?)
- Minst 100mm fjädring
- Hydrauliska bromsar
- Rätt storlek (är själv 187cm så verkar som jag behöver L/XL?)
- ...what else?

Har en budget på ca 4000 för själva cykeln så att insatsen inte blir för stor och försöker bestämma mig för om en beggad av bättre kvalle (men okänt slitage) eller en billigare ny av ok kvalle men inget slitage är bäst. Av det senare alternativet har jag hittat denna som verkar passa in på mina kriterier:

Är det bu eller bä för denna? Inser att den inte är på samma nivå som ni cyklar med men den kanske borde funka för lite nybörjarcykling i ett år eller två? Kommer inte hoppa så mycket, utan tänker väl fara runt i skogen mest.

Tacksam för all input!
Jag tjackade min första MTB för ett år sedan. Mitt första researchsteg var att ringa en gammal kompis som jag vet cyklar mycket MTB sedan 20+ år. Hans feedback var i princip att det inte är någon idé att köpa något under 30000. "Köper du något billigare kommer bara bara ångra dig och få köpa något annat, eller bli avtänd på hela grejen", var typ vad han sa. Jag gjorde tvärtemot hans rekommendation och köpte en beggad Decathlon för 2000. (Ungefär samma som du länkar till tror jag.) Jag har haft väldigt mycket glädje av den cykeln under pandemin. Växlarna tjafsar lite ibland men annars är jag supernöjd. För ynka 2000 har jag kunnat cykla runt i elljusspåren, på snällare skogsstigar och MTB-banan vid Fiskartorpet. Vilket är ungefär vad jag vill göra. Visst jag fattar också att en cykel för 30000 är bättre på en massa olika sätt. Och vill man köra väldigt "tekniskt" (= mycket stock och sten, som jag fattar det) är det förmodligen nödvändigt, bla för att man då vill ha en fulldämpad cykel, så hamnar man säkert i att man måste ha en dyr cykel. Men vill man bara trampa runt lite i skogen och njuta av naturen så klarar man sig med mindre.

Sen finns det ju förstås en massa totala bottennapp i lågprissegmentet att se upp för. Till min son köpte jag en beggad Yosemite och den gick faktiskt inte att cykla i skogen med. Dämparen var helt stel. Cykeln vägde nog mer än min trots att den var small - medium och min är large. Den fick åka tillbaka ut på Blocket och in kom istället en beggad Scott för typ 1500 som funkat helt ok. Nu måste den bytas ut för sonen växer så fasligt fort, men då är det ju trevligt att jag inte lagt 30000 på en cykel han bara kunnat ha ett år.

Hjälp mig börja med MTB
Jag tjackade min första MTB för ett år sedan. Mitt första researchsteg var att ringa en gammal kompis som jag vet cyklar mycket MTB sedan 20+ år. Hans feedback var i princip att det inte är någon idé att köpa något under 30000. "Köper du något billigare kommer bara bara ångra dig och få köpa något annat, eller bli avtänd på hela grejen", var typ vad han sa. Jag gjorde tvärtemot hans rekommendation och köpte en beggad Decathlon för 2000. (Ungefär samma som du länkar till tror jag.) Jag har haft väldigt mycket glädje av den cykeln under pandemin. Växlarna tjafsar lite ibland men annars är jag supernöjd. För ynka 2000 har jag kunnat cykla runt i elljusspåren, på snällare skogsstigar och MTB-banan vid Fiskartorpet. Vilket är ungefär vad jag vill göra. Visst jag fattar också att en cykel för 30000 är bättre på en massa olika sätt. Och vill man köra väldigt "tekniskt" (= mycket stock och sten, som jag fattar det) är det förmodligen nödvändigt, bla för att man då vill ha en fulldämpad cykel, så hamnar man säkert i att man måste ha en dyr cykel. Men vill man bara trampa runt lite i skogen och njuta av naturen så klarar man sig med mindre.

Sen finns det ju förstås en massa totala bottennapp i lågprissegmentet att se upp för. Till min son köpte jag en beggad Yosemite och den gick faktiskt inte att cykla i skogen med. Dämparen var helt stel. Cykeln vägde nog mer än min trots att den var small - medium och min är large. Den fick åka tillbaka ut på Blocket och in kom istället en beggad Scott för typ 1500 som funkat helt ok. Nu måste den bytas ut för sonen växer så fasligt fort, men då är det ju trevligt att jag inte lagt 30000 på en cykel han bara kunnat ha ett år.
Tack för en trevlig reality check! Känns trots allt som det viktigaste bara är att komma ut och trampa!

Hjälp mig börja med MTB
Jag anser fortfarande att Vitusen är det bästa alternativet för dig med den budgeten. Du har bestämt dig för en summa, var lite flexibel med den men jag tror du blir mindre besviken om du håller dig till planen. Är mtb något för dig så kommer du trivas bra med den en tid framöver. Och fastnar du riktigt hårt så kommer du snart att inse vad nästa steg är.
Själv har jag kört både heldämpat och Hardtail och på senare år så är det bara Hardtail för mig, älskar det råa studsiga grova och lekfulla med Hårdsvansarna. "Clip in and let it rip".

Hoppas du fastnar som vi andra.

Hjälp mig börja med MTB
Hans feedback var i princip att det inte är någon idé att köpa något under 30000. "Köper du något billigare kommer bara bara ångra dig och få köpa något annat, eller bli avtänd på hela grejen", var typ vad han sa. Jag gjorde tvärtemot hans rekommendation och köpte en beggad Decathlon för 2000.
Kul att du gjorde rätt val! Ibland (ofta?) kommer jag på mig själv och hur lätt jag bygger min kravlista på vad alla andra tycker istället för att fundera på vad jag behöver ;-)

Jag tycker absolut att man skall lägga sig på en rimlig nivå men det handlar inte bara om vad man anser sig ha råd med för tillfället utan även vad man är beredd att lägga ut över tid. 30kkr som ett förstaköp tycker jag låter helt orimligt, möjligen en begagnad som kostade 30000 ny...

Det är mycket roligare att uppgradera en cykel under årens lopp än att upptäcka hålet i plånboken när slitdelar går sönder och man inte har råd med det som satt på cykeln från början.

Hjälp mig börja med MTB
Vad skall cyklas? MTB cykling i Sverige kan ju vara vad som helst.

Grusväg
sand dynor
stig
brötig stig
nerför

Halmstad ligger nere i platt land, kanske duger med vad som helst. Vad vet jag..

Hjälp mig börja med MTB
Hej på er! Först vill jag tacka för alla tips och kloka råd. Jag bevakade begagnatmarknaden här i trakterna i någon vecka och kontaktade några säljare. När jag väl skulle bestämma mig kändes det som det fanns för många frågetecken vid cyklarnas skick så det landade inte i att jag köpte någon av dem.

Till slut blev det en Giant Talon 4 med 29"-hjul i XL som jag, efter lite rabattkoder och sånt, fick loss för sisådär 4000 spänn. Den dök upp i veckan och nu till helgen ska jag och min polare ge oss ut i skogen med våra cyklar för första gången.

Ser fram emot det!

Hjälp mig börja med MTB
Hej på er! Först vill jag tacka för alla tips och kloka råd. Jag bevakade begagnatmarknaden här i trakterna i någon vecka och kontaktade några säljare. När jag väl skulle bestämma mig kändes det som det fanns för många frågetecken vid cyklarnas skick så det landade inte i att jag köpte någon av dem.

Till slut blev det en Giant Talon 4 med 29"-hjul i XL som jag, efter lite rabattkoder och sånt, fick loss för sisådär 4000 spänn. Den dök upp i veckan och nu till helgen ska jag och min polare ge oss ut i skogen med våra cyklar för första gången.

Ser fram emot det!
Jo men det är ett ganska prisvärt val av cykel. Du är nog fan den enda någonsin på detta forum som har kunnat hålla dig till den budget du satt. ??
Kör hårt och ha kul. ?

Hjälp mig börja med MTB
För att göra ett tillägg så den bästa uppgraderingen du kan gör direkt på cykeln och som nog är lite av en rekommendation är att skaffa ett par nya däck nu till hösten/vintern, jag kollade specen på cykeln och den kommer med ett par Maxxis Ikon 2.2or som kanske är i klenaste laget om du vill ge dig ut på lite stig och när snön kommer. Kör ett par 2.35or med grövre mönster, behöver inte vara de dyraste däcken tänker jag utan bara något som hjälper till med greppet.

Hjälp mig börja med MTB
För att göra ett tillägg så den bästa uppgraderingen du kan gör direkt på cykeln och som nog är lite av en rekommendation är att skaffa ett par nya däck nu till hösten/vintern, jag kollade specen på cykeln och den kommer med ett par Maxxis Ikon 2.2or som kanske är i klenaste laget om du vill ge dig ut på lite stig och när snön kommer. Kör ett par 2.35or med grövre mönster, behöver inte vara de dyraste däcken tänker jag utan bara något som hjälper till med greppet.
Problemet är väl bara att hyfsade däck kostar 500 kr/st. Med vettiga däck går cykeln alltså från 4 000 kr till 5 000 kr. Där finns lite perspektiv att hämta.?

Hjälp mig börja med MTB
Hjälp mig börja med MTB
Behåll däcken och allt annat på cykeln - cykla och se om det är roligt - köp roligare cykel eller ta upp annan hobby beroende på resultat.

Det var väl mer konstruktivt?

Tillbaka
Topp