BJS
Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Springen är liten....Jag tror du har rätt. Den och Dacia Spring är de enda elbilar jag på något konstigt sätt kan vara lite attraherad av.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Springen är liten....Jag tror du har rätt. Den och Dacia Spring är de enda elbilar jag på något konstigt sätt kan vara lite attraherad av.
Springen är liten....
Jo, det var ett sidospår sett till vad TS frågar efter. Tänkte det var ok efter drygt 3300 seriösa svar i tråden.Springen är liten....
Jo, baksätena kunde flyttas. Men jag vågar inte säga exakt hur det påverkade bagaget i volym (eller i vilket läge de officiella volymuppgifterna är tagna). Stora grejen är väl att den, tillsammans med Enyacen, har en lucka utan tröskel och blir relativt platt när man fäller sätena. Polestar och Model 3 har ju mer sedan-liknande trösklar.
Det är mycket längre leveranstid på allt förutom möjligen Enyac och ID.Du har fel om leveranstiden. En Tesla du beställer idag får du innan årsskiftet, det är längre leveranstid på nästan allt annat. Definitivt på Kia, Hyundai och vag.
Ok, får luska reda på vad som är påväg. Ytterligare en stor fördel för Tesla, det får medges.Köp en från Kina som redan är på väg men ej såld. Så gör det snabbt.
Bör inte modell 3 få en facelift? Ionic 5 verkar fin men leveranstid och törstig?
Annars åker man ju bra i en tysk.
Det kan säkert finnas fler delförklaringar, men huvudsakligen ja.Om jag förstår saken rätt så drar model 3 mindre än ioniq 5. Är det det förhatliga CUV formatet som är boven?
Jag har inte några värden för de övriga vi diskuterat nu nyligen, men jag skulle gissa att de är skapligt hala ändå. Bara att Tesla sticker ut i vanlig ordning eftersom de helt skiter i hur det ser ut. Kanske nån som sett riktiga siffror (vindtunnel, med och utan skägg)?Ok, om man nu tvunget ska ha en "miljöbil" så borde man tänka lite på förbrukningen tycker jag. Tyvärr är frugan ett fan av formatet...
Det är mycket längre leveranstid på allt förutom möjligen Enyac och ID.
Hur får man reda på vad som är påväg då, via direkt kontakt med Tesla antar jag?
IVLs studier har historiskt varit skrattretande dåliga (läs underkänt på en B-uppsats-dåligt). Så man ska se upp med dom.Blev nyfiken, enligt https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change så landar en Tesla model 3 på mellan 68 och 88 g co2/km vid en livscykelanalys med bästa tänkbara elproduktion ur ett co2ekvivalentsperspektiv (det betyder norsk el i utredningen), Skillnaden på 20 g/km beror på var batteriet tillverkats.
Ja, sitta i knät, lobbylön, dålig nivå på dem.IVLs studier har historiskt varit skrattretande dåliga (läs underkänt på en B-uppsats-dåligt). Så man ska se upp med dom.
Skummade igenom den där och till slut hittade jag hur lång körsträcka det handlade om, 15 000 mil. Ingen annan livscykelanalys för bilar räknar med en så låg siffra. 20-30 000 mil är minimum för att räkna på äkta livscykel. Så även om du räknar så lågt som möjligt så kommer du sänka co2/km rejält.
Rätt få. Median ligger väl snarare på 20kHur många procent av bilarna går 30000 mil?
Just för elbilar kan man ju misstänka att batteribytet kommer där kring 15-20k mil och då fuckas ju LCA:n upp rejält. Men det lär dröja ytterligare några år innan det finns tillförlitliga data på det i vårt kalla klimat.Hur många procent av bilarna går 30000 mil?
Edit. Hittar bara att en siffra på 11 år "normal" livslängd. Kanske ett snitt på 15000 - 20000 är rimligt.
Baserat bara på egna erfarenheter så skulle jag inte bli förvånad om snittet dessutom störtdyker framöver.
Är det verkligen så? Min förra bil sålde jag efter 8 år och lite drygt 20k mil - var mycket liv kvar i den bilen. Bilen innan körde jag till skrot (iofs påskyndat av en missad rejäl vägskada som bakvagnen inte uppskattade) den gick 31000. Bilen innan den gick 27000 och såldes, såg den rulla i närheten några år till.Rätt få. Median ligger väl snarare på 20k
Är det verkligen så? Min förra bil sålde jag efter 8 år och lite drygt 20k mil - var mycket liv kvar i den bilen. Bilen innan körde jag till skrot (iofs påskyndat av en missad rejäl vägskada som bakvagnen inte uppskattade) den gick 31000. Bilen innan den gick 27000 och såldes, såg den rulla i närheten några år till.
Är det verkligen så? Min förra bil sålde jag efter 8 år och lite drygt 20k mil - var mycket liv kvar i den bilen. Bilen innan körde jag till skrot (iofs påskyndat av en missad rejäl vägskada som bakvagnen inte uppskattade) den gick 31000. Bilen innan den gick 27000 och såldes, såg den rulla i närheten några år till.
Jag tror inte teknisk livslängd alltid är problemet. Jag fick 15000 för min quattro med många mil kvar - men minsta problem lär väl skicka den till skroten eftersom det kostar mer än 15 att fixa
Undrar om det inte är åren mer än milen där? 22 år och 13k mot 8 år och 20k?Som motpol körde jag nyss en Golf - 99 med 13000 mil till skroten.
Man behöver ett högt nyttjande på kort tid och välskött service för att vara någorlunda säker på högt totalt miluttag. Taxi och säljarbilar är bra exempel.Undrar om det inte är åren mer än milen där? 22 år och 13k mot 8 år och 20k?
Jag tror att det stämmer. Jag servade förra bilen enligt plan till dess jag gjorde mig av med den. Och 2500 mil på år är väl om inte högt så iaf inte lågt heller.Man behöver ett högt nyttjande på kort tid och välskött service för att vara någorlunda säker på högt totalt miluttag. Taxi och säljarbilar är bra exempel.
Tesla har ju data från deras start. Det finns tre år gamla teslor som har gått 20k mil så... Data finns. Även om dom är fanboys så lyssna lite på elbilspodden bilar med sladd. Dom brukar knäcka myter där.Just för elbilar kan man ju misstänka att batteribytet kommer där kring 15-20k mil och då fuckas ju LCA:n upp rejält. Men det lär dröja ytterligare några år innan det finns tillförlitliga data på det i vårt kalla klimat.
Ganska många har ju listat ut att Tesla är en bra taxi, det lär komma mycket data ganska snabbt. Vi ligger nog lite efter en stor del av övriga västvärlden också avseende Tesla.Tesla har ju data från deras start. Det finns tre år gamla teslor som har gått 20k mil så... Data finns. Även om dom är fanboys så lyssna lite på elbilspodden bilar med sladd. Dom brukar knäcka myter där.
Undrar om det inte är åren mer än milen där? 22 år och 13k mot 8 år och 20k?
misstänka att batteribytet kommer där kring 15-20k mi
Vitvarusyndromet?Hur många procent av bilarna går 30000 mil?
Edit. Hittar bara att en siffra på 11 år "normal" livslängd. Kanske ett snitt på 15000 - 20000 är rimligt.
Baserat bara på egna erfarenheter så skulle jag inte bli förvånad om snittet dessutom störtdyker framöver.
Kanske i alla fall något att tänka på innan man driver upp dieseln över 20 spänn och skickar några miljoner bilar till pressen i förtidVitvarusyndromet?
Äldre fossilbilar kan under en övergångsperiod fylla gapet som långrese/släpvagns bil medan man kör normala transporter i moderna bilar. Då kvittar det även om fossilbränslet närmar sig 50 sek/liter. Lite gånger mycket blir fortfarande inte jätremycketKanske i alla fall något att tänka på innan man driver upp dieseln över 20 spänn och skickar några miljoner bilar till pressen i förtid
Äldre fossilbilar kan under en övergångsperiod fylla gapet som långrese/släpvagns bil medan man kör normala transporter i moderna bilar. Då kvittar det även om fossilbränslet närmar sig 50 sek/liter. Lite gånger mycket blir fortfarande inte jätremycket
All tillgänglig erfarenhet av batterier, laddcykler och ålder. Att köra långt på kort tid (upp till 6-7 år) är troligtvis inget problem, det intressanta är hur det funkar med mer normalt brukande (1000-1500 mil/år) och därmed när åldern överstiger 10 år. Och i vårt kalla klimat. Som sagt, idag går inget att säga om det, men om några år vet vi om elbil är en unik batteritillämpning som lyckats lösa denna svåra ekvation.Vad baserar du den gissningen på? Jag känner flera som kört längre än så. Känner ingen som behövt byta batteri däremot.
Många skeptiker har det som ett argument men verkligheten talar mot dem.
Jag ser poängen, men vad lösningen är vette tusan.... Lite blir det nog som under energikrisens dagar - plötsligt går det prioritera på annat sätt och mindre energieffektivare fordon blir populärare. Vad som skall ske med stora dieselsuvar som inte borde ha tillverkats är inte helt enkelt att komma på. Det är tråkigt att det slösades redurser på att tillverka en säkert tekniskt bra produkt, men helt fel för dagens värld - det är inte okej längre att gasa ihjäl cyklister med NOx eller att släppa ut hemska mängder CO2. Och fordonen är "för bra" eller för påkostade för att bara gå som släpdragare/långtesebilar.Ja, men om värdet sjunker och man skrotar när värdet är mindre än reparationen kostar så bör ändå 50 SEK/l leda till betydligt färre mil under bilens livstid?
Mer så för v40 än v90. Den första skickar vi i så fall direkt ut på den hastigt krympande marknaden för v40 som drag- och längresebil. Lyckligtvis har den krok så nån stackare kanske kan dra husvagn med den.
Dessutom bör den återstående v90 bli en extrem kortmilare om vi kör allt som går i elbil och låter volvon stå.
Detta är scenario är lite svårare att säga om det är bra eller dåligt. Den borde i så fall aldrig tillverkats men det är ju lite sent nu och vi ska i vilket fall ha två bilar.
Kanske bör man på något sätt räkna i år och inte i mil. Speciellt nu när vi redan köpt eländet.
Omöjligt att räkna på utan att veta hur bränsepriset kommer att utvecklas.
Nya bilar borde betala 50 SEK/l medan de som redan finns betalar 20 fram till 30 000 mil?
Varför öht chockhöja priset på bränsle? Den norska modellen att straffskatta nya fossilbilar extremt hårt men inte höja kostnaderna för äldre bilar är nog betydligt lättare att få folkligt stöd för. Att på konstgjord väg göra bilar som i många fall kostat ägaren i runda slängar en årslön värdelösa kommer i längden bara att vara kontraproduktivt. Det viktiga är vilka som nyreggas inte vilka som redan rullar. På 10 år kommer ändå flottan som används dagligen i stort vara utbytt.Ja, men om värdet sjunker och man skrotar när värdet är mindre än reparationen kostar så bör ändå 50 SEK/l leda till betydligt färre mil under bilens livstid?
Mer så för v40 än v90. Den första skickar vi i så fall direkt ut på den hastigt krympande marknaden för v40 som drag- och längresebil. Lyckligtvis har den krok så nån stackare kanske kan dra husvagn med den.
Dessutom bör den återstående v90 bli en extrem kortmilare om vi kör allt som går i elbil och låter volvon stå.
Detta är scenario är lite svårare att säga om det är bra eller dåligt. Den borde i så fall aldrig tillverkats men det är ju lite sent nu och vi ska i vilket fall ha två bilar.
Kanske bör man på något sätt räkna i år och inte i mil. Speciellt nu när vi redan köpt eländet.
Nya bilar borde betala 50 SEK/l medan de som redan finns betalar 20 fram till 30 000 mil?
Frågade du vad det kostade? För så vitt jag förstår kräver det att man plockar ut hela batteripacket vilket innefattar att riva ut hela inredningen.Vi var på Tesla idag och säljaren sa att de jobbar på att kunna reparera/byta enskilda celler istället för hela batteriet (om det i så fall funkar på befintliga batterier hade varit en bra följdfråga om man vill prata teknik med säljare)
Var kommer dessa 50 kr/litern ifrån? De estimat jag sett talar om 25-26 kr/litern framåt 2025-2030 när max inblandning uppnåtts (om det var 90% i dieseln). Man får ju också komma ihåg att viktiga näringar i Sverige är beroende av diesel, konkurrerar på den internationella marknaden, och har idag inga eldrivna alternativ, så jag tror det är politiskt omöjligt att låta dieseln bli för dyr för dessa.Ja, men om värdet sjunker och man skrotar när värdet är mindre än reparationen kostar så bör ändå 50 SEK/l leda till betydligt färre mil under bilens livstid?
Nej, men kanske öka bränslepriserna långsamt och förutsägbart?Jag ser poängen, men vad lösningen är vette tusan.... Lite blir det nog som under energikrisens dagar - plötsligt går det prioritera på annat sätt och mindre energieffektivare fordon blir populärare. Vad som skall ske med stora dieselsuvar som inte borde ha tillverkats är inte helt enkelt att komma på. Det är tråkigt att det slösades redurser på att tillverka en säkert tekniskt bra produkt, men helt fel för dagens värld - det är inte okej längre att gasa ihjäl cyklister med NOx eller att släppa ut hemska mängder CO2. Och fordonen är "för bra" eller för påkostade för att bara gå som släpdragare/långtesebilar.
Från happy så klart. Sen vet jag inte om happy förstår begrepp som inflation och annat. I dagens valuta lär det hända saker både politiskt och ekonomiskt rätt snart efter 25 skulle jag tro.Var kommer dessa 50 kr/litern ifrån? De estimat jag sett talar om 25-26 kr/litern framåt 2025-2030 när max inblandning uppnåtts (om det var 90% i dieseln). Man får ju också komma ihåg att viktiga näringar i Sverige är beroende av diesel, konkurrerar på den internationella marknaden, och har idag inga eldrivna alternativ, så jag tror det är politiskt omöjligt att låta dieseln bli för dyr för dessa.
Nä, bara jag får en försäkran om att det inte kommer att höjas över 20 så sitter jag still i båten annars får jag kanske se om mitt hus.Varför öht chockhöja priset på bränsle? Den norska modellen att straffskatta nya fossilbilar extremt hårt men inte höja kostnaderna för äldre bilar är nog betydligt lättare att få folkligt stöd för. Att på konstgjord väg göra bilar som i många fall kostat ägaren i runda slängar en årslön värdelösa kommer i längden bara att vara kontraproduktivt. Det viktiga är vilka som nyreggas inte vilka som redan rullar. På 10 år kommer ändå flottan som används dagligen i stort vara utbytt.
Någon av de gamla sossetitanerna lär ha sagt att man ska akta sig för att stifta lagar som förolämpar medborgarna. "ta tunnelbanan eller köp en ny bil" attityden är ett bra exempel på detta.
Frågade du vad det kostade? För så vitt jag förstår kräver det att man plockar ut hela batteripacket vilket innefattar att riva ut hela inredningen.