Luftrörsproblem efter cykling i kallt väder

Hallonsaft

Aktiv medlem
Trots att jag cyklar med en buff över munnen verkar jag bli allt känsligare för kall luft. Får ganska ofta luftrörskatarr några dagar efteråt och hostar några dagar. Inga problem alls under själva träningen. Alltså ingen typisk ansträngningastma. Har gjort spirometri men utan att ngt hittades. Har fått Bricanyl (vanlig inhalerande medicin för astma) men det verkar inte göra skillnad.
I gamla trådar här verkar några ha fått Singulair (eller Montelukast) för att förebygga luftrörsbesvär. Undrar därför om någon happyit går på detta? Är ju alltid ett lotteri få läkaren skriva ut medicin man hittat själv, men ska ev göra ett försök.

Trots att jag cyklar med en buff över munnen verkar jag bli allt känsligare för kall luft. Får ganska ofta luftrörskatarr några dagar efteråt och hostar några dagar. Inga problem alls under själva träningen. Alltså ingen typisk ansträngningastma. Har gjort spirometri men utan att ngt hittades. Har fått Bricanyl (vanlig inhalerande medicin för astma) men det verkar inte göra skillnad.
I gamla trådar här verkar några ha fått Singulair (eller Montelukast) för att förebygga luftrörsbesvär. Undrar därför om någon happyit går på detta? Är ju alltid ett lotteri få läkaren skriva ut medicin man hittat själv, men ska ev göra ett försök.
Jag har fått Bufomix (Budesonid och Formoterol) utskriven för liknande problem, har hjälpt att minska irritation i luftrören efter träning i kallt väder.

Finns masker för värmeväxling av inandningsluften. Kan vara värt ett försök om man slipper besvären.

Edit:
Jag vet, men träna hela vintern som Darth Vader? Körde lungplus ett tag men folk har både stirrat och skrattat (dock före pandemin). I elljusspåret tycker jag dock Lungplus funkar bra när man vant sig.

Jag vet, men träna hela vintern som Darth Vader? Körde lungplus ett tag men folk har både stirrat och skrattat (dock före pandemin). I elljusspåret tycker jag dock Lungplus funkar bra när man vant sig.
Visst är dom fula men ganska vanlig syn bland längdskidåkarna här i Dalarna.

Frågan är lite som du vill lösa problemet (kalluft) eller behandla symtomen.

Visst är dom fula men ganska vanlig syn bland längdskidåkarna här i Dalarna.

Frågan är lite som du vill lösa problemet (kalluft) eller behandla symtomen.
Visst har du rätt, men jag tycker luftrören ska tåla träning med buff över munnen. Är man känsligare än så är det knappast fel med medicin. Titta bara på allt som elitskidåkare drar i sig…

Samma problem, måste vänja luftrören under lång tid vid kylan men airtrim används vid behov. suger Gyiona men det tar månader att bygga upp kroppen med. Annars så får man hålla nere ansträngningen så man inte går "kallt" ha ha den var ny

Läkare på vårdappen Kry skrev ut Bufomix direkt då jag redan hade astma-diagnos och behandling. Ska bli intressant att se om den gör skillnad, men kommer inte sluta med buff eller lungplus, vill inte provocera luftrören för mycket.

Montelukast använder jag som komplement till övrig astmamedicin. Tycker den ger en viss positiv effekt även om det för min del inte märks i just i kyla.

Montelukast använder jag som komplement till övrig astmamedicin. Tycker den ger en viss positiv effekt även om det för min del inte märks i just i
Mina astmabesvär började också med hosta efter motion i kallt väder. Nu tar jag Bricanyl o Bufomix för jämnan, med undantag för någon dag med 25 grader värme.
Mina astmabesvär började också med hosta efter motion i kallt väder. Nu tar jag Bricanyl o Bufomix för jämnan, med undantag för någon dag med 25 grader värme.
Använder du nån slags skydd för luftrören vid vinterträning ?

Jag kör med Airtrim och är tillräckligt gammal för att skita fullständigt i om/att jag ser ut som en idiot - den fungerar riktigt bra och över förväntan för mig.
Men med det sagt så försöker jag ändå värma upp lite långsamt för att inte anstränga luftrören innan jag är ordentligt uppvärmd. Ibland kan jag t.o.m. börja med att köra 10 min på en Cross-trainer innan jag ger mig ut bara för att få igång kroppen ordentligt först.

Jag har bara testat Airtrim (och är nöjd med den även om den fryser igen vid en -21ish). En kompis har kört lungplus och han stördes endel av att försöka behålla den i munnen (och all saliv var inget plus heller).

Hade samma problem när var ung. Hade Bricanyl och något annat, kortisonbaserat. Men inget som fick det någonsin försvinna. Blev nog snarare värre och värre, även när inte var direkt kallt, fick mig att ge upp cyklingen helt. Testade också en sån där Lungplus-grej under vinterträningen, men höll på druckna av allt saliv. Helt värdelös, åtminstone för mig.

Men nu verkar det inte som jag har några direkta problem längre. För det växt bort kanske? Eller så har det främst att göra med att man inte tar i lika mycket nuförtiden. Uppvärmning är nog vart fall en enkel sak som kan lindra problemen lite.

Skratta, vinka och kör vidare. Varför bry sig?
Airtrim är mer effektiv än lungplus, dock inget för glasögonbärare vid cykling.

Jag har lungplus vid vinterpendlingen från -5 och neråt (i stort sett dagligen december-mars).
Airtrim vid längdåkning, då utan glasögon så jag är inte lika skarpsynt då.

. Testade också en sån där Lungplus-grej under vinterträningen, men höll på druckna av allt saliv. Helt värdelös, åtminstone för mig.
.
Den samlar tyvärr en del saliv så man får blåsa ur den ordentligt lite då och då.

Jag har också problem med luftrören kalla årstiden. Inte stora men kliande luftrör och visst slem. Tillräckligt för att hålla tillbaka träningen. Funderar på att skippa cykling ute bortsett rena rekretionsturet. Står på något cortison jag inhalerar.

Riktigt trist med återvaknat skogscykelintresse och stora utmaningar kommande sommar.

Jag har också problem med luftrören kalla årstiden. Inte stora men kliande luftrör och visst slem. Tillräckligt för att hålla tillbaka träningen. Funderar på att skippa cykling ute bortsett rena rekretionsturet. Står på något cortison jag inhalerar.

Riktigt trist med återvaknat skogscykelintresse och stora utmaningar kommande sommar.
Men har du testat airtrim? Jag körde intervaller i -18 när det begav sig, i lungorna var det som en varm, fuktig sommardag. Så mycket bättre än att medicinera eller ge upp :)

trim.jpg

Jag har kört airtrim i stockholmstrafiken på cykel, den åker på under +10 för mig. Med spegelglasögon till har INGEN sagt ett ord, men jag är lång, så folk kanske blir lite rädda och kniper.

Tillbaka
Topp