[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns hos Audi också. En kompis syster kör någon sådan modell.
"Enligt Audi sparar detta i snitt 0,3 liter per 10 mils körning."
Tja, det blir 450 liter = 8000 pix/år om man kör 1500 mil. Många bäckar små... (edit: skäms för min matte... ;-)

Senast ändrad:
Har inte i princip ”alla” fri service första 3 åren eller x000 milen nu? Eller har de slutat med det?

Det billigaste är ju alltid att köpa ett halv-vrak och köra tills det dör, göra ev småreparationer själv och jaga begagnade däck, bara ha trafikförsäkring osv. Det är nog ingen som säger emot.

Den bilen jag kör behöver inte göras någon service på för att garantierna ska gälla. Service nog en stor kassako för bilföretagen annars och det är klart att man gör den lika bra själv - frågan är om man vill chansa under tiden det är garanti på bilen.
Under garantitiden ska man så klart göra service hos sin auktoriserade verkstad allt annat är att be om problem.
Du har så klart rätt i övrigt.
Hade en teknologilärare en gång som gjorde kalkylen på tavlan.
Då var Volvo 850 the shit.
Nu minns jag inte de exakta siffrorna men bilen var tvungen att hålla 50+ år innan det lönade sig att göra som honom dvs köpa en nybesiktigad risig Mazda 323 för 3000kr och köra med tills nästa besiktning och då skrota den och inkassera den dåvarande skrotningspremien på 1500kr.
Om jag inte minns fel skulle bilen i snitt kosta 1500/år i värdeminskning ?.

Inte för jag vet var något av det där ligger men då hade jag hellre gått hela vägen från början.
Sträckan är ca 3km...
Jag hade också gått eller cyklat
Just han gjorde nog inte det.
Mitt minne av honom var att han tuggade nikotintugummi och rökte samtidigt. Det säger nog allt.

”Vanliga” ICE-bilar med start/stop kallas ju för övrigt ”mikrohybrid” ibland…
Det är ju rakt av felaktigt i sånt fall. Peugeot verkar använda ordet 2011 (ungefär samtidigt som citroens dynator) och de beskriver systemet som nedan, verkar vara mer hybrid än volvos "mildhybrid". nån slags eldrift förutom regenerering och start-stopp. Eller är det en feltolkning av texten att bilen går på el i låg fart...? : "Mikrohybrid-teknologin e-HDi, som är tredje generationens Stop&Start-system, innebär att motorn stängs av vid rödljus och i kökörning i hastigheter under 20 km/h. Istället för att startmotorn startar bilen igen är det generatorn på modeller med e-HDi. Generatorn samlar också upp bromsenergin och blir en e-booster med 2,2 kW som ger extra kraft vid omstart Den är 70 procent starkare än en vanlig generator, vilket ger en snabbare, tystare och mjukare start av motorn." https://www.mynewsdesk.com/se/kwbru...ed-mikrohybrid-till-klassikern-308-gti-674224

VAG var helt rimliga i sina bedömningar och kostnader tyckte jag, stämde väldigt bra med den info man fick från början.

Men jag har hört en del mardrömshistorier med andra kreditgivare där allt som avvikit från nyskick kostat pengar.

Delar erfarenheten från VAG. Två bilar (VW och Seat) har lämnats tillbaka utan några problem. Tredje (Skoda) ska tillbaka i januari, håller tummarna för att det blir lika smärtfritt trots att jag lämnar VAG för Volvodemort (om jag inte återfaller till VAG-fanboyande innan dess, 4 av 4 bilar jag haft sedan jag skaffade min första bil 2011 har kommit därifrån).

Urk, kollade igenom min konsultfirmas leasingavtal. -Pension, -Sjukersättning och massa annat kasst. Nä.

Senast ändrad:
Ett sätt att sänka förbrukningen är att köra med så liten fälg som möjligt, alltså högre profil. Bilen går mjukare (positivt) eller svampigare (negativt). Ofta beroende på körstil var gränsen går. Även smalast möjliga däck. Där har vi ofta tre till tio procent att spara.

• Gilla
Reactions: BJS
Ett sätt att sänka förbrukningen är att köra med så liten fälg som möjligt, alltså högre profil. Bilen går mjukare (positivt) eller svampigare (negativt). Ofta beroende på körstil var gränsen går. Även smalast möjliga däck. Där har vi ofta tre till tio procent att spara.
Jag var och kollade på BMW iX i helgen, den hade 22-tums fälgar :-)
Vilken j-a koloss det var f.ö.

Jag förstår inte alls varför det ska vara så sjukt feta hjul. BMW i3 har tvärtom, jättesmala däck i udda dimension.

Vår bil har de minsta hjul modellen säljs med, 18" med 235/45. Måste ju påverka räckvidden negativt - hade gärna haft lite högre profil dessutom.

Jag ser det mer som en fråga om man ständigt vill köra hyrbil och därmed sitta fast i deras klor, dvs sitta fast i ett avtal och vara helt utlämnad till deras godtycke när det gäller bedömning/åtgärd av skador etc. Eller om man vill äga själv och därmed ha frihet att styra alla val själv.
Å andra sidan så är väl just leasing av fossildriven bil en ganska smart grej då just bränslets framtid är väldigt oviss. Trist stå med en fossildriven bil om ett förbud införs tidigare än man trott, då står man där med byxorna nere.. Samtidigt är väl leasing av elbil även det smart då utvecklingen av elbilar nu går väldigt fort framåt.

23mm 28" på bilen då? ?

Inte riktigt de dimensionerna, men åt rätt håll. Kanske går att konvertera med Fords nya el-crate motor?

Bara att slå till! 199000.-

• Gilla
Reactions: BJS
Vår bil har de minsta hjul modellen säljs med, 18" med 235/45. Måste ju påverka räckvidden negativt - hade gärna haft lite högre profil dessutom.
Men också de bästa däcken (Michelin Pilot Sport 4). Beställer man phetare fälgar kommer den med sämre däck (har jag för mig…).

Jag förstår inte alls varför det ska vara så sjukt feta hjul. BMW i3 har tvärtom, jättesmala däck i udda dimension.

Är det att den inte säljs med, eller är det att det inte går att ha mindre fälgar (pga bromsar)? Om det bara är det första, så är det ju lätt åtgärdat. Men kostar ju lite.

Å andra sidan så är väl just leasing av fossildriven bil en ganska smart grej då just bränslets framtid är väldigt oviss. Trist stå med en fossildriven bil om ett förbud införs tidigare än man trott, då står man där med byxorna nere.. Samtidigt är väl leasing av elbil även det smart då utvecklingen av elbilar nu går väldigt fort framåt.
Med tanke på att det ännu inte finns några alternativ för viktiga näringar (jordbruk, skogsbruk, entreprenad, tunga transporter, etc), så lär ett förbud ligga långt borta.
Men håller med, den hattiga politiken gör att det är klokast att inte köpa ny bil öht just nu.

Med tanke på att det ännu inte finns några alternativ för viktiga näringar (jordbruk, skogsbruk, entreprenad, tunga transporter, etc), så lär ett förbud ligga långt borta.
Men håller med, den hattiga politiken gör att det är klokast att inte köpa ny bil öht just nu.
Näringslivets behov har väl iofs rätt lite med vad det blir för lagkrav på privatbilar att göra.

Det var inte alla som höll med om att leasad bil är billigast. Jag vet inte - har aldrig ägt en bil och vet inte hur det fungerar. Men här är källan till att en leasad elbil är billigare än en begagnad ICE-bil :)

Det var inte alla som höll med om att leasad bil är billigast. Jag vet inte - har aldrig ägt en bil och vet inte hur det fungerar. Men här är källan till att en leasad elbil är billigare än en begagnad ICE-bil :)

Jag är i chock . Jag har alltid trott att en V90 för 370 000 är det billigaste

Jag undrar jag om det blir så mycket förbud på ett bra tag. Men det är väl fortfarande tillåtet att värma upp huset med olja. Men vem gör det idag?

Näringslivets behov har väl iofs rätt lite med vad det blir för lagkrav på privatbilar att göra.
Det som det pratas om hittills är först förbud att sälja ICE-bilar, och långt därefter utfasning av bränslen. Ingen har pratat om att förbjuda användning av existerande bilar så länge bränsle finns. Och bränsle kommer finnas länge pga dessa näringar.

Jag undrar jag om det blir så mycket förbud på ett bra tag. Men det är väl fortfarande tillåtet att värma upp huset med olja. Men vem gör det idag?
Min chef!
Men han skulle börja titta efter alternativ nu, det kändes inte riktigt politiskt korrekt att värma huset med olja längre ?

Synd inte tanken står kvar annars kunde man bunkrat upp lite soppa till bilen

Lomma-boende med fjärrvärme t ex. Fast de vet inte om det.

Finns en hel som fortfarande kör olja, det kostar att byta ut och man kanske inte räknar hem det innan man tänkt bo nån annanstans.

Min chef!
Men han skulle börja titta efter alternativ nu, det kändes inte riktigt politiskt korrekt att värma huset med olja längre ?
Haha. Ja alltså det finns ju fortfarande, träffade en kvinna förra året som också gjorde det. Men jag menar jag tror inte man behöver vara så orolig att det inte ska kunna gå att tanka öht på några år, sen kanske det kan bli hysteriskt dyrt vad vet jag.

Lomma-boende med fjärrvärme t ex. Fast de vet inte om det.

Finns en hel som fortfarande kör olja, det kostar att byta ut och man kanske inte räknar hem det innan man tänkt bo nån annanstans.
Men Lommas fjärrvärme kan väl inte gå bara på olja?
Nä men det kanske är vanligare än jag tror.

1 kWh el eller diesel brukar väl kosta ungefär samma så sett.

Men Lommas fjärrvärme kan väl inte gå bara på olja?
Nä men det kanske är vanligare än jag tror.

Nej den går inte bara på olja. Och 15 kubik i veckan är inte så mycket per boende.

Går det två/tre kubik om året beroende på var man bor? 12-13 loppor kubiken? Inte så farligt ändå.

Så billigt? Jag har från säker källa (internet) att man kan köra bilen på det.

Det som det pratas om hittills är först förbud att sälja ICE-bilar, och långt därefter utfasning av bränslen. Ingen har pratat om att förbjuda användning av existerande bilar så länge bränsle finns. Och bränsle kommer finnas länge pga dessa näringar.
Jag tror att du har fel. Redan idag tittar man på och börjar införa el i industri, gruvor (även dagbrott), jordbruk. Det är rent ekonomiskt - fossilbränsle blir dyrare och dyrare och det ger ingen vinst att använda gårdagens oekonomiska miljövidriga teknik annat än under en övergångsperiod.

Ekonomistyrning fungerar. Dessutom är många lantbrukare i grunden miljöintresserade - det finns en viss logik i att inte förstöra det som föder en.

Nu får jag reklam för ny cittra också. Lite samma still som kia och Hyundai. Lite snyggare kanske? Mycket billigare. Jag är fortfarande för dåligt insatt för att fattar varför men sämre räckvidd har den. Från 349 000

Jag tror att du har fel. Redan idag tittar man på och börjar införa el i industri, gruvor (även dagbrott), jordbruk. Det är rent ekonomiskt - fossilbränsle blir dyrare och dyrare och det ger ingen vinst att använda gårdagens oekonomiska miljövidriga teknik annat än under en övergångsperiod.

Ekonomistyrning fungerar. Dessutom är många lantbrukare i grunden miljöintresserade - det finns en viss logik i att inte förstöra det som föder en.
Ja, det finns på försökstadiet, typ där elbilarna var för ca 10 år sedan. Jag läste häromveckan om nån som testat en eldriven entreprenadmaskin, han hade gett upp efter ett par veckor, den höll inte måttet. Inom jordbruket är det långt kvar, man räknar med att de första finns på marknaden 2024, sedan lär det dröja ytterligare innan tekniken mognat. Och de småskaliga jord- och skogsbruken lär nog dröja till långt efter 2030 innan priserna kommit ner så pass att de ens kan fundera på nåt eldrivet. Om de inte tvingas lägga ner innan dess.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp