Byta body?!?!? (Konvertera bakhjul)

CFr

Medlem
Jag har tänkt konvertera mina gamla hjul, som suttit på en Nishiki Pro Sld 2014 med centerlock disc och 9-delad kassett, till att användas för vinterpendling med min gravel (pinnacle arkose 3 2016) med 11-delad kassett.

Uppenbart måste jag byta body (den är helt slut…)

1) kommer jag kunna sätta på en body för 11-delad kassett?

2) hur får jag bort gamla bodyn? (Är den skruvad från icke-drivsida med specialverktyg (Se bilder)

3) vilken rengöring krävs av nav ? (massa brunt klet kommer ut från nav…)

Bilagor

• DB98A887-CAFB-4C96-AD71-AD63502E0360.jpeg
    DB98A887-CAFB-4C96-AD71-AD63502E0360.jpeg
    693.9 KB · Besök: 246
  • ABEDC3E5-AA15-4988-AEB8-85B42666E598.jpeg
    ABEDC3E5-AA15-4988-AEB8-85B42666E598.jpeg
    709.2 KB · Besök: 149
1) troligen inte, kräver specifik body för det navet
2) troligen med en stor insex från icke drivsidan
3) en sådan body lär du inte kunna rengöra men själva navet är det bara ut mer kulor, avfettning eller tvätt beroende på hur illa det är och fetta om.

Tack för svar.

Angående 3, känns svårt/bökigt att framförallt få tillbaka kulorna i navet…? De sitter ju en bit in i navet… kulor i body och på synliga på icke drivsida är enklare, men de mitt inne i navet kan nog bli en utmaning?!?!?

Angående 1, ingen mening att leta runt? Finns ingen body att sätta på navet som klarar 11-delad kassett? Iså fall känns som att två alternativ kvarstår; köra med 9-delad kassett i övrigt 11-delad drivlina (känns inte helt toppen??) eller helt enkelt köpa ett nytt hjul som från början är dimensionerat för 11-delad kassett???

Kan säkert leta runt om du vet vad det är för nav. Men ser ut som ett gammalt oklart nav så kan vara svårt och med ett så billigt hjul som är 7 år gammalt känns det rimligt att satsa på ett nytt passande hjul.

Det är inte så svårt. Börja med att lägga nytt fett på den rengjorda yttre lagerbanan, använd sedan en skruvmejsel eller liknande med lite fett på och ta en kula i taget och placera på sin plats.

Angående 3, känns svårt/bökigt att framförallt få tillbaka kulorna i navet…? De sitter ju en bit in i navet… kulor i body och på synliga på icke drivsida är enklare, men de mitt inne i navet kan nog bli en utmaning?!?!?
Det är inte så svårt. Börja med att lägga nytt fett på den rengjorda yttre lagerbanan, använd sedan en skruvmejsel eller liknande med lite fett på och ta en kula i taget och placera på sin plats.

Jag är nog inte riktigt med på vilka kulor mitt inne i navet du menar? Det sitter endast ett hjullager på varje sida av navet och plus några lager inne i frihjulsmekanism men den brukar man inte ta isär utan man byter hela liksom du är inne på.

Det går bra med en 11-34 till landsvägsväxlarna. Den passar på ett nav det suttit 9-delat på innan.
Så, gör rent navet, bodyn och kulorna ordentligt. Lägg sedan på rikligt med kullagerfett. I fettet kan du sedan återplacera kulorna, innan du skruvar ihop allt.
(Förutsätter förstås att det är samma axelstandard på cyklarna.)

Jag har mekat en del med hjul till två Nishiki-hybrider.

Är lagerbanor och konor i bra skick eller är de gropiga.
De brukar vara rätt kass i såna nav om man inte underhållit väldigt noga.
Gör rent och inspektera. Är man osäker kan man kan känna med spetsen på en kulspetspenna.
Konor har jag slipat om. Lagerbanor är värre om de är kass. Den på non drive side brukar gå att knacka ut, men att hitta reservdelar är svårare.
Är banan i bodyn dålig så går den att byta om man lyckas hitta reservdel.
Hela bodyn går att ta loss och byta. Men de är inte jättelätt att hitta en ny.
Tror det är en 11mm insex. Den nyckeln jag har får jag köra i långa sidan på och sätta på ett stålrör på den korta för att dra med.
Jag försökte ta isär en sån body, men gick bet. Tror den är ihoppressad. Lyckades inte få loss lagerbanan i den heller.

Tackar för alla svar!

Ngn som vet vilken body jag ska köpa (modellnamn)? För oinsatt är det minst sagt en djungel!!!

Bara så jag fattar; lyckas jag hitta en body (som jag får dit) och hittar en 11-delad kassett (typ den som angavs ovan, eller om det finns andra att rekommendera??) är det bara att köra på??

Eller kan navet vara i så dåligt skick att det inte är ngn mening att ens försöka få till det (får i så fall kolla OK beg hjul som passar…)

Tillbaka
Topp