[OT] Reparationstråd diskmaskin

kais01

Aktiv medlem
ja det finns en tråd om reparation av diskmaskiner som heter Diskmaskiner samlingstråd, men den rubriken ger inte rätt ingång, tolkar det som den snarare borde handla om inköp. det finns hursomhelst några bra reparationstips där:)

men nu startar vi här på nytt. här gäller reparationer!

1b. När du valt ut trolig grundorsak, kolla pris och trolig konstruktion på reservdelar. Ibland är det inte värt ens att göra det själv, detta pga usla tankar redan på ritbordet.

orsaken till trådstarten är att vår 25 (!) år gamla bosch verkar ge upp geisten. inte konstigt alls, och en bra orsak byta till nytt.

den hade första åren rätt stora problem med avbryten påfyllning pga en överkänslig säkerhetsventil/ nivåvakt men efter lite tweakning av dess position har den fungerat bra i alla år, med då och då rengörning av påfyllningsröret från nämnda ventil. rätt imponerande ändå. har närmast gått dagligen inklusive all vår grovdisk, och många gånger typ fyra gånger på en dag aka fester.

senare tid har den dels tendensvis prematurt avslutat diskprogrammet, dels vid tillfälle inte fyllt på ordentligt. så läge kolla påfyllningsmaskineriet vänster sida. men det blev sas akut idag när cirkulationspumpen plötsligt gick i strejk. pumpmoton går och låter sunt, men det blir inget tryck. skovlarna till pumpen går att snurra, det känns möjligen som de inte har kontakt med motorn.

maskinen är datastyrd med fullt fungerande fuzzy logic, och norsk omstart har testats. också kollat anslutingarna kring pumpen och en avlång tingest intill den som skulle kunna vara en solenoid. och förstås påfyllningsmaskineriet inklusive värmeväxlaren

har alltså inget direkt emot att byta till en ny maskin, men det vore ju dumt att kassera pärlan för något hyggligt lätt genomförd åtgärd. byta pump känns ändå överdrivet, och motorn till den går ju hur bra som helst

happy's braintrust; shoot!

Filtren rengjorda? En typisk sak som orsakar avbrutna program. På vår Bosch kan man också gräva litet djupare, så att säga under filtret, genom att plocka bort en insats. Jag rensar där en gång om året eller så. ...Yeach!
Efter rensning kör jag gärna en tom maskin på högsta värme, ibland med en rengöringstablett.

Jag har haft en Bosch med ett liknande problem som ditt fast på tömningspumpen. En glasbit blockerade skovelhjulet som släppte från axeln och sedan inte pumpade. Pumpen öppnades, rengjordes och limmades med någon kombination Loctite. Höll sen till återvinningsdags, år senare.

Filtren rengjorda? En typisk sak som orsakar avbrutna program. På vår Bosch kan man också gräva litet djupare, så att säga under filtret, genom att plocka bort en insats. Jag rensar där en gång om året eller så. ...Yeach!
Efter rensning kör jag gärna en tom maskin på högsta värme, ibland med en rengöringstablett.
ett bra tips och del av det underhåll maskinen krävt typ kvartalsvis.

Jag har haft en Bosch med ett liknande problem som ditt fast på tömningspumpen. En glasbit blockerade skovelhjulet som släppte från axeln och sedan inte pumpade. Pumpen öppnades, rengjordes och limmades med någon kombination Loctite. Höll sen till återvinningsdags, år senare.
jo det har väl också hänt mig någon gång, men skovelhjulet eller evakueringspumpen har inte varit skadat.

en klassiker när det gäller urpumpningsproblem är annars att anslutningsstosen till köksavloppet satt igen sig med skitguck.

vissa äldre maskiner var också känsliga för att evakueringsslangen måste gå ända upp till köksbänkshöjd på vägen till köksavloppet.

Även vår Siemens inköpt 2007-2008 nån gång behöver rensning av filter regelbundet och ibland får man plocka bort nån hård grej, typ glasbit, eller kanske en gummisnodd från sparris, från pumpens impeller.

En gång har jag fått byta hela pumpen som även värmer vattnet.

bästa fixen är att gå över till handdisk. med två baljor eller propp i två vaskar kan man klara sig med väldigt lite vatten. ingen maskin behöver tillverkas eller lagas och det frigör plats i köket. lämpligen kombineras det med gallerbottnar i skåpen över diskbänken, så att momentet "plocka in disken från diskstället"/"plocka ur maskinen" helt försvinner.

diskningen blir också ett tydligare avgränsat arbete som är lättare att hantera i sina relationer. diskmaskinen, som låtsas automatisera arbetet, är som gjord för att skapa pyrande giftiga konflikter. ofta blir det en person som gör mest av "ickearbetet" att plocka in i och tömma maskinen, laga maskinen, ställa i ordning sådant som andra i hushållet ställer på fel sätt i maskinen, osv.

bästa fixen är att gå över till handdisk. med två baljor eller propp i två vaskar kan man klara sig med väldigt lite vatten. ingen maskin behöver tillverkas eller lagas och det frigör plats i köket. lämpligen kombineras det med gallerbottnar i skåpen över diskbänken, så att momentet "plocka in disken från diskstället"/"plocka ur maskinen" helt försvinner.

diskningen blir också ett tydligare avgränsat arbete som är lättare att hantera i sina relationer. diskmaskinen, som låtsas automatisera arbetet, är som gjord för att skapa pyrande giftiga konflikter. ofta blir det en person som gör mest av "ickearbetet" att plocka in i och tömma maskinen, laga maskinen, ställa i ordning sådant som andra i hushållet ställer på fel sätt i maskinen, osv.
Klarar du att faktiskt få disken ren med en sköljbalja? Det har jag aldrig riktigt lyckats med. Tallrikar och sånt ja, men inte glas. Och där springer vattenförbrukningen snabbt iväg till betydligt mer än diskmaskinens för mig.

Jag köpte min första egna diskmaskin efter typ två år i studentlägenheten, och det räckte för att jag fortfarande ska njuta stort varje gång jag hör en diskmaskin köra igång. Visst blir den stående med ren disk i lite länge ibland men inte längre än jag hade väntat med att diska för hand om disken stod kvar på bänken...

Dock verkar min nuvarande Husqvarna vara lite för vattensnål. Det är bara "Pro"-programmet med hög temperatur som också sköljer glasen fläckfritt. Det drar också ett par liter vatten extra enligt specen. Provat alla möjliga kombinationer av spolglans och salt (trots göteborgskt mjukt vatten), och sett till att den verkligen står helt plant så vattnet rinner ur men de andra programmen levererar inte riktigt.

Klarar du att faktiskt få disken ren med en sköljbalja? Det har jag aldrig riktigt lyckats med. Tallrikar och sånt ja, men inte glas. Och där springer vattenförbrukningen snabbt iväg till betydligt mer än diskmaskinens för mig.
handdisk kräver förstås teknik. i dnt- och stf-stugorna ser man att folk har problem med att just få glasen glansiga. det viktigaste tricket är att ordna disken i rätt ordning, glas tidigt (och vinglasen med mjuka sidan av disksvampen), efter tallrikarna. sedan tränar man in att skölja alla saker först i diskvattnet, sedan i sköljvattnet. annars blir sköljvattnet löddrigt direkt.

Bytte ”elementet” i en Siemens DM för ett antal år sedan. Det var en tunn film med värmetråd klistrat på insidan av ett rör.
Var inge’ kul att gräva upp den maskinen skall jag säga, närmast total demontage för att komma åt.

Diskmaskiner diskar ofta... olika fast man har inget att jämföra med och reagerar kanske inte. För 10 år sedan la vår Bosch ner och vi satsade på en Miele. Sjukt bra, trevlig att hantera och det var som att få nytt porslin, rent på ett annat sätt, mjukare. Nu la Mielen av efter 10 år (de ska ju hålla 20 enligt reklamen!) så köpte en topp of the line Siemens istället. Sjukt dålig. Lite sämre på många olika vis men framför allt diskar klart sämre, och på nåt konstigt sätt så blir ytan på det diskade annorlunda, sträv och trist, med samma medel och salt osv... Så om nån vill köpa en månadsgammal 45 cm Siemens billigt så att jag kan handla Miele igen, säg till!

Bytte ”elementet” i en Siemens DM för ett antal år sedan. Det var en tunn film med värmetråd klistrat på insidan av ett rör.
Var inge’ kul att gräva upp den maskinen skall jag säga, närmast total demontage för att komma åt.
Här har vi angående alla pågående klimatdiskussioner jättemycket att hämta. Konstruera produkter så att de lätt kan underhållas. Satan vad utsläpp det skulle gå att hämta hem där.

Här har vi angående alla pågående klimatdiskussioner jättemycket att hämta. Konstruera produkter så att de lätt kan underhållas. Satan vad utsläpp det skulle gå att hämta hem där.
nu tänker du nog fel... hulshållsapparater ska ju numera vara "smarta", så när firmware och app inte längre uppdateras är det bara att byta disk- och tvättmaskin...

(om man kunde plocka ur eller hänga tvätten med appen hade jag varit på, men fram till dess vägrar jag såna apparater med inbyggt wifi-kort)

Du får åka runt och disk åt andra, de flesta undersökningar visar att det går åt både mindre vatten och energi att maskindiska.

Du får åka runt och disk åt andra, de flesta undersökningar visar att det går åt både mindre vatten och energi att maskindiska.

"vi antar att handdiskaren gör av med mer vatten och energi än maskinen. då visar det sig att handdiskaren gör av med både mer energi och vatten!!"

synd att förstöra tråden med semi-OT men ska vi ens komma i närheten av de där 1,5-2 gradersmålen så behöver väl vi i Sverige minska våra utsläpp med typ 80% och då känns väl slit-och-laga som en lågt hängande frukt jämfört med att i princip skippa all konsumtion förutom maten vi äter. Jag fattar inte hur vi ska nå målen alls. Min hjärna försöker hitta vägar dit men man kan inte ens föreslå att laga diskmaskin kontra slänga och köpa ny utan att bli motbevisad??????
Hopplösheten!

"vi antar att handdiskaren gör av med mer vatten och energi än maskinen. då visar det sig att handdiskaren gör av med både mer energi och vatten!!"
Ja, det går åt rejält med vatten så länge man (jag) har oändligt med varmvatten i en kran. I husbilen klarar jag att diska för hand med en bråkdel mot hemma, nån halvliter för enklare grejor typ filfrukost för 4 (utan bacon). Det tar jag sedan igen miljömässigt genom att värma vattnet med gasol och såklart göra av med mängder med diesel för att flytta på själva bilen, men jäklar så duktig jag är med vattnet.

För att gå tillbaka till ämnet: Om man har en icke inbyggd diskmaskin så finns det mängder billigt på blocket eftersom de som byter kök ofta byter till just inbyggd. Och även om man ska ha inbyggd kan man lätt hitta billigt begagnat om man inte ska ha såna som passar till Ikeas nyare grejor, det är nämligen nån dum standard som inte funkar med allt. Själv hav jag några 100 för en 1 år gammal av enklare men OK maskin. Fast att laga är förstås ännu enklare och mindre bökigt med att köra runt stora grejor, även om själva delarna kostar mer än en begagnad maskin.

Senast ändrad:
Jag hade liknande problem för ett tag sedan på en 8 år gammal Bosch. Spolpumpen verkade funka bra och den tömde vatten som den skulle, men spolarmarna rörde inte på sig. Det visade sig att impellern som sitter på spolpumpen hade slitits ut i fästet.
Hittade en tråd på annat forum som visar det tydligt.
Jag beställde ny pump hos Bosch (som tyvärr sitter ihop med värmelementet =ganska dyrt) även om jag väldigt sugen på att byta. Just då var det svårt att få tag på integrerade maskiner med de funktioner som jag ville ha så då blev en reparation snabbaste lösningen.

Jag beställde ny pump hos Bosch (som tyvärr sitter ihop med värmelementet =ganska dyrt) även om jag väldigt sugen på att byta. Just då var det svårt att få tag på integrerade maskiner med de funktioner som jag ville ha så då blev en reparation snabbaste lösningen.

Låter som samma som jag fick byta. Var billigast på tyska ebay, runt 800 kr inkl frakt. Över det dubbla från offentliga svenska kanaler. Lätt att byta.

I samband med ombyggnad hemma och flytt av kök hade jag tänkt flytta med diskmaskinen men som konstateras ovan så funkar inte de här gamla i nya IKEA-kök :(. Även om 15 år känns som hygglig livslängd så bär det emot att byta ut saker som funkar.

Jag hade liknande problem för ett tag sedan på en 8 år gammal Bosch. Spolpumpen verkade funka bra och den tömde vatten som den skulle, men spolarmarna rörde inte på sig. Det visade sig att impellern som sitter på spolpumpen hade slitits ut i fästet.
Hittade en tråd på annat forum som visar det tydligt.
får alltså intryck av att det är samma fel hos oss...

Har slutat köpa ny diskmaskin. När en pajar så köper jag en beg på blocket och lägger ut den trasiga gratis mot avhämtning. Det finns massor av människor därute som älskar att fixa och sen sälja. Det finns också massor av nästan nya maskiner till salu från folk som river ut nästan nya kök. Samma sak gäller nästan nya induktionsspisar. Det är en galen värld.

Har slutat köpa ny diskmaskin. När en pajar så köper jag en beg på blocket och lägger ut den trasiga gratis mot avhämtning. Det finns massor av människor därute som älskar att fixa och sen sälja. Det finns också massor av nästan nya maskiner till salu från folk som river ut nästan nya kök. Samma sak gäller nästan nya induktionsspisar. Det är en galen värld.
Och högst troligen är dessa människor som river ut nästan nya kök samma människor som förfasar sig över miljön och klimatet...

Ja, det går åt rejält med vatten så länge man (jag) har oändligt med varmvatten i en kran. I husbilen klarar jag att diska för hand med en bråkdel mot hemma, nån halvliter för enklare grejor typ filfrukost för 4 (utan bacon). Det tar jag sedan igen miljömässigt genom att värma vattnet med gasol och såklart göra av med mängder med diesel för att flytta på själva bilen, men jäklar så duktig jag är med vattnet.

För att gå tillbaka till ämnet: Om man har en icke inbyggd diskmaskin så finns det mängder billigt på blocket eftersom de som byter kök ofta byter till just inbyggd. Och även om man ska ha inbyggd kan man lätt hitta billigt begagnat om man inte ska ha såna som passar till Ikeas nyare grejor, det är nämligen nån dum standard som inte funkar med allt. Själv hav jag några 100 för en 1 år gammal av enklare men OK maskin. Fast att laga är förstås ännu enklare och mindre bökigt med att köra runt stora grejor, även om själva delarna kostar mer än en begagnad maskin.
Jag träffade nyligen husbilsägare som sa att ett grundläggande krav på varje husbil är att den har diskmaskin bara för att spara maximalt på vattnet. Så det verkar finnas väldigt olika uppfattning om den saken. Och de här människorna hade haft väldigt många husbilar genom åren.

Och högst troligen är dessa människor som river ut nästan nya kök samma människor som förfasar sig över miljön och klimatet...

Tror tvärtom. Många av de som förfasar sig över klimatet har ställt om sitt liv.

De som river ut fullt fungerande kök pga att det inte föll dem i smaken tar nog gärna en resa till Thailand och en/två charter till medelhavet per år ”för att det är vi värda”. Samt äter rött kött dagligen och kör dieselsuv förstås.

Jag träffade nyligen husbilsägare som sa att ett grundläggande krav på varje husbil är att den har diskmaskin bara för att spara maximalt på vattnet. Så det verkar finnas väldigt olika uppfattning om den saken. Och de här människorna hade haft väldigt många husbilar genom åren.
Ha ha, diskmaskin.... Mina krav är mer att den ska rymma 4 DH cyklar och 2 BMX på insidan, klara -25°C, få plats i en P-ruta och kosta max 170 kkr. Jag har ju en vattenkanna att hämta vatten med i närmsta älv om det skulle ta slut. ? Det finns lika många preferenser som husbilsägare.

Ha ha, diskmaskin.... Mina krav är mer att den ska rymma 4 DH cyklar och 2 BMX på insidan, klara -25°C, få plats i en P-ruta och kosta max 170 kkr. Jag har ju en vattenkanna att hämta vatten med i närmsta älv om det skulle ta slut. ? Det finns lika många preferenser som husbilsägare.
Jo. Och de här husbilsägarna hade plats för många cyklar på insidan. Väldigt mååååånga. Och ännu fler om de lämnar bilen som ockuperar garaget i husbilen hemma. Men cykling är nog inte riktigt deras grej…… Typ.
Jag kan också lova att husbilen inte får plats i en P-ruta. Men det går kanske att räkna ut ?

(ot) jag kan faktiskt instämma i koncepet diskmaskin i eventuell framtida husbil. sannolikt fördelar med vattenåtgång, men en riktigt stor fördel med diskmaskin är att få undan smutsdisken i väntan på lämpligt tillfälle att ta hand om den. sen möjligheten att diska under färd efter ett måltidsstopp:)

nu skall jag dra ut och kolla om jag hittar en maskin där tallrikar, glas och bestickorgen ryms på övre hyllan. så man slipper dra hyllor in och ut hela tiden medan man laddar maskinen.

Senast ändrad:
ett överlägset koncept. till och med bättre än breda fälgar:)
. 416DD90C-BF88-4390-B121-53A930530729.jpeg0C4C5BC4-1DD8-4B2C-BD18-4AF93A2EC2D6.jpeg

(ot) jo det vevas febrilt med moderna tre?hyllemaskiner. vilken ergonomisk härdsmälta. att ladda allt på ett plan går så mycket raskare.

sedan tar det under tre minuter att tömma och sortera en maskin så som på mina bilder, varav under en minut att få allt i bestickkorgen till sin rätta plats.

totalt sett svårt att slå med diskbalja och handdisk.

ett överlägset koncept. till och med bättre än breda fälgar:)
.Visa bilaga 524085Visa bilaga 524086
Dessutom med bestickkorg som är helt överlägset sån där separat bestickhylla
+Snabbare att fylla, även om man bara ska plocka i bestick.
+Enklare att tömma, framförallt om man är två om jobbet.
+Man kan stoppa in bestick och tallrikar samtidigt utan att dra ut och in lådor
+Man kan möblera köket med besticklådan en bit från diskmaskinen
+Två höga lådor för kastruller och tallrikar istället för en hög och en halvhög.
Bestickhylla kändes kanske mer nytt och modernt än korg för 15 år sen, men det har gått över.

Bestickshylla kan iofs oftast också lyftas med precis som korgen.
Själv har jag det sämsta av båda världar. DVS en korg och en HALV bestickshylla som verkligen bara är i vägen.

(ot)det finns hopp. t ex bosch levererar nu en mindre bestickkorg med sina toppmodeller, den passar med lite tweak även på mellannivån. riv ut den tredje översta hyllan och du har ett ergonomiskt koncept med tallrikar, glas och bestick på mellannivån, och grovdisk i den nedre.

vad jag inte gillar är att det kapats 5cm på höjden av de nya maskinerna. när gick det snett kan man undra? det finns ju plats under en normal diskbänk för det gamla måttet...
.5B7B8D91-113B-4DA4-BB6C-C22D7407524F.jpeg

Sjukaste problemet jag jag haft var att jordfelsbrytaren löste ut när jag diskade. Visade sig att innerbelysningen (världens mest onödiga grej) hade en packning som läckte. Det är en 12V-krets som på nåt sätt löste jordfelsbrytaren när det blev kortis därinne pga vatten i lampan.

Tillbaka
Topp