[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad ligger lönen på?

Det var en bred fråga :D
Menar du elkraftselektriker vs installationselekriker? Frågan är bredare än så och med stora lokala skillnader såklart. Det skiljer även mycket i kollektivavtalen med olika regler gällande traktamente etc som gör det svårt att jämföra rakt av.

Håller vi oss i storstadsregionerna så bör en serviceelektriker inte ha under 39, det är lite olika om de 2+2% ingår i det eller ej.

Industrielektriker och elkraft ligger ungefär samma, runt 35 och ~3 000 extra om man är montageledare. Här tillkommer oftast jourersättning i olika form. En ersättning som såklart också har en uppoffring.

Inom installation så jobbar alla vettiga installationselektriker på ackord och då bestämmer de själva sin egen lön. Är man inte kass så bör den idag inte understiga ~250 kr i timmen, x 174h = månadslön. Så här är ett glapp, samtidigt är arbetsförhållandena sämre. Snittet i landet senaste året är strax över 241kr.

Varför i helvette utbildar vi oss på högskolan? Krävs rätt bra jobb efter examen oavsett högskoleutbildning för de lönerna.

Edit: i varje fall från humanistiska fakulteten inklusive handelshögskolan.

Helt olika arbeten också. Få installationselektriker som håller ut tills pensionsåldern.
Ska man vara hantverkare av pengaskäl så kanske det finns än mer lönsamma lösningar också. Minns dagispappan som var våtrumsbehörig. Han jobbade kl 6-12 mot heltidslön (bristyrke...) och hade eftermiddagen fri för svartjobb.

Ska man vara hantverkare av pengaskäl så kanske det finns än mer lönsamma lösningar också. Minns dagispappan som var våtrumsbehörig. Han jobbade kl 6-12 mot heltidslön (bristyrke...) och hade eftermiddagen fri för svartjobb.
Låter som en plattsättare eller vad som helst på stamrust, ungefär.

Varför i helvette utbildar vi oss på högskolan? Krävs rätt bra jobb efter examen oavsett högskoleutbildning för de lönerna.

Edit: i varje fall från humanistiska fakulteten inklusive handelshögskolan.

Arbetsmiljön skiljer rätt mycket, det promotas väl inte så hårt i skolorna heller. Hantverkare ser man alltid ner på, vem vill bli det?

Arbetsmiljön skiljer rätt mycket, det promotas väl inte så hårt i skolorna heller. Hantverkare ser man alltid ner på, vem vill bli det?

Nej, alla ska tröskas igenom tre år av studielån och hemtentor till tveksam nytta. Men ja, arbetsmiljön är nog betydligt bättre.

Sedan tycker jag det är synd att det är så mycket status i högskolan. Efter fem år av flummiga hemtentor är det inte mycket som sitter kvar.

Men - om topic.
Elbil som äventyrsbil? Tänker att jag den dagen det är dags vill ha en bil för att åka till fjällen, närmsta naturreservat eller havet. Väl där vill jag parkera en-tre nätter. Gärna sova i bilen - helst typ plåtis - och gärna få med cyklar och kajaker. Vet att det inte är optimalt för en elbil och antar att jag idag hade fått köpa en Ice. Men nu snackar vi om några år. Någon av pickuperna från USA? Men de är så satans stora. Kanske en el-crafter eller el-transporter? Drömmen är en Fiat doblo med flak och camper på flaket.

(I verkligheten lutar det åt att köpa bra väskor till cykeln, skippa kajaker ett tag framåt och cykla och åka tåg till naturen).

Senast ändrad:
Nej, alla ska tröskas igenom tre år av studielån och hemtentor till tveksam nytta. Men ja, arbetsmiljön är nog betydligt bättre.

Sedan tycker jag det är synd att det är så mycket status i högskolan. Efter fem år av flummiga hemtentor är det inte mycket som sitter kvar.

Men - om topic.
Elbil som äventyrsbil? Tänker att jag den dagen det är dags vill ha en bil för att åka till fjällen, närmsta naturreservat eller havet. Väl där vill jag parkera en-tre nätter. Gärna sova i bilen - helst typ plåtis - och gärna få med cyklar och kajaker. Vet att det inte är optimalt för en elbil och antar att jag idag hade fått köpa en Ice. Men nu snackar vi om några år. Någon av pickuperna från USA? Men de är så satans stora. Kanske en el-crafter eller el-transporter? Drömmen är en Fiat doblo med flak och camper på flaket.

(I verkligheten lutar det åt att köpa bra väskor till cykeln, skippa kajaker ett tag framåt och cykla och åka tåg till naturen).

Om man kan ladda bilen lite här och var är det väl möjligt. Man får väl se till att planera lite och ladda på vägen osv. När man sover i den drar den väl inte så mycket. Så länge du inte ska korsa Gobiöknen eller liknande. Sen är det väl fortfarande smidigt med ICE om man ska sträckköra långa sträckor.

Men - om topic.

ID Buzz :)

Det börjar bubbla med utbytbara batterier nu. Man har väl kommit överens om en standard i Kina. Kan vara en återvändsgränd men kan också vara en brygga in i framtiden, istället för hybridtekniken.

Det börjar bubbla med utbytbara batterier nu. Man har väl kommit överens om en standard i Kina. Kan vara en återvändsgränd men kan också vara en brygga in i framtiden, istället för hybridtekniken.
Ja, samtidigt så blir det väl mer och mer klart att batterierna tål snabb laddning så undrar om det där blir nåt...

Nio som blivit poppis i Norge har satt upp den första nu:

Ja, samtidigt så blir det väl mer och mer klart att batterierna tål snabb laddning så undrar om det där blir nåt...
Det handlar väl inte bara om hastigheten utan även om priset och hur man vill betala. Det kanske är attraktivt att inte helt och hållet äga ett enskilt batteri, utan som komplement betala hyra för det varje gång man byter, typ. Vet inte om en sådan ekonomi skulle funka eller om det är önsketänkande. Man vill ju inte heller tvingas att byta, det skulle ju fortfarande vara möjligt att ladda själv.

Kanske kan man dessutom acceptera mindre batterier för vardagsbruk och möjlighet att välja ett större vid långturer. Vore kanske ett sätt att hushålla med resurserna.

Det handlar väl inte bara om hastigheten utan även om priset och hur man vill betala. Det kanske är attraktivt att inte helt och hållet äga ett enskilt batteri, utan som komplement betala hyra för det varje gång man byter, typ. Vet inte om en sådan ekonomi skulle funka eller om det är önsketänkande. Man vill ju inte heller tvingas att byta, det skulle ju fortfarande vara möjligt att ladda själv.

Kanske kan man dessutom acceptera mindre batterier för vardagsbruk och möjlighet att välja ett större vid långturer. Vore kanske ett sätt att hushålla med resurserna.
Lite så Nio tänker kring sina stationer nu:
Nio kommer att erbjuda Battery-as-a-Service (BaaS). Ett koncept för batterihyra. På en station kommer kunder kunna byta ut ett urladdat batteri mot ett fulladdat. Inledningsvis kommer Nio erbjuda batteristorlekar på 100 kWh. Längre fram ska det också finnas möjligheter att nedgradera till ett mindre batteri på 75 kWh och senare också uppgradera till ett större på 150 kWh.

Det kommer bli som tvättbytet i lumpen, rusning när det ryktades att det fanns nya kallingar, ingen ville ha gamla begagnade med bromsspår i…

Det kommer bli som tvättbytet i lumpen, rusning när det ryktades att det fanns nya kallingar, ingen ville ha gamla begagnade med bromsspår i…
Man får nästan hoppas på att upplevelsen blir något mer angenäm ändå.

Det var en bred fråga :D
Menar du elkraftselektriker vs installationselekriker? Frågan är bredare än så och med stora lokala skillnader såklart. Det skiljer även mycket i kollektivavtalen med olika regler gällande traktamente etc som gör det svårt att jämföra rakt av.

Håller vi oss i storstadsregionerna så bör en serviceelektriker inte ha under 39, det är lite olika om de 2+2% ingår i det eller ej.

Industrielektriker och elkraft ligger ungefär samma, runt 35 och ~3 000 extra om man är montageledare. Här tillkommer oftast jourersättning i olika form. En ersättning som såklart också har en uppoffring.

Inom installation så jobbar alla vettiga installationselektriker på ackord och då bestämmer de själva sin egen lön. Är man inte kass så bör den idag inte understiga ~250 kr i timmen, x 174h = månadslön. Så här är ett glapp, samtidigt är arbetsförhållandena sämre. Snittet i landet senaste året är strax över 241kr.duy svarade
Sorry! Jag gjorde den lite otydlig med mening för jag är inte speciellt insatt men du svarade tålmodigt och tydligt. Jag tackar och bugar! :-)
241 kr är det bruttolön/h ? (bör vara, jag tog fram kalkylatorn)

Så med gymnasie el/tele och sedan ett halvår på Åsbro kursgård så tjänar du sedan en helt ok lön och får jobb på studs. Typ.
Tycker personligen det verkar rätt attraktivt faktiskt. Men det är ju jag det... Sen måste man gilla att vara ute och kanske en del obekväm arbetstid.

(El/tele hette det för 100 år sedan när jag var i den åldern. Säger väl en del om hur gammal jag är)

Sorry! Jag gjorde den lite otydlig med mening för jag är inte speciellt insatt men du svarade tålmodigt och tydligt. Jag tackar och bugar! :-)
241 kr är det bruttolön/h ? (bör vara, jag tog fram kalkylatorn)

Så med gymnasie el/tele och sedan ett halvår på Åsbro kursgård så tjänar du sedan en helt ok lön och får jobb på studs. Typ.
Tycker personligen det verkar rätt attraktivt faktiskt. Men det är ju jag det... Sen måste man gilla att vara ute och kanske en del obekväm arbetstid.

(El/tele hette det för 100 år sedan när jag var i den åldern. Säger väl en del om hur gammal jag är)
Inte alla är lämpliga att jobba som elektriker eller för den delen snickare, plattsättare, anläggare, betongare, asfaltsläggare etc. Man får ofta höra kommentarer om hur lättförtjänta pengar det finns i de branscherna och hur lite talang och utbildning som krävs. Man kan ju ställa sig och naja armeringsjärn när det är 2 plusgrader, regnar och blåser, och sedan upptäcka att man hade det ganska bra bakom sitt skrivbord där dåligt automatkaffe var det största påfrestningen en vanlig arbetsdag.

Inte alla är lämpliga att jobba som elektriker eller för den delen snickare, plattsättare, anläggare, betongare, asfaltsläggare etc. Man får ofta höra kommentarer om hur lättförtjänta pengar det finns i de branscherna och hur lite talang och utbildning som krävs. Man kan ju ställa sig och naja armeringsjärn när det är 2 plusgrader, regnar och blåser, och sedan upptäcka att man hade det ganska bra bakom sitt skrivbord där dåligt automatkaffe var det största påfrestningen en vanlig arbetsdag.

Ja, framförallt mörkret är knäckande är min erfarenhet av att jobba utomhus ett år. Vädret var ok men mörkret. Så satte sig på humöret.

Krävs garanterat mer kunskap för att snickra och sätta plattor (bra) än vad det krävs att skyffla siffror i excell. Bara att titta på en duktig hantverkare när den jobbar.

Många undantag såklart.

Säger inte att jag är avundsjuk. Jag hittade en brist-nisch och har det riktigt bra som kontorsnisse men väldigt många av de som gick på högskolan samtidigt som jag är snickare, vårdpersonal eller sitter och stansar leverantörsfakruror hela dagarna. Några är ju utslitna fd lärare också :)

När jag låg på dagkirururgen med hyvlat nyckelben delade jag rum med en elektriker som var 20-25 bast. Han var där för att axelopereras av någon anledning. Kirurgen gled in förklarade att killens leder inte var bra, att han skulle sjukskrivas i minst 6 månader men helst inte i onödan lyfta armarna över huvet resten av livet.

Jag e fan inte avis på hantverkare

Tesla Model S har klarat batteribyte från start och hade en pilotanläggning för batteriutbyte i Californien. Men intresset var för lågt som jag förstod det, projektet är nedlagt iaf.

Jobbar man på stam och regionledning så är det såklart mycket resor, det passar inte alla.
Oftast i början och i slutet men inte mitt i karriären.

Intressant!
Ny Teknik: Förädla bonus malus – satsa på seriehybrider med små batterier”.
Återigen Ampera i ett nötskal. Man blir inte av med problemet helt men kan reducera användarens fossila utsläpp till ca en fjärdedel, köra på el i tättbebyggt och kö. Behöver inte påverka laddinfrastrukturen i det publika laddnätet. Enda kravet är egentligen att man har en passande körprofil, jag ligger ju i övre ytterkanten för vad som är rätt och kompenserar genom måttligt antal långresor. Väldigt många i villa skulle passa lika bra eller bättre än jag för den här övergångsformen till helt elektriskt. Med publik laddning med bara uttag, central laddfördelningsstation och långsam nattladdning till lågt pris får man med sig en massa lägenhetsboende också utan att ockupera snabbladdare.

Han har ju drivit samma tes ganska länge den där Urban... här en 3,5 år gammal artikel som säger samma sak.
Intressant att han anser ren elbil som sämre än både parallell- och seriehybrider.
Att elbil är sämre håller jag inte alls med om. Men det finns ett övergångsbehov. Vettiga regler närmaste 10-15 åren, klart bättre ekonomi om man kör på el så att folk strävar efter det. Kommer det nya bilar på konceptet kan tillverkarna styra mot låg förbrukning, enkel konvertering till batteripack istället för motor och generator senare, eller gynnsamma regler att om 15 år få exportera till länder som har sjukt dålig miljöframdrift, stora städer och och dålig elinfrastruktur men mycket sol.

Jag tycker att detta är intressant också. Det framhålls alltför sällan:

"Förbränningsmotorer försvinner inte för att olja och bensin tar slut utan för att elektrifierade drivlinor är en bättre produkt."

och

"Den elektrifierade drivlinan är bättre på allt. Hittills har premiumbilars körbarhet åstadkommits med förbränningsmotorer som har V8-V12 prestanda. Nu erbjuder alla biltillverkare enkelt samma prestanda med elektrifierade drivlinor."

Jag tycker att detta är intressant också. Det framhålls alltför sällan:

"Förbränningsmotorer försvinner inte för att olja och bensin tar slut utan för att elektrifierade drivlinor är en bättre produkt."

och

"Den elektrifierade drivlinan är bättre på allt. Hittills har premiumbilars körbarhet åstadkommits med förbränningsmotorer som har V8-V12 prestanda. Nu erbjuder alla biltillverkare enkelt samma prestanda med elektrifierade drivlinor."
Ja, och då infinner sig ju frågan varför det måste subventioneras? Om tekniken är överlägsen bör den kunna stå på egna ben.

• Gilla
Reactions: rln
Jag tror att det är en återvändsgränd. Batterier är problematiska ur miljösynpunkt och dom är rätt dyra, att det då skulle vara framtiden att ha fler batterier än fordon i omlopp har jag svårt att se som en brygga mot framtiden.

Så nu helt plötsligt är extrema hästkrafter bevis på överlägsenhet fast vi bara får köra i 110? Det är snabba vändningar.

Dubbelträff på "miljön blir bättre och bättre ju mer jag gasar i min Tesla" och "jag vill inte ändra min livsstil utan konsumerar mig ur skiten"

Så nu helt plötsligt är extrema hästkrafter bevis på överlägsenhet fast vi bara får köra i 110? Det är snabba vändningar.
Vändning? Så har det väl alltid varit?

Dubbelträff på "miljön blir bättre och bättre ju mer jag gasar i min Tesla" och "jag vill inte ändra min livsstil utan konsumerar mig ur skiten"
Ja, tyvärr är det väl mycket så att elbilar med tanke på dess prislappar måste ha ganska extrem prestanda för att vara attraktiva. Men å andra sidan hade vi den här diskussionen för ett antal sidor sedan och kom väl fram till att tex en Tesla med fet motor inte drar mer el per km än många motorklenare alternativ?

Ja, och då infinner sig ju frågan varför det måste subventioneras? Om tekniken är överlägsen bör den kunna stå på egna ben.
Jag tror din generation och sånna som du är en del av problemet faktiskt.

Givetvis kommer dom i truckers paradise dröja ett tag också, men dom har diesel som livsstil.

Givetvis kommer dom i truckers paradise dröja ett tag också, men dom har diesel som livsstil.
Det är väl ändå de som vill fortsätta leva som vanligt och köra en massa bil som är problemet?
När miljöministern tycker att en elbåt är framtiden istället för att skaffa roddbåt, så är kanske inte ambitionsnivån är så hög?

Vilket problem menar du? Klimatet?
Förra året hade jag ett klimatutsläpp på ca 3,5 ton CO2e. Medel i Sverige är 10 ton CO2e. Vad hade du själv för klimatutsläpp förra året?
Om vi nu ska prata om vem som är ”del av problemet”, så måste vi ju ha fakta på bordet.

• Gilla
Reactions: rln

Det löser man enkelt genom att ta bort de indirekta subventionerna av fossila drivmedel och låter det fossila betala för de kostnader som orsakas av CO2, partiklar osv.

Vilket problem menar du? Klimatet?
Förra året hade jag ett klimatutsläpp på ca 3,5 ton CO2e. Medel i Sverige är 10 ton CO2e. Vad hade du själv för klimatutsläpp förra året?
Om vi nu ska prata om vem som är ”del av problemet”, så måste vi ju ha fakta på bordet.
Provade precis ett sådant uträkningsprogram och det kändes något trubbigt.
Antal mil i bil per år, under 1000. Antal dagar på cykel i veckan, 4-7. Förslag på åtgärd, cykla mer istället för att åka bil. Cyklar redan fler mil per år än vad jag kör bil. Men visst, det är roligt att cykla, så varför inte?

Det löser man enkelt genom att ta bort de indirekta subventionerna av fossila drivmedel och låter det fossila betala för de kostnader som orsakas av CO2, partiklar osv.

Är det verkligen så enkelt? Nu är jag inte någon klimatförnekare eller stolle eller förnekar att det finns massa andra problem med fossila bränslen. Men man kan ju argumentera för att fossila bärnslen är en stor del av grunden till hela vårt välstånd. Om det vore så himla enkelt att ta bort fossila bränslen varför har man inte gjort det för länge sen? Om de bara ställer till problem menar jag?

Är det verkligen så enkelt? Nu är jag inte någon klimatförnekare eller stolle eller förnekar att det finns massa andra problem med fossila bränslen. Men man kan ju argumentera för att fossila bärnslen är en stor del av grunden till hela vårt välstånd. Om det vore så himla enkelt att ta bort fossila bränslen varför har man inte gjort det för länge sen? Om de bara ställer till problem menar jag?
Sedan så är ju inte subventionerna till fossila bränslen riktade mot privatbilismen, utan mot diverse näringar. Så det blir ju lite skevt att jämföra subventioner till privata elbilar med subventioner till viktiga näringar som jordbruk, etc.
Subventioner till flygbränsle kan ju dock ifrågasättas, men det styrs av internationella konventioner.

Ja, tyvärr är det väl mycket så att elbilar med tanke på dess prislappar måste ha ganska extrem prestanda för att vara attraktiva. Men å andra sidan hade vi den här diskussionen för ett antal sidor sedan och kom väl fram till att tex en Tesla med fet motor inte drar mer el per km än många motorklenare alternativ?

Jo, det lockar nog gubbar i problemgenerationen att lätta på lädret. Det är väl bra då. Kanske.

Att det inte drar mer el måste väl enbart gälla om du inte utnyttjar den extra kraften? Om man trampar på gasen lär det dra ström.
Jag är utan belägg eller kompetens skeptisk till den extra vikten liksom jag är tillatt nästan allt måste vara höga crossovers.

Det kan finns spår av ironi i "enkelt" ?

De fossila bränslena har absolut bidragit till vårt nuvarande välstånd, det har varit en billig och praktisk energikälla. Dock visar det sig ju nu att det skapar stora problem i form av klimatförändringar som leder till väldigt stora kostnader och olika typer av skador. Dessa har dock kommit lite osynligt och smygande, men har på "senare" år blivit mer synliga och synliggjorda.
I många andra fall brukar man vilja att kostnader ska bäras av den som använder tjänsten/varan. Tex så betalar förpackningsindustrin för återvinningen (och i förlängningen är det ju konsumenten som betalar). Kärnkraftsindustrin fonderar pengar till slutförvar, och man får ju hoppas att det fonderas tillräckligt.

Det "enkla" sättet vore ju att antingen beskatta fossila bränslen så att de pengarna kan användas för de aktiviteter som behövs för att motverka och balansera klimatförändringarna, samt att göra det (relativt sett) billigare med andra energikällor.

Men nej, jag tror inte att det skulle vara enkelt att få igenom något sådant. Se bara på senaste mötet i Glasgow, och hur svårt det verkade att komma överens om något. Bla vill ju Indien och kina fortsätta att använda kol för att kunna levnadsstandarden för sina medborgare, så klart. Det ligger en hel del i argumentet att västvärlden, som är de/vi som har orsakat de största skadorna ska stå för kostnaderna. Men då skulle ju vi behöva ändra på vårat levnadssätt och det går ju inte.

Och jag är absolut ingen ängel i dessa frågor. Jag skulle kunna göra en hel del mer för att minska mitt klimatavtryck.

Jo, det lockar nog gubbar i problemgenerationen att lätta på lädret. Det är väl bra då. Kanske.
Jo, det är ju lite kluven inställning. Men som sagt, jag tror att prisskillnaden per hk är mindre för el än för en förbränningsmotor. Men det är ju bara min killgissning. Däremot är det ju tydligt att long-range-modeller är dyrare, liksom om man vill ha fyrhjulsdrift. (Vilket indirekt ger mer effekt också).
Att det inte drar mer el måste väl enbart gälla om du inte utnyttjar den extra kraften? Om man trampar på gasen lär det dra ström.
Jo, men man kan ju inte gasa hela tiden. Om man jämför med en förbränningsmotor så brukar ju stora effektstarka motorer vara törstigare även när de går på lågvarv.
Jag är utan belägg eller kompetens skeptisk till den extra vikten liksom jag är tillatt nästan allt måste vara höga crossovers.
Vikt ligger nog mest i batteri eller två/fyrhjulsdrift. Motorn i en Tesla Model S är inte jättestor. Däremot trenden med SUVar/crossovers stör mig också. Jag skulle gärna se mer klassiska kombis tex men marknaden säger tyvärr något annat.

tesla-model-s-lithium-ion-battery-pack-in-rolling-chassis-photo-martin-gillet-via-flickr_100481091_h.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp