[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att folk som kör SUV kör sämre är väl (om det stämmer) inte SUVarnas fel? Precis som att det inte är mitt fel som cyklist om en annan cyklist kör illa? Jag tycker vi måste bort från den typen av argumenterande generellt.
Varför? Om det är biltypen som lockar fram ett farligt beteende hos föraren så är det fel på biltypen.

Elbilarna kommer väl leda till att det blir ännu tyngre bilar ute på vägarna? BMW iX väger 2,5 ton om jag minns rätt, Skoda Enyac 2,2 ton, Hyundai Ionic 5 ganska precis 2 ton. En Volvo XC60 verkar också ligga ganska precis på 2 ton som jämförelse.

Elbilarna kommer väl leda till att det blir ännu tyngre bilar ute på vägarna? BMW iX väger 2,5 ton om jag minns rätt, Skoda Enyac 2,2 ton, Hyundai Ionic 5 ganska precis 2 ton. En Volvo XC60 verkar också ligga ganska precis på 2 ton som jämförelse.
Ja, det är ett problem om det också leder till idiotbeteende med hög hastighet. Elbilar är bara mycket bättre om man kör lugnt och inte i onödan. De är inte ett frikort till att göra fel.

Varför? Om det är biltypen som lockar fram ett farligt beteende hos föraren så är det fel på biltypen.
Då blir det ju intressant med elbilar som generellt sett verkar vara tyngre än motsvarande ICE-bil, ha starkare motorer, och kraftigare acceleration. Vad kommer det att ”locka fram” för beteende hos förarna? Det har ju hänt mer än en gång att man sett en Tesla Model S framföras av en blådåre. Ska vi förbjuda elbilar alltså?

Men jag tror inte att en fartsugen förare väljer en SUV, dom väljer väl hellre en låg "räser" med breda sulor för att kunna köra som valfri räserförare!

En OnT fråga: Har ”alla” moderna elbilar idag möjlighet att köra kupévärmen säg 15-30 min innan man ska iväg?
(frågan avser om man fimpar en mv-stolpe till förmån för laddbox så behöver man inte fortsatt tillhandahålla ett shukouttag för kupévärmare?)

Laddhybrider antar jag kan vara knivigare, där man kanske fortsatt vill ha motorvärmare?

En OnT fråga: Har ”alla” moderna elbilar idag möjlighet att köra kupévärmen säg 15-30 min innan man ska iväg?
(frågan avser om man fimpar en mv-stolpe till förmån för laddbox så behöver man inte fortsatt tillhandahålla ett shukouttag för kupévärmare?)

Laddhybrider antar jag kan vara knivigare, där man kanske fortsatt vill ha motorvärmare?
Amperan kan förvärma elektriskt från stolpe. Dock ej med app då det inte var någon stor grej till bilar ännu 2012.

Fortsätter man det resonemanget borde nästan allt förbjudas…
Det håller jag inte med om. Alternativet är att begränsa fordonen i hastighet, effekt och att få ut fler poliser som tar alla rattsurfarsvin. Märkligt nog är det vanligare ibland vissa bilmärken och modeller med rattsurfande. Frågan är om man är ett svin när man köper en bil av någon av de modellerna eller om det är bilen som folk till svin?

Det håller jag inte med om. Alternativet är att begränsa fordonen i hastighet, effekt och att få ut fler poliser som tar alla rattsurfarsvin. Märkligt nog är det vanligare ibland vissa bilmärken och modeller med rattsurfande. Frågan är om man är ett svin när man köper en bil av någon av de modellerna eller om det är bilen som folk till svin?

Skulle tro att det inte skulle vara svårt för biltillverkarna att få in en störare som gör att inte telefonen fungerar utan att vara uppkopplad mot bilen. Handsfri alltså.

Sämsta bilförarna kör Kia och Dacia.
Förarna med noll koll kör Kia. För Dacia är det hälften hälften mellan noll koll och köra i 400 km/h.

Varför är vi egentligen så upprörda i den här tråden? Det är bara för och emot, aldrig särskilt konstruktivt. Jag är en av fler som tänder till, säger emot och förespråkar egna val. Borde kunna vara nånting bra, men blir inte det ändå. Jag har nog tillfört noll av värde på alla dessa sidor.

Sämsta bilförarna kör Kia och Dacia.
Förarna med noll koll kör Kia. För Dacia är det hälften hälften mellan noll koll och köra i 400 km/h.

Nja, BMW o Audi tycker jag toppar den listan. Men men, det är ju föraren av bilen som betyder något

Nu kan det vara ett lokalt fenomen. Stora amerikanska hantverkarpickisar där man uppenbarligen slipper stå för notan privat står inte så högt i kurs hos mig. Det sämsta av alla världar möts.

Nu kan det vara ett lokalt fenomen. Stora amerikanska hantverkarpickisar där man uppenbarligen slipper stå för notan privat står inte så högt i kurs hos mig. Det sämsta av alla världar möts.
Ja, de kan absolut inte vara den absolut mest praktiska pickupen.
Transport/Sprinter/Master med ett sådant helt fyrkantigt flak med aluminiumlämmar måste vara mest praktiskt egentligen.
Tokenkla att manövrera när de är helt fyrkantiga i formen, hyfsad bränsleförbrukning och ofta hög dragvikt/lastvikt.
På en tidigare arbetsplats fick jag just en sådan Transporter med fyrhjulsdrift som jobbil mot tidigare L200. L200 är rena traktorn mot Transportern.

Efter lite snabb sökning på nätet:
Transporter, upp till 1300 kg lastvikt. Co2 154 gram
Dodge Ram 2500, 535 kg lastvikt. Co2 378 gram

Finns väl andra exempel som gör båda bilarna både bättre och sämre än den andra.

En allvarligt ställd fråga. Hur mycket sliter fordon under 3,5 ton i förhållande till den tungan trafiken på totala vägslitaget?

Hur stor skillnad på totala vägslitaget om vi räknar på en genomsnittsbil på 1,3 ton jämfört med 1,9 ton?
Vägslitage beror på massan^4 och hastighet^2. En tung lastbil sliter alltså otroligt mycket mer än en personbil. Den tyngre bilen i exemplet sliter lite över 4.5 gånger mer än den lättare, allt annat lika.

Vägslitage beror på massan^4 och hastighet^2. En tung lastbil sliter alltså otroligt mycket mer än en personbil. Den tyngre bilen i exemplet sliter lite över 4.5 gånger mer än den lättare, allt annat lika.
Dubbdäck sliter mera än vad en tung last bil gör.

Varför är vi egentligen så upprörda i den här tråden? Det är bara för och emot, aldrig särskilt konstruktivt. Jag är en av fler som tänder till, säger emot och förespråkar egna val. Borde kunna vara nånting bra, men blir inte det ändå. Jag har nog tillfört noll av värde på alla dessa sidor.
Är det verkligen så upprört? Eller är jag bara osensitiv? Tycker det varit rimlig stämning och sammanlagt en hel del av värde.

Ja, jag köper öl i burk till 98%, men vilket som är bäst/sämst för miljön
vet jag inte.

Vore intressant att se en jämförelse. Glasflaskor väger ju absurt mycket mer men det går såvitt jag vet åt mycket mindre energi för att återvinna. Sen håller sig ju drickat bättre i burk också eftersom det inte kommer in ljus.

Nej, väldigt många bilar saknar fortfarande app-stöd, eller har extremt skakigt sådant. Det är lite trist. Men det finns flera där det går. Nu har vi inte haft vår bil i riktig kyla ännu men är det nollgradigt i kupen tar det klart mindre än 10 minuter att värma upp den. Går att göra oavsett om sladden är inkopplad eller ej bara det är minst 20% i batteriet.

Nej, väldigt många bilar saknar fortfarande app-stöd, eller har extremt skakigt sådant. Det är lite trist. Men det finns flera där det går. Nu har vi inte haft vår bil i riktig kyla ännu men är det nollgradigt i kupen tar det klart mindre än 10 minuter att värma upp den. Går att göra oavsett om sladden är inkopplad eller ej bara det är minst 20% i batteriet.
Men om det inte finns app, går det att programmera / slå på på plats i bilen, så att säga? Dvs antingen ställer man in i förväg om man vet när man ska iväg, eller så går man ut och slår på en stund innan?

Vore intressant att se en jämförelse. Glasflaskor väger ju absurt mycket mer men det går såvitt jag vet åt mycket mindre energi för att återvinna. Sen håller sig ju drickat bättre i burk också eftersom det inte kommer in ljus.

OT som fan men men: nuförtiden är glas också dyrt, rent energimässigt alltså, att återvinna eftersom vi inte kör med diskbara glasflaskor längre. Dansken vinner den ronden. Hvornår smager en Tuborg bedst? Hver gang.

Det där är lite intressant, i Sverige har ju pant/återcirkulerade glasflaskor mer eller mindre försvunnit (antingen är det burk eller engångsglas), medan i Tyskland är det fortfarande dominerande, dessutom ofta bryggerispecifikt. Ändå är det samma automat man pantar i, så jag vet inte om butiken sedan sorterar flaskorna manuellt till resp bryggeri.

Man kan ju undra varför aluburkar är förbjudna i tex Tyskland och Danmark.
Distributionen måste ju ändå innebära att bilen kör iväg från lagret full av flaskor i back, töms eftersom och återgår till depå för att fylla på. Om man fyllde upp den ökande tomplatsen med lika tomma backar som lastades av för rengöring (med sodalut. Jag har matat in tomglaskor i en maskin på ett bryggeri i min ungdom…) borde inte åtminstone transportkostnaden belasta. Finns ju dessutom kvar för läsk och lättöl. Och kanske ädlare drycker också?
Fast AB Plåtmanufaktur, sedermera Rexam och numera Ball har lyckats väl i Sverige åtminstone, med sin verksamhet.
(Själv tycker jag att returburkverksamheten är rätt äcklig)

Nå. Åter till sak.
Finns det nån elbil för vi som inte kan spendera mer än 200’ på farkosten, 70 kW räcker så väl så, storlek som en Polo/Fabia och klarar 40-50 mil på en laddning?
Nä, tänkte väl det?

Mängden bränsle som den där motorn gör av med på en timme klarar jag mig med i många många många år.
18h skulle mängden soppa vi gjort av med hittils i år räcka till. Trots det tror jag förbrukning/transporterat kg är högre på "mitt" fartyg...sjukt ändå

18h skulle mängden soppa vi gjort av med hittils i år räcka till. Trots det tror jag förbrukning/transporterat kg är högre på "mitt" fartyg...sjukt ändå
Drygt 110000 liter, dvs 10000 liter i månaden. Det låter inte som lite privatkörning i småbil med den mängden.

Det gick väl utför efter #6 när det konstaterats att man måste ha laddningsmöjlighet.

Elbil i all ära men få saker slår en riktig kallstart med en Mercedesdiesel som gått 25k mil ❤️
Eller en L200 som stått med motorvärmare i 3h i runt 35 minusgrader och bara går på 2 cylindrar i några minuter så hela bilen står och hoppar.
Blev sällan imponerad av L200 när jag hade en sådan som jobbil.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp