[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alltså. Det här med leasing.
"Jasså, vinterdäck?! Nej, det är tillval."
Jo, men du vet. Vi bor i Sverige. Här har man vinterdäck nästan halva året.
"OK, men det kostar 25000 kr".

Juste, jag vill även ha lite grundläggande utrustning som typ golvmattor och en dragkrok.
"OK, det kostar också typ 25000".

Sen är det rätt märkligt med antalet mil på leasingavtalet. Det kostar 700kr/mån att öka från 1000 till 1500 mil per år. Men kostnaden per övermil är bara 10 kr. Så 700kr per månad i 36 månader finansierar egentligen 2500 mil övermil. Varför ska jag då ens överväga ett avtal på 1500 mil/år? Det måste ju vara mycket bättre att köra 1000 mil och sen bara casha upp eventuella övermil?

Försäkring ingår inte så det kan jag ju ändå sätta så det matchar min faktiska sträcka.

Japp, det lockprisas friskt för privatleasing. Räknar alltid med plus 2000-3000kr på annonserade priser för att få något man faktiskt vill ha, och kan köra hela året.

Som jag alltid säger - det gäller att hålla tungan rätt i mun och ha koll på ev fallgropar.

Vinterhjul till Touranen vi hade skulle kostat 300 kr x 36 mån = 10800 kr. Och då hade jag fått bekosta nya däck om de varit för slitna när jag lämnade tillbaka. Jag köpte en uppsättning privat, lätt beg med dubbade Nokian. Mer än 8mm kvar, så i princip nya. Sålde dem för en tusenlapp precis, så i slutänden kostade de 3000 kr.

Samma med sommarhjulen, roterade dem noga för att slita jämnt, hade något däck haft mindre än 3 mm kvar så hade jag fått byta det. Nu var det 5 mm runtom.

Och övermilen har du knäckt koden för också - håll koll på serviceintervallen bara så att du inte trillar över någon svindyr servicegräns. För mig ingick 4500 mil, räknade med att köra ca 1000 mil till (7:50 kr styck). Hade jag trillat över 6000 mil hade det tillkommit en svindyr service på 12000+ kr. I slutänden blev det pandemi och jag körde bara 4300 mil, så jag fick tillbaka några hundralappar istället pga undermil.

Alla tillval slås ut på leasingperioden så det blir dyrt. Det gäller att hitta en bil som är specad som man vill - VAG har väldigt ofta dragkrok med på leasingbilarna.

Senast ändrad:
Vw (ID4) har betydligt rimligare priser på tillvalen än Audi (Q4)

Skillnaden blir ca. 1500kr/månad för samma bil i grunden.
*Avser företagsleasing
VW
1637665045908.png

Audi
1637665097898.png

"Jasså, vinterdäck?! Nej, det är tillval."
Jo, men du vet. Vi bor i Sverige. Här har man vinterdäck nästan halva året.
"OK, men det kostar 25000 kr".

Juste, jag vill även ha lite grundläggande utrustning som typ golvmattor och en dragkrok.
"OK, det kostar också typ 25000".

Sen är det rätt märkligt med antalet mil på leasingavtalet. Det kostar 700kr/mån att öka från 1000 till 1500 mil per år. Men kostnaden per övermil är bara 10 kr. Så 700kr per månad i 36 månader finansierar egentligen 2500 mil övermil. Varför ska jag då ens överväga ett avtal på 1500 mil/år? Det måste ju vara mycket bättre att köra 1000 mil och sen bara casha upp eventuella övermil?

Försäkring ingår inte så det kan jag ju ändå sätta så det matchar min faktiska sträcka.
Jag tänker att som någon skrev på ett annat forum att många nog väljer att leasa vinterdäcken då de kanske inte har kunskap/tid/ork/lust att leta efter andra däck samtidigt som de bilarna som de köper är så pass nya att ingen har koll på t ex ET på fälgarna och då blir det väl svårt att köpa vinterdäck på sidan av, samtidigt så lär du ju inte få åka hem på sommardäck denna tid på året :S

Nu har jag provkört en Ioniq. Kändes förvånadsvärt "vanlig". Vet inte riktigt varför men på nåt sätt hade jag väl föreställt mig att det skulle vara som att flyga en rymdraket jämfört med min Avensis. Men det var ju i slutändan ändå en ratt och två pedaler.

Har insett att privatleasing nog kan vara en bra grej om man kan acceptera en bil helt utan tillval. Men i vårt fall så kändes det ju inte alls så lockande eftersom alla tillvalen ska finansieras till 100% av oss.

Dessutom måste man ha värsta utrustningsnivån om man vill leasa en AWD, så där springer det ju upp lite till.

Så nu är jag mer sugen på avbetalning...

Senast ändrad:
Nu har jag provkört en Ioniq. Kändes förvånadsvärt "vanlig". Vet inte riktigt varför men på nåt sätt hade jag väl föreställt mig att det skulle vara som atg flyga en rymdraket jämfört med min Avensis. Men det var ju i slutändan ändå en ratt och två pedaler.

Har insett att privatleasing nog kan vara en bra grej om man kan acceptera en bil helt utan tillval. Men i vårg fall så kändes det ju inte alls så lockande eftersom alla tillvalen ska finansieras till 100% av oss.

Dessutom måste man ha värsta utrustningsnivån om man vill leasa en AWD, så där springer det ju upp lite till.

Värt att fundera på med Ionic 5 är om man kommer köra oavsett väder eller om man kan välja tillfällen (oftast inte) eftersom den saknar både strålkastarrengöring och torkare till bakfönstret.
Med den sluttande bakluckan känns det som att det finns stor risk att sikt försvinner helt.

I början av 2000-talet köpte jag en Seat Toledo som var importerad från Danmark, där var inte strålkastarspolare standard. Efter 5min på en saltad E4 var skenet från lysena likställda med ett värmeljus.
Fy fan vad jag hatade den bilen efter en vinter...

Värt att fundera på med Ionic 5 är om man kommer köra oavsett väder eller om man kan välja tillfällen (oftast inte) eftersom den saknar både strålkastarrengöring och torkare till bakfönstret.
Med den sluttande bakluckan känns det som att det finns stor risk att sikt försvinner helt.

I början av 2000-talet köpte jag en Seat Toledo som var importerad från Danmark, där var inte strålkastarspolare standard. Efter 5min på en saltad E4 var skenet från lysena likställda med ett värmeljus.
Borttagning av bakrutetrokare är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Det enda som en sådan torkare gör är att repa bakrutan.

En kollega hade nån amerikansk bil utan strålkastarspolare eller torkare. Åkte med honom Kista-Uppsala en vinterkväll i saltslask, efter ett tag trodde vi det var nåt fel på strålkastarna, men det visade sig att de beckat igen av skit. Det blev en riktig mardrömsresa. Stannade man och gjorde ren dem var de lika skitiga efter ett par minuter igen, och då gick det inte köra mycket fortare än 30-40 km/h för man såg nada.

Nu har jag provkört en Ioniq. Kändes förvånadsvärt "vanlig". Vet inte riktigt varför men på nåt sätt hade jag väl föreställt mig att det skulle vara som att flyga en rymdraket jämfört med min Avensis. Men det var ju i slutändan ändå en ratt och två pedaler.

Har insett att privatleasing nog kan vara en bra grej om man kan acceptera en bil helt utan tillval. Men i vårt fall så kändes det ju inte alls så lockande eftersom alla tillvalen ska finansieras till 100% av oss.

Jag har provkört massa bilar, kul gratisnöje. Det enda som ger rymdraketskänsla tycker jag är Tesla :-) (har inte testat Taycan osv...)

• Gilla
Reactions: H.
Borttagning av bakrutetrokare är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Det enda som en sådan torkare gör är att repa bakrutan.
Det finns det olika erfarenhet av... prova en Golf -03 med eller utan bakrutetorkare i grisigt väder.

Citat från test i Mestmotor: https://www.mestmotor.se/recharge/a...loggen-mojligt-att-se-bakati-hyundai-ioniq-5/

Verkar även som spolning saknas

"Som vi nämnde i vårt test saknas vindrutetorkare på bakrutan. Efter lite körning på blöta grusvägar var det omöjligt att se bakåt och spola av rutan får man alltså göra för hand innan avfärd."
1637671983020.png

Men snälla! det måste väl ändå vara bättre att kunna se ut genom bakrutan än inte?

Men snälla! det måste väl ändå vara bättre att kunna se ut genom bakrutan än inte?
Ja absolut. Har svårt att se fördelarna med att ta bort torkaren, men gissar att det har med aerodynamiken att göra. Avsaknaden av spolare på strålkastarna känns dock som ett potentiellt större problem, som jag inte visste om.

Glömde också att fråga om bilen kan värmas upp via timer/app när den står på laddning. Det känns väldigt viktigt för oss då vi varken har garage eller carport.

Vad är det man behöver se så pass nära bilen att sidospeglarna inte räcker?
(Måste vara sjukt svårt att köra lastbil eller skåpbil ;) )
Klart det går, säkert riktigt bra, men nog upplever jag att jag har enklare att t.ex. backa i trånga utrymmen om jag ser bättre rakt bakåt, som man gör med en bakruta. I moderna bilar får man ofta hjälp av backkameror/radar etc, men nu pratade jag om bilar utan sånt.

Från en som kört lastbil - för att om man är van vid det så tycker man det är bra (viktigt) med sikt genom bakrutan.
Det går lika bra utan om man är van vid det men lastbilar har ofta större sidospeglar också. Sammantaget tror jag nog att de flesta förarna av personbil uppskattar att se ut genom bakrutan.

Från en som kört lastbil - för att om man är van vid det så tycker man det är bra (viktigt) med sikt genom bakrutan.
Det går lika bra utan om man är van vid det men lastbilar har ofta större sidospeglar också. Sammantaget tror jag nog att de flesta förarna av personbil uppskattar att se ut genom bakrutan.
Förvånandsvärt många verkar ju helt ointresserade av att se ut genom bakrutan ändå. Tycker det är rätt vanligt att se bilar där man kan se att torkarn bak typ aldrig används.

Sen när det gäller val av bil känns det ju som att det finns annat som styr mer. Hur mycket har man att välja på om man vill ha awd och dragkrok med vettig dragvikt liksom?

Ioniq5
EV6
Enyaq
ID4
Model 3

Vad mer i den prisklassen? Av dessa är Ioniqen billigast och i min mening snyggast.

Förvånandsvärt många verkar ju helt ointresserade av att se ut genom bakrutan ändå. Tycker det är rätt vanligt att se bilar där man kan se att torkarn bak typ aldrig används.

Sen när det gäller val av bil känns det ju som att det finns annat som styr mer. Hur mycket har man att välja på om man vill ha awd och dragkrok med vettig dragvikt liksom?

Ioniq5
EV6
Enyaq
ID4
Model 3

Vad mer i den prisklassen? Av dessa är Ioniqen billigast och i min mening snyggast.
Här fanns det en liten lista på elbil med några dragvikter angivna.
Vet inte om alla har fyrhjulsdrift.

• Gilla
Reactions: H.

Ioniq5
EV6
Enyaq
ID4
Model 3

Grannen kom hem med MGs nya Marvel precis. Den har ju awd och får väl dra 750kg och kommer kosta under halvmiljonen tydligen. Om man kan leva med att den är gjord i Kina så kändes den rätt trevlig.

Senast ändrad:
Grannen kom hem med MGs nya Marvel precis. Den har ju awd och får dra 750kg och kommer kosta under halvmiljonen tydligen. Om man kan leva med att den är gjord i Kina så kändes den rätt trevlig.
Dels vill jag inte ha en kinabil och dels måste jag kunna dra ca 1,5 ton...

Bilar som saknar värmepump, hur är dessa på vintern? Tar det 3 svåra år innan det är varmt i kupén?

Den nya Kian var inget att ha?

Har inte testat ännu men gillar själv model 3 även om den är lite dyrare - och det verkar svårt att hitta en utrustningslista.
Frågan är bara om man vänjer sig vid att det inte finns skärm/cluster rakt fram. Verkar lite knepigt.

Om inte lastvolymen räcker till så går den att utöka med takräck och box. Fick hemlevererat idag, totalkostnad 3 600 kronor. Och sedan höjd bränsleförbrukning när man har det på.

Bilagor

• IMG_20211123_140909029_HDR.jpg
    IMG_20211123_140909029_HDR.jpg
    349.8 KB · Besök: 57
Att utesluta varenda underleverantör känns ju rätt övermäktigt. Men jag låter gärna bli kinesiskt ägande.
+1 på ägande. Enda praktiskt möjliga idag och man får inte låta det bästa vara det godas fiende...

En kollega hade nån amerikansk bil utan strålkastarspolare eller torkare. Åkte med honom Kista-Uppsala en vinterkväll i saltslask, efter ett tag trodde vi det var nåt fel på strålkastarna, men det visade sig att de beckat igen av skit. Det blev en riktig mardrömsresa. Stannade man och gjorde ren dem var de lika skitiga efter ett par minuter igen, och då gick det inte köra mycket fortare än 30-40 km/h för man såg nada.
När jag jobbade på Volvo hörde jag från lampfölket att de hade problem med att LEDstrålkastarna alstrade så sjukt mycket värme. Inte alls insatt i utveckligen men tänker att man borde kunna leda den värmen så att lyktorna smälter snö..

När jag jobbade på Volvo hörde jag från lampfölket att de hade problem med att LEDstrålkastarna alstrade så sjukt mycket värme. Inte alls insatt i utveckligen men tänker att man borde kunna leda den värmen så att lyktorna smälter snö..
Jag tror det var tvärtemot, led skapar mindre värme så snöglopp kan frysa fast.

Frågan är bara om man vänjer sig vid att det inte finns skärm/cluster rakt fram. Verkar lite knepigt.

Jag tyckte verkade idiotiskt men har ärligt talat inte saknat det en sekund. Det finns tredjeparts instrumentpaneler om det skulle vara ett absolut behov. Jag är dock lite förvånad över att de inte fixat en HUD, det skulle antagligen vara billigare än en till instrumentpanel.

Tror att behovet av torkare på bakrutan beror lite på bilens form. På gamla Saab 900 halvkombi fanns det inte och behövdes inte heller. Har kört tiotusentals mil med sådana och aldrig saknat den. Inte saknat det på Model 3 heller som ju har snarlik lutning på bakrutan.

Men på i princip alla andra bilar jag haft har det funnits och verkligen behövts - och alla har varit bilar i kombiformat av ett eller annat slag. I5 ser ju ut som en jättegolf och den faller nog i kategorin där det behövs.

@H. Behöver du 1500 kg för att dra båten? Ska du dra den långa sträckor?

Har man obromsat, oreggat släp så är reglerna generösa. Får dra vår båt + kärra på 1300 kg helt lagligt med Teslan som har 1000 kg släpvikt. Men max 30 km/h. Får lagligt dra efterfordon upp till bilens bruttovikt.

Har man inte så långt till sjösättningen så är det ju ett mindre problem att bara köra 30 km/h.

@H. Behöver du 1500 kg för att dra båten? Ska du dra den långa sträckor?

Har man obromsat, oreggat släp så är reglerna generösa. Får dra vår båt + kärra på 1300 kg helt lagligt med Teslan som har 1000 kg släpvikt. Men max 30 km/h. Får lagligt dra efterfordon upp till bilens bruttovikt.

Har man inte så långt till sjösättningen så är det ju ett mindre problem att bara köra 30 km/h.
Det är ju visserligen 30-trailer jag har, men ca 2 mil på allmän landsväg när den ska på service. Båt+trailer väger ca 1500kg. Sen vill jag kunna köra släp med byggvaror etc också. Men 1500 är väl inget stenhårt krav. Dock känns 750 lite lite?

Edit1: med tanke på inlägg nedan är nog 1500 ett krav.

Edit2: edit1 gäller inte. Ursprungsinlägget står fast.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp