[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är väl bara att öka på bostadslånet så är ni nere på under 1,5% i ränta.

Tror inte det är någon större kvalitetsskillnad mot Enyaq eller ID4 eftersom det är samma bil i grunden. MEB-bilarna har det väl inte varit några större problem med (ännu?)

Jag tror det kan vara skillnad i kvalitet på olika produkter byggda i olika fabriker trots man använder samma ritning och vissa gemensamma underleverantörer.

Jag är med i både ID4 och Enyaq-grupper på facebook, det verkar vara långt från problemfria bilar.

Ja, jag ser mer känslomässigt på det. Jag kan betala för är slippa osäkerhet men med privatleasing kvarstår mycket osäkerhet.

Ja, jag ser mer känslomässigt på det. Jag kan betala för är slippa osäkerhet men med ägande finansierat med lån med beräknat restvärde kvarstår mycket osäkerhet.

Ja, jag ser mer känslomässigt på det. Jag kan betala för är slippa osäkerhet men med ägande finansierat med lån med beräknat restvärde kvarstår mycket osäkerhet.

Ja. Så det man bör jämföra är osäkerhet i leasing mot osäkerhet i begagnatvärdet? Att äga en ny bil under garanti ser jag som som i övrigt riskfritt. Däremot bör man i alla fall med VAG räkna med 3års garanti eftersom 2 är default (VW i alla fall). (Måste man helförsäkra en VAG leasingbil sista året?)

Då är vi tillbaka till att jag inte är taggad på att stå med mössan i hand och få repor bedömda av nån knatte.

Vad är det mer? Övermil och om man inte klarar sig på en uppsättninghjul?

Det är tre års vagnsskadegaranti även på VAG-bilar - nybilsgarantin är bara två år som standard men brukar alltid vara tre på leasingbilarna. Värt att dubbelkolla dock.

Jeep Compass 4xe har jag nu haft i ett halvår och är fortfarande jättenöjd. Och XC70 känns mer och mer daterad för varje gång jag kör den. Har precis gått 12000 mil och lär bli svår att sälja så den får vara kvar som jaktbil.

Jag tror det kan vara skillnad i kvalitet på olika produkter byggda i olika fabriker trots man använder samma ritning och vissa gemensamma underleverantörer.
I det här fallet så är väl alla vitala delar samma. Kosmetiska detaljer skiljer samt den mänskliga faktorn vid montage.
Jag besökte Audis fabrik i Ingolstadt för ungefär 5 år sedan, redan då utfördes den absoluta merparten av all montering automatiserat med robotar.

Det är väl inte monteringen på audi som är problemet? Min 2006 var galvaniserad. De nyare verkar rosta. Och sen har väl motor och växellåda dåligt rykte.

500 mil passerat på kinesbilen MG ZS EV. Nöjd både med bil och leasing. Tror det var 300 kr mer per månad för 500 mil extra i förra erbjudandet. Övermil 10 kr.

Men svindyrt leasa vinterhjul även här. Standard VW vinterhjul funkar så gav istället 1500kr för lätt, läs flera år, begagnade Hakka dubbdäck.

Väntar på laddboxinstallation av Easee. Såg dock att nu är även Zaptec uppkopplad mot Tibber om man vill och är kanske ett smartare val om man har/planerar solceller.

Senast ändrad:
Ja. Så det man bör jämföra är osäkerhet i leasing mot osäkerhet i begagnatvärdet? Att äga en ny bil under garanti ser jag som som i övrigt riskfritt. Däremot bör man i alla fall med VAG räkna med 3års garanti eftersom 2 är default (VW i alla fall). (Måste man helförsäkra en VAG leasingbil sista året?)

Då är vi tillbaka till att jag inte är taggad på att stå med mössan i hand och få repor bedömda av nån knatte.

Vad är det mer? Övermil och om man inte klarar sig på en uppsättninghjul?
Nja, många lån för nya bilar bygger, som H fått erfara, på att bilen antas ha ett visst värde efter 3 år. Stämmer inte det halkar man efter… det är en risk.

I övrigt: Klarar du inte 4500 mil på en uppsättning sommar och vinterhjul gör du något konstigt med din bil.

Angående bedömning av repor finns det en skötselguide med beskrivningar av normalt slitage och exempel på vad som inte är det. Ganska mycket faller under normalt slitage hos VAG iaf. Hos VAG gäller alla garantier leasingperioden ut (3 år).

Övermil debiteras enligt känd modell. Det är inte en risk, det är en feature.

Jeep Compass 4xe har jag nu haft i ett halvår och är fortfarande jättenöjd. Och XC70 känns mer och mer daterad för varje gång jag kör den. Har precis gått 12000 mil och lär bli svår att sälja så den får vara kvar som jaktbil.
Det kommer vara mycket lättare att sälja din xc70 än din jeep compass.

500 mil passerat på kinesbilen MG ZS EV. Nöjd både med bil och leasing. Tror det var 300 kr mer per månad för 500 mil extra i förra erbjudandet. Övermil 10 kr.

Men svindyrt leasa vinterhjul även här. Standard VW vinterhjul funkar så gav istället 1500kr för lätt, läs flera år, begagnade Hakka dubbdäck.

Väntar på laddboxinstallation av Easee. Såg dock att nu är även Zaptec uppkopplad mot Tibber om man vill och är kanske ett smartare val om man har/planerar solceller.

Kanske missat något uppenbart men vad gör Zaptec bättre om man har/planerar för solceller?

Kanske missat något uppenbart men vad gör Zaptec bättre om man har/planerar för solceller?

Nä, du har rätt. Det var Tibber som har solcellsintegration och det oberoende av Easee eller Zaptec. Så de verkar likvärdiga i det mesta inklusive pris och tillverkningsland. Dock kanske jag tycker Zaptec Go är lite snyggare.

Om vi antar att elbilar är en kvalitetsprodukt så kan man istället räkna med 100% över 10 år och med 1.5% ränta få en månadskostnad på 4 490 för finansieringen för en halv mille.
Ja, reparationskostnaden är en risk och den utföll till ca 20 öre milen över 13 år min Audi som är min referens.

Nu står vi visst inför den ytterstadagen då vi inte ens kan lita på tyska bilar så fan vet vad man ska tro om elbilars kvalitet. Så då får man väl leasa då.

De flesta kör ju el för typ första gången nu... Därav alla problem tror jag.

Tesla kör väl jättelåg ränta ibland? Typ 0,25%?

Tesla kör väl jättelåg ränta ibland? Typ 0,25%?

1.95% normalt men istället för att ge rabatter kör de räntekampanjer ibland. I våras gick det att klicka hem en bil med 0.25% rabatt och finansiering över 7 år. Avtalen går dessutom att överlåta vilket kan vara tacksamt om man ska sälja bilen.

Just nu säljer de nog allt som tillverkas, tror inte det är någon kampanj på gång. Men 1,95% är konkurrenskraftigt jämfört med andra.

1,95% med 53% restvärde. Ärligt talat har jag inga störreproblem med att anta 53% på 3 år men förhoppningsvis kan många som funderar på en småbil för halvmillen prata med banken och få lite altarnativ. Om man som vi renoverat kontant i snart 10 år så kan man ju lägga av med det och putsa in pengar i bilen istället. Pengar är pengar så länge man tänker på konsekvenserna över tid. Dessutom kommer nya varje månad.

EDIT (Vi har två inkomster, ett ödmjukt hus och en ekonomisk fru. Det finns andra lägen då man så klart inte ska låna på huset för att köpa en extremt dyr elbil)

Kanske en dum fråga men går det att köra elbilar med laddkabeln i?
Har ju hänt att någon kört iväg min bil med motorvärmarkabeln i. Det det blev halvbra kan man ju säga

Träffade en tjej som kört väg utan att plocka ur slangen på macken....det blev inte heller bra. Inte alls.

Om man nu är dum nog att leasa en Model 3, var ska man göra det? Verkar finnas lite olika deals. Får kanske räkna lite excel trots allt....

Någon som har koll på huruvida M KD SDs budget har utrymme för utökat anslag till elbilspremie för 2021?

Aj!
Ny Teknik: Elbilarna kör in i en återvändsgränd”.

Aj!
Ny Teknik: Elbilarna kör in i en återvändsgränd”.
Aj kan man lugnt säga. Vem kunde anat.

Vändpunkt är ju lite lustigt eftersom det är just det som är problemet med tåg, de svänger inte utan följer bara rälsen.

Att tåg(även om de går på diesel) är bättre för miljön än personbilar är väl rätt självklart men tål väl att påpekas.

Kanske en dum fråga men går det att köra elbilar med laddkabeln i?
Har ju hänt att någon kört iväg min bil med motorvärmarkabeln i. Det det blev halvbra kan man ju säga
ID4 går inte att köra om sladden sitter i. Dock så funkar alla andra funktioner när laddsladden är i.

Någon som har koll på huruvida M KD SDs budget har utrymme för utökat anslag till elbilspremie för 2021?
Har inte hört nåt om det, däremot vill de väl satsa på elektrifieringen men som jag tolkar är fokusen då på att bygga ut den nödvändiga laddinfrastrukturen snarare än att subventionera bilar.

Oavsett blir det intressant att se vad dagens händelser kan leda till på detta område.

Framförallt är det dyrt.
Tog bilen till Göteborg i helgen från Skåne, SJ skulle ha 2800 kr för att flytta min och sambons rumpa dessa 60 mil tor. Istället gick det runt 28 liter 98:a och jag blev lurad på en lunch-öl på söndagen.

Framförallt är det dyrt.
Tog bilen till Göteborg i helgen från Skåne, SJ skulle ha 2800 kr för att flytta min och sambons rumpa dessa 60 mil tor. Istället gick det runt 28 liter 98:a och jag blev lurad på en lunch-öl på söndagen.
Ja, nåt är fel när det är billigare med två i bilen. Jag kör hellre men då tycker jag man får betala också. Det billigaste ska vara tåg inte flyg eller bil.

Jag är med i både ID4 och Enyaq-grupper på facebook, det verkar vara långt från problemfria bilar.
Japp, har googlat runt lite och det verkar vara en hel del bekymmer med denna plattform oavsett vilket märke man väljer. Uppgivenheten bland e-tronägare är slående.... iofs föregångaren men att Audi inte verkar hjälpa till är väl det som gör att man tvekar att skaffa en Audi.

BMW I4 M50? Känns som ett spännande alternativ.... kul att ratta antagligen o snygg :-)

Nu står vi visst inför den ytterstadagen då vi inte ens kan lita på tyska bilar så fan vet vad man ska tro om elbilars kvalitet. Så då får man väl leasa då.

Det skulle vara intressant att se någon form av data över hur stor andel som strular i drivlinan på elbilar och vad som är övriga system.

Övriga system är ju sannolikt mer eller mindre de samma i oljebrännare, och tillverkarna letar halvledare på Aliexpress idag.

Man kanske skriker högre att infotainment systemet slocknar eller backspegeln inte vinklas ner när man betalat 200kkr extra för batteriet och totalt en halv mille än om man gick på den billiga brännaren.

De måste ju betala viten för alla tåg de tagit på sig att köra men inte kör eftersom de inte klarar av att göra ett personalschema ?

Framförallt är det dyrt.
Det kostar iofs 980 kronor ungefär tur och retur för två med Öresundståg.

Men förutom det så håller jag med. Ska man längre än så så är det rätt skönt att åka tåg dock, tycker jag. Speciellt om man är själv.

Uppgivenheten bland e-tronägare är slående.... iofs föregångaren men att Audi inte verkar hjälpa till är väl det som gör att man tvekar att skaffa en Audi.

Min uppfattning är ändå att e-Tron 50/55 fungerar bättre än Enyaq/ID4/Q4. Nackdelen med den är istället att den verkar ohemult törstig på elektroner. Och dyr, om man inte hoppade på ett sånt är extremt prisat leasingerbjudande.

Min uppfattning är ändå att e-Tron 50/55 fungerar bättre än Enyaq/ID4/Q4. Nackdelen med den är istället att den verkar ohemult törstig på elektroner. Och dyr, om man inte hoppade på ett sånt är extremt prisat leasingerbjudande.
Ja, det avgör def.. om gamla e-tron fungerar bättre då är det jefligt illa med de nya av nätforum att döma... q4 e-trom sportback är ju iaf snygg... även om jag inte föll pladask för instrumenteringen jmf med Merca eqc. Eqc lider av tyngden o att de envisas med pianolack detaljer som ju blir repiga bara av att titta på dem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp