[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi antar att elbilar är en kvalitetsprodukt så kan man istället räkna med 100% över 10 år och med 1.5% ränta få en månadskostnad på 4 490 för finansieringen för en halv mille.
Ja, reparationskostnaden är en risk och den utföll till ca 20 öre milen över 13 år min Audi som är min referens.

Nu står vi visst inför den ytterstadagen då vi inte ens kan lita på tyska bilar så fan vet vad man ska tro om elbilars kvalitet. Så då får man väl leasa då.
Just tyska tillvekarna verkar ha absolut störst problem med att få ihop produkter som fungerar. Tyskland är inte det industriland det en gång var.

Just tyska tillvekarna verkar ha absolut störst problem med att få ihop produkter som fungerar. Tyskland är inte det industriland det en gång var.
Ja, uppstyrning krävs annars blir det nog tyvärr andra bullar för nästa generation.
Dumplings kanske.

• Gilla
Reactions: BJS
Som privatperson, eller för mig i alla fall, säger ju garantitiden man får något om vad tillverkaren själv tror om sin produkt. 2 år som många av Tyskarna ger känns ju sådär. Förstår att t.ex. Kia säljer väldigt bra.

Ja, uppstyrning krävs annars blir det nog tyvärr andra bullar för nästa generation.
Dumplings kanske.
Bär mig emot, men jo - vette tusan om det är något sådant som är på G. Nu när Kia blivit lika usla som tyskarna i kvallite så är det något annat som får vara framtiden.

Bär mig emot, men jo - vette tusan om det är något sådant som är på G. Nu när Kia blivit lika usla som tyskarna i kvallite så är det något annat som får vara framtiden.

Det generationskiftet har redan skett så Tyskland är också förlorat.

• Ledsen
Reactions: BJS
Fast garantin är väl egentligen en mer komplicerad kalkyl än enbart kvalitet. En kalkyl som jag personligen tror tysken fuckat men kvaliteten blir ju inte bättre för att man betalar för 3 års försäkring och kör tipex på 2 års varianten.

Däremot borde tysken speca vad 7 års garanti skulle kosta för att jämföra äpple med äpple med Kia.

Vi får väl se om det blir nån framtid. Bättre skippa Tesla, bli prepper och köpa gården bredvid muffins?

Som privatperson, eller för mig i alla fall, säger ju garantitiden man får något om vad tillverkaren själv tror om sin produkt. 2 år som många av Tyskarna ger känns ju sådär. Förstår att t.ex. Kia säljer väldigt bra.
Både ja och nej. För typ 10 år sedan hörde jag många säga att enda anledningen att de vågar köpa en Kia var för att de erbjöd lång garanti - för det behövs.

Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men jag tror absolut att generös garanti kan vara ett sätt att marknadsföra sig, särskilt om man är ett mindre märke eller ett märke med sämre rykte.

Både ja och nej. För typ 10 år sedan hörde jag många säga att enda anledningen att de vågar köpa en Kia var för att de erbjöd lång garanti - för det behövs.

Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men jag tror absolut att generös garanti kan vara ett sätt att marknadsföra sig, särskilt om man är ett mindre märke eller ett märke med sämre rykte.
Men nu när kias kvallite har peekat och verkstäderna är väldigt duktiga på att försöka skylla kvallitetsbrister på kunden, gud, solstormar, händelser utanför deras kontroll eller bara helt vanlig förstoppning så känns det väl som stjärnan och argumenten har dalat?

Vad återstår?

Men nu när kias kvallite har peekat och verkstäderna är väldigt duktiga på att försöka skylla kvallitetsbrister på kunden, gud, solstormar, händelser utanför deras kontroll eller bara helt vanlig förstoppning så känns det väl som stjärnan och argumenten har dalat?

Vad återstår?

Lada Niva.

Vem blir först med att köpa en Ineos Grenadier?
Väldigt sugen på en. Gillar filosofin bakom. Prissättningen i Sverige känns osäker, hade också varit intressant att se vad skatten hamnar på.

Den ska ju förresten komma med bränslecell 2023 vad ryktet säger.

Provade att köra till jobbet idag i minus 6 grader. Trist att inte ha fått laddplats så hemresan blir värre… Men ok, här närmar vi oss ju dieselbilen i förbrukning.

DD19C440-534C-42D8-9D24-5DDCFC0319C5.jpeg

Konstaterar förövrigt att jag faktiskt inte gör någon tidsvinst jämfört med buss + tåg, givet att de går enligt tabell. Och med 500kr för parkering över dagen känns det lite tveksamt ekonomiskt också.

Provade att köra till jobbet idag i minus 6 grader. Trist att inte ha fått laddplats så hemresan blir värre… Men ok, här närmar vi oss ju dieselbilen i förbrukning.

Visa bilaga 525679

Konstaterar förövrigt att jag faktiskt inte gör någon tidsvinst jämfört med buss + tåg, givet att de går enligt tabell. Och med 500kr för parkering över dagen känns det lite tveksamt ekonomiskt också.
Vad menas med 4,8l (6,3 l)? Är 4,8 snitt över en längre tid och (6,3 l) aktuell resa?

Jag tolkar att allt gäller aktuell resa, rubriken är ju ”Resedetaljer”.

Vad är det för monster till bil? Ser orimligt törstigt ut.

Vad är det för monster till bil? Ser orimligt törstigt ut.

V60 T8. Inget monster, men pigg, och väldigt lagligt körd utan ”momsning” av hastighetsbegränsningarna.

Eller typ tokköra en modernare diesel på.

Ja, det är ju det som är min referens. Dieselskodan (Superb) hamnar på typ 0,56-0,6 på samma sträcka.

Jag tolkar att allt gäller aktuell resa, rubriken är ju ”Resedetaljer”.

Stämmer bra.

Min VW Touran 150hk från 2017 har väldigt likvärdig förbrukning.
Jag trodde hybrider var bättre än en ordinär bensinbil.

Fast det är ingen "mildhybrid", det är en plug-in-hybrid. Dock med en bensinmotor på över 300 kusar så inte så konstigt att den drar mycket?

V60 T8. Inget monster, men pigg, och väldigt lagligt körd utan ”momsning” av hastighetsbegränsningarna.

Ja, det är ju det som är min referens. Dieselskodan (Superb) hamnar på typ 0,56-0,6 på samma sträcka.

Stämmer bra.
Kom nog just på varför jag slutade köra volvo...

Att dessa "mildhybrider" klassa som miljöbil är fan skrattretande
Hela konceptet miljöbil är skrattretande.

Om en viss energikälla anses dålig ska den skattas så tidigt i ledet som möjligt. Nu istället ger vi bidrag och skattelättnader till folk som köper prylar som nyttjar mindre av den dåliga energikällan. Det är korkat men när fordonsindustrin är med och bestämmer regler så blir det så.

Om en viss energikälla anses dålig ska den skattas så tidigt i ledet som möjligt. Nu istället ger vi bidrag och skattelättnader till folk som köper prylar som nyttjar mindre av den dåliga energikällan. Det är korkat men när fordonsindustrin är med och bestämmer regler så blir det så.
Jag tror mer på snurriga regler pga tjänstemän i regeringskansliet som har otur när de tänker.

Skulle inte förvåna mig om svensk bilindustri har varit och presenterat sina önskemål för nämnda tjänstemän minst en gång.
Och just just här tror jag faktiskt att tjänstemännen är oskyldiga. Gjorde vi en skatteväxling där alla, inte bara nya fossilbilar straffades skulle tjänstemännen nog sitta kvar men deras chefer politikerna skulle nog rätt snabbt förlora jobbet

Och just just här tror jag faktiskt att tjänstemännen är oskyldiga. Gjorde vi en skatteväxling där alla, inte bara nya fossilbilar straffades skulle tjänstemännen nog sitta kvar men deras chefer politikerna skulle nog rätt snabbt förlora jobbet

Nu vet jag inte om jag missförstår, men fossila bränslen beskattas väl rätt hårt? Även el beskattas.
(den dagen ”för många” kör på el så skatteintäkterna från fossila bränslen går ner så kommer garanterat elskatten höjas eller kilometerskatt införas - skattepengarna måste in!)

Nu vet jag inte om jag missförstår, men fossila bränslen beskattas väl rätt hårt? Även el beskattas.
(den dagen ”för många” kör på el så skatteintäkterna från fossila bränslen går ner så kommer garanterat elskatten höjas eller kilometerskatt införas - skattepengarna måste in!)
Ja, det är både energiskatt och koldioxidskatt på fossila bränslen. Även på de förnybara delarna som blandas i i allt högre utsträckning. Ovanpå alltihop moms, dvs skatt på skatterna. Uppemot 2/3 av priset vid pump är skatt för sjutton.

Jag tror mer på snurriga regler pga tjänstemän i regeringskansliet som har otur när de tänker.
Transportindustrin inklusive fordonstillverkning är den mest lobbyintensiva som finns. Lobbyisterna är med och sätter reglerna. Den formel som styr miljöbil är en konstruktion för att släppa igenom tunga svensktillverkade bilar (gissa vilket fabrikat) och det finns en och annan tjänsteman som skäms över den. Formeln ser ut så här:

"En bil som går på bensin eller diesel, eller är en elhybrid och har tjänstevikten 1372 kg får släppa ut högst 95 gram koldioxid (CO2) per kilometer för att betecknas som miljöbil. (Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan bli både minus eller plus. Multiplicera summan med 0,0457. Lägg sedan till 95.)

Går den istället på etanol eller fordonsgas får den släppa ut högst 150 gram koldioxid per kilometer. Om det är en elbil eller laddhybrid får elenergiförbrukningen vara högst 37 kilowattimmar per 100 kilometer, enligt uppgift från tillverkare eller generalagent. (Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan bli både minus eller plus. Multiplicera summan med 0,0457. Lägg sedan till 150. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så bilen en miljöbil.)"

Källa https://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/

Nja, vill inte komma för nära in på politik men vi har ju faktiskt sagt att vi ska minska co2 utsläpp med drygt 50 % till 2030. Eftersom runt en tredjedel av vår "budget" ligger i fordonstrafik lägger vi fokus där eftersom alternativet, att beskatta co2 så att folk brukar mindre skulle göra nästan allt dyrare + att en massa co2 tung industri kommer kursa. Du blir utröstad på direkten.

Därför blir det istället små piskor och stora morötter på enskilda prylar i det här fallet bilar. Sen också ganska självklart att Volvo snällt förklarar vilka bilar som ska subventioneras också...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp