[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja, vill inte komma för nära in på politik men vi har ju faktiskt sagt att vi ska minska co2 utsläpp med drygt 50 % till 2030. Eftersom runt en tredjedel av vår "budget" ligger i fordonstrafik lägger vi fokus där eftersom alternativet, att beskatta co2 så att folk brukar mindre skulle göra nästan allt dyrare + att en massa co2 tung industri kommer kursa. Du blir utröstad på direkten.

Därför blir det istället små piskor och stora morötter på enskilda prylar i det här fallet bilar. Sen också ganska självklart att Volvo snällt förklarar vilka bilar som ska subventioneras också...
Det vore kanske enklare att bara förbjuda bensin och diesel? Så slipper de det problemet.

Det är fredag hela veckan. Den andra blev väl raderad till sist?

Det var mycket nära att bli politik, men tror att faran är över nu.
Skönt, jag vill bara inflika att jag jag älskar elfordon. Väntar på att marino ska börja sälja clydesdale gafflar som jag kan montera på mammas gamla elcykel. Sen kanske jag köper hund. Hur co2 kompenserar en för den?

V60 T8. Inget monster, men pigg, och väldigt lagligt körd utan ”momsning” av hastighetsbegränsningarna.

Ja, det är ju det som är min referens. Dieselskodan (Superb) hamnar på typ 0,56-0,6 på samma sträcka.

Stämmer bra.
Beror väl ändå på hur man kör, jag har ett identiskt V60-monster, här en tur i onsdags när jag låg på rätt bra på motorvägen. På min vanliga pendling på 50km går det ofta under litern. Får en ny V60 nästa år, med nästan dubbel räckvidd på batteriet, tror inte det kommer bli mycket tankat under 2022.
1637954943865.png

1637955330838.png

Disclaimer: jag har både lön och aktiekurs att försvara i det här fallet ?

Skönt, jag vill bara inflika att jag jag älskar elfordon. Väntar på att marino ska börja sälja clydesdale gafflar som jag kan montera på mammas gamla elcykel. Sen kanske jag köper hund. Hur co2 kompenserar en för den?
Mata hunden med potatis och maggots så är det nog lugnt ...

Beror väl ändå på hur man kör, jag har ett identiskt V60-monster, här en tur i onsdags när jag låg på rätt bra på motorvägen. På min vanliga pendling på 50km går det ofta under litern. Får en ny V60 nästa år, med nästan dubbel räckvidd på batteriet, tror inte det kommer bli mycket tankat under 2022.
Visa bilaga 525742

Visa bilaga 525744
Verkar skita sig snabbt när sträckan överstiger 50 km.

Visa bilaga 525742

Visa bilaga 525744
Under litern var bra för 30 år sedan.... allt över 0,45 är illa idag...

Kommer ihåg när svärfar kom på besök i Uppsala och stolt förkunnade att han kört sin Saab 9000 (en 89:a tror jag) från Umeå på 0,61. Det var dock snudd på outhärdligt att åka med honom när han var på det humöret ? ?.

/Johan

Det är väl bättre om alla cyklar? Lite inavel får man väl räkna med i byarna, men det får man bara kalla för nostalgi.
Det var ju just cykeln som motverkade inaveln på landsbygden vid förra seklets början. Med det var iofs ett annat virke i folk då.

Hur går det för er, har ni hittat några bra laddbara alternativ än?

Model 3 blir väl perfekt att pendla. Frågan är bara om man tvunget ska göra några kalkyler på 36 månader och vilket restvärde man i så fall ska räkna med. 53% är inge bra

Kommer ihåg när svärfar kom på besök i Uppsala och stolt förkunnade att han kört sin Saab 9000 (en 89:a tror jag) från Umeå på 0,61. Det var dock snudd på outhärdligt att åka med honom när han var på det humöret ? ?.

/Johan
Min svärfar kunde inte vrida på huvudet. Det gick mest rakt fram, parkering var mitt på tomma ytor. Stoppskylt var oftast att betrakta som rekommendation. Nånstans där inom mig återväcktes lusten att cykla istället.

Kommer ihåg när jag var i 18-19 årsåldern och skulle skjutsa farfar för att kika på en grind.
Vi åkte i min bil och jag gasade till lite på ettans växel för att lägga i tvåan och åka lite lugnt dit vi skulle.
Farfar verkade tycka det var lite väl häftigt och hojtade till ”Ojojoj! Sådan acceleration har jag inte känt sedan 1968!”
Tyckte inte att jag gasade till så våldsamt och sedan så undrar jag vad han åkte för bil 68 som etsade sig fast i minnet så.

Kommer ihåg när jag var i 18-19 årsåldern och skulle skjutsa farfar för att kika på en grind.
Vi åkte i min bil och jag gasade till lite på ettans växel för att lägga i tvåan och åka lite lugnt dit vi skulle.
Farfar verkade tycka det var lite väl häftigt och hojtade till ”Ojojoj! Sådan acceleration har jag inte känt sedan 1968!”
Tyckte inte att jag gasade till så våldsamt och sedan så undrar jag vad han åkte för bil 68 som etsade sig fast i minnet så.
Det var nog rycket när ångloket startade…

• Haha
Reactions: BJS
Ja, med skatt, moms, och överföring bör det vara uppåt 3 kr/kWh. Vad drar en elbil, är det typ 2 kWh/mil? 6 kr/mil isf. Och vintern har knappt börjat.
Kia E-niro ligger väl på 1.6. Polestar är törstig och landar på en bit över 2. Så det kan vara rätt klokt att kika på förbrukningen även på elbil.

Kia E-niro ligger väl på 1.6. Polestar är törstig och landar på en bit över 2. Så det kan vara rätt klokt att kika på förbrukningen även på elbil.
Absolut. Och även ifrågasätta hur stort batteri man behöver. Stort batteri är tyngre och ökar förbrukningen. Ladda en gång extra på långresan mot att spara 30kSEK i inköpspris och 0,3kWh/mil kan det vara värt?

Absolut. Och även ifrågasätta hur stort batteri man behöver. Stort batteri är tyngre och ökar förbrukningen. Ladda en gång extra på långresan mot att spara 30kSEK i inköpspris och 0,3kWh/mil kan det vara värt?
Ja, så är det förstås. Skönt att slippa tillverka också, inte bara spara pengar.

• Gilla
Måste ha varit någon Amerikansk bil, på den tiden var det mycket Cui och mycket hp.

Kan ev ha varit en Volvo sonett med sex förgasare också?

Nej gud, att bara betala 30ksek en gång för att slippa massa framtida stopp? Var sätter man in pengarna?

Nej gud, att bara betala 30ksek en gång för att slippa massa framtida stopp? Var sätter man in pengarna?
Massa och massa... mitt exempel gav dig 6 mil till. I min värld hade det inte blivit många extra stopp på ett år, men återigen - mycke beror ju på ens faktiska körmönster. Kör man ofta max 9 mil per dag och väldigt sällan över 30 mil så ser det ju annorlunda ut gentemot en som kör två 50 mils resor per vecka och däremellan knappt kör något.

Massa och massa... mitt exempel gav dig 6 mil till. I min värld hade det inte blivit många extra stopp på ett år, men återigen - mycke beror ju på ens faktiska körmönster. Kör man ofta max 9 mil per dag och väldigt sällan över 30 mil så ser det ju annorlunda ut gentemot en som kör två 50 mils resor per vecka och däremellan knappt kör något.
Några som jag känner väl platsar ypperligt som elbilspiloter. Stannar i stort sett jämnt i runt en timmes tid efter 15-20 mils körning. Då behöver man ingen ”Long Range”.

• Gilla
Har man två bilar så är det nog inte sällsynt att man har ett körmönster där 20 mil räcker på den ena. För normal pendling tänker jag. Jag hade kunnat tänka mig det om det gjorde märkbar skillnad på förbrukning och kapitalkostnad

• Gilla
Har man två bilar så är det nog inte sällsynt att man har ett körmönster där 20 mil räcker på den ena. För normal pendling tänker jag. Jag hade kunnat tänka mig det om det gjorde märkbar skillnad på förbrukning och kapitalkostnad
Behöver man det inte är det mycket vikt och kapital man släpar runt helt i onödan.

Apropå det, hur ser det ut på Trafikverkets rastplatser? Finns det laddplatser där ännu? Där har ju staten en ypperlig möjlighet ”att gå före och visa vägen” som det brukar heta.

Apropå det, hur ser det ut på Trafikverkets rastplatser? Finns det laddplatser där ännu? Där har ju staten en ypperlig möjlighet ”att gå före och visa vägen” som det brukar heta.
Du menar att Trafikverket har kontor på platser vilka är strategiskt viktiga för laddning och undrar om de är bestyckade med laddstolpar?

Har inte sett en kontor på så länge jag kan minnas så jag har ingen aning, jag skulle kunna googla, men det tror jag du också klarar.

Eller vad är du undrar?

Då hade de nog fått någon EU-konkurrens-myndighet på sig tyvärr.

Du menar att Trafikverket har kontor på platser vilka är strategiskt viktiga för laddning och undrar om de är bestyckade med laddstolpar?

Har inte sett en kontor på så länge jag kan minnas så jag har ingen aning, jag skulle kunna googla, men det tror jag du också klarar.

Eller vad är du undrar?
Gissar att ooms undrar om det finns laddare för elbil på rastplatser som Trafikverket driver längs med större vägar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp