Vinterdäck (med aningen specifika förutsättningar)

dogday

Aktiv medlem
Hej!

Har vinterpendlat genom mestadels centrala Stockholm sedan 2017. Det känns som att satsningar på cykeltrafiken med utökad sopsaltning lett till ett helt annat väglag 2020 än 2017, där det endast är ett fåtal dagar med blankis. Då jag har en dedikerad vinterpendlare (Bootzipper) för snö och is och en odubbad Canyon Grail jag väljer de (upplevda) 90 % av vinterdagarna då det mest är blött har jag lite funderingar kring vilket som egentligen är det optimala däcket för de övriga 10 %.

2017 tills nu har jag rullat på Schwalbe Marathon Winter i olika omkretser men med 42 mm bredd, men upplevelsen av förra vintern (möjligen skevad av rejält begränsad tid på kontoret) var att de var alldeles för smala för att fungera bra efter snöfall som ledde till puder, sen mos, sen isspårighet (just snömos ledde till ett rätt obehagligt fall i en kurva, strax framför en – tack och lov långsamt framförd – SUV) och fem dagar senare var det sopsaltat och läge för Grailen.

Då mina SMW nyligen förvandlades till vikbara däck är det dags för nya vinterdäck, och det känns klokt att köpa dem medan solen skiner och rabatterna på dubbdäck regnar. Har därför börjat fundera på bredare däck, bla

Suomi Routa 50-622 (ett "pendlardäck" som påminner om SMW)
Kenda Klondike 54-622 (mer korrekt att ange måtten i 29x2,1" kanske, då det är ett MTB-däck)

Men kan inte riktigt bestämma mig för om det är värt att gå upp på dessa bredder vad gäller tröghet, rullmotstånd och knattrande.

... Fast nu när jag skriver och reflekterar börjar jag allt mer känna att det kanske är värt att kliva upp på Klondike. Tänker att Routa inte fixar snömos på samma sätt och att trögheten i Klondike inte kommer vara så mycket besvär eftersom de bara kommer användas när de verkligen behövs – plus att det går att ta ut Bootzippern på isiga skogsäventyr som hittills varit omöjliga.

Eller? Någon som har input? Som testat Klondike? Som tycker att Ice Spiker är ett mycket bättre eller sämre val om jag nu ska upp på tvåtum plus-bredder?

Klondike ser lite ut som mina gamla ice spiker pro men lite mindre aggressiva. Jag tyckte om dem innan de började sopsalta för att de klarade allt och aldrig tappade greppet (även på ren is). De funkade även när man kommit in till stan nära Slussen där det inte finns lika mycket snö. Numera använder jag samma som du, 42 tror jag också och jag pendlar varje dag utan att de känns halkiga. Mycket beror nog på bättre vinterväglag. Om du är tveksam så tycker jag att en grov däck är inte ett fel val. Det blir lite försäkring. Samtidigt behöver man byta däck oftare än med Marathon just för att de är så grova.

Cykeln med dubbfria däck klarar som du säger 90% av dagarna på vintern. Frågan är om du klarat dig med något som klarar 90% av de resterande dagarna, eller om du verkligen behöver kunna ta dig fram varje dag...? Du indikerar ju att du jobbat hemma en del på sistone, har du den möjligheten kvar i framtiden? Jag tänker så här att de där fåtal dagarna det verkligen drösat ned massor av snö i Stockholm, kan du tända en brasa hemma, poppa lite popcorn och låta Teams sköta konnektiviteten? I så fall kanske något hyfsat "lättrullat" dubbat typ SMW eller Continentals 42mm är perfekt när den odubbade cykeln känns fel? Ska man verkligen kunna ta sig till jobbet 100% av dagarna är det ju nästan dubbad fatbike som gäller. Men för 99,5% av tiden är det ju overkill.

Tack för input!

@fdasgsyhrhwrgaet""#rfreererfdsfs Låter bra! Min förhoppning/idé är att jag inte ska behöva köra dubbat särskilt ofta, men det återstår att se: vintrar är ju olika, och min sample size av pendling vinter 2020 är, som sagt, kraftigt begränsad. Vi får se

@kontorsråttan Tyvärr har jag inte riktigt möjlighet att välja hemmadagar slumpmässigt utan de kommer behöva planeras i förväg, så jag tänker att det är bäst med däck som klarar ~98 % av dubbdagarna utan obehag – och hoppas att dubbdagarna överlag blir få.

Som går att läsa av första inlägget började jag snabbt luta åt Klondike. Har köpt dem och ett par SKS Bluemels U75 Long som jag ska skruva på när andan faller på. Minns jag tråden om 6–7 månader så återkommer jag med rapport ?

Har pendlat året om i sthlm sedan 2010, i närförort eller från närförort in till stan. Har kört på SMW+ 42mm de senaste åren, innan dess SMW 37mm och innan det någon Nokian-variant. 2021 är nog det första året som snömodden ställt till det vid flera tillfällen. Beror så klart också på vilken pendlingsväg du har. Jag tycker det inte är värt att gå upp i storlek för de 1-2 dagar det är problem en normal vinter.

Klarar man sig med SMW eller är SMW+ värt det? Vågar man rulla ner för Västerbron/Skanstullsbron på dem en blåsig kall vintermorgon?

har närmast slutat använda hojen försedd med dubbdäck vintertid för stockhollmspendling. men skönt att den finns där.

upplever att bra lampor gör skillnad när man tryggt ska ta sig fram på is och snö fast utan dubb.

Klarar man sig med SMW eller är SMW+ värt det? Vågar man rulla ner för Västerbron/Skanstullsbron på dem en blåsig kall vintermorgon?
Ja, de duger för att kunna hantera isen. Fungerar bättre än man tror, dock går det givetvis gå omkull på vad som helst om man inte kör som folk.

Har inte testat Routa eller läst nån recension, men antar att dom förmodligen är det snabbaste dubbdäcket på marknaden. Tubeless och rätt tunt. Klämde lite på dom i en affär och kändes typ som ett modernt slanglöst graveldäck. Jämför mot t.ex SMW+ som är typ 2cm tjockt...

Ja, de duger för att kunna hantera isen. Fungerar bättre än man tror, dock går det givetvis gå omkull på vad som helst om man inte kör som folk.
Fegade ur och klickade hem ett par SMW+ trots allt. Lär gå långsamt och så men jag prioriterar säkerheten.
Kompletterade med vanliga SM+ för dödsgrussäsongen också.

Har pendlat året om i sthlm sedan 2010, i närförort eller från närförort in till stan. Har kört på SMW+ 42mm de senaste åren, innan dess SMW 37mm och innan det någon Nokian-variant. 2021 är nog det första året som snömodden ställt till det vid flera tillfällen. Beror så klart också på vilken pendlingsväg du har. Jag tycker det inte är värt att gå upp i storlek för de 1-2 dagar det är problem en normal vinter.
Mmm, kanske var unikt med modden i vintras. Då jag pendlar Hornstull–Östermalm räknar jag med att sopsaltningen kommer vara rätt effektiv på mina vägar, med resultatet att det är mest rejäla snödagar och fallout av dem som kommer kräva dubbdäck. Tror Klondike kommer funka bra för det smala spannet (OK vid lite djupare snö, bra i modd, bra på spårig is, lite trögt men dugligt vid fin men isig väg om sån nånsin uppstår), men får som sagt se! ?

Mmm, kanske var unikt med modden i vintras. Då jag pendlar Hornstull–Östermalm räknar jag med att sopsaltningen kommer vara rätt effektiv på mina vägar, med resultatet att det är mest rejäla snödagar och fallout av dem som kommer kräva dubbdäck. Tror Klondike kommer funka bra för det smala spannet (OK vid lite djupare snö, bra i modd, bra på spårig is, lite trögt men dugligt vid fin men isig väg om sån nånsin uppstår), men får som sagt se! ?
Ja visst har man möjlighet att ha två cyklar körklara så är det ju bara att testa. Jag upplever också att det i stan oftast brukar vara än mer snöfria gator än i närförort. Men visst, snöar det många gånger som i vintras blir det ju annorlunda.

Bump!
Temperaturen i storstan har ju börjat sjunka mot nollan nu så isfläckar är ingen imöjlighet tidig morgon.
Är det dags att dra på dubbdäcken ännu? Är dubb halt på asfalt? Olika på torr eller våt?
Min första vinterpendlingssäsong så dela med er av era kunskaper!

Kenda Klondike har jag kört men i en lite smalare dimension, jag tycker det är ett bra och pålitligt vinterdäck, lite trögare än sommardäcken blir det ju, men greppet känns bra på de flesta underlag. Dock var jag lite orolig eftersom de förlorade några dubbar första milen, men de återstående verkar ha stabiliserats sedan.

Mvh Ulf S.

Har inte ens lagt på dubbisar de senaste åren, utan kört med odubbade vinterdäck istället. Räcker alla dagar utom de få tillfällena det är svallis..

Kenda Klondike har jag kört men i en lite smalare dimension, jag tycker det är ett bra och pålitligt vinterdäck, lite trögare än sommardäcken blir det ju, men greppet känns bra på de flesta underlag. Dock var jag lite orolig eftersom de förlorade några dubbar första milen, men de återstående verkar ha stabiliserats sedan.

Mvh Ulf S.
Kan man tolka det som att det, bortsett från rullet, inte finns några egentliga nackdelar att sätta på dem i god tid?

Bump!
Temperaturen i storstan har ju börjat sjunka mot nollan nu så isfläckar är ingen imöjlighet tidig morgon.
Är det dags att dra på dubbdäcken ännu? Är dubb halt på asfalt? Olika på torr eller våt?
Har aldrig reflekterat över att dubb skulle vara anmärkningsvärt hala på asfalt. Som ickeingenjör går jag på magkänsla och tänker att de bör tappa en del grepp, men inte så att det stör om du inte jagar KOMs på pendlingen ... och gör du det så finns det annat som stör med dubb ☺️

På riktigt hårda och blanka underlag märks det dock rejält. Åkte på arslet då jag cyklade på vad jag minns som polerad granit med lätt frost, där var det ishalt med dubb.

På asfalt greppar dubbdäck bra, men på släta stenar är det glashalt. Goda exempel i gbg är på Vasagatan utanför Handels och vid Valand, stenplattor på 50x50 cm som är livsfarliga.

Jag har väl 95+% Stockholmsk "kvalitetsasfalt" så bör vara acceptabelt grepp. Får se över de sista procenten bara.

Kan man tolka det som att det, bortsett från rullet, inte finns några egentliga nackdelar att sätta på dem i god tid?
Ja, det kan man väl säga, möjligen med undantag för slitaget då men även om det är ganska schyssta vinterdäck så är ju sommardäcken trevligare att cykla på, så länge det inte är halt då...
Mvh Ulf S.

Bump!
sätter på däck med greppigare mönster och gummiblandning ungefär nu, vilket tillsammans med bra belysning tenderar alltmer att ta mig genom hela vintern och förbi glansisfläckarna. de syns.

en andracykel får dubbdäck monterade om några veckor och står sedan beredd, jic. flertalet vintrar på senare år har den vid pendling i mälardalen förblivit nästan oanvänd.

har du endast en cykel, är en bra variant att ha dubbdäck monterat på ett extra framhjul. redo att snabbt montera när väderprognosen så motiverar.

att pendla ständigt på dubbdäck från nu fram till mars-april suger fett. enligt mig.

Ja, det kan man väl säga, möjligen med undantag för slitaget då men även om det är ganska schyssta vinterdäck så är ju sommardäcken trevligare att cykla på, så länge det inte är halt då...
Mvh Ulf S.
Jag ska väl försöka hålla ut så länge jag kan med slicksen men jag tar säkerhet framför hastighet varje dag i veckan.

sätter på däck med greppigare mönster och gummiblandning ungefär nu, vilket tillsammans med bra belysning tenderar alltmer att ta mig genom hela vintern och förbi glansisfläckarna. de syns.

en andracykel får dubbdäck monterade om några veckor och står sedan beredd, jic. flertalet vintrar på senare år har den vid pendling i mälardalen förblivit nästan oanvänd.

har du endast en cykel, är en bra variant att ha dubbdäck monterat på ett extra framhjul. redo att snabbt montera när väderprognosen så motiverar.

att pendla ständigt på dubbdäck från nu fram till mars-april suger fett. enligt mig.
Har ju ett par Marathon+ som är tänkta att användas i vår när dödsgruset ligger kvar. Skulle kunna sätta på dem först, men det är inte roligt att byta däck.

Har endast en pendlingslämplig cykel och inga extra hjul ännu, annars hade det varit en bra plan såklart. Sen är det som sagt första pendlingsvintern så jag tänker att jag kör hängslen och livrem denna gång.

Monterade Klondikes på Bootzippern idag. Känns redigt, men det är rejält tunga däck med tjockt gummi. De Vittoria Peyote som satt på innan kändes som ballonggummi i jämförelse. Rull och knattrande kändes OK på en mycket kort sväng runt kvarteret, får se hur det är när de brukas stressiga morgnar.

IMG_2931.JPG

Nu har jag hunnit pendla med däcken i både inkörningssyfte och på småsnö och is. Har en kort pendlingsväg på strax över 6 km och sänker snitthastigheten från ~25 km/h (med Rene Hersé Snoqualmie Pass 700*44) till ~21 km/h. Stor skillnad i cykelglädje (dubbdäck är aldrig kul, men det här är förstås trögare än tex SMW 42:or), men än så länge OK då jag har så kort sträcka.

Får se hur vintern artar sig; är det några snöflingor och lite av blankis större delen av vintern hade det kanske varit bättre med vanliga pendlardubbdäck – som det var idag och igår (dvs minusgrader på morgonen och oklart väglag) är Klondikes rejält overkill, men hade jag inte heller lust att pröva lyckan med icke-dubbat. Hade två krascher i 30 km/h+ på blött underlag för nåt år sen så är rätt mätt på att ramla och slå sönder både mig själv och mina kläder.

Äntligen Klondike-väder! Tyvärr är Stockholms stad duktiga på att sopsalta min pendlingssträcka men vid start och slut var det snömos och moddigt, och då var MTB-däck faktiskt riktigt najs. Tycker det kan vara okontrollerat med obehagliga kast på liknande underlag med smala däck, men nu var det bara lite skönt understyrt med full koll. Kul istället för läskigt, helt enkelt.

Antalet såna här dagar verkar dock vara ganska få, så jag har beställt ett stycke Soumi Tyres Routa 700x42 att sätta fram på min gravelcykel. Tanken är att slippa släpa på tunga 2,25-däck de (överlägset flest än så länge) dagar när pendlingen max innehåller någon meter is, men ändå behålla grepp. Ett (förhoppningsvis) lätt och mjukt dubbdäck fram känns också OK de dagar då det är plusgrader och torrt.

Senast ändrad:
Grabben pendlar in och budar på Michelin StarGrip 35 mm denna säsong. Han tycker de funkar bra. Jag tycker de ser fina ut. Kan ersätta det Conti Top Contact Winter jag har på bak på vinterhjulen.

Jag har kört Michelin Stargrip under flera säsonger för Sthlmspendling. Funkar fint så länge man är uppmärksam på svart is/ren is. De bygger väldigt mkt på höjden dock så det är bra att ha koll på. Fick tex inte in dem i min hybrid.

...Tycker det kan vara okontrollerat med obehagliga kast på liknande underlag med smala däck...

Jag säger att det har mycket att göra med profil och mönster på däcket. Har kört alla vintrar i över ett decennium med Kenda Klondike 35 mm fram, och tycker de funkar kanon i både modd och på spårig is.

När ett par Klondies tog slut köpte jag Schwalbe MW, och det var som att jag glömt av hur man cyklar (i det aktuella föret av moddtäckt spårig is). Höll på att köra omkull hela tiden, de spårade som en blodhund på knark, sjukt obehagliga. Bytte till de gamla slitna Klondike efter ett par dagars skräckcykling, och mojon var tillbaka! Tror SMW:s runda profil är boven i dramat, varningsflagg hissas!

Mtp på denna https://xkcd.com/979/ tänkte jag följa upp tråden såhär ~2 år senare. Har inte haft många tillfällen att få mysa med MTB-dubb, men de jag haft har inte varit särskilt kul, speciellt inte när den mysiga modden gått över i sopsaltat 500 meter hemifrån. Kenda Klondike är nämligen ett tungt och nästintill plast-hårt arsle till däck. Grepp? Jorå, helt OK. Men det rullar inte mycket bättre än timmer.

Tröttnade i förra veckan och köpte Soumi Tyres Piikkisika 2,25 (den med kanttråd) på rea för 699 styck. Någon hundring dyrare än Klondike, men så har de också förmågan att deformera. Plötsligt var det roligt att cykla. Trögt givetvis, det är 2,25"-dubbdäck, men inte trögt på det själadödande sätt Klondike erbjöd. Dessutom upplever jag att de har greppigare dubb och gissningsvis också bättre grepp i gummit, primärt eftersom de är gjorda av gummi och inte plast. Började inkörningen idag (var kanske inte riktigt befogade annars) och njöt av att kunna dum-provocera i frusna spår och snöhögar utan tillstymmelse till släpp.

I jämförelse med ISP känns mönstret också lite rimligare för ett däck som primärt används för pendling, även om det är kaozpendling.

Kostnad per användning kommer antagligen bli orimlig. Men att få det lite jävla trevligt har ett värde, det med.

Tack för mig tråden, hörs om två år!

Edit: När jag ändå håller på så kanske jag ska nämna andra vinterdäckuppsättningen också... för vinterbruk när det inte är kaoz har Suomi Routa fram och WTB Resolute (båda 42:or) funkat ypperligt. Pga sopsaltat så behövs oftast inte dubben och när den gör det räcker dubbat fram bra. Helt godkänt rull på Routa också, kanske aningen bättre än Conti Contact Spike (inte kört på såna så mkt) och bra mycket roligare än SMW.

Senast ändrad:
2017 tills nu har jag rullat på Schwalbe Marathon Winter i olika omkretser men med 42 mm bredd, men upplevelsen av förra vintern (möjligen skevad av rejält begränsad tid på kontoret) var att de var alldeles för smala för att fungera bra efter snöfall som ledde till puder, sen mos, sen isspårighet (just snömos ledde till ett rätt obehagligt fall i en kurva, strax framför en – tack och lov långsamt framförd – SUV) och fem dagar senare var det sopsaltat och läge för Grailen.
Hur tyckte du de var förutom bredden? Rullmotstånd? Köpte ett dubbat Marathon Winter Plus 26x2.0 till fram för att kunna cykla när det är riktigt halt, isgata, men det är smalare än jag väntat så kommer nog byta till 26x2.15

Hur tyckte du de var förutom bredden? Rullmotstånd? Köpte ett dubbat Marathon Winter Plus 26x2.0 till fram för att kunna cykla när det är riktigt halt, isgata, men det är smalare än jag väntat så kommer nog byta till 26x2.15
Gillar inte SMW (heller). Vet inte om jag kört på plus eller vanliga men minns dem som dåliga på att rulla, därav Routa som ersättare. Det är ganska lätt att känna skillnaden mellan de två bara genom att klämma på dem. Routa är mjuka och följsamma* medan SMW är trögt stumma.

* För att vara dubbdäck, de är långt från Rene Hersé extralight...

Gillar inte SMW (heller). Vet inte om jag kört på plus eller vanliga men minns dem som dåliga på att rulla, därav Routa som ersättare. Det är ganska lätt att känna skillnaden mellan de två bara genom att klämma på dem. Routa är mjuka och följsamma medan SMW är trögt stumma.
Jag blev faktiskt också förvånad över hur hårt och kraftigt däcket var när jag fick hem det för några dagar sedan, har inte använt det så det kommer gå i retur. Får fundera på om jag skall ta ett annat fabrikat istället.

Jag blev faktiskt också förvånad över hur hårt och kraftigt däcket var när jag fick hem det för några dagar sedan, har inte använt det så det kommer gå i retur. Får fundera på om jag skall ta ett annat fabrikat istället.
Skönt att du har möjlighet till retur! Vet inte om Pikkisiika finns som 26" men är som sagt mkt nöjd med dem för MTB-bredd ?

Gillar inte SMW (heller). Vet inte om jag kört på plus eller vanliga men minns dem som dåliga på att rulla, därav Routa som ersättare. Det är ganska lätt att känna skillnaden mellan de två bara genom att klämma på dem. Routa är mjuka och följsamma* medan SMW är trögt stumma.

Tycker smw är bra men ger ingen glädje. Oklart om routa rullar lättare, för det svär jag inte på... 35mm smw är rätt bra ändå...

Håller helt med, Routa är skönare men jag har haft en del kunder som köpt både dessa och SMW och känslan (kanske 80st däck sålda) säger att de sistnämnda är tåligare mot punktering. Vågar inte svära på detta dock, kanske borde kolla TPI först.

Tillbaka
Topp