[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
På nåt sätt känns det inte som att Kalla är sugen på en långloppssatsning, men det är bara en känsla.

Lite jobbigt bra form på norskorna överlag, med tanke på stafetten.

jag tror inte heller hon vill, men du behöver inte, kan inte vara jätteliten så det skulle nog gå, om hon ville.
Hon får känna efter. Kanske vill hon göra som Björgen och ta ett "sabbatsår" och sen satsa på långlopp? Hon är ju inte lastgammal, även hon varit med länge.

Om man tittar på placering vid 0,9 km och placering i mål har man följande:
Namn        0,9   Mål
Karlsson     1     1
Johaug       2     2
Brennan      8     3
Fossesholm  10     4  
Nepryaeva    4     5
Weng T.U.    x     6
Andersson    5     7
Sorina       3     8
Weng H.     13     9
Haga        11    10
:
Olsson       7    16
Ribom       22    24
Lindström   15    37
Kalla       12    39
Olsson, Lindström och Kalla öppnar relativt sett hårt och tappar. Brennan och Fossesholm hade lite defensivare öppningar, relativt sett, men kunnat avancera. Sorina åkte med i Johaugs rygg i två varv men pallade inte alls att hålla farten när loket åkte in i mål.

Ja, frida hade ju mer avstånd bakåt förra säsongen, det är mycket tätare nu. Resten har förbättrats mer än sverige, typ.
Hm, det där tycker jag är för tidigt att utvärdera redan nu.

Sen kan man t.ex. jämföra 10 km klassiskt i Ruka i år jämfört med i fjol. Då hade Frida då 17 åkare inom 1 minut efter sig och i år 11. Inom 30 sekunder var det då 7 i år 2. Så baserat på det loppet förefaller snarast Frida ha dragit ifrån de bakom.

Idag är det tätare, men det är också svårbedömt i vilken utsträckning det är kopplat till banan. Kortare varv ger mer hängåkande och om det finns mer flacka partier lönar sig hängåkande mer.

Hon får känna efter. Kanske vill hon göra som Björgen och ta ett "sabbatsår" och sen satsa på långlopp? Hon är ju inte lastgammal, även hon varit med länge.
Jag undrar om vi får se Kalla köra långlopp. Min gissning är att den dag hon lägger ner VC-tävlandet är tävlingsskidåkandet över. Och jag tror att hon max håller på en säsong till efter denna. För att det ska bli en säsong 2022/23 krävs dock att hon antingen börjar prestera på en nivå som gör att hon kommer till OS och där presterar på rimlig nivå eller att hon ändå på något sätt tror sig ha goda chanser att kvalificera sig till VM nästa år. Efter det är det sen två år till nästa stora internationella mästerskap och så länge kan jag inte se henne fortsätta.

Johaug är ju i lite samma sits som Kalla. Ett år yngre. Där finns det dock ett några saker som kan tala för längre fortsättning.
  1. Hon än så länge inte vunnit något individuellt OS-guld. Om hon, mot förmodan, skulle missa det även denna gång skulle det målet finnas kvar. Å andra sidan lär det ju inte bli lättare om fyra år.
  2. VM 2025 går i Norge. Och sen är det bara ett år till nästa OS.
  3. Hon är bättre än vad Kalla är och det bör vara lättare att hålla på om man känner att det fortfarande finns chans att ta individuella medaljer.
Angående långlopp har jag för mig att Johaug snackat om att köra några sådana i år efter OS. Och hon har ju vunnit Birken. Dessutom tror jag att Björgens långloppssatsning triggar Johaug mer än Kalla. Därmed inte alls sagt att jag är säker på att Johaug kommer att inleda en långloppssatsning. Skulle dock kunna hända att hon testar säsongen 2023/24 för att sedan ev. återvända till traditionell åkning 2024/25 och avsluta karriären efter ett hemma-VM.

Tippar att Kalla lägger av snart, Och att Johaug misslyckas med långlopp, inga backar. Björgen är ju coolest ever, undrar om hon kan vinna vasaloppet snart ??

Har för mig att Kalla sa att det blir som motionär hon åker vasaloppet isf, i en webbintervju med expressen nyligen tror jag det var?

Hon börjar nog ligga pyrt till nu, var ju sagt att dessa tre första tävlingar (Ruka, Lillehammer, Davos) var viktiga för henne att visa resultat på. Kan nog bli tvungen köra TdS för att kvalificera sig, vilket väl inte har brukat vara nån hit om man sen ska prestera i OS.
Men jag tror de tar med henne till OS iaf i slutändan, tror inte de vågar peta henne.

Tippar att Kalla lägger av snart, Och att Johaug misslyckas med långlopp, inga backar. Björgen är ju coolest ever, undrar om hon kan vinna vasaloppet snart ??
Det är ju rätt olika i långloppen. Lopp som Birken, Reistad och Ylläs-Levi är samtliga tillräckligt kuperade för att jag inte skulle utesluta att Johaug kan köra med fästvalla och vinna. Ffa Reistad är väl i det närmaste skräddarsytt för henne.

Vasan är nog ett av de lopp som hon skulle ha tuffast med. Hon har dock blivit klart bättre på stakning än hon var tidigt i karriären och just att hålla på länge tror jag inte är någon nackdel för henne egentligen.

Hon börjar nog ligga pyrt till nu, var ju sagt att dessa tre första tävlingar (Ruka, Lillehammer, Davos) var viktiga för henne att visa resultat på. Kan nog bli tvungen köra TdS för att kvalificera sig, vilket väl inte har brukat vara nån hit om man sen ska prestera i OS.
Men jag tror de tar med henne till OS iaf, tror inte de vågar peta henne.
Håller med. Sen kan det ju finnas saker som inte kommuniceras utåt som landslagsledningen känner till och tar hänsyn till. Men det ser inte bra ut. Och Kalla har väl dessutom sällan åkt bra i Davos så jag är inte så hoppfull kring en dramatisk förbättring resultatmässigt nästa helg, givet att det blir tävlingar.

Jag undrar om vi får se Kalla köra långlopp. Min gissning är att den dag hon lägger ner VC-tävlandet är tävlingsskidåkandet över.
Det känns verkligen så. Att hon kanske börjar se slutet på karriären. Mycket hård träning och, till skillnad från Johaug, inte de resultat hon (haft och) vill ha.

Dessutom har man ju aspekten familj och barn som kommer in. Jag har svårt att se ffa Kalla, men även Johaug, göra ett avbrott på en säsong för att föda barn och sedan försöka komma tillbaka oavsett om det är långlopp eller traditionell åkning. Möjligen att Johaug skulle kunna göra det för långlopp. Men då krävs nog att Björgen fortsatt håller på och Johaug skulle få plats i samma team.

Jag förstår helt de elitåkare som vill satsa på ett civilt liv. Det krävs nog en Björgen att göra en Björgen.

Damer lag 1.
Emma Ribom
Frida Karlsson
Ebba Andersson
Moa Olsson

Damer lag 2.
Louise Lindström
Charlotte Kalla
Jenny Solin
Moa Hansson

Herrar lag 1
Fredrik Jonsson
Calle Halfvarsson
Leo Johansson
William Poromaa

Herrar lag 2
Fredrik Andersson
George Ersson
Johan Herbert
Olof Jonsson

NORGES LAG I STAFETTEN
Dam lag 1: Tiril Udnes Weng, Heidi Weng, Therese Johaug, Helene Marie Fossesholm

Dam lag 2: Maiken Caspersen Falla, Anne Kjersti Kalvå, Ragnhild Haga, Lotta Udnes Weng

Herr lag 1: Erik Valnes, Emil Iversen, Simen Hegstad Krüger, Johannes Høsflot Klæbo

Herr lag 2: Pål Golberg, Martin Løwstrøm Nyenget, Hans Christer Holund, Harald Østberg Amundsen

Tufft - Norge har världmästaren och bronsmedaljören från 15 km i senaste VM i andralaget!

[spekulation]
Känns som Norge på damsidan kanske försökt sig på en liten luring. Sverige trodde kanske att Johaug skulle gå andrasträckan då hon ju ofta gjort det och satte Frida där för att neutralisera Johaug. Nu slängde Norge istället in hängexperten Weng, sannolikt för att försöka neutralisera Frida. En norsk tanka skulle kunna vara at Johaug sen ska knäcka Ebba som ju inte riktigt verkat vara i toppform.

Eller så laborerar norrmännen bara och testar ett alternativ inför OS?

Eller så vill de lura svenskarna att tro att de funderar på att köra denna uppställning i OS?
[/spekulation]

Råkade halka in på NRKs sändning från 10 fritt i Lillehammer. Måste säga att det är klasskillnad till Norges fördel även där.

De verkar ju till och med ha bättre koll på svenskorna än SVTs kommentatorer. Reklam-TV-kommentatorerna har jag inte hört.

Nu slängde Norge istället in hängexperten Weng
Ja, hänger Weng med Frida hela vägen blir det nog svårt sen, men "bollen är rund"
spännande blir det iaf!
(hade själv sett en annan uppställning?)

Niskanen måste ha klart bättre glid än Bolshunov. Ryssen ligger i rygg och får stå i fartställning för att ens hänga med finnen.

Konstigt att norrmännen, som ju är bättre i klassiskt, inte ligger i täten.

Hm, kanske lite för entusiastiskt en bit där på Calle. Fick det riktigt slitigt sista minuten. Hoppas Leo kan få rygg på framförvarande och att det inte går tokfort i början så att han spränger sig.

Kan bli marigt taktiskt för Leo att veta hur länge han ska gå med.

Blir ett tufft sista varv.

Semifinaler och finaler från Bruks igår med kross av Lundgren på damsidan.
1638695338795.png

1638695388678.png

Intressant gruppering: Först nordeuropeiska+ryska gänget och sedan mellaneuropeiska+nordamerikanska. Endast finska andralaget bryter mönstret.

Om han inte tänker sig att hålla högre tempo tycker jag Poromaa ska gå åt sidan och låta någon annan vara med och hjälpa till med dragjobbet.

Jag fattar inte Strömstedt. Varför är det en födel för Poromaa att gå i en grupp jämfört med Mäki som åker solo när Poromaa ligger och drar hela tiden?

Det känns som att de försöker att INTE gå ikapp Mäki.

Nor, Rus, Nor, Rus...väntat tråkigt scenario tyvärr,
Roligt för Calle att få lite positiva svar äntligen däremot.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp