Single speed pendlarcykel

Rikard87

Medlem
Hej,

Har en CC som jag pendlar 1 mil om dagen med året runt och har gjort i ca 5år. Nu börjar det bli rätt mycket reparationer etc som får mig att titta på en ny cykel och därmed kanske också en singlespeed för att ha minimalt med underhåll. Så det jag egentligen söker är en underhållsfri och pålitlig tjänare till stadspendling med minimalt med krångel. Är single speed / fixie cykel rätt alternativ eller kanske en rem-driven lågväxlad cykel?
Ni som kan eller har erfarenhet av båda får gärna komma med åsikter.

Tack på förhand!

Single-speed har klart mindre krångel än en växlad cykel (förstår inte vad du menar med lågväxlad). Remdrift ger ännu mindre underhåll, men behöver noggrann justering. Om det är ingen problem att byta kedjan efter varje vinter är en vanlig kedjan enklare och cyklar är billigare. Diskbroms är fin i dålig väder.

Frågan är mer om du kan pendla utan problem utan växlar. Om svaret är ja, köp single-speed!

Du skriver single speed / fixie som om det nästan vore samma sak. Förvisso kan du köpa en som är båda, du bara vänder på bakhjulet, men jag ser ingen anledning till fixie om du bara vill ha en pendelråtta med så smidig övergång som möjligt från din gamla hoj. Skivbromsar är fina på vintern men generellt så tycker jag de kan innebär mer problem. Framförallt om det krånglas "on the go" s.a.s. Det är sällan man har rätt verktyg med sig för att fixa skivbromsar. För fälgbromsar däremot räcker ofta insex och en fast nyckel.

Singlespeed är bra om man har knäna med på noterna. Topografin på din pendelrutt styr rätt mycket också. Jag gillar det och trampar på de flesta ställen i 08-stan med 48/18 (inte fixi).

De flesta remdrivna cyklar säljs med navväxel. Det gör bakhjulet aptungt, men ger mer frihet avseende utväxling. Cube Hyde och Nishiki BLT är två alternativ med skivbromsar, fästen och plats för skärmar och dubbdäck. Kanske inte så rappa, men kommer fungera i ur och skur. Bombtrack Outlaw har remdrift och är singlespeed. Ganska "manlig" utväxling dock med 55/20. Går att byta till 50/19, 20 eller 21 med 113-rem, men det går lös på 2500 kr

915209D5-589A-4933-8CD7-72BE2984A9A2.jpeg

Undrar hur många på bilden som hade växlar på cykeln….

Skivbromsar är fina på vintern men generellt så tycker jag de kan innebär mer problem. Framförallt om det krånglas "on the go" s.a.s. Det är sällan man har rätt verktyg med sig för att fixa skivbromsar. För fälgbromsar däremot räcker ofta insex och en fast nyckel.
Vad för krångel "on the go" har du vart med om vid pendling med skivbromsar? Syftar du på vajerbromsar?

Har själv vinterpendlat med hydrauliska skivbromsar och det var väl det enda på cykeln som fungerade utan underhåll under hela vintern, till skillnad från växlarna..
Har dock quick-release hjul så det är bökigt om man plockar på och av hjul ofta, då måste man linjera om bromsoken (med 4mm insexnyckel som definitivt går att göra i fält om man exempelvis lagar punktering och det är jätteviktigt att bromsklossarna ej ligger de minsta snett resterande del av resan).

Tack för snabba svar och återkopplingar!

Behöver titta närmare på Fixie och Cube Hyde som känns som de bästa alternativen hittills.

Paco, vad har du för styre på din Fixie?

Cube Hyde Race och Nishiki Pro BLT väger lika. Det som talar för Cuben i den jämförelsen är att den har bättre växlar. Cuben och kortare kedjestag (430 mm jmf 443 mm på Nishikin) och det är en fördel om man gillar en lite rappare cykel, men en nackdel om man gillar en lite lugnare och stabilare resa genom stan. I övrigt så är de väldigt likvärdiga ser det ut som. Cuben är 700 kr dyrare, men Alfinenavet är bättre än Nexus.

Behöver titta närmare på Fixie och Cube Hyde som känns som de bästa alternativen hittills.

Jag har en Fixie Inc Floater, med Sram Automatix 2-växlad nav, som sommarpendlare och en Cube Travel SL (gammal modell), som liknar Cube Hyde, som vinterpendlare. Är riktigt nöjd med båda. Enda problem jag har haft är att remmen var inte tillräckligt spänd vid leverans och den gick sönder efter två vintrar. Cube Travel/Hyde har konstigt, gammaldags geometri som är nästan lika lång i alla storlekar, som är problematisk när man är längre än genomsnittet.

Tack för svar! SS är väl att föredra ur en säkerhetssynpunkt antar jag.

Cube Hyde PRO - hade jag iaf tänkt mig. Om inte Race är mer värd och går att få tag i.

Har cyklat året runt till jobbet 6km enkel väg i många år i platta Örebro. Körde några år singlespeed och även nåt år fixe på den vita Bianchin. Tröttnade så småningom på att inte ha några växlar och köpte en billig hoj från XXL och gjorde till pendlare för 2 år sen kanske, den svarta på bild. Ångrar mig inte sekund, tanken om underhållsfri singlespeed är just en god tanke, men i praktiken vete tusan om det gav mindre jobb. Kedjan töjs rätt friskt och krävde en del spänning, och det va tight m dubbdäck som ofta bråkade lite å fastnade i skärmarna på vintern. Blev lätt varmt å jävligt om vinden låg på så jag blev onödigt svettig, skönt å kunna växla ner ett snäpp å kunna ta det lite lagom ibland. Nä, min röst går obönhörligen till fördel för en cykel med växlar.
Screenshot_20211220-234022.png
Screenshot_20211220-233956.png

Tack för dina tankar.
Det här blev ju inte lättare. Pratade även med en cykelbutik i stan som absolut inte rekommenderade typ Cube Hyde PRO med remdrift då det kommer bli väldigt dyrt när det behöver lagas.
En singlespeed känns vettig med lite underhåll och slitvarg som krånglar minimalt (min tanke) men nu så blir jag tveksam.

Vad har vi för andra alternativ när det gäller kedja och få växlar med lite underhåll och driftsäkerhet?

Jag har kört både fastnav och ss, men har sedan några år landat i 1x11 som vardagsök. Ironiskt nog var det fixien som krävde absolut mest mek, medan det elvadelade hopkoket tuffar på med rätt minimalt med service.

Med det sagt så ligger en återgång till både ss och fixerat och lurar i bakhuvudet - det är något väldigt tilltalande med (den skenbara) enkelheten och estetiken.

Kan även nämna att en kompis har en remdriven Trek med några år på nacken. Jag kan knappt cykla bredvid honom på grund av det sjukt irriterande knirkande ljud som uppstår varje pedalvarv. Ljudet kommer från remmen...

Tack för dina tankar.
Det här blev ju inte lättare. Pratade även med en cykelbutik i stan som absolut inte rekommenderade typ Cube Hyde PRO med remdrift då det kommer bli väldigt dyrt när det behöver lagas.
En singlespeed känns vettig med lite underhåll och slitvarg som krånglar minimalt (min tanke) men nu så blir jag tveksam.

Delarna till drivlina med remdrift är dyra. Men dom behövs inte byta ofta. Mina drev visar ingen slitage alls efter flera år. Jag behövde byta rem efter 1,5 år för att spänningen var för låg när jag köpte den (och jag inte hade kontrollerat direkt). En rem kostar kring 100 euro. Men om den är monterat rätt håller den många år.

In min erfarenhet behövs en ny kedja varje år. Kostar nästan ingenting om man byter själva, men kostar om man låter cykelbutiken göra det. Jag var trött på kladdiga och rostiga drivlinje och byte till rem på vinterpendlaren och är nöjd nu.

Val av single speed är framförallt en fråga om man överlever med en växel. Jag skulle svettas uppför backa, så jag valde tvåväxlat med Automatix nav.

Kan även nämna att en kompis har en remdriven Trek med några år på nacken. Jag kan knappt cykla bredvid honom på grund av det sjukt irriterande knirkande ljud som uppstår varje pedalvarv. Ljudet kommer från remmen...

Jag har troligtvis liknande ljud från min rem, men bara när temperaturen är kring nollan och inte alltid. Konstig ...

Det här med uttänjda kedjor känner jag igen från när jag körde med kedjor för 10/11 växlar.
Bytte till bmx/singlespeed kedja och problemet uppstod vääääääldigt mycket senare än vanligt.

Det här med uttänjda kedjor känner jag igen från när jag körde med kedjor för 10/11 växlar.
Bytte till bmx/singlespeed kedja och problemet uppstod vääääääldigt mycket senare än vanligt.

Jag had "rostfria" single-speed kedjor på min vinterpendlare och behövde byta varje vår. Det var dock för flera år sen. Nuförtiden verkar det var mycket mindre saltig slask på Stockholms cykelbanorna.

Det här har ju diskuterats några gånger.
1 gång/år, byt drivpaket (kedja, kling, kasett och vajrar)
2 gånger/år, byt rulltrissor
1 gång/år, justera växlarna
Gör du detta så har du fint fungerande växlar året runt.

Thats it. Mer än så behövs inte.

Knappast ett argument för att slippa "massa" meckande och köra SS.
(sen kör jag ju gladeligen SS men det är inte för att det är så stort problem växlar).

Stalle

Låter som han inte har tvättat av drivlinan. Ta din vattenflaska och spola lite på remmen så tystnar det.

Senast ändrad:
Pratade även med en cykelbutik i stan som absolut inte rekommenderade typ Cube Hyde PRO med remdrift då det kommer bli väldigt dyrt när det behöver lagas.
Konstig inställning. Halva grejen med remdrift är ju att du inte har några slitagedelar som behöver någon regelbunden service. Vad är det för delar som skulle behöva lagas?

Av familjens 8 cyklar har två remdrift och används för daglig pendling. På fyra år har vi lagt exakt noll kronor på underhållet, om man inte räknar några ören för såpa och varmvatten på vårrengöringen. Det börjar dock bli dags för oljebyte i Alfine-naven, men det skulle det vara även med kedja.

Det här har ju diskuterats några gånger.
1 gång/år, byt drivpaket (kedja, kling, kasett och vajrar)
2 gånger/år, byt rulltrissor
1 gång/år, justera växlarna
Gör du detta så har du fint fungerande växlar året runt.

Thats it. Mer än så behövs inte.

Knappast ett argument för att slippa "massa" meckande och köra SS.
(sen kör jag ju gladeligen SS men det är inte för att det är så stort problem växlar).

Stalle

Också värt att påpeka att det där t.om är sjukt täta serviceintervaller för någon som cyklar en mil om dagen (med semester, helger osv... 250 mil/år totalt?)

Tack för svar!
Med tanke på ditt svar Magervalp så är jag sugen på att trots allt prova en remdriven, typ Cube Hyde PRO. För enkelhetens skulle kanske också köpa en SS typ Fixie Floater ?

Finns väl risk för att jag jinxar mig själv nu men måste säga att min pendlare med ett gammalt 10s X9 bara tuffar på med en tvätt och smörj lite då och då. Kör drygt 3 mil om dagen i ur och skur inkl. snöslask och salt.

Jag har en CC som jag pendlat med, och även cyklat långt med. Den var precis nyservad när jag for omkull med den och bröt armen i april. Sedan har den stått. Den kommer att lämnas in för att ses över och göras växeljustering, och därefter kommer den att fortsätta som pendlarcykel då jag har ett nytt jobb i Stockholm från januari. Det blir ca 4 mil (2x2) om dagen, men inte förrän jag återhämtat mig från ingreppet i hjärtat. Realistisk kan vara att pendlingen startar när vintern är över. Då borde jag vara i lite bättre fysisk form också.

Jag kommer att sköta det dagliga på cykeln, som rengöring och smörjning, men sedan kommer jag att lämna in den regelbundet så får den lite proffsöversyn och service. Delar slits, det vet jag...det räknar jag med.

SS eller fixie är inget alternativ för pendlingen då jag inte vill slita i onödan och dessutom vill jag kunna variera min fart.

Det kanske blir en ny cykel för grus/lvg till våren, men det vet jag inte nu.

Flera skriver att det funkat bra med växlar, men hur ofta smörjer eller byter ni växelvajrar?
Jag upplevde att de frös ihop så fort det blev lite kallt på vintern, tog isär ändarna och spolade igenom dem med WD40 och det höll väl 1 dag innan de frös ihop igen.
Har ni aldrig minusgrader när ni pendlar, gör ni något förebyggande underhåll eller är Shimano 105 5800 en helt värdelös växelgrupp?
Tycker annars att växelvajerbyte på en pendlare inte är en försumbar servicepunkt varje år.

Edit: Har heldragna vajerhöljen vilket kanske borde vägas in.

Flera skriver att det funkat bra med växlar, men hur ofta smörjer eller byter ni växelvajrar?
Jag upplevde att de frös ihop så fort det blev lite kallt på vintern, tog isär ändarna och spolade igenom dem med WD40 och det höll väl 1 dag innan de frös ihop igen.
Har ni aldrig minusgrader när ni pendlar, gör ni något förebyggande underhåll eller är Shimano 105 5800 en helt värdelös växelgrupp?
Tycker annars att växelvajerbyte på en pendlare inte är en försumbar servicepunkt varje år.

Faktiskt inte smörjt eller bytt vajrar på 3 år. Cyklar dagligen året runt i Stockholm. Har nog haft tur...
Tvättar då och då med Muc-off eller gulsåpa. Kedjan får bara Finishline dry lube.

Verkar vara himla individuellt med slitage.

Min bror formligen äter sig igenom slitdelar i sitt jobbpendlande året runt mellan Bromma och SöS på sin Focus-cx med 1x10 och SRAM HydroR. Kedja, kassett, drev, bromsbelägg är helt slut efter en vintersäsong. Vajer och höljen är jagwires premium med helt hölje från barrel adjuster uppe vid styret ända ner till bakväxeln och klarar sig med byte av vajer och innerhölje en gång per år. Vevlager och trissor likaså

Det är undertecknad som gör servicen...

Jodå jag cyklade ofta i minusgrader. Har inte haft mycket problem med att varjarna fryser.
JAg tättade iofs nästan aldrig hojjen. Kansek inte åker in så mcket vatten om man inte tvättar :-)

Körde inte heldraget utan bowdenkabel i tre delar. Fram, mitten, bak. säger inte att det är rätt men jag klarade mig.

Stalle

Har också en Focus CX som jag pendlar med i dagsläget och där det känns som att jag lägger enormt mycket på service - därav övergång till enklare cykel med minimalt med underhåll ?

Årligen service av bromsar och växlar. Bytt kasett två ggr. Kedja 3ggr. Allt det här kanske är rimligt på 4år men jag känner att då cyklar jag hellre med en enklare cykel och mindre service ?

Tillbaka
Topp