USA- Cykla i USA

Benny G

Aktiv medlem
USA- Cykla i USA
Hej!
Finns det någon här som cyklat i USA?
Tänkte fråga om vilka typ av vägar som rekommenderas eller verkligen inte rekommenderas?
Hur är det med campingplatser för tält ? Är de lika förekommande som här ?
Även övriga erfarenheter tas gärna emot!
=)
Thank You! =)

Citat Svara
Rapportera

USA- Cykla i USA
Har cyklat en del på östkusten - främst i delstaten NY och Connecticut. Har upplevt bra och mindre bra bilister - men överraskande positiv. Gillar mer småvägar i tex Connecticut och Vermont - böljande vägar.

Intressant läsning i NYTimes nedan som kan vara inspiration för turen men den också ger info om upplevelsen om att cykla på olika ”väg typer” i NY iaf

(Och ja - det är gratis att läsa tio artiklar / månad om man orkar fylla i och klicka vidare :)

USA- Cykla i USA
statistiskt sett i trafiken är det ungefär lika farligt att cykla och färdas i bil i usa. ungefär fyra gånger farligare än att färdas med bil i sverige.

och som av en tillfällighet ungefär lika farligt som att cykla i sverige.

källa; elly blue: bikenomics
Hur varierar de siffrorna på olika ställen i de olika länderna?

USA- Cykla i USA
Arizona och Sedona lite av favorit. Men bara cyklat några veckor ingen camping bara hotel typ

USA- Cykla i USA
Hur varierar de siffrorna på olika ställen i de olika länderna?
det vet jag inte.

men det är anmärkningsvärt att trafikdöden i usa länge stått kvar på ungefär samma nivå sedan sjuttiotalet, ungefär ett 9-11 var typ sjätte vecka. sist jag kollade hade det väl ändå förbättrats lite? men legat på liknande nivåer som europas sämsta länder rumänien och bulgarien.

medan vår minskat tiil ungefär en fjärdedel.

och att antalet dödade cyklister ligger kvar på liknande nivåer i båda länderna.

USA- Cykla i USA
Spontant tycker jag inte det låter helt osannolikt att det skulle kunna variera en del över ett såpass stort land som USA. Och därmed skulle det kunna finnas ställen som är säkrare resp. farligare att cykla på.

USA- Cykla i USA
Jag cyklar i USA flera gånger i veckan, känner mig ändå inte kvalificerad att svara på din fråga, tror du behöver ringa in lite mer vad du vill ha svar på.

USA- Cykla i USA
Spontant tycker jag inte det låter helt osannolikt att det skulle kunna variera en del över ett såpass stort land som USA. Och därmed skulle det kunna finnas ställen som är säkrare resp. farligare att cykla på.
Absolut är det så. Storstäder är bra undvika inte bara för trafiken, mer knarkare/uteliggare ochså typ.
Kommer inte cykla runt Phoenix mer tex. Men landsbygden småorter hur bra som helst med cykelbanor och hålla avstånd vid omkörngar enligt lag. Eller så har ja bara haft tur

Senast redigerad av en moderator:
USA- Cykla i USA
Bor för tillfället på östkusten i USA. Har cyklat landsväg i Sverige, men skulle inte komma på tanken att göra det i USA generellt sett.

Förare är mycket aggresivare och de flesta tänker inte ens på att cyklister kan existera då de är så mycket ovanligare än på svenska vägar.

Finns det cykelbanor är de oftast bara en del av stora vägen och många förare ser inget problem med att köra bilen på dessa cykelbanor.

USA- Cykla i USA
Bor för tillfället på östkusten i USA. Har cyklat landsväg i Sverige, men skulle inte komma på tanken att göra det i USA generellt sett.

Förare är mycket aggresivare och de flesta tänker inte ens på att cyklister kan existera då de är så mycket ovanligare än på svenska vägar.

Finns det cykelbanor är de oftast bara en del av stora vägen och många förare ser inget problem med att köra bilen på dessa cykelbanor.
Tolkar jag dig rätt om jag säger att du inte cyklat lvg i USA? Om så, vad baserar du uttalandet på? Obs, inget försök att vara dryg utan en ärlig fråga.

Jag har fått höra saker som att det verkar livsfarligt att cykla i Spanien från människor som åkt bil där när jag berättat att jag ska dit och cykla. Min upplevelse är dock att Spanien är ett väldigt bra land att cykla lvg i. Med detta bara sagt att upplevelsen hur det är att cykla lvg i ett land kan skilja sig från hur man tror att det är om man åker bil i landet.

USA- Cykla i USA
Jag har cyklat och campat rätt mycket på västkusten, främst i Oregon. Om man undviker de allra största vägarna så brukar det vara rätt lugnt, vägarna är oftast väl tilltagna.

Att tälta är i regel lite svårare om man är van med svensk allemansrätt. Det finns gott om campingplatser i olika State Parks, lite lagom tillrättalagt men kostar en slant. Jag vildcampade en del, så länge du håller låg profil och inte stökar till det bör det inte vara några problem.

USA- Cykla i USA
@mhenry och @kri har gnuggat ganska mycket skinkor i usa.
Hallå. Småvägar rekommenderas. För ett gäng år sen körde jag en liten 18000 km road trip i västra USA på en massa småvägar som hade varit jättefina att cykla på. De har ju ingen allemansrätt men i praktiken var det enkelt att köra (den gröna) vanen av vägen en liten bit ut i vildmarken och sen var det lungt.

När vi planerade bil-turen utgick vi från var det fanns nationalparker och liknande (state wilderness area etc). Ibland var det en bit mellan ställen där man kan handla.

Ha det skoj, skriv gärna hur trippen blev!

USA- Cykla i USA
Nej, jag menar att om du ska använda dig av statistik så måate du använda dig av jämförbara siffrir. T ex: i usa cyklar 3 miljoner personer sammanlagt 400 km/pers/år. Dödsiffran är x. I sverige cyklar man...o dödsiffran e x.
jag gick inte in i detalj, men du kan läsa mer i elly blues utmärkta bok.

statistiken jag angav stämmer ungefärligen både personkilometerbaserat och populationsbaserat. det finns alltså inget som stöder att det generellt skulle vara farligare rent trafikmässigt att cykla i usa jämfört med sverige. det är biltrafiken som är oerhört mycket farligare där. om orsakerna till det kan man diskutera, men detta alltså trots ett närmast överlägset vägnät, och betydligt intensivare hastighetsövervakning.

man kan sedan uppmärksamma att det finns öar av mer utbredd cykelkultur i t ex portland or, och boulders co.

för den som vill veta mer om regionala skillnader ges det ut årlig sådan statistik med ranking när det gäller dödstal och svåra skador för cyklister mellan olika stater och städer.

anekdotiskt rapporteras det om aggressiva påkörningar närmast med vilje på landsväg. apropå outrage factor. det tycks vara uteslutande landsvägsklädda landsvägsåkare som drabbas. tycks särskilt reta upp vissa svagsinta individer. det är inte riktigt fritt från liknande aggressioner här i sverige hellar, även om regelrätta påkörningar även här är sällsynta.

USA- Cykla i USA
Jag och sambon cyklade PCH 2014. Enda stället där trafiken stressade oss var in och ut ur Los Angeles. Tältade i olika stateparks.

USA- Cykla i USA
Tolkar jag dig rätt om jag säger att du inte cyklat lvg i USA? Om så, vad baserar du uttalandet på? Obs, inget försök att vara dryg utan en ärlig fråga.

Jag har fått höra saker som att det verkar livsfarligt att cykla i Spanien från människor som åkt bil där när jag berättat att jag ska dit och cykla. Min upplevelse är dock att Spanien är ett väldigt bra land att cykla lvg i. Med detta bara sagt att upplevelsen hur det är att cykla lvg i ett land kan skilja sig från hur man tror att det är om man åker bil i landet.
Såg du det andra och tredje stycket mitt inlägg?

Jag har cyklat till jobbet men hade som tur var en helt separat cykelväg vilket är väldigt ovanligt. Har också cyklat bitar på mountainbike för att ta sig från parkering till skogen.

Det är inget kontroversiellt att säga att folk kör mycket mer aggressivt i USA och Iran en tanke på cyklister _generellt_.

USA- Cykla i USA
Såg du det andra och tredje stycket mitt inlägg?

Jag har cyklat till jobbet men hade som tur var en helt separat cykelväg vilket är väldigt ovanligt. Har också cyklat bitar på mountainbike för att ta sig från parkering till skogen.

Det är inget kontroversiellt att säga att folk kör mycket mer aggressivt i USA och Iran en tanke på cyklister _generellt_.
Jag, jag läste ditt inlägg i din helhet. Det fanns dock inget i stycke två eller tre som på något sätt indikerade huruvida det var saker du själv upplevt från cykelsadeln eller observerat på annat sätt, t.ex. när du åkt bil. Observationer gjorda från bil är jag, som jag skrev, lite skeptisk till.

Om jag tolkar dig rätt är alltså din erfarenhet vad gäller cykling i trafik med bilar baserad på det du cyklat från parkering till skogen.

Sen är det skillnad på att bilister kör aggressivt och att man som cyklist upplever det som farligt att cykla i trafiken. Jag upplever att italienare kör ganska aggressivt och mer så än svenskar i medel. Däremot känner jag mig inte otryggare på italienska vägar än svenska då jag inte upplever att de kör utstuderat aggressivt mot cyklister såsom vissa (lyckligtvis relativt få) svenska bilister gör.

Och, jag säger inte att du har fel. Det är för mig bara inte uppenbart hur relevanta dina observationer är.

USA- Cykla i USA
Och, jag säger inte att du har fel. Det är för mig bara inte uppenbart hur relevanta dina observationer är.

Det finns dessutom ett underligt hat hos vissa bilister mot allt som inte är bilar på vägarna. En gång blev jag "coalad" som fotgängare. Det utspelade sig med en stor pickup som körde förbi. Den saktade in och körde extra nära mig, varpå något speciellt läge aktiverades i motorn så den spydde ut abnorma mängder svart avgas som jag täcktes i.

Andelen döda i traffiken i USA är mångdubbelt högre än i Sverige (naturligtvis normerat för population)

Allt detta sagt, var och en har vi olika tolerans för risk. Vad jag inte kan acceptera för landsvägcykling kanske du är ok med. Jag försöker bara ge dig möjligheter att ta det beslutet.

USA- Cykla i USA
Jag och sambon cyklade PCH 2014. Enda stället där trafiken stressade oss var in och ut ur Los Angeles. Tältade i olika stateparks.
Kan bara hålla med. PCH måste vara en av dom finaste turerna i världen, cyklat den 2 ggr för ganska längesen, så trafiken kanske är värre nu ? So go for it ! Hör man en timmerbil bakom sig så bör man stanna och hoppa ned i diket. Om det är trångt..

USA- Cykla i USA
För tillfället så är det lite olika alternativ, men mest verkar drömmarna gå mot att cykla
-Iowa. Delstaten Iowa från öst till väst eller tvärtom
eller
- Iowa och norrpå in i Minnesota och upp till Minneapolis.
eller....varför inte
- Alaska. The Dalton Highway in Alaska. ( .....men man undrar ju om man verkligen ska göra en sådan grej..., kanske "vanvittsaffärer " som Emils pappa säger.

USA- Cykla i USA
Benny, I have been riding a bicycle in 45 states the 25 years I lived here including 8 times across from the Pacific to the Atlantic ocean..... if you have any questions or need help give me a shout. Get in touch with Peter Toner in Koping (the guy who arranges SverigeTempot every 4 years)...he can give you my contact info. Or contact me on FB.

Tillbaka
Topp