MTB-köp

thomaslundstrom

Aktiv medlem
MTB-köp
Jag är pepp på att köpa mig en MTB. Men vad fasen ska jag köpa?

Jag bor i sydvästra Skåne och lär inte köra långt för att cykla. Nerförscykling lockar mig inte speciellt mycket, det blir snarare Bökeberg eller Genarp och liknande relativt platta banor. Någon vecka per år lär det bli Isaberg med familjen.

Jag lutar mest åt Allebike MB31-hardtailen. Finns det andra (bättre och/eller billigare) alternativ? Budgetmax typ 20kkr.

MTB-köp
Kan tycka är det räcker bra med 120-130 i Genarp men det är klart det fungerar med en allebike med 140.
Finns nog inget i Isaberg som behöver mer heller.

Det är väl inget som är bättre eller sämre, bara kolla vilken som har bäst gaffel och lägst vikt för pengarna.

Kolla annars in vilka marin bikester har inne i rätt storlek. Det verkar finnas en hel del just nu om man är snabb och har tur med storken.

MTB-köp
om du råkar vara olång och vill gå åt xc-hållet istället finns det finns en bh ultimate i skåne på köp&sälj för 14k. den tyckte jag verkade prisvärd och såg kul ut, med lite halvmodern xc-geo.

MTB-köp
Jag är pepp på att köpa mig en MTB. Men vad fasen ska jag köpa?

Jag bor i sydvästra Skåne och lär inte köra långt för att cykla. Nerförscykling lockar mig inte speciellt mycket, det blir snarare Bökeberg eller Genarp och liknande relativt platta banor. Någon vecka per år lär det bli Isaberg med familjen.

Jag lutar mest åt Allebike MB31-hardtailen. Finns det andra (bättre och/eller billigare) alternativ? Budgetmax typ 20kkr.

Fick samma lust här under helgerna.
Jag har just fått ihop min nyköpta begagnade Vitus Sentier. Minns inte hur lång du är men du är välkommen att titta in o provcykla.

Jaha, det skrev du ju. Då är min L nog för stor.

MTB-köp
Kan tycka är det räcker bra med 120-130 i Genarp men det är klart det fungerar med en allebike med 140.
Finns nog inget i Isaberg som behöver mer heller.

Det är väl inget som är bättre eller sämre, bara kolla vilken som har bäst gaffel och lägst vikt för pengarna.

Kolla annars in vilka marin bikester har inne i rätt storlek. Det verkar finnas en hel del just nu om man är snabb och har tur med storken.

Kollade bikester, det såg rätt tomt ut på intressanta hojar. Men jag vet helt klart för lite om vad en acceptabel nivå är på gaffel.

MTB-köp
Kollade bikester, det såg rätt tomt ut på intressanta hojar. Men jag vet helt klart för lite om vad en acceptabel nivå är på gaffel.
Ja, rätt prisklass och rätt storlek är det snålt. San Quentin finns i Small och Large.
Small är iofs nästan lika lång som en medium sentier. Så länge man inte sätter sig ner i alla fall.

Bobcat finns nog men den ligger några prisklasser lägre.

En sån här är kanske cool?

MTB-köp
Ja, rätt prisklass och rätt storlek är det snålt. San Quentin finns i Small och Large.
Small är iofs nästan lika lång som en medium sentier. Så länge man inte sätter sig ner i alla fall.

Bobcat finns nog men den ligger några prisklasser lägre.

En sån här är kanske cool?
Eller kanske en sån här, så får man riktig boost och roligare (?) gaffel:

https://www.bikester.se/gt-bicycles-zaskar-lt-al-expert-M876720.html?vgid=G1245123&cgid=37165

Annars är väl MB31 ett rätt bra val, som TS var inne på från början?

MTB-köp
Rockrider AM100 finns annars i lager i Medium (dock 27.5 då) men är inte hjulstorleken det viktiga så är den nästan 7000 kronor billigare än Zaskar, bättre Drivlina trots 11delad i min mening, något sämre gaffel men i budgetklassen kan jag inte påstå att det har någon betydelse. Och att den väger 1 1/2 kg mindre..
Bara ett tips.

MTB-köp
Inget tips egentligen, mest en liten fundering.

Någon som testat Biltemas HT om vi ändå snackar budget (rockrider AM), kanske skit i jämförelse?

MTB-köp

Någon som testat Biltemas HT om vi ändå snackar budget (rockrider AM), kanske skit i jämförelse?

Inte testat men skulle gärna göra det.
Tycker den ser intressant ut för dom pengarna.

MTB-köp

Inte testat men klämt och känt på den och njä. Ska du köpa någon cykel för skog på biltema så är det den men ändå nej.

MTB-köp

Klassisk geo med kort reach och brant gaffelvinkel, men onekligen bra spec för pengarna.

Har också bara klämt på den i butik, tror den är bra för vad den är.

MTB-köp
Lite avundsjuk, den glittriga fanns inte när jag beställde så jag fick nöja mig med vanliga. Men cykeln är grym ??

Ja alltså det var nog mest glitterblinget som gjorde att jag bestämde mig för att inte vänta tills deore dropper-versionen kommer in i lager igen. (Plus att jag kände att jag tog "fel" modell sist jag köpte räserhoj - jag borde gått upp 6kkr den gången till nästa nivå.)

MTB-köp
Fasen, de var raska där i potätstan. Fick mail redan igår att leveransen har skickats. (Dock vetetusan om det snarare är så att kartongen ligger i deras skickas-del i lagret; DHL har inte statusuppdaterat att de har hämtat ännu.)

MTB-köp
Fasen, de var raska där i potätstan. Fick mail redan igår att leveransen har skickats. (Dock vetetusan om det snarare är så att kartongen ligger i deras skickas-del i lagret; DHL har inte statusuppdaterat att de har hämtat ännu.)
Vad?! Beställde 14/12 förra året och fick preliminärt februari-mars i år och du beställde i måndags och din är redan på väg. Skulle frågat vilken färg som var snabbast.. ?
Inte alls avundsjuk.. ?

Tillbaka
Topp