Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja? Men det verkar inte haft någon större effekt på rekryteringen.Och nog hade väl Sverige hyggliga framgångar på herrsidan från Elofsson t.o.m. Hellner/Olsson, d.v.s. mästerskapsmässigt från 2001-2015. Hellner tre individuella guld, Olsson två, Elofsson två och Lind ett.
Tekniskt sett är det inget fusk eftersom det inte är förbjudet i tävlingsreglerna.Undrar vilka det var som fuskade med vallan.
![]()
Längdskidor: Vallafusk när svenska längdstjärnorna tävlade i Falun
I helgen tävlade flera svenska längdstjärnor i Falun. Men nu skakas tävlingen på ett ovanligt sätt. En rapport från tävlingens jurychef slår fast att det ska ha fuskats med vallan i tävlingen. – Rapporten slår fast att det fanns rykten, och att ryktena blev bekräftade, säger det internationella...www.svt.se
Bröt mot vad de skrivit på att de inte skulle göra då.Tekniskt sett är det inget fusk eftersom det inte är förbjudet i tävlingsreglerna.
På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?Lite från norska sidan om damlaget till OS och vilka som bör åka i stafetten.
![]()
Längdskidor: Oron i Norge inför OS – ”Ett tunt lag”
Med en månad kvar till OS i Peking kan experter i Norge konstatera att Norge åker till mästerskapet med ett svagare utgångsläge i damstafetten än på många år. – Vi har ett svagare lag än på många år, säger NRK-experten Torgeir Björn till VG.www.svt.se
Skulle inte platsa. Fristilssträckorna blir, tror jag, Frida/Ebba och Jonna. Frida el. Ebba beror på var man tror att Johaug ska åka.På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?
Hoppas också att han kan komma i slag. Är väl tveksamt om man ska vara realistisk tyvärr...Kollade på Burmans senaste vlogg för ett tag sedan och han säger själv att ryggproblemen iprincip är borta nu så det är positivt.
Vi får hoppas han hinner träna ordenligt till OS nu.
Jag tror att hon måste vara medlem i en klubb som tillhör Svenska Skidförbundet.På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?
Är det i så fall ett krav från landslagschefen för att nominera åkaren, ett krav från SOK för att ta ut åkaren, ett FIS-krav eller kommer det från IOK?Jag tror att hon måste vara medlem i en klubb som tillhör Svenska Skidförbundet.
Skulle tro att det är förbunden. Inte ens som motionär får du starta en tävling (ex.vis Vasaloppet) om du inte är medlem i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet. Öppet spår går däremot bra utan klubbmedlemskap eftersom det inte är en tävling.Är det i så fall ett krav från landslagschefen för att nominera åkaren, ett krav från SOK för att ta ut åkaren, ett FIS-krav eller kommer det från IOK?
Internationella eller svenska?Skulle tro att det är förbunden. Inte ens som motionär får du starta en tävling (ex.vis Vasaloppet) om du inte är medlem i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet. Öppet spår går däremot bra utan klubbmedlemskap eftersom det inte är en tävling.
Hon måste tas ut även som längdåkare. Tex. Mari Laukkanen/Eder var med i Finlands OS-trupp i Sotji och Pyeongchang som sprintåkare och skidskytt.På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?
Jag antar båda. Svenska förbundet följer antagligen de tävlingsregler som FIS satt upp, pss som SCF måste rätta sig efter vad UCI bestämmer.Internationella eller svenska?
Nä, IBU (skidskytte) är ett eget förbund. FIS har dock hand om resten (längd, alpint, freestyle, backhoppning, etc)Förbundet är samma för skidskytte och längdåkning. Allt på snö som involverar skidor eller snowboard är samma förbund.
Så kan det vara.Ligger inte skidorientering under orienteringsförbundet? Om man ska gå in på mer obskyra grenar på skidor.
Den termen kan ju tolkas på två sätt - skjuta på MTB:er eller MTB-cyklister som skjuter (på tavlor). Är förstås det sistnämnda som är fallet men om man vill öka på kufiskheten så tror jag det första vore bättre.Så kan det vara.
Hittade f.ö. att IBU även har hand om mountainbikeskytte. Det har jag aldrig sett.
Internationella skidskytteförbundet – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Ja, båda har väl militärt ursprung.F.ö. ny information för mig att skidskytte låg i samma korg som modern femkamp tidigare. Känns som en väldig historiskt motiverad sammanklumpning.
Hur är det med skimo (skidbestigning) där Tove Alexandersson tävlar med viss framgång?Ligger inte skidorientering under orienteringsförbundet? Om man ska gå in på mer obskyra grenar på skidor.