OT: Karriärsbytarråd-tråd

Jag skulle vara lite lockad av att försöka med småskalig tillverkning. Det finns säkert hyfsat många nedlagda firmor med lämpliga lokaler där ute i skogarna. Sen om man satsar på cykelprylar, komponenter, osv… vore kul i tanken iaf. Svårare att realisera utan en kappsäck med guld utan botten.

Okejrå, här kommer ett konkret förslag med kort startsträcka. I potten ligger ett otaligt antal entusiastiska amatörfotografer. Är du duktig på färgkorrigering? Oavsett hur bra kameran är händer det då och då att man kommer hem med bilder som har ”omöjliga” färgstick. Affärsidén här är att coacha fotoentusiasterna genom processen att fixa till dessa bilder. Följande är viktigt: Du lär ut hur man gör, du gör det inte åt dem. Kundens delaktighet och ”utbildning” är nyckeln. Färgkorrigering är en av de saker som det nästan är omöjligt att läsa sig till, alla bilder har olika problem. Dela med dig av din erfarenhet genom att lotsa kunderna genom processen. Med tanke på att många kameraväskor är fulla av rödringsobjektiv och detta är frustrerande svårt är jag övertygad om att den engelskspråkiga marknaden är tillräckligt stor för att skapa ett levebröd. Du kan dessutom bo var du vill. I förlängningen finns en uppsjö tilläggstjänster att bygga ut verksamheten med. När kör du igång?
Jag känner att jag kanske borde kommentera det här, som ändå är ett praktiskt, och generöst utformat, förslag. Utan att verka alltför negativ så ser jag ett par problem :)

Det finns rätt många såna tjänster med god renommé. Hur når man ut till potentiella kunder? Jag är inte exceptionellt bra på färgkorrigering :)

Varför har vi inte haft uppe microbryggeri och/eller -bränneri? På rätt ställe och Systembolaget måste ta emot inom radie etc. Går att tweaka till lokal prägel och har man tur borde gårdsförsäljning tillåtas inom inte allt för avlägsen framtid.

Varför har vi inte haft uppe microbryggeri och/eller -bränneri? På rätt ställe och Systembolaget måste ta emot inom radie etc. Går att tweaka till lokal prägel och har man tur borde gårdsförsäljning tillåtas inom inte allt för avlägsen framtid.
Ja, bara man med rätt marknadsföring riktar in sig på skitnödiga hipsters så behöver det ju inte ens vara god öl.

Reglerna gjordes om för några år sen och det blev mkt dyrare (om jag förstått det rätt) ha få distribution via systemet

Kan meddela att det är hyggligt lång startsträcka att dra igång bryggeri eller liknande, en hel del byråkratiska loopar och hinder som man ska avverka. Och en slant som ska investeras, plus att man behöver en del kunskap också. Skulle vilja säga att du behöver lägga en rätt stor arbetsinsats för att förtjäna ditt uppehälle så. Och peng.

1: Utan att verka alltför negativ så ser jag ett par problem :)
2: Hur når man ut till potentiella kunder?
3: Jag är inte exceptionellt bra på färgkorrigering :)

Du formulerar tre relevanta frågor. Om du vill ha förändring i ditt liv letar du upp svaret på dem (eller andra frågeställningar som kittlar mer). Det viktiga är att börja någonstans och inse att det krävs många små steg att nå målet. Men om du innerst inne vill bli kvar där du är bör du naturligtvis ge upp redan nu.

Se detta som en välvillig liten spark i baken. :)

Känns väl rätt tiotal va? Tror mer på att bränna gin eller göra hantverkscider.

Du formulerar tre relevanta frågor. Om du vill ha förändring i ditt liv letar du upp svaret på dem (eller andra frågeställningar som kittlar mer). Det viktiga är att börja någonstans och inse att det krävs många små steg att nå målet. Men om du innerst inne vill bli kvar där du är bör du naturligtvis ge upp redan nu.

Se detta som en välvillig liten spark i baken. :)
Jag tror bara inte att jag har det i mig att köra eget.

Bilagor

• IMG_5332.jpg
    IMG_5332.jpg
    743.5 KB · Besök: 33
Full respekt för det. Att driva eget passar inte alla. Min poäng handlade egentligen inte om företagande utan om att man behöver en riktning framåt, dit man vill, även om om man är lite osäker i steget.
Jo, så är det ju. Och jag har sökt en del jobb, men det har varit rätt dött på framgångsfronten. Så antingen suger jag på ansökningar eller så är det stor konkurrens på det jag söker.

Edit: Det kan ju vara att jag inte har den erfarenhet som krävs också. Vilket kanske är mer troligt.

Senast ändrad:
Känns väl rätt tiotal va? Tror mer på att bränna gin eller göra hantverkscider.

Absolut, skrev ju bränneri av en anledning ? Öl är så stora volymer - hantverksgin låter helt rätt. Följer vinodlare i Skåne på insta. På 6 år har de satt vinstockar, producerar svenska viner och nu gin/grappa etc. Trodde att vinrankor krävde längre tid för att producera.

/Hälsar en som inte heller tror sig kunna driva eget.

Absolut, skrev ju bränneri av en anledning ? Öl är så stora volymer - hantverksgin låter helt rätt. Följer vinodlare i Skåne på insta. På 6 år har de satt vinstockar, producerar svenska viner och nu gin/grappa etc. Trodde att vinrankor krävde längre tid för att producera.

/Hälsar en som inte heller tror sig kunna driva eget.

Flädie gick också i konkus nyligen men verkar rulla igen.
Rätt stor apparat att dra runt med hotell, konferens och event.

Och så passar du på att uppdatera din hemsida, bla ”About me” med riktig text. Fota naturupplevelser, instagramfolk/företag norr om Tokholm kan väl också vara business, kanske så länge?

Jag skulle avråda från egenföretagare. Särskilt om det handlar om att bygga upp en verksamhet. Iaf med barn, ont om tid och avsaknad av kapital att bränna under uppstart. Om man har möjlighet att gå från 0-100 på nån månad, typ starta konsultfirma med en första säker uppdragsgivare, kan det ju vara aktuellt. Men det är väl inte riktigt vad det handlar om här.

Bara för att ge ett räkneexempel: om du vill ha 30k i månaden måste du grovt räknat dra in (vinst/marginal) 40k+ per månad. Sen vill du ha lite överskott. Säg 50k per månad. Om du säljer något med 30% marginal behöver du alltså sälja för 150k per månad plus kostnaderna för att driva verksamheten. Kanske hemsida, lokal, revisor, redovisning mm. Räkna alltså 200 tusen i månaden i försäljning för att ha en lön på 30k. Om du säljer dig själv går det ju såklart runt med mindre eftersom du inte har någon materialkostnad.

Jag skulle avråda från egenföretagare. Särskilt om det handlar om att bygga upp en verksamhet. Iaf med barn, ont om tid och avsaknad av kapital att bränna under uppstart. Om man har möjlighet att gå från 0-100 på nån månad, typ starta konsultfirma med en första säker uppdragsgivare, kan det ju vara aktuellt. Men det är väl inte riktigt vad det handlar om här.

Bara för att ge ett räkneexempel: om du vill ha 30k i månaden måste du grovt räknat dra in (vinst/marginal) 40k+ per månad. Sen vill du ha lite överskott. Säg 50k per månad. Om du säljer något med 30% marginal behöver du alltså sälja för 150k per månad plus kostnaderna för att driva verksamheten. Kanske hemsida, lokal, revisor, redovisning mm. Räkna alltså 200 tusen i månaden i försäljning för att ha en lön på 30k. Om du säljer dig själv går det ju såklart runt med mindre eftersom du inte har någon materialkostnad.
Konsulteri är väl oxå det företagande med högst success rate.

Har för mig att den absoluta majoriteten totalt sett av förstagångs-företagare konkar så det får man ha med i beräkningarna.

Jo, så är det ju. Och jag har sökt en del jobb, men det har varit rätt dött på framgångsfronten. Så antingen suger jag på ansökningar eller så är det stor konkurrens på det jag söker.

Edit: Det kan ju vara att jag inte har den erfarenhet som krävs också. Vilket kanske är mer troligt.
Du har identifierat några potentiella svagheter. Vad kan du göra för att skriva bättre ansökningar? Vilka erfarenheter tror du att du saknar? Kan du skaffa dessa på något sätt? Som sagt, ögonen på målet och sedan många små steg för att nå dit. Du har hela happy som moraliskt stöd, det är bara att köra! :)

Jo, jag är väl medveten om hur kalkylen ser ut även om jag har inte träffat så många som siktar på att plocka ut 30k som egenföretagare i de branscher där jag träffat dem (plocka ut 30k vore ju fantastiskt för övrigt).

Jo, jag är väl medveten om hur kalkylen ser ut även om jag har inte träffat så många som siktar på att plocka ut 30k som egenföretagare i de branscher där jag träffat dem (plocka ut 30k vore ju fantastiskt för övrigt).
Jag tog 30k som exempel för det är inte en orimlig målsättning om du har en "vanlig" anställning.

Haha, ja just ja! Jag har ju en "hemsida"! Övervägde att ta bort den senast jag fick fakturan, men den får ligga kvar ett år till.
Du har ju helt FANTASTISKA bilder på din hemsida, går det verkligen inte att omsätta din hobby(?) till åtminstone en hyfsad sidoinkomst (som kanske kan växa fram till ngt större)? Eller är detta en del av ditt nuvarande jobb?

Jag ser ju en massa fotografer på alla möjliga cykel-events, är du en av dom?

Så rätt....många tror det är bara starta en "firma",hyra en stor lokal och börja dra in deg direkt!
Och tyvärr många som konkar tämligen direkt pga det inte var så enkelt som dom trodde.

Startade min rörelse 1998,men tog ett helgjobb som gav en normal månadsinkomst samtidigt....jobbade succesivt upp rörelsen under veckorna,drog in månadslönen på helgerna.
Dom pengar som rörelsen drog in användes endast för att köpa in mer maskiner och verktyg,köpa en transportbil,revisor,skatter osv....inget togs ut i lön.

Efter 2 år var det en stabil kundkrets och stabil ekonomi,så då tog jag steget att hoppa av helgjobbet....fy fasen vad skönt det var att få 5-dagarsvecka helt plötsligt!!

Jobbigt som fasen dom åren,men noll krediter,noll lån och har rullat på sedan dess.....tjänar helt ok,men blir ingen "IT-Miljonär",men trivs med jobben och har friheten och möjligheten att inte behöva jobba 40+ timmar i veckan för att dra runt allt.

Vill inte avråda någon att köra eget,men man får vara beredd att kanske leva magert,eller jobba mycket för lite löneuttag tills det blir stabilt,passar kanske inte alla?

De gjordes om under pandemin och som jag förstod mina favorithipsterbryggare Hop Notch så underlättade de nya reglerna. Från tre till tio närliggande bozlager till exempel.

Stalle
Systembolaget lättade på reglerna så att enskilda butiker fick välja att ta in lokala produkter (dvs TSLS) under en del av 2020 pga corona. Det är dock sedan länge historia. Antalet butiker som en TSLS-produkt kan finnas i är samma som tidigare, dvs max 10 st. Det är SB som bestämmer hur många det blir så det kan vara färre.

Senast ändrad:
Du har ju helt FANTASTISKA bilder på din hemsida, går det verkligen inte att omsätta din hobby(?) till åtminstone en hyfsad sidoinkomst (som kanske kan växa fram till ngt större)? Eller är detta en del av ditt nuvarande jobb?

Jag ser ju en massa fotografer på alla möjliga cykel-events, är du en av dom?
Håller med. Någon form av bisyssla kan vara ett sätt att få en förändring utan att förändra "allt".

Nu är jag väl i "fel" bransch (it), men de som jag känner, som konsultar, har kontoret på fickan och minimalt med omkostnader. De verkar gå runt rätt lätt på sitt kneg.
Ja, egenföretagare som konsult kan säkert vara rätt ok. Särskilt om man tex kan starta verksamheten och gå direkt in i ett uppdrag.

Men att tex starta en verksamhet och brygga öl, sälja prylar eller utveckla egna cykelramar kräver en helt annan kalkyl.

Finns många konsultförmedlingar som tar 5-10% för att förmedla uppdrag (ofta till stora ramavtalskunder osv) och sköta fakturering och administration. Är man i rätt bransch är det rätt lätt att gå runt där.

Skulle TS skola om sig mot IT kan det ändå vara värt att jobba på en vanlig konsultlåda där någon kan sälja honom mer aktivt för att bygga upp sitt cv innan han siktar på att köra eget.

Du har identifierat några potentiella svagheter. Vad kan du göra för att skriva bättre ansökningar? Vilka erfarenheter tror du att du saknar? Kan du skaffa dessa på något sätt? Som sagt, ögonen på målet och sedan många små steg för att nå dit. Du har hela happy som moraliskt stöd, det är bara att köra! :)
Det går ju att kontakta någon man sökt hos och fråga ut lite vad dom gick på, vad som saknades i din ansökan. Om du säger som det är att du vill ha lite feedback så borde väl de flesta vilja säga några ord?

Skulle TS skola om sig mot IT kan det ändå vara värt att jobba på en vanlig konsultlåda där någon kan sälja honom mer aktivt för att bygga upp sitt cv innan han siktar på att köra eget.
Och vill @Luthman Photography ha sådana kontakter finns det säkert många här som har potentiella leads.

Konsulteri är väl oxå det företagande med högst success rate.
Av naturliga skäl så blir det ju så, minimala kostnader, ofta ensamanställd i eget bolag (dvs inga personalpoolen om man inte är schizofren, inga produkter, ingen lagerhållning (kapitalbindning), inga inköp.

Tro fan man kan lägga all tid på att dra in pengar, sälj in dig på ett kontrakt på ett eller ett par år och sen rullar det med en extern redovisningsbyrå.

Man behöver vara duktig på sitt jobb för att konsulta, men det handlar knappast om att driva bolag i någon större mening.

Det är sån brist på folk inom IT att en kortare omskolning mot t ex utvecklare eller testare skulle ge jobb omgående tror jag.

Vi har traineeprogram årligen.

Det är sån brist på folk inom IT att en kortare omskolning mot t ex utvecklare eller testare skulle ge jobb omgående tror jag.

Vi har traineeprogram årligen.

Lite halvsvårt att få in en fot efter en YH-utbildning om man inte lägger en jäkla massa tid på att bygga en portfolio, säger jag efter knappt 20 år i branschen varav ca fem i rekryterande position. Ska man ta in juniorer vill man gärna ha åtm en bachelor of science.

Med det sagt så är det definitivt inte så att det inte finns jobb i den här världen. Känner man att man har tid och energi så är min rekommendation att läsa datavetenskap till bachelor och ta jobb på ett mindre produktbolag så att man får mer exponering till hela mjukvarulivscykeln snarare än att ta jobb på bank eller större bolag typ Ericsson/Ikea eller liknande där man blir en liten kugge i en stor byråkratisk org.

Tillbaka
Topp