Jag skulle avråda från egenföretagare. Särskilt om det handlar om att bygga upp en verksamhet. Iaf med barn, ont om tid och avsaknad av kapital att bränna under uppstart. Om man har möjlighet att gå från 0-100 på nån månad, typ starta konsultfirma med en första säker uppdragsgivare, kan det ju vara aktuellt. Men det är väl inte riktigt vad det handlar om här.
Bara för att ge ett räkneexempel: om du vill ha 30k i månaden måste du grovt räknat dra in (vinst/marginal) 40k+ per månad. Sen vill du ha lite överskott. Säg 50k per månad. Om du säljer något med 30% marginal behöver du alltså sälja för 150k per månad plus kostnaderna för att driva verksamheten. Kanske hemsida, lokal, revisor, redovisning mm. Räkna alltså 200 tusen i månaden i försäljning för att ha en lön på 30k. Om du säljer dig själv går det ju såklart runt med mindre eftersom du inte har någon materialkostnad.
Så rätt....många tror det är bara starta en "firma",hyra en stor lokal och börja dra in deg direkt!
Och tyvärr många som konkar tämligen direkt pga det inte var så enkelt som dom trodde.
Startade min rörelse 1998,men tog ett helgjobb som gav en normal månadsinkomst samtidigt....jobbade succesivt upp rörelsen under veckorna,drog in månadslönen på helgerna.
Dom pengar som rörelsen drog in användes endast för att köpa in mer maskiner och verktyg,köpa en transportbil,revisor,skatter osv....inget togs ut i lön.
Efter 2 år var det en stabil kundkrets och stabil ekonomi,så då tog jag steget att hoppa av helgjobbet....fy fasen vad skönt det var att få 5-dagarsvecka helt plötsligt!!
Jobbigt som fasen dom åren,men noll krediter,noll lån och har rullat på sedan dess.....tjänar helt ok,men blir ingen "IT-Miljonär",men trivs med jobben och har friheten och möjligheten att inte behöva jobba 40+ timmar i veckan för att dra runt allt.
Vill inte avråda någon att köra eget,men man får vara beredd att kanske leva magert,eller jobba mycket för lite löneuttag tills det blir stabilt,passar kanske inte alla?