Nybörjarfrågor och köpråd/tips mtb
Hej!
Jag har tänkt att köpa mig en mtb. Jag har en budget på 10000kr men jag kan tänka mig upp till 12000kr om man får något som känns vettigare.
Jag har idag in cykelcross från Focus som jag kör lite allt möjligt med men den känns inte jättekul när det blir nåt annat än landsväg, grusvägar eller motionsspår.
Jag kommer antagligen att köra väldigt blandat med den, men troligtvis en del på mindre stigar samt kanske även "leka" lite med den. Tänker på småhopp, drop och köra på bakhjulet mm.
Jag har insett att med min budget så är det en HT som gäller.
Kallas cykeln som jag vill ha stigcykel/Trail?
Visste inte om det tidigare men det finns ju klassificeringar på mtb. Måste man upp i högre klasser för att kunna leka med cykeln som jag skriver?
Är klassificeringen mest en rekommendation för hur cykeln är tänkt att användas eller har det med säkerheten att göra?
Jag har en lokal återförsäljare av Cube som jag var in till för ett tag sedan. Det enda han hade i in prisklass var en Cube Analog 2022. Den har klassificering 3 och på deras hemsida står det såhär:
Hade mer eller mindre bestämt mig för denna cykel men nu har jag börjat fundera på om det kanske är vettigare att kika på nätet efter en annan cykel.
Har ni några förslag på vettiga cyklar i min prisklass?
Kan detta vara nåt för mig?
www.canyon.com
www.chainreactioncycles.com
Jag är 189cm lång så jag gissar att det är en L eller XL som är aktuell.
Mvh Alexander
Jag har tänkt att köpa mig en mtb. Jag har en budget på 10000kr men jag kan tänka mig upp till 12000kr om man får något som känns vettigare.
Jag har idag in cykelcross från Focus som jag kör lite allt möjligt med men den känns inte jättekul när det blir nåt annat än landsväg, grusvägar eller motionsspår.
Jag kommer antagligen att köra väldigt blandat med den, men troligtvis en del på mindre stigar samt kanske även "leka" lite med den. Tänker på småhopp, drop och köra på bakhjulet mm.
Jag har insett att med min budget så är det en HT som gäller.
Kallas cykeln som jag vill ha stigcykel/Trail?
Visste inte om det tidigare men det finns ju klassificeringar på mtb. Måste man upp i högre klasser för att kunna leka med cykeln som jag skriver?
Är klassificeringen mest en rekommendation för hur cykeln är tänkt att användas eller har det med säkerheten att göra?
Jag har en lokal återförsäljare av Cube som jag var in till för ett tag sedan. Det enda han hade i in prisklass var en Cube Analog 2022. Den har klassificering 3 och på deras hemsida står det såhär:
CLASSIFICATION: CATEGORY 3
Meant for riding on ways like:- tarmac roads and bicycle routes
- ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
- paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often
Hade mer eller mindre bestämt mig för denna cykel men nu har jag börjat fundera på om det kanske är vettigare att kika på nätet efter en annan cykel.
Har ni några förslag på vettiga cyklar i min prisklass?
Kan detta vara nåt för mig?
Grand Canyon 6
Grand Canyon 6 är en modern mountainbikecykel med komponenter i toppklass och ger dig allt du behöver för att utforska terrängen. Gå upp till nästa nivå av stigåkning till ett oslagbart pris med denna cykels rörliga geometri och progressiva design.
International update | Chain Reaction
An information update for customers outside the UK.
Jag är 189cm lång så jag gissar att det är en L eller XL som är aktuell.
Mvh Alexander