Motionslopp med mera singletrack/trail?

MikaelL2016

Aktiv medlem
Jag skulle gärna ha någonting nytt att se framemot inför årets MTB säsong och ha funderat på att det skulle vara roligt att delta i en MTB lopp/evenemang. Bryr mig inte så mycket om tiden eller vara snabbare än alla andra utan är mera ute efter en rolig utmaning fysiskt (dvs längre än bara ett par mil) och upplevelse. Har funderat på Cykelvasan men skulle nog gärna delta med något som är lite mer singletrack/trail i stil och inte bara grusväg/motionsspår. De flesta loppen verkar just vara ganska mycket enklare grusväg & motionsspår. Lida är väl lite mer tekniskt(?) än cykelvasan men utöver det hittar inte riktigt någon fullträff med google, sökning på forumet eller här i kalendern. Tacksam för tips eller länkar till trådar som kan ge inspiration.

Edit: gärna 3-4timmars distans från Stockholm.

Senast ändrad:
Det kan vara en idé att berätta var i landet du vill tävla. Jag kan tipsa om en hel del lopp här nere i Skåne men det är kanske inte där du bor o du orkar eventuellt inte sitta i en bil o köra 6 timmar till en tävling?

Alla långlopp i Sverige är av enkel teknisk karaktär, men det är en utmaning ändå. Snapphaneturen t ex har mycket stig och även fast den är enkel har jag inte sett någon komma i mål utan att vara trött.

Tack för svaren! Det var några rätt bra alternativ tycker jag. Försökte kolla på youtube och hittade några videon på varje lopp. Vissa verkade ha rätt mycket stig. Får kolla lite till inom kommande dagarna.

Det är inge fråga om att det blir en utmaning ändå, är inte särskilt vältränad. :-) Får återkomma med vad det blir.

Jag har kört två lopp som jag hittade när jag sökte liknande utmaningar. Dock är båda i Norge så lite längre att åka men väl värt det.

Ultrabirken, inte att förväxla med vanliga Birken. Jag kör vanliga Birken på ca 3:30 medan ultran tog 9 timmar i njutbart tempo på en fantastisk bana.
https://www.birkebeiner.no/en/cycling/ultrabirken-cycle-appr-100-km

Offroad Valdres, bättre stigar (mindre sten) än UltraBirken men fortfarande fantastiska vyer och sköna stigar.
https://www.offroadvaldres.com/

Hur är det med stiglopp kring GBG området? Tänker runt 15 mil ifrån GBG? Bokstensturen någon som kört den??

Hur är det med stiglopp kring GBG området? Tänker runt 15 mil ifrån GBG? Bokstensturen någon som kört den??
Bocksten 100 är en del att bita i då det kan vara tungt o blött. Det är inte mycket stig eller tekniskt, utan mer pannbenslopp. Betydligt mer stig, och allmänt ett kul lopp är Ränneslätt. Ligger dock lite längre bort än 15 mil. Snapphaneloppet är oxså mycket kul stig, men ligger även det något längre bort.

Tyvärr är Uddevalla MTB inställt i år och dom satsar stort på sommaren 2023 istället.

Sixtenloppet i Knivsta brukar vara roligt, en kort xc varvbana, men man kör så många varv man hinner och orkar på 3 timmar. Har som så mycket annat varit inställt ett par år, men brukar gå på hösten så kanske går igen i år.

Justja! SÅ hette det. Låter som en lämplig utmaning för TS. En "rolig fysisk utmaning" att se fram emot. :)
För min del lär det nog bli så att det kan bli en utmaning att överleva ett ”vanligt” lopp…så tror jag passar denna ”roliga fysiska utmaning”. :-)

Känns generellt att pga Covid vissa av dessa lopp har inte arrangerats på ett par år och är lite osäkra ännu om de blir av. Men verkar som man har många alternativ i varje fall att välja mellan…förutom det där Halloweenloppet då…

Alliansloppet MTB i Trollhättan är xc+grus med en del stig. Väldigt xc, när jag körde det med en polare 2019 var vi de enda två med flats och löst sittande kläder.. men det gick bra ändå ?

Vretabiken är vad du söker, mycket singeltrack/ stig mycket rolig bana.

Tack, håller med. Det här känns intressant. Lite kortare distans att börja med och även baserad på snabb youtube review verkar banan rätt rolig och mindre grusväg. Kanske man kan cykla ett längre lopp på hösten om detta känns roligt.

Måste det vara långlopp?
Det finns ju en del XCO-tävlingar inom samma avstånd också. Bla.. MTB SM 21-24 Juli (jarfallaxco.se)

Tillbaka
Topp