[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Glöm inte att det är Jubileumsvasan idag också.

Hoppas Sundling har lite spurt kvar och att inte Pärmäkoski blåser förbi i backen in till stadion.

Estniskan på sistasträckan hade det tufft. Tappade över 3 min på sin sträcka.

Och lettiskan nästan fyra minuter.

Senast ändrad:
jag tror Sverige kämpar mot Norge och USA…om bronset
Ryssland tar guld och Finland silver.

Men jag hoppas såklart ja är helt ute och cyklar :LOL:
Ja några fel blev det ju! Guldet kändes självklart, men Tyskland hade jag inte räknat med att de skulle hänga på så bra varenda sträcka.

Kul att de trots allt lyckades knipa bronset, Ebba och Jonna stod nog för den räddningen.

Tyska damer verkar ha traditionen att leverera i OS-stafett:

2002: 1:a
2006: 2:a
2010: 2:a
2014: 3:a
2018: 6:a
2022: 2:a

Sträcktider relativt Ryssland för topplagen.

Sträcka 1Sträcka 2Sträcka 3Sträcka 4
Tyskland+0.01-0.06-0.01+0.23
Sverige+0.20+0.01+0.08-0.09
Finland+0.13+0.09-0.08+0.08
Norge+0.27-0.09-0.09+0.19
USA+0.25+0.07+0.20+0.36
Schweiz+0.24+0.06+1.00+1.30

Känns som finskorna inte riktigt körde för guld vare sig i lagutagning eller aktion på ffa Niskanen men även Pärmäkoski.

Känns som finskorna inte riktigt körde för guld vare sig i lagutagning eller aktion på ffa Niskanen men även Pärmäkoski.
Japp, det var väldigt defensivt. Men Kyllönen och Matintalo gjorde bra jobb, Niskanen helt ok på fristil men Pärmäkoski åkte både svagt och dumt. Eller hon bara hade en dålig dag.

Japp, det var väldigt defensivt. Men Kyllönen och Matintalo gjorde bra jobb, Niskanen helt ok på fristil men Pärmäkoski åkte både svagt och dumt.
Jag tycker att om de hade guldambitioner borde Niskanen ha gått upp och ökat farten tidigare. Hennes körning hade varit mer begriplig om det varit sistasträckan och det inte varit några lag framför.

Håller med om att de två första sträckornas finskor gör det de kan.

För mig är det oerhört konstigt att Karlsson går upp och drar på varv 1. Hade jag varit med i ledningen hade jag mer eller mindre förbjudit henne att dra på varv 1 och sagt att om hon känner sig bra in på andra varvet så kan hon då ladda på. Sen är det ju möjligt att de sagt det men att hon struntat i det.

Japp, det var väldigt defensivt. Men Kyllönen och Matintalo gjorde bra jobb, Niskanen helt ok på fristil men Pärmäkoski åkte både svagt och dumt. Eller hon bara hade en dålig dag.
Misstänker nog att Niskanen hade gjort sig bättre på andra sträckan. Pärmä underpresterade tyvärr en del idag jmf med tidigare.
Vallningstävlingen var jämnare med lite nysnö på ytan, förutom tyskorna som hade grymt glid på fristilen.

Lite konstigt att Johaug gick en klassisk sträcka, med tanke på skiathlonen känns det som att hon borde kört någon fristil. Eller Fossesholm och Haga är sopor på klassiskt kanske?

Fossesholm tycker jag kärde väldigt bra utifrån sina förutsättningar, väldigt moget kört trots inte så mycket rutin, och jämfört med Frida oerhört moget.

För mig är det oerhört konstigt att Karlsson går upp och drar på varv 1. Hade jag varit med i ledningen hade jag mer eller mindre förbjudit henne att dra på varv 1 och sagt att om hon känner sig bra in på andra varvet så kan hon då ladda på. Sen är det ju möjligt att de sagt det men att hon struntat i det.

Inte osannolikt, enligt någon artikel så hade ledningen sagt till henne att bara vila och återhämta sig efter skiathlonen fram till 10K, men hon hade gett sig ut på ett hårt träningspass ändå.

Tror det var hennes chans, tror inte hon är sån att hon kan ligga själv och nöta och plocka sekund för sekund. Dels vad toppsprintarna naturligt är bra på, men träningen är mest inriktat på explosioner kan jag tänka mig.

Men jag blev också skraj, trodde hon skulle krokna på slutet. Men inte Super-Jonna. Jonna for president!

Hoppas nu hon kör till sig ett guld på team-sprinten också, det är hon verkligen värd. Återstår att se hur Dahlqvists form är, i värsta fall har hon en nedåtgående trend, från en redan från början av OS lite sämre än tidigare under säsongen.

Lite konstigt att Johaug gick en klassisk sträcka, med tanke på skiathlonen känns det som att hon borde kört någon fristil. Eller Fossesholm och Haga är sopor på klassiskt kanske?

Fossesholm tycker jag kärde väldigt bra utifrån sina förutsättningar, väldigt moget kört trots inte så mycket rutin, och jämfört med Frida oerhört moget.
Johaug gick nog inte max på klassiska delen i skiathlonen. Samt att Fossesholm och Haga är dåliga på klassiskt.

Jag imponerades av Jonnas åkning såväl kapacitet och taktiskt. Nu är väl inte Pärmäkoski en känd spurtare men att Jonna kan hade klipp i slutet var mkt bra.

Tillbaka
Topp