Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ska bli med nya hjul. Mina första par coolfiberhjul. Jag vet, jag vet. Ni behöver inte gratulera mig. Det är ingen stor grej…

Men det står på tillverkarens hemsida att man inte ska återanvända samma däck till nya hjul eftersom dom kan ha blivit formade efter den tidigare fälgen. Stämmer det eller är det skitsnack för att öka merförsäljningen av däck + hjul-kombo? Det är vikbara GP5000 jag kör med. Gamla fälgen är 20 mm intern och 24 mm extern bredd, nya fälgarna är 22 mm intern och 30 mm extern bredd.

Bonusfråga: Kommer mina 32 mm däck bli bredare eller mindre breda av att nya hjulen är bredare? Känns som att dom kommer passa bättre och därmed inte ”bulba” så mycket eller?
Skitsnack, kör på.

Bredare fälgar ger bredare däck. Tänk dig fälgen i genomskärning som en del av omkretsen - blir den sträckan längre blir cirkeln större.

Edit: Upprepade vad @HåkanC skrev om däckbredd, ursäkta dubbelpost!

Det finns några olika standarder för att fästa reglage mot bromsar hos Shimano. De heter I-spec A, B, 2 och numer EV. Man behöver ha matchande bromsar och växelreglage om man inte har växelreglage med vanlig klämma. Lite krångligt.. Finns nog adaptrar åt lite olika håll men de lär ju kosta ungefär som ett reglage eller så. Superdumt om man vill spara sina gamla bromsar men köra nyare växelgrupp eller dylikt..

Läs mer här: https://www.bikeradar.com/features/tech/shimano-i-spec-a-b-and-ii-mounts-explained
Tack 🙏. Lyckades youtuba fram en lösning med delarna jag hade, så nu sitter den på en SRAM matchmaker, snyggt vart det inte, men duger tillsvidare. Hopplöst med alla dessa inkompatibla lösningar!

Skitsnack, kör på.

Bredare fälgar ger bredare däck. Tänk dig fälgen i genomskärning som en del av omkretsen - blir den sträckan längre blir cirkeln större.

Edit: Upprepade vad @HåkanC skrev om däckbredd, ursäkta dubbelpost!
Tack (även till @HåkanC ) men då kanske däcken blir för breda för ramen helt plötsligt. Så det kanske blir ett par nya däck ändå så kan jag som Håkan var inne på ha hjulen som reserv också. Eller sälja vidare.

Tack (även till @HåkanC ) men då kanske däcken blir för breda för ramen helt plötsligt. Så det kanske blir ett par nya däck ändå så kan jag som Håkan var inne på ha hjulen som reserv också. Eller sälja vidare.
Måndag fm och redan dags för veckans matterepetition
Kommer du ihåg hur man mha π räknade ut hur mkt diametern ökar när omkretsen ökar 2 mm?
Svar: Skillnaden i hur däcket sitter i kanttråden på den nya fälgen kan ha större betydelse för hur mkt diametern ökar an 2 mm ökning av omkretsen.
Enl min erfarenhet åtminstone
Men strunta därför inte i matteproblemet :sneaky:

Måndag fm och redan dags för veckans matterepetition
Kommer du ihåg hur man mha π räknade ut hur mkt diametern ökar när omkretsen ökar 2 mm?
Svar: Skillnaden i hur däcket sitter i kanttråden på den nya fälgen kan ha större betydelse för hur mkt diametern ökar an 2 mm ökning av omkretsen.
Enl min erfarenhet åtminstone
Men strunta därför inte i matteproblemet :sneaky:
Man kan väl inte utgå från en cirkel? Olika fälgar har olika profiler (ej runda eller ens halvmåne-formade), så det går väl bara att uppskatta på ett ungefär innan man testar i verkligheten. Olika däck passar väl också olika bra på olika fälgar även fast storleken är densamma?

Men jag såg något gammalt diagram på tillverkarens (Hunt) hemsida för den äldre modellen som inte har lika breda fälgar. Där ökade däckbredden ungefär 1,7 mm från vad som stod som mått på däckens kartong. Men dom fälgarna är nog exakt lika breda som mina nuvarande fälgar och jag misstänker (har inget skjutmått så mätt med ögat och måttband bara) att jag fick motsatt effekt på däcken. 32 mm däck mäter närmre 30 mm på mina nuvarande fälgar.

Helt omöjligt att räkna sig till alltså, iallafall som amatör.

Men jag funderar ändå på att gå ned i storlek på däcken igen för att inte däcken ska bli för breda för ramen (tar 30 mm officiellt) men också spara vikt. Det är ändå 102 g skillnad mellan GP5000 32 mm och 28 mm. Och om 28 mm blåser upp till 30 mm på nya bredare fälgen är jag mycket nöjd med det!

Man kan väl inte utgå från en cirkel?
Jo, men enbart approximativt förstås
Olika fälgar har olika profiler (ej runda eller ens halvmåne-formade), så det går väl bara att uppskatta på ett ungefär innan man testar i verkligheten.
Jag vet inte om jag förstår den meningen riktigt, men däcket skiter ju i fälgens profil. Det som spelar roll är ju däckets infästning i fälgen, hur den är utformad och hur brett isär.
Olika däck passar väl också olika bra på olika fälgar även fast storleken är densamma?
+1, som jag skrev i #30.245
Där ökade däckbredden ungefär 1,7 mm från vad som stod som mått på däckens kartong. Men dom fälgarna är nog exakt lika breda som mina nuvarande fälgar och jag misstänker (har inget skjutmått så mätt med ögat och måttband bara) att jag fick motsatt effekt på däcken. 32 mm däck mäter närmre 30 mm på mina nuvarande fälgar.
Olika däcktillverkare anger bredden utifrån olika fälgbredd, så här skriver tex Réne Herse om sitt 31mm däck Orondo Grade
  • Actual width on 20 mm rim (internal): approx. 31 mm
  • Actual width on 23 mm rim (internal): approx. 32 mm
Som jag redan har skrivit borde approximation mha π och mellanstadiematten räcka till för att veta något så när åtminstone
Du kan ju börja med att mäta hur mkt fritt du har mellan nuvarande däck o ram+gaffel, jag tycker det är enklast med några olika insexnycklar.

Tror jag lyckats hitta rätt nu!

IMG_3953.webp

IMG_3954.webp

Om jag förstått det rätt nu så tar jag då mellanskillnaden mellan deras measuring rim som har en internbredd på 15 mm och mina nya fälgar som har internbredd på 22 mm. Skillnaden är 7 (22 - 15 = 7). Tar sedan 7 * 0,4 och får då 2,8. Plussar då på 28 mm (däckens specificerade bredd) och får 30,8 mm uppmätt storlek när dom sitter på mina nya hjul.

Grymt ju!

Edit: https://www.continental-tires.com/tire-knowledge/tire-rim-combinations-etrto-standards/

Man kan väl inte utgå från en cirkel? Olika fälgar har olika profiler (ej runda eller ens halvmåne-formade), så det går väl bara att uppskatta på ett ungefär innan man testar i verkligheten. Olika däck passar väl också olika bra på olika fälgar även fast storleken är densamma?

Men jag såg något gammalt diagram på tillverkarens (Hunt) hemsida för den äldre modellen som inte har lika breda fälgar. Där ökade däckbredden ungefär 1,7 mm från vad som stod som mått på däckens kartong. Men dom fälgarna är nog exakt lika breda som mina nuvarande fälgar och jag misstänker (har inget skjutmått så mätt med ögat och måttband bara) att jag fick motsatt effekt på däcken. 32 mm däck mäter närmre 30 mm på mina nuvarande fälgar.

Men jag funderar ändå på att gå ned i storlek på däcken igen för att inte däcken ska bli för breda för ramen (tar 30 mm officiellt) men också spara vikt. Det är ändå 102 g skillnad mellan GP5000 32 mm och 28 mm. Och om 28 mm blåser upp till 30 mm på nya bredare fälgen är jag mycket nöjd med det!
Jag kör 28 mm GP5000 på ett 19 mm intern Hunt-hjul och det blåser upp till - tadaa - prick 28 mm mätt med skjutmått.
Men det är fälgbroms och, såklart, slanglöst så om det är applicerbart på din svåra situation är inte lätt att veta.

Plussar då på 28 mm (däckens specificerade bredd) och får 30,8 mm uppmätt storlek när dom sitter på mina nya hjul.
Sådana här approximationsformler tycker jag kan vara bra att kontrollera mot verkligheten
och för dig borde det vara enkelt att kolla hur breda dina nuv 32mm däck är på dina i20-fälgar i verkligheten.
Enl Contis formel borde det vara (20-15)*0,4+32=34mm
Stämmer det även i verkligheten när du mäter däckbredden?

Jag kör 28 mm GP5000 på ett 19 mm intern Hunt-hjul och det blåser upp till - tadaa - prick 28 mm mätt med skjutmått.
På mina Hunt All-Road hjul (i22) mäter de däck jag hittills har provat:

35mm Conti GP5kAS TR
GP5k_AS_TR_35mm_hunt.webp

38mm Schwalbe Pro One
Schwalbe_ProOneTLE_38mm_Hunt.webp

Sådana här approximationsformler tycker jag kan vara bra att kontrollera mot verkligheten
och för dig borde det vara enkelt att kolla hur breda dina nuv 32mm däck är på dina i20-fälgar i verkligheten.
Enl Contis formel borde det vara (20-15)*0,4+32=34mm
Stämmer det även i verkligheten när du mäter däckbredden?

På mina Hunt All-Road hjul (i22) mäter de däck jag hittills har provat:

35mm Conti GP5kAS TR
Visa bilaga 833621

38mm Schwalbe Pro One
Visa bilaga 833620
Vi får se! Nuvarande hjul är med cykeln hos mekanikern för tillfället och mitt minne sviker mig om vad jag uppmätt om det är smalare eller bredare. Alla reagerar på hur stora däcken är iallafall så det kan mycket väl mäta mer än 32 mm på nuvarande fälgar. Jag har som sagt inget skjutmått utan har mätt med öga och måttband vilket inte är tillförlitligt.

Nya hjulen är på väg och så även nu ett par 28 mm GP5000. Nya hjulens fälgar har 30 mm extern bredd så det kommer vara ganska lätt att se om däcken blir lika breda eller ej.

Kan uppdatera här när allt är framme om jag kommer ihåg det.

Jag har som sagt inget skjutmått utan har mätt med öga och måttband vilket inte är tillförlitligt.
Det är ju ingen precisionsmätning det är frågan om om du bara skall mäta däck och då har Biltema en bra lösning
Biltema_plastskjutmått.webp

Två enkla skjutmått för 20 SEK!

Vill du istället ha ett digitalt blir det dyrare
Men jag är inte säker på att precisionen blir bättre, då kostar det väldigt mkt mer
Men för att mäta däckbredd är det onödigt att betala så mkt, åtminstone enl mig.

Kan uppdatera här när allt är framme om jag kommer ihåg det.
+1
Vad blir det för hjul?

Det är ju ingen precisionsmätning det är frågan om om du bara skall mäta däck och då har Biltema en bra lösning
Visa bilaga 833629
Två enkla skjutmått för 20 SEK!

Vill du istället ha ett digitalt blir det dyrare
Men jag är inte säker på att precisionen blir bättre, då kostar det väldigt mkt mer
Men för att mäta däckbredd är det onödigt att betala så mkt, åtminstone enl mig.

+1
Vad blir det för hjul?
Oj, visste inte att det var så billigt med analoga skjutmått. Jag har faktiskt bara kollat på digitala. Så jag får väl knalla till närmsta Jula (har inget Biltema) och köpa ett för 79 kr!

Det blev ett par Hunt Carbon 40 Disc (tidigare modell hette ”Carbon Aero” men är nu omgjord). Fick dom för 7400 kr nya när det var 30% rea och 10% extra rea på rea-priset. Eftersom mitt nuvarande bakhjul precis har fått problem kunde jag inte hindra tummen från att trycka på köp-knappen..

Edit: fanns till och med ett digitalt för 99

Senast ändrad:
Ska bli med nya hjul. Mina första par coolfiberhjul. Jag vet, jag vet. Ni behöver inte gratulera mig. Det är ingen stor grej…

Men det står på tillverkarens hemsida att man inte ska återanvända samma däck till nya hjul eftersom dom kan ha blivit formade efter den tidigare fälgen. Stämmer det eller är det skitsnack för att öka merförsäljningen av däck + hjul-kombo? Det är vikbara GP5000 jag kör med. Gamla fälgen är 20 mm intern och 24 mm extern bredd, nya fälgarna är 22 mm intern och 30 mm extern bredd.

Bonusfråga: Kommer mina 32 mm däck bli bredare eller mindre breda av att nya hjulen är bredare? Känns som att dom kommer passa bättre och därmed inte ”bulba” så mycket eller?
om det är 22mm intern hooked så kommer det bli bredare. Hooked å hookless tycker jag är rätt viktigt när det gäller "smalare" inner diameter. Har själv 21mm på alla mina hjulset funkar fint. GP5000 32mm brukar vara rätt rymliga, P Zero Race är generellt lite smalare typ en millimeter eller två över hela linjen mot GP5000

Tillbaka
Topp