[OT] Flyttkartonger - vilka är egentligen bäst?

Dino74

Aktiv medlem
Skulle vilja ha lite tips på bra, hållbara och rejäla flyttkartonger från er som kanske flyttat nyligen. Av vanlig standardstorlek.

Men de får gärna vara lite kraftigare och av god kvalitet, och ska även kunna användas efter flytt för lagring i många år, så det är inte de allra billigaste "engångskartongerna" jag är ute efter. Betalar gärna några kronor extra för premiumkvalitet.

Sen undrar jag om någon vet om det finns halvstora flyttkartonger fortfarande? Alltså samma längd och bredd, men hälften så höga som vanliga. Jag minns att Ikea hade det för ca 15-20 år sedan. Men hittar inte idag när jag söker. Mycket praktiskt att ha halvstora kartonger om man ska packa tunga saker som t.ex. böcker och porslin m.m.

78442569.webp

Julas Pro-variant är bra. De säljer även boklådor. Bauhaus har även bra flyttlådor, de med häftklammer-kant (bättre hållbarhet än limmad kant). Tummen upp för bra flyttkartonger vid flytt.

Nu är det mer än 30 år sen jag slutade i flyttbranchen men jag skulle kolla med typ stadsbud (jobbade inte hos dem) å hyra kartonger för de har oftast mycket bättre kvalitet och framförallt så är de tjockare
(tåliga ) .
Du får dem levererade och hämtade .
Kartonger (även tomma) tar massa plats.

Mange

Alltså vanliga bananlådor tycker jag är bland det bästa. Har några som hängt med i typ 15 år och 5-7 flyttar och div förrådsförvaring.

Men så vill man ha större också. Köpa Pro-varianter lönar sig nog. Men på frågan halvlådor upptäckte jag på senaste flytten att ÖoB har flyttlådor där två styck medium är samma som en large, vilken förenklar staplingen 👍

Jag flyttade nu i helgen och köpte Rustas Pro-lådor, och deras Large. De kostade lite mer, men efter att ha burit ett par av sambons Clas Ohlson-kartonger var det hästlängder i skillnad på ergonomin.

Tillbaka
Topp