Vad har jag egentligen köpt för cykel?!

KOM?!
Tur att AI finns.

Jag avundas ofta fruns Kellys-racer som hon köpte på REA för drygt 10k år 2007 av Roslins cykel i Ystad. Stör mig på att inte jag köpte en likadan då. Still going strong och som jag tycker, mycket skön körkänsla! Aluminiumram (sadelstag av kolfiber) med kolfibergaffel. Schimano 105 och vanliga Schimano WH-R500-hjul samt lite div Ritcheykompondnter.

Tänker att åtminstone på den tiden gick det att få ihop en cykel med känsla på en ganska begränsad budget.
Aluminiumracers är fruktansvärt underskattade. En fint byggd aluram med sportplastgaffel är ofta extremt mycket cykel för pengarna, och som @HåkanC brukar påpeka: materialet i sig spelar ingen roll för känslan.

DT Swiss tycks tro att alla köpare är roade av bullriga frihjul, så är det inte. En googling ger besked om att även Hunt hjulen är välkänt bullriga. Hade jag velat ha en bullrig tvåhjuling hade jag köpt en MC.
Jag tror att @kais01 syftade på ljudet från själva hjulen iofs, inte frihjulet per se, men jag håller med dig: De som tycker att det är ”premium” med fruktansvärt högljudda frihjulsmekanismer, så att tillverkarna bygger sådana, skulle jag vilja ta i upptuktelse. Fucking mugs.

Senast ändrad:
ja, jag menade alltså resonansen i fälgarna. på kontinental slät asfalt är den väl hanterbar, men det är inte den situation vi har här i svedala

dunder var namnet..

när det gäller tickandet från frihjulsmekanismen är den för mig inte lika störande, det är ju tyst när man trampar. är också beroende av vilket smörjmedel man använder, och går alltså att själv påverka. problemet har också tendens att minska med tiden.

grön finishline helsyntet tjockflytande kedjeolja har jag funnit vara en bra kompromiss med tanke på ljud, temperaturspann och underhållsintervall. (men inget vidare för kedjan annat än raceday, aka smutssamlare)

när det gäller komfort vs kvickhet är min uppfattning att vissa tillverkare av ramar och gafflar förstår sig på detta intrikata balansnummer, andra inte. styvhet är inte automatiskt bättre, men det måste ju vara tillräcklig.

problemet med för styva cyklar är mindre framträdande med fetare följsamma däck.

KOM?!
Tur att AI finns.

Jag avundas ofta fruns Kellys-racer som hon köpte på REA för drygt 10k år 2007 av Roslins cykel i Ystad. Stör mig på att inte jag köpte en likadan då. Still going strong och som jag tycker, mycket skön körkänsla! Aluminiumram (sadelstag av kolfiber) med kolfibergaffel. Schimano 105 och vanliga Schimano WH-R500-hjul samt lite div Ritcheykompondnter.

Tänker att åtminstone på den tiden gick det att få ihop en cykel med känsla på en ganska begränsad budget.

Det går det idag också. Såg en SuperSix fälgbromsad på K&S för 10k häromdagen. Mer cykel än de flesta av oss nånsin kommer behöva.

Aluminiumracers är fruktansvärt underskattade. En fint byggd aluram med sportplastgaffel är ofta extremt mycket cykel för pengarna, och som @HåkanC brukar påpeka: materialet i sig spelar ingen roll för känslan.

Nej man kan ju helt säkert slarva bort alla möjligheter som finns i ett material (tex titan eller kolfiber) om man inte vet vad man håller på med.
GCN hade en kolfiberguru på besök i ett avsnitt. Har inte haft tid att lyssna på det ordentligt, men det verkade intressant vid första kollen.

DT Swiss tycks tro att alla köpare är roade av bullriga frihjul, så är det inte. En googling ger besked om att även Hunt hjulen är välkänt bullriga.
Jag har flera hjul med DT 350-nav och ett enda hjulpar från Hunt med HUNT H_Ratchet 36T SGL-baknav
och Hunt(bak-)hjulets frihjul låter flera ggr värre än de DT350 frihjul jag har.

hmm.. du är inte fullvuxen säger du, 68kg och vill ha aluminium som är rappa, då säger jag att du ska leta upp såna där gamla aslätta stans som var moderna då tubeless var hyggligt nytt. Kan dom hetat crest? För mig på +100-110 var dom som mjukost och jag fick kolla ekerspänning en gång i halvtimmen men dom kändes konstigt rappa ändå och jag har mina bästa tider fortfarande på dom och min gamla alu Scott speedster. För dig på 68kg måste dom hålla hur bra som helst.

Tillbaka
Topp