Jag slänger in uppställningen Ribom, Karlsson, Andersson och Sundling som en möjlighet.
Karlsson och Andersson ska förstås vara med. Ebbas sämre spurtförmåga gör att sistasträckan inte är aktuell och förstasträckan är nog också olämplig då hon kan bli lite efter precis i början. Bättre att hon får utnyttja sin kapacitet från första stavtaget. Karlsson är ju rappare men också lite "fladdrig" som vi ju såg idag så förstasträckan är väl knappast idealisk för henne heller. Sen vet jag inte hur upploppet ser ut i OS, men om det är någon form av likhet med det i Oberstdorf med ganska hög fart har tror jag inte Karlsson är så bra. En riktigt seg spurt i lite motlut passar nog bättre. Jag är dock inte helt säker på att taktisk disposition inför en spurt är Karlsson styrka så jag säger att hon får en mellansträcka också.
Att jag satt Karlsson på sträck 2 bygger på spekulation om att Johaug kan komma att gå den och att ryskorna också förmodligen kommer med bra krut på den sträckan. Tror Karlsson trots allt kan ha lite högre kapacitet än Andersson om båda är i bästa form, vilket man väl får hoppas är fallet i OS.
Om Sundling är i god form innebär det väsentligen att inget lag har råd att ha med henne in på upploppet utan de måste avgöra innan. Jag tror också Sundling skulle vara relativt svår att bli av med på en sistasträcka för de flesta. Ett frågetecken för henne är i mina ögon hög höjd. Att hon på förstasträckan i fjol i VM tappade lite tror jag inte man ska fästa alltför stor vikt vid. Snarare höll hon ihop det väl trots rätt tveksamma skidor.
Ribom har jag med baserat på en förhoppning om förbättrad distansform. Som sprinter är hon van vid de lite tajtare situationerna som kan förekomma på en förstasträcka. Om hennes form inte kommer finns alternativ i Dahlqvist eller Dyvik.
Olsson är debutant i stora sammanhang och känns mindre som en förstasträcksåkare i mina ögon. Därmed har jag lite svårt att få in henne i laget. Om man vill göra det skulle jag nog nästan behöva antingen ta bort Ribom eller Sundling (samt stuva om bland sträckorna).
Men, vi får väl se hur formen är på åkarna när stafetten närmar sig.