[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Man kan ju konstatera att det tidigare snacket från Fridas sida om att köra teamsprint med Maja lär inte vara aktuellt om man ska uttrycka det diplomatiskt.

Frågan är om Frida på något sätt kan vända detta till tremilen eller om det är lika bra att åka hem och, med Elofssons ord, "bryta ihop och komma igen" till avslutningen av VC.

Senast ändrad:
Även om nu tremilen är en vecka bort verkar det ju galet att köra en tremil tycker jag, hon framstår ju som totalt tom på kraft.

Man kan ju konstatera att det tidigare snacket från Fridas sida om att köra teamsprint med Maja lär inte vara aktuellt om man ska uttrycka det diplomatiskt.

Frågan är om Frida på något sätt kan vända detta till tremilen eller om det är lika bra att åka hem och, med Elofssons ord "bryta ihop och komma igen" till avslutningen av VC.
Du är väldigt diplomatisk med teamsprint spekulationer :D

Jag tycker att det vore vettigt av henne att åka hem. Hon är inte i toppform fysiskt och psykiskt verkar det vara likadant.

Hm, såg intervju med stafettdamerna, inte direkt så glada miner på dom andra när Sundling pratade. Var dom vanliga glada minerna efter det. Och nog borde någon av dom andra nämnt något om Sundlings slutsträcka. Kan jag tycka. Man ska väl inte dra för stora växlar på det, men en bra sammanhållning är viktigt.

Jag slänger in uppställningen Ribom, Karlsson, Andersson och Sundling som en möjlighet.

Karlsson och Andersson ska förstås vara med. Ebbas sämre spurtförmåga gör att sistasträckan inte är aktuell och förstasträckan är nog också olämplig då hon kan bli lite efter precis i början. Bättre att hon får utnyttja sin kapacitet från första stavtaget. Karlsson är ju rappare men också lite "fladdrig" som vi ju såg idag så förstasträckan är väl knappast idealisk för henne heller. Sen vet jag inte hur upploppet ser ut i OS, men om det är någon form av likhet med det i Oberstdorf med ganska hög fart har tror jag inte Karlsson är så bra. En riktigt seg spurt i lite motlut passar nog bättre. Jag är dock inte helt säker på att taktisk disposition inför en spurt är Karlsson styrka så jag säger att hon får en mellansträcka också.

Att jag satt Karlsson på sträck 2 bygger på spekulation om att Johaug kan komma att gå den och att ryskorna också förmodligen kommer med bra krut på den sträckan. Tror Karlsson trots allt kan ha lite högre kapacitet än Andersson om båda är i bästa form, vilket man väl får hoppas är fallet i OS.

Om Sundling är i god form innebär det väsentligen att inget lag har råd att ha med henne in på upploppet utan de måste avgöra innan. Jag tror också Sundling skulle vara relativt svår att bli av med på en sistasträcka för de flesta. Ett frågetecken för henne är i mina ögon hög höjd. Att hon på förstasträckan i fjol i VM tappade lite tror jag inte man ska fästa alltför stor vikt vid. Snarare höll hon ihop det väl trots rätt tveksamma skidor.

Ribom har jag med baserat på en förhoppning om förbättrad distansform. Som sprinter är hon van vid de lite tajtare situationerna som kan förekomma på en förstasträcka. Om hennes form inte kommer finns alternativ i Dahlqvist eller Dyvik.

Olsson är debutant i stora sammanhang och känns mindre som en förstasträcksåkare i mina ögon. Därmed har jag lite svårt att få in henne i laget. Om man vill göra det skulle jag nog nästan behöva antingen ta bort Ribom eller Sundling (samt stuva om bland sträckorna).

Men, vi får väl se hur formen är på åkarna när stafetten närmar sig.
Noterar att jag inte var helt snett ute kring Sundling på sista.

Om det gått bättre eller sämre med Ribom på första kan man ju bara spekulera i.

Att Karlssons form skulle vara så eländig var svårt att förutse men där tror jag lagledningen trots allt gjorde rätt i att sätta Karlsson på tredje och låta Andersson ta andra.

En fundering är om det kunnat gå bättre om man bänkat Karlsson, låtit Dahlqvist ta tredje och Ribom första!? Tanken där är att Dahlqvist väl är lite bättre på skejt än klassiskt medan Ribom i mina ögon är jämnare vad gäller teknikerna. Säger absolut inte att det blivit bättre men man kan ju leka med tanken (även om det inte leder till något).

Hm, såg intervju med stafettdamerna, inte direkt så glada miner på dom andra när Sundling pratade. Var dom vanliga glada minerna efter det. Och nog borde någon av dom andra nämnt något om Sundlings slutsträcka. Kan jag tycka. Man ska väl inte dra för stora växlar på det, men en bra sammanhållning är viktigt.
Det blir ju mycket fokus på Jonnas lopp från medierna, kanske blir lite jobbigt att höra för dom andra som också har stor del i det hela, Ebba hängde ju med Johaug tex, men så blir det ju alltid förstås, någon sticker ut! ?

Tider på delsträckorna för topp-5-lagen idag.

Klassiskt
ROCGERSWEFINNOR
0-13.21
3.47
3.23
3.42
3.23
3.44
3.23
3.39
3.22
3.49
3.24
3.38
3.22
3.46
3.25
3.38
3.22
3.58
3.18
3.38
1-2,53.30
3.45
3.27
3.34
3.42
3.34
3.27
3.32
3.42
3.49
3.32
3.33
3.42
3.43
3.38
3.33
3.42
3.46
3.30
3.31

Fristil
ROCGERSWEFINNOR
0-13.01
3.16
3.04
3.14
3.09
3.20
3.03
3.20
3.02
3.16
2.52
3.13
3.02
3.15
3.09
3.14
3.06
3.15
3.12
3.15
1-2,53.09
3.14
3.04
3.13
3.05
3.04
3.08
3.26
3.09
3.21
3.04
3.15
3.09
3.06
3.04
3.15
3.08
3.02
3.04
3.21

Om man tittar på avstånd till täten (i sekunder) som funktion av sträcka utvecklades det såhär:
1644667567082.png

En fundering som slår mig är om Sundling kunde ha tjänat på en lite försiktigare inledning första kilometern på sin sträcka. Säg att hon gått fem sekunder långsammare där, kunde det ha betalat sig i lite bättre tryck på slutet och kanske haft chans på Tyskland? Sen är det ju alltid lätt att säga sådant i efterhand. Dessutom vet man ju inte hur loppet utvecklat sig om hon kört på det sättet.

Det blir ju mycket fokus på Jonnas lopp från medierna, kanske blir lite jobbigt att höra för dom andra som också har stor del i det hela, Ebba hängde ju med Johaug tex, men så blir det ju alltid förstås, någon sticker ut! ?
Tycker det blir lite för tjafsigt. Jonna var den som överpresterade i någon mening. Gå från 5:e till 3:e, gå ifatt, knäcka norskan i backe och finskan i spurt. De övriga tappade i någotsånär kontrollerade former och imponerande inte i min mening. Att Dahlqvist går med så länge hon gör är bra. Tappa utför som hon gör är lite anmärkningsvärt. Ebba kör bra mot Johaug där norskan inte såg ut att ta i. När Johaug sprätte till påväg in vek Ebba ner sig snabbt. Frida gör väl vad hon har kapacitet till.

Nu blev det medalj. Vi behöver fler som kliver ur ramen för ädlare valörer.

Vasaloppssegraren är på väg i mål nu, leder med ca 2.5 km.

Anders ser LITE trött ut! kollapsar nästan i målet.

Över 9 mil med den utrustningen, pust och stön..?

Du är väldigt diplomatisk med teamsprint spekulationer :D

Jag tycker att det vore vettigt av henne att åka hem. Hon är inte i toppform fysiskt och psykiskt verkar det vara likadant.
Du får stöd av Johaug men inte av Byström och Karlsson verkar det som:

Nä, minsann, har dock aldrig sett Anders så omtöcknad vad jag minns!

Lol, vad ska Byström säga direkt efter tävlingen? "Jag tycker att hon ska åka hem"?
Det är klart han inte bör ställa sig och säga "Nä, nu ger vi upp hoppet om Frida i detta mästerskap och skickar hem henne". Finns ju dock några steg mellan det och " Hon ska definitivt inte åka hem" som t.ex. "Vi får utvärdera läget under kommande vecka och se hur Frida återhämtar sig".

Om det nu blir så att de skickar hem henne har han i någon mån farit med osanning, något jag tror ledare bör undvika i kontakt med media i möjligaste mån. Kommer säkerligen inte att bli något som någon blåser upp om det skulle bli så att Frida åker hem innan tremilen men jag tror att det är en bra princip att försöka hålla för att slippa en massa tramsdiskussioner med media.

Det är klart han inte bör ställa sig och säga "Nä, nu ger vi upp hoppet om Frida i detta mästerskap och skickar hem henne". Finns ju dock några steg mellan det och " Hon ska definitivt inte åka hem" som t.ex. "Vi får utvärdera läget under kommande vecka och se hur Frida återhämtar sig".

Om det nu blir så att de skickar hem henne har han i någon mån farit med osanning, något jag tror ledare bör undvika i kontakt med media i möjligaste mån. Kommer säkerligen inte att bli något som någon blåser upp om det skulle bli så att Frida åker hem innan tremilen men jag tror att det är en bra princip att försöka hålla för att slippa en massa tramsdiskussioner med media.

Han vill nog mest få stopp på spekulationer/frågor från media om detta, och skydda Frida. Hon har nog redan fått den frågan av någon journalist. Min gissning är att hon avvaktar med beslut några dagar (om hon ens funderar på att åka hem). Och hålla på och svara på frågan om hon ska åka hem några gånger om dagen är nog ganska tröttande, speciellt när hon måste vara extremt besviken över hur OS har utvecklats för henne.

Iofs har hon kanske gjort en TdS och sagt till ledningen att hon vill hem, men även i det läget tror jag att dom vill skydda henne och ge henne lite lugn och ro och inte göra något förhastat.

Sammanställning av lagen till stafetten imorgon:

Sträcka 1Sträcka 2Sträcka 3Sträcka 4
NorgeIversenGolbergHolundKläbo
RysslandChervotkinBolshunovSpitsovUstiugov
FrankrikeJouveLapalusParisseManificat
SverigeSvenssonPoromaaBurmanHäggström
SchweizColognaBaumannPralongFurger
FinlandHakolaNiskanenHyvärinenMäki
TysklandBruggerMochNotzBögl
USAJagerPattersonSchumacherBolger
ItalienPellegrinoDe FabianiSalvadoriGraz

Han vill nog mest få stopp på spekulationer/frågor från media om detta, och skydda Frida. Hon har nog redan fått den frågan av någon journalist. Min gissning är att hon avvaktar med beslut några dagar (om hon ens funderar på att åka hem). Och hålla på och svara på frågan om hon ska åka hem några gånger om dagen är nog ganska tröttande, speciellt när hon måste vara extremt besviken över hur OS har utvecklats för henne.

Iofs har hon kanske gjort en TdS och sagt till ledningen att hon vill hem, men även i det läget tror jag att dom vill skydda henne och ge henne lite lugn och ro och inte göra något förhastat.
Jag tror inte det gör någon skillnad vad gäller journalisternas nyfikenhet på hur det står till med henne. Så länge hon är kvar i OS och det inte uttalat sägs att hon inte ska åka tremilen kommer det att komma frågor om hennes status och om hon ska åka tremilen.

Med tanke på skidorna tror jag dock Tynell hade det värre än Larsson.

Undrar hur många nationer som kunde hålla fingrarna från högfluorvallan idag?

Inte osannolikt, enligt någon artikel så hade ledningen sagt till henne att bara vila och återhämta sig efter skiathlonen fram till 10K, men hon hade gett sig ut på ett hårt träningspass ändå.
Gjorde hon inte. Var har du fått det ifrån??

Gjorde hon inte. Var har du fått det ifrån??
Det var ngn artikel i ngn kvällsblaska om att hon hade varit nere vid stadion dagen efter skiathlonen. Finns en länk tidigare i tråden. Läste sen ngt om att hon bara suttit och trampat lite och inte åkt skidor så det var nog lite av en tidningsanka.

Det var ngn artikel i ngn kvällsblaska om att hon hade varit nere vid stadion dagen efter skiathlonen. Finns en länk tidigare i tråden. Läste sen ngt om att hon bara suttit och trampat lite och inte åkt skidor så det var nog lite av en tidningsanka.
Exakt. Spekulationer om hårt träningspass blir lite väl mkt flashback kan jag tycka.

Exakt. Spekulationer om hårt träningspass blir lite väl mkt flashback kan jag tycka.
Oavsett om hon tränade hårt eller om det enbart var hittepå så har jag fått uppfattningen att hon har svårt att ta till sig råd.

Du menar att spekulationer inte skall förekomma i tråden?

Vad ska man tro om herrstafetten i morgon?

Misstänker att norrmännen är lite nervösa. På första sträckan har Iversen att ta sig an Chervotkin som ju gick rätt bra på 15 km och sen har Golberg Bolshunov på andra. På tredje är det Holund mot Spitsov. Känns inte som Norge har fördel på någon av de sträckorna. Snarare att Ryssland ev. skulle kunna ha en lucka till Norge inför sista där Kläbo ska kämpa mot Ustiugov. Skulle kunna bli en spännande jakt om ryssen får ett lagom stort försprång.

Min bronsmedaljör är Finland. Tyskland har vi ju sett är bra på i alla fall stafett för damer, men jag undrar om de klarar av att matcha finnarna. Blir nog snarare till att försöka matcha Frankrike om fjärdeplatsen. I bästa fall kanske Sverige kan vara med i den striden också.

Mitt tips får dock bli Norge, Ryssland, Finland.

Ska bli spännande. Tror Sverige har medaljchans, med betoning på chans. Skriver väl under på Gorans tips annars

Tror att våra finska vänner får ta och vakna till:

"Helt oväntat tröttnade dock Sveriges Frida Karlsson ..."

F.ö. drömmer de tydligen om att de haft förstärkning av en 43-åring. Kanske inte helt fel tänkt med tanke på att ju en 41-åring gick bra på förstasträckan idag.
1644695142890.png

Tillbaka
Topp